Yleisperustelut
Yleistä
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä lisätä yhteiskunnallista
tasa-arvoa parantamalla esityksen mukaisesti maahanmuuttajien ja
vieraskielisten valmiuksia opiskella lukiossa. Valiokunta korostaa,
että kun suomalaisista keskimäärin 13 % jää ilman
toisen asteen tutkintoa, niin maahanmuuttajien osalta luku on noin
kaksinkertainen. Lainsäädännössämme
on jo mahdollistettu maahanmuuttajille tarkoitettu valmistava koulutus perusopetuksessa
ja ammatillisessa koulutuksessa. Nyt ehdotettu mahdollisuus lukiokoulutukseen
tähtäävään valmistavaan
koulutukseen on tärkeä osa koulutuksellista jatkumoa,
ja se edistää osaltaan edelleen maahanmuuttajien
valmiuksia toimia yhdenvertaisesti suomalaisessa yhteiskunnassa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Koulutukseen valittavat
Valiokunta korostaa erityisesti valmistavan koulutuksen opiskelijavalinnan
merkitystä. Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen opiskelijaksi
voidaan esityksen mukaan ottaa henkilö, joka on suorittanut
perusopetuksen oppimäärän tai sitä vastaavan
oppimäärän taikka jolla katsotaan muutoin
olevan vastaavat tiedot ja taidot. Hallituksen esityksessä mainitaan
kielitaitovaatimuksena riittävä opetuskielen,
suomen tai ruotsin kielen, hallinta. Kielitaidon riittävyyden arvioisi
koulutuksen järjestäjä ottaessaan opiskelijat
koulutukseen.
Sivistysvaliokunta pitää kielitaidon arviointia
erityisen tärkeänä sitä silmällä pitäen,
että koulutuksella saavutetaan todellinen valmius lukio-opintoihin.Valiokunta
korostaa koulun opetuskielen tärkeyttä lukion
opinnoissa. Puutteellinen kielitaito ei vaikeuta pelkästään
suomen tai ruotsin kielen opintoja vaan laajasti kaikkea oppimista
lukiossa. Niille hakijoille, joiden suomen tai ruotsin kielen taito
ei vielä ole riittävä valmistavaan koulutukseen,
tarjoaa esimerkiksi työvoimapoliittinen kielikoulutus jatkomahdollisuuden
kielitaidon kehittämisessä.
Sivistysvaliokunta korostaa opiskelijavalinnassa myös
tavoitteellisuutta jatkaa lukiokoulutuksessa siihen valmistavan
koulutuksen jälkeen. Esityksen mukainen lukioon valmistava koulutus
ei ole osa lukiokoulutusta. Valmistava koulutus ei anna myöskään
oikeutta jatkaa suoraan lukiokoulutukseen, vaan opiskelijan tulee yhteishaussa
hakea lukion aloituspaikkaa. Lukiokoulutukseen valmistavaan koulutukseen
ei esimerkiksi voi ottaa aineopiskelijoita, joiden tarkoituksena
on vain yhden tai useamman lukion oppimäärään
kuuluvan oppiaineen suorittaminen. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että jatkossa mielletään
ero perusopetuksen lisäopetuksen ja nyt ehdotetun lukioon
valmistavan koulutuksen tavoitteiden ja koulutukseen soveltuvien kohderyhmien
välillä.
Koulutuksen järjestäjät
Lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen järjestäminen
olisi täysin vapaaehtoista. Hallituksen esityksen mukaan
kaikilla lukiokoulutuksen järjestämisluvan saaneilla
olisi mahdollisuus niin halutessaan järjestää myös
lukiokoulutukseen valmistavaa koulutusta. Koulutuksen järjestäjän
harkinnassa olisi päättää valmistavan koulutuksen
järjestämisestä ja sen laajuudesta.
Hallituksen esityksessä todetaan, että suurin koulutustarve
sekä nuorten että aikuisten lukioon
valmistavaan koulutukseen kohdentuisi pääkaupunkiseudulle
ja suurimpiin kaupunkeihin, joissa on runsaimmin maahanmuuttajaväestöä.
Valiokunnassa on kuitenkin kiinnitetty huomiota valmistavan koulutuksen
alueellisen saatavuuden turvaamiseen muualla maassa. Keskustelussa
on nostettu esiin kansanopistojen pitkä kokemus maahanmuuttajakoulutusten
järjestämisestä ja kotoutumisen tukemisesta
ja niiden mahdollisuus järjestää lukioon
valmistavaa koulutusta.
Sivistysvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että kuudella kansanopistolla on voimassa olevat lukiokoulutuksen
järjestämisluvat, joten ne voivat tietysti myös
järjestää valmistavaa koulutusta.
Voimassa olevan lukiolain 5 §:n 2 momentin mukaan koulutuksen
järjestäjä voi hankkia osan tässä laissa
tarkoitetuista palveluista 3 §:ssä tarkoitetulta
koulutuksen järjestäjältä tai
muulta yhteisöltä taikka säätiöltä.
Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä,
että sen hankkimat palvelut järjestetään
tämän lain mukaisesti. Lukiokoulutukseen valmistavasta
koulutuksesta osa voitaisiin siis edellä mainitun mukaisesti
ostaa esimerkiksi kansanopistolta.
Sivistysvaliokunta korostaa kuitenkin voimakkaasti, että lukiokoulutukseen
valmistava koulutus on tarkoitettu järjestettäväksi
tiiviissä vuorovaikutuksessa varsinaisen lukiokoulutuksen
kanssa. Tämän vuoksi esitys ei sisällä mahdollisuutta
saada erillistä lupaa pelkästään
valmistavan koulutuksen järjestämiseksi. Tavoitteena
on, että opiskelijat saisivat mahdollisimman realistisen
käsityksen lukiokoulutuksesta. Koulutus myös sisältää normaaleja
lukiokursseja. Valmistavan koulutuksen opiskelijat ovat lukiolain
tarkoittamia opiskelijoita, ja he ovat esimerkiksi opiskelijahuollon
piirissä.
Koulutuksen järjestäminen
Sivistysvaliokunta toteaa, että esityksen mukaisen
koulutuksen kohderyhmä on taustaltaan ja osaamiseltaan
hyvin kirjava. Hallituksen esityksen mukaan koulutuksessa pyritään
ottamaan huomioon kunkin opiskelijan yksilölliset koulutustarpeet.
Valiokunta pitää erityisesti tämän koulutuksen
yhteydessä tärkeänä opiskelijoiden yksilöllisten
tarpeiden ja riittävän opinto-ohjauksen
korostamista.
Koulutukseen voivat hakeutua sekä nuoret että aikuiset.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena sen pohtimista,
minkä tyyppinen lukiokoulutukseen valmistava koulutus sopisi
parhaiten yli 18-vuotiaalle nuorelle. Tavoitteeksi voisi asettaa,
että valmistavan koulutuksen suorittaneet yli 18-vuotiaat
nuoret hakeutuisivat pääsääntöisesti
aikuislukioihin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
24 §. Opiskeluaika.
Hallituksen esityksen mukaan lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen
oppimäärä tulee suorittaa yhdessä vuodessa. Sivistysvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan osasyy ehdotetun säännöksen
tiukkuuteen on halu minimoida sen väärinkäyttö.
Sivistysvaliokunta korostaa kuitenkin valmistavan koulutuksen
erityistä merkitystä maahanmuuttajan tai vieraskielisen
nuoren tai aikuisen jatkokoulutusmahdollisuuksille. Lukio-opintoihin
valmistava koulutus avaa onnistuessaan paremman mahdollisuuden pyrkiä lukioon
ja sen suorittamisen kautta jopa korkeakouluopintoihin. Valiokunta
pitää asian tärkeyden vuoksi perusteltuna,
että sairauden tai muun erityisen syyn vuoksi opiskeluaikaa
voidaan pidentää. Valiokunta ehdottaa tätä koskevan
muutoksen pykälän 1 momenttiin.
2. lakiehdotus
24 §. Lukion yksikköhinnat.
Hallituksen esityksessä pykälää on
ehdotettu muutettavaksi siten, että lukion yksikköhintojen
laskennassa otetaan huomioon myös lukiokoulutukseen valmistava koulutus.
Pykälän 7 momentissa tarkoitetun aikuisten lukiokoulutuksen
rahoitusratkaisuissa ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole
tarkoitus poiketa sisäoppilaitosten osalta aikuisten lukiokoulutuksen
rahoitusperiaatteista. Sivistysvaliokunta ehdottaa pykälän
7 momentin muuttamista siten, että se sisäoppilaitoksia
koskevalta osaltaan kattaa myös lukiokoulutukseen valmistavan
koulutuksen.