Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvoston kannan mukaan tuotteissa, jotka ovat hengitettäviä,
suun kautta nautittavia, rektaalisesti tai vaginaalisesti annettaviksi
tarkoitettuja ja jotka imeytyvät tai hajoavat ihmisen elimistössä,
on perustellumpaa lähteä sääntelystä,
joka mahdollistaa näiden tuotteiden luokittelun laitteiksi,
kuin sääntelystä, joka edellyttäisi
niiden luokittelua lääkkeiksi pääasiallisesta
vaikutusmekanismista riippumatta.
Asiakirjajulkisuutta koskeva asia on tullut esille neuvostokäsittelyn
aikana asiana, joka voi vaatia huomiota Suomen perustuslain 12 §:n sääntelyn
ja asiakirjajulkisuutta koskevan lainsääsäännön
takia. Tämä johtuu mm. siitä, että ilmoitetut
laitokset hoitavat julkisia hallintotehtäviä ja
niiden on noudatettava, mitä mm. viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään.
Olisi pyrittävä saamaan asetusehdotuksiin sääntely,
jonka mukaan asetusehdotusten sääntelystä huolimatta
noudatetaan kansallista asiakirjajulkisuutta koskevaa sääntelyä joko
yleissäännöksenä tai asiaa koskevien
artiklojen yhteydessä.
Laitteiden, jotka valmistetaan ja käytetään yhdessä ja
samassa terveysalan laitoksessa (ns. in-house valmistettujen laitteiden)
kohdalla Suomi kannattaa in housen -valmistuksen ulottamista in
vitro -diagnostiikkaan tarkoitettujen lääkinnällisten
laitteiden kohdalla myös luokan D laitteille,
sillä asia on merkityksellinen esimerkiksi tartuntatautien
vastustamistyössä. In house -valmistuksen
ehdoista säädettäessä on huomioitava
potilasturvallisuuden ja toiminnan ehtojen tarkoituksenmukaisuuden
tasapaino.
Geenitestaukseen käytettävien laitteiden käytön
ehdoista ei ole lähtökohtaisesti perusteltua säätää in
vitro -diagnostiikkaan tarkoitettujen lääkinnällisten
laitteiden asetuksessa, sillä sääntely
laitteiden käyttöä ohjaavana sääntelynä poikkeaisi
asetuksen muusta tarkoituksesta sekä on kansallisesti tarvittaessa
säänneltävissä.
Kertakäyttöisten tuotteiden uudelleenkäsittelyyn
Suomi on suhtautunut kielteisesti. Kompromissiehdotuksena on hyväksyttävissä sääntelymalli,
jossa kansallisesti on mahdollisuus kieltää tai
rajoittaa toimintaa.
Tiettyjen vaatimustenmukaisuuden arviointien tarkastelumenettelyssä (scrutiny)
komission ehdotuksesta poiketen tarkoituksenmukaisempi menettely
voisi olla sellainen, jossa lääkinnällisten
laitteiden koordinaatiotyöryhmä (MDCG) voisi esittää huomautuksensa
tiettyjen suuririskisten laitteiden kohdalla ilmoitetun laitoksen
myöntämän todistuksen jälkeen,
ei ennen ilmoitetun laitoksen myöntämää todistusta.
Toisaalta sääntelyyn, jossa MDCG tekisi huomionsa
ennen laitteen markkinoille laskemista, ei suhtauduta selkeän
kielteisesti. Kyse on sen arvioinnista, parannetaanko tällaisella
mallilla turvallisuutta tosiasiallisesti suhteessa menettelyn
vaatimiin resursseihin.
Ilmoitettuja laitoksia koskevaan sääntelyyn neuvostokäsittelyssä tulleita
tarkennuksia voidaan pääosin pitää perusteltuina,
kun kyse on niiden tehtävien ja roolin sekä niitä koskevien prosessien
selkeyttämisestä. Toisaalta neuvostokäsittelyssä olleet
eräät yksityiskohtaisesti ja raskaasti säännellyt
prosessiehdotukset eivät ole perusteltuja. Myös
valmistajiin kohdistuvissa velvoitteissa on keskeistä tavoitteiden
ja keinojen tasapainon ylläpito.
Kliinisiä laitetutkimuksia koskevaan sääntelyyn
tulleita uusia sääntelyelementtejä voidaan pitää ainakin
osittain perusteltuina. Suomessa kliinisiin laitetutkimuksiin sovellettava
lainsäädäntö on jo
nyt kansainväliset tutkimuseettiset edellytykset täyttävää,
ja on ainakin osittain harmonisoidusti perusteltua taata unionitasolla toiminnan
laatu ja turvallisuus. Tutkimuksen eettisen arvion prosessissa olisi
kuitenkin tärkeää olla mahdollisuus kansallisesti
säätää menettelyn
yksityiskohdista. Lisäksi tärkeää on, että vahingonkorvauksia
koskeva sääntely mahdollistaa kansallisen liikkumavaran
toteutuksessa. Myös kliinisten lääketutkimusten
asetuksen kansallisessa valmistelussa (U 67/2012 vp, StVM
21/2012 vp) suhtauduttiin kielteisesti eettisiä arvioita
koskeviin ehdotettuihin tiukkoihin aikarajoihin sekä korostettiin
mahdollisuutta ylläpitää vahingonkorvausmekanismia,
joka pohjaa tutkimuksen toimeksiantajan ja tutkijan korvausvastuuseen.
Markkinavalvontaa ja vaaratilannejärjestelmiä koskevia
sääntelyehdotuksia neuvoston kompromissiehdotuksessa
voidaan pitää pääosin perusteltuina,
kun tavoitteena on eri toimijoiden roolien selkeyttäminen
sekä potilasturvallisuuden takaaminen.
Komission ja lääkinnällisten laitteiden
koordinaatioryhmän (MDCG) välisiä tehtäviä ja
suhteita koskevia sääntelymuutosehdotuksia voidaan
pitää perusteltuina erityisesti tilanteissa, joissa
tavoitteena on jäsenmaihin kohdistuvien resurssipaineiden
vähentäminen ja toisaalta jäsenvaltioiden
vaikutusmahdollisuuksien ylläpitämiin. MDCG:n
roolin tulisi olla sen kaikissa toimissa neuvoa-antava, eikä päättävä.
Unionitasolla toimivien asiantuntijatahojen (MDCG, referenssilaboratoriot,
mahdolliset asiantuntijapaneelit, parlamentin ehdottamat uudet
toimijat) kohdalla on kiinnitettävä huomiota resurssikysymyksiin
sekä siihen, ettei niiden tehtävissä ole
tarpeetonta päällekkäisyyttä.