Yleisperustelut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettaviksi useita
työttömyysturvan saamisen työvoimapoliittisia
edellytyksiä. Muutokset ovat työttömyysturvan
myöntämistä selkeyttäviä ja
siten ratkaisukäytäntöjä yhdenmukaistavia.
Uudistukset vähentävät työvoimaviranomaisten
ja Kelan hallinnollista työtä, kun uudistuksilla
vähennetään erityisesti TE-toimistoilta
vaadittavien työvoimapoliittisten lausuntojen määrää.
Esityksellä pyritään lisäämään
tuen hakijoiden yhdenvertaisuutta ja suuntaamaan TE-toimistojen
hallinnollisesta työstä vapautuvien resurssien
käyttöä työllisyyden edistämiseen.
Samalla hallinnollisen työn karsiminen nopeuttaa työttömyysetuuden
maksatusta.
Yrittäjien työttömyysturva
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yrittäjien työttömyysturvaa
parannetaan lieventämällä yritystoiminnan
lopettamiseen liittyviä vaatimuksia. Yrityksen lopettamissäännöksiä ehdotetaan
yksinkertaistettaviksi ja selkiytettäviksi siten, että enää ei
vaadita esimerkiksi myyntivoittolaskelmaa eikä vakuutuksista
ja toimitiloista luopumista. Tämä yksinkertaistaa
ja nopeuttaa työttömäksi ilmoittautumista.
Työttömyysturvalaissa ei enää säädetä yritystoiminnan
keskeytyneenä olemisesta, mikä selkeyttää niitä edellytyksiä, jotka
työnhakijan on yritystoiminnan päättyessä täytettävä työttömyysetuuden
saamiseksi. Työkyvyttömäksi tulleelle
yrittäjälle tulee myös sairauspäivärahakauden
enimmäisajan päätyttyä oikeus
työttömyysturvaan.
Palkansaajaan rinnastettavan yrittäjän määritelmää laajennetaan,
jolloin yrittäjän oikeus työttömyysetuuteen
määräytyy nykyistä yhdenmukaisemmin
riippumatta siitä, onko työ tehty työ-
vai toimeksiantosuhteessa. Lisäksi palkansaajaan rinnastettavalle
yrittäjälle tulee oikeus soviteltuun työttömyysetuuteen
yhden toimeksiantosuhteen päättyessä ja
töiden jatkuessa muiden toimeksiantojen osalta.
Yrittäjän perheenjäsenen turva paranee
tilanteessa, jossa työt yrityksessä vähenevät
siten, että perheenjäsen yhdessä muiden
työntekijöiden kanssa lomautetaan. Valiokunta
pitää uudistuksia kannatettavina. Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että sosiaali- ja terveysministeriössä on
valmisteltavana lisäuudistuksia yrittäjien sosiaaliturvaan.
Alle 25-vuotiaiden hakuvelvoite
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että nuorten työmarkkinatuen saamisen ehtona olevaa
velvoitetta hakeutua koulutukseen lievennetään siten,
että hakuvelvoite koskee vain kevään
hakua. Syksyn yhteishaussa on yleensä ollut rajatusti koulutuspaikkoja
ja valinnanmahdollisuudet ovat olleet erittäin vähäiset.
Velvollisuus hakeutua tutkintoon johtavaan, ammatillisia valmiuksia
antavaan koulutukseen sen sijaan laajennetaan koskemaan sellaisia
työttömyysetuutta saavia nuoria, jotka ovat vailla ammatillista
koulutusta. Nuoria koskevat ehdotukset ovat osa nuorten yhteiskuntatakuun
toteuttamista.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt nyt ehdotetun kaltaista
erityiskohtelua, jossa alle 25-vuotiaille on asetettu muita tiukempia
ehtoja työmarkkinatuen saamiselle, perustuslain yhdenvertaisuussäännösten
kannalta mahdollisena nuorisotyöttömyyden erityisongelmien
takia. Arviossa on muun ohella otettu huomioon se seikka, että ammatillista
koulutusta vailla oleviin nuoriin kohdistuu työelämästä syrjäytymisen
uhka. Merkitystä on myös sillä, että nuori voi
omin aktiivisin toimin varmistaa työmarkkinatukioikeuden.
Toisaalta valiokunta on katsonut, että tällaisen
ikärajan entisellään säilyttämisellekin
tulisi olla esitettävissä tietoja, joiden pohjalta
on mahdollista arvioida sääntelyn hyväksyttävyys
perustuslain kannalta.
Työ- ja elinkeinoministeriö on toimittanut
perustuslakivaliokunnalle selvityksen, jossa on nuorten työllistymisestä ja
työmarkkinoilla olosta tehtyjen tutkimusten perusteella
esitetty arvio, jonka mukaan ikärajasääntelyn
säilyttäminen on edelleen vallitsevan korkean
nuorisotyöttömyyden aikana perusteltua. Opiskelupaikan hakuvelvollisuuden
on tutkimuksissa todettu muun muassa lisänneen ammatilliseen
koulutukseen hakeutumista, ja koulutustason kohoamisen puolestaan
on todettu vähentäneen nuorten työttömäksi
joutumisen riskiä selvästi. Voimassa olevan — ja
nyt säilytettäväksi ehdotettavan — ikärajan
hyväksyttävyyttä voidaan selvityksen
mukaan perustella sillä, että 24—25 ikävuoden
kohdalla tapahtuu muutoksia, joiden vuoksi vain perusasteen suorittaneiden
henkilöiden työttömyysriski vähenee.
Perustuslakivaliokunta pitää saatua selvitystä tässä vaiheessa
riittävänä, mutta korostaa, että tällaiselle
ikään perustuvalle erityiskohtelulle tulee jatkossa
olla osoitettavissa nimenomaan erityiskohtelun vaikutusten selvittämiseen
perustuvat hyväksyttävät perusteet.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei pidä hakuvelvoitteen
laajentamista ongelmattomana ja viittaa tältä osin
myös työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossa esitettyyn. Pakkohakuvelvoite johtaa usein epätarkoituksenmukaisiin koulutusvalintoihin,
jotka johtavat opintojen keskeytyksiin. Myönteistä uudistuksessa on, että jatkossa
mahdollistetaan nuoren yksilöllisen tilanteen huomioon
ottaminen ja sallitaan pakkohaun sijasta korvaavista toimista sopiminen.
Valiokunnan näkemyksen mukaan pakkotoimien sijasta tulisikin
merkittävästi vahvistaa nuorille tarjottavia palveluja
sekä parantaa koulujen oppilaanohjauksen ja työvoimahallinnon ammatinvalinnanohjauksen
toimivuutta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mielestä velvoitteen
laajennuksen voi hyväksyä, kun otetaan huomioon,
että nuorisotakuu takaa kaikille alle 25-vuotiaille mahdollisuuden
osallistua työllistymistä edistäviin
palveluihin, joiden ajalta heille maksetaan työmarkkinatukea
mahdollisen työssäolovelvoitteen estämättä.
Sen sijaan velvoitteen tarpeellisuutta tulisi harkita uudelleen,
kun saadaan tutkimustietoa sen vaikuttavuudesta.
Opiskelijoiden työttömyysturva
Opiskelijoiden työttömyysturvaan tulee muutoksia,
jotka selkeyttävät etuuden myöntämistä opintojen
keskeydyttyä samoin kuin rajanvetoa pää-
ja sivutoimisten opiskeluiden välillä. Opiskelijoiden
työttömyysturvaoikeuden keskeinen kriteeri on,
kykeneekö työnhakijaksi rekisteröitynyt
vastaanottamaan kokopäiväistä työtä.
Laki lähtee siitä, että esimerkiksi yliopistotutkintoon johtavia
opintoja pidetään aina päätoimisina. Laissa
säilyy kuitenkin säännös, jonka
mukaan mitkä tahansa opinnot voi osoittaa sivutoimisiksi
työssäololla tai yritystoiminnalla. Riittävänä työssäolona
on pidetty 10:tä kuukautta. Säännöksen
tulkintaan tullee vaikuttamaan se, että työttömyysturvan
työssäoloehto on lyhentynyt 8 kuukauteen ja vuoden
2014 alusta lyhenee edelleen 6 kuukauteen. Lisäksi lomautustilanteessa ja
työntekijän menettäessä työnsä tuotannollisista
tai taloudellisista syistä voi melko lyhytkin työhistoria
olla riittävä opintojen katsomiseen sivutoimisiksi.
Säännös turvaa jo vakiintuneesti työelämään
siirtyneiden opiskelijoiden aseman. Valiokunta huomauttaa samalla,
ettei työttömyysturvalla ole tarkoituksenmukaista
rahoittaa hitaasti eteneviä opintoja taikka tarpeettomasti
pitkittää valmistumista.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt mahdollisena,
että ehdotettu sääntely saattaa yksittäistapauksissa
rajoittavasti tulkittuna mahdollistaa tilanteita, joissa perustuslain 19 §:n
2 momentin soveltamisalan piiriin kuuluva henkilö ei saisi
säännöksen edellyttämää perustoimeentulon
turvaa. Perusoikeusuudistuksen esitöissä ja valiokunnan
käytännössä on pidetty tärkeänä,
että perustoimeentuloa turvaavat järjestelmät
ovat sillä tavoin kattavia, ettei synny väliinputoajaryhmiä.
Perustuslakivaliokunnan mukaan lakia onkin edellä mainittujen
tilanteiden välttämiseksi sovellettava perusoikeusmyönteisesti. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta pitääkin tärkeänä, että työ- ja
elinkeinoministeriö tältä osin ohjeistaa
ja kouluttaa TE-toimistojen henkilökuntaa, jotta opiskelijoiden
oikeudenmukainen kohtelu toteutuu.
Kuntouttava työtoiminta
Esityksellä kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvan
työttömyysturvaa yhdenmukaistetaan lähemmäksi
sitä työttömyysturvaa, joka muuhun työllistymistä edistävään
palveluun osallistuvalla on. Lakiehdotuksen mukaan kuntouttavan
työtoiminnan ajalta voitaisiin maksaa työttömyysetuutta
työssäolovelvoitteen tai ammatilliseen koulutukseen
liittyvän rajoituksen estämättä, kuten
on jo voitu maksaa muiden työllistymistä edistävien
palveluiden ajalta.
Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalla on kuitenkin
edelleen huonommat etuudet kuin muihin työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistuvalla. Työmarkkinatuen viiden kuukauden
odotusajalta voidaan muissa palveluissa kuin kuntouttavassa työtoiminnassa
maksaa työmarkkinatukea. Työmarkkinatuen viiden
kuukauden odotusaika täyttyy muissa palveluissa, ei sen
sijaan kattavasti kuntouttavassa työtoiminnassa. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta katsoo, että loputkin eriarvoistavat
säännökset tulee muuttaa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta selvittää, voitaisiinko rajoitukset
poistaa lakiehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että työmarkkinatukea
on perusteltua maksaa odotusajalta myös kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle,
koska työnhakija ei voi itse vaikuttaa siihen, millaisia
palveluja on tarjolla, ja monesti työelämävalmiuksia
parhaiten edistäväksi palveluksi on työllistymissuunnitelmaa tehtäessä katsottu
kuntouttava
työtoiminta. Valiokunta katsoo, että eri palveluihin
osallistuvien yhdenmukainen kohtelu kannustaa pitkäaikaistyöttömiä ja
osatyökykyisiä osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan
ja ilmoittautuman työnhakijoiksi. Valiokunta ehdottaa tämän
johdosta muutoksia työttömyysturvalakiin ja kuntouttavasta
työtoiminnasta annettuun lakiin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan kuntouttavassa
työtoiminnassa oli vuonna 2011 noin 100 sellaista henkilöä,
jotka eivät työmarkkinatuen odotusajan vuoksi
saaneet työttömyysturvaa. Tämän
tiedon pohjalta suuntaa antava arvio on, että heille maksettavasta
työmarkkinatuesta aiheutuisi kustannuksia noin 360 000
euroa. Työmarkkinatuen saaminen puolestaan vähentäisi
toimeentulotuen kustannuksia arviolta 235 000 euroa.
Työmarkkinatuen odotusajan karttumisen osalta valiokunta
toteaa, että työnhakijaksi rekisteröityneelle
kuntouttava työtoiminta lasketaan odotusaikaan vastaavasti
kuin muihinkin palveluihin osallistuminen. Sen sijaan aikaa, jona
henkilö ei ole rekisteröitynyt työnhakijaksi,
ei voida ottaa huomioon. Kuntouttava työtoiminta muille
kuin työnhakijoille on tällöin enemmän
elämänhallintaa tukevaa palvelua. Valiokunta ei
tässä yhteydessä esitä muutosta
kuntouttavan työtoiminnan huomiomiseen työmarkkinatuen
odotusajassa.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
2 luvun 11 §. Päätoimisen opiskelun
päättyminen.
Lainkohdan sanamuodon voi ymmärtää siten,
että henkilöä pidettäisiin päätoimisena
opiskelijana myös silloin, kun hän osallistuu
ylioppilaskirjoituksiin esimerkiksi arvosanojen korottamiseksi,
vaikka on jo saanut lukion päättötodistuksen
tai todistuksen ammatillisen tutkinnon suorittamisesta. Tätä ei
kuitenkaan ole tarkoitettu.
Tarkoituksena on, kuten perustelujen
viittauksesta opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen ilmenee, että sellaista
henkilöä, joka ei vielä ole suorittanut
ylioppilastutkintoa, pidettäisiin päätoimisena
opiskelijana. Sen sijaan henkilön osallistuessa ylioppilaskirjoituksiin
ylioppilastutkinnon suorittamisen jälkeen häntä pidettäisiin myöhempinä lukukausina
mahdollisesti päätoimisena opiskelijana vain silloin,
jos hän muutoin osallistuu päätoimiseksi
katsottavaan lukio-opetukseen.
Säännöksessä käytettyä ilmaisua
ammatillisen tutkinnon suorittamisesta ehdotetaan tarkennettavaksi
muotoon ammatillinen perustutkinto. Kyseisellä maininnalla
tarkoitetaan ns. yhdistelmäopintoja suorittavia opiskelijoita.
Yhdistelmäopintoja suoritetaan ainoastaan ammatillisen perustutkinnon
yhteydessä, mutta ei muiden ammatillisten tutkintojen yhteydessä.
10 luvun 2 § sekä 11
luvun 4 §.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotusta muutettavaksi siten, että työmarkkinatuen
odotusaika ei estä työmarkkinatuen maksamista
kuntouttavan työtoiminnan ajalta. Tämän
vuoksi 10 luvun 2 §:n 4 momentti on kumottava
ja 11 luvun 4 §.n 1 momentista poistettava viittaus
kumottavaan momenttiin.
Voimaantulosäännös.
Työmarkkinatuen odotusajalta voidaan maksaa työmarkkinatukea
sellaisille kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville henkilöille,
jotka ovat aloittaneet työtoiminnan lain voimaantulon jälkeen.
3. Laki kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain
6 §:n muuttamisesta
2 §. Määritelmät.
Valiokunnan edellä työttömyysturvalakiin
ehdottamien muutosten johdosta lain 2 §:n 5 kohdasta
on poistettava viittaus kumottavaksi ehdotettuun lainkohtaan.