TALOUSARVIOALOITE 1222/2001
vp
TAA 1222/2001
vp - Kari Urpilainen /sd
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen Kokkolan
satamatien rakentamiseen
Eduskunnalle
Kokkolan eli Ykspihlajan satamaa on kehitetty viimeisten
vuosien aikana monin eri tavoin. Valtiovalta on syventänyt
väylän kulkusyvyyden 13 metriin, mikä omalta
osaltaan vahvisti sataman kilpailukykyä merkittävästi.
Toisaalta Kokkolan kaupunki on vuosittain kehittänyt sataman
palveluvarustusta mm. pidentämällä laituria,
laajentamalla sataman kenttäaluetta, rakentamalla tavaran
varasto- ja käsittelyhalleja sekä hankkimalla lisää nosturikapasiteettia.
Sataman tieyhteydet ovat suuri ongelma. Nykyinen pääväylä satamaan
kulkee taajaan asutun alueen halki aiheuttaen monenlaisia liikenteellisiä,
ympäristöllisiä sekä terveydellisiä ongelmia ja
riskejä. Panostukset sataman kehittämiseen näkyvät
myös tavaravirtojen lisääntymisenä.
Näin myös liikenteestä aiheutuvat ongelmat
ovat kasvaneet. Myös sataman läheisyydessä toimiva teollisuus
on mm. uusinvestointien avulla laajentunut, mikä osaltaan
näkyy liikennesuoritteiden kasvuna. Siksi satamaan tarvitaan
uusi tieyhteys. Seutuluokkainen tieyhteys yhdistäisi Kokkolan satama-alueen
teollisuuslaitoksineen päätieverkkoon. Nykytilanteen
ongelma on sataman kuljetusten sijoittuminen kaupungin katuverkolle, mikä aiheuttaa
edellä todettuja suuria riskejä. Lisänä todettakoon,
että erityisesti ympäristökatastrofin
riski on päivittäinen, sillä kaupungin
katuverkon kautta kulkee päivittäin lähes
60 rekkalastillista vaarallisia aineita.
Hanke on tunnustettu tarpeelliseksi myös niin Tielaitoksen
kuin liikenne- ja viestintäministeriönkin
lausunnoissa. Ministeriön julkaisussa "Väylät
2030" keväältä 2001 arvioidaan mm. liikenneinfrastruktuurin
nykytilaa. Arvioitaessa ongelmia todetaan, että "satamien
tieliikenneyhteyksistä ongelmallisin on yhteys Kokkolan
satamaan".
Hankkeen kesällä 2001 päivitetyt
kustannukset ovat 55 miljoonaa markkaa. Hankkeen vaikutuksina todetaan
selvityksissä mm., että hanke parantaa liikenneturvallisuutta,
vähentää ympäristökatastrofin
riskiä, parantaa liikenteen sujuvuutta sekä elinkeinoelämän
toimintaedellytyksiä, edistää halutunlaisen
kaupunkirakenteen toteuttamista sekä mahdollistaa Outokummuntien ympäristön
maankäyttösuunnitelmien toteuttamisen.
Hankkeen kannattavuuden osalta on todettavissa, että sen
hyötykustannussuhde on 1,7 ja hanke työllistää 50
henkilöä kahdeksi vuodeksi. Tällä on
merkitystä myös Kokkolan työttömyyden
hoidossa, sillä kaupungissa on edelleen tuntuvasti maan
keskiarvoa korkeampi työttömyys, vaihdellen viimeisten
kuukausien aikana 14,5—16,0 %:n välillä.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 31.24.79 lisäyksenä 1 000 000
euroa Kokkolan satamatien rakentamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001