Perustelut
Euroopan yhteisöjen perustamissopimuksen 87 artiklan
mukaan kilpailua vääristävä yrityksille maksettava
valtiontuki on tietyin poikkeuksin yhteismarkkinoille soveltumatonta
siltä osin kuin tuki vaikuttaa jäsenvaltioiden
väliseen kauppaan. Mainitun artiklan mukaan osa pienimuotoisesta
tietyin sosiaalisin perustein maksettavasta tuesta katsotaan kuitenkin
yhteismarkkinoille soveltuvaksi. Osaan tuista kohdistuu ilmoitusvelvollisuus
komissiolle, jolla on mahdollisuus kieltää tuen
maksaminen. Tuen myöntävä jäsenvaltio
voi saattaa komission kieltopäätöksen
joko neuvoston tai tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Perustamissopimuksen 86 artiklassa rajoitetaan kilpailu- ja
valtiontukisääntöjen soveltamista yrityksiin,
jotka tuottavat yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluita,
jos säännöt tosiasiallisesti estäisivät
näitä yrityksiä hoitamasta tehtäviään.
Komissio valvoo myös näissä tarkoituksissa
yrityksille annettavaa valtion tukea ja antaa asiasta direktiivejä ja
päätöksiä, jos se on tarpeen.
Komissio on esittänyt jäsenvaltioille huomautuksia
varten luonnokset päätökseksi perustamissopimuksen
86 artiklan soveltamiseksi ja asiakirjaksi yhteisön suuntaviivoista,
jotka koskevat julkisen palvelun velvoitteesta maksettavana korvauksena
myönnettävää valtiontukea, sekä luonnoksen
komission direktiiviksi nk. avoimuusdirektiivin muuttamiseksi. Ne
ovat ehdotuksia, joiden tarkoituksena on täsmentää perustamissopimuksen
86 artiklan ja sen nojalla annetun Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen ennakkoratkaisujen soveltamista.
Saadun selvityksen mukaan jäsenvaltioilta odotetaan
kirjallisia kommentteja komission ehdotuksiin kesäkuun
loppuun mennessä ja käsittely jatkuu komissiossa
syksyllä, kun uusi Euroopan parlamentti on aloittanut toimintansa.
Valiokunnalle annettu selvitys komission ehdotuksista on ollut
laadultaan alustavaa. Se ei ole sisältänyt tarkkaa
analyysiä ehdotusten tulkinnasta ja niiden vaikutuksista
Suomessa yleishyödyllisiin tarkoituksiin myönnettäviin
valtiontukiin ja muihin julkisiin tukiin. Mahdollisesti
komission ehdotukset merkitsisivät sitä, että käytännössä kaikki
Suomessa myönnettävät julkiset tuet katsottaisiin
sisämarkkinoille soveltuviksi taikka ilmoituksenvaraisiksi.
Kuitenkin saadun selvityksen mukaan tilanteen arviointi
on tältä osin vielä kesken.
Valiokunta huomauttaa, että komission ehdotusten
mukainen julkisen palvelun velvoitteesta maksettavan sisämarkkinoille
soveltuvan valtiontuen tarkempi, komission antamiin yleisesti sovellettaviin
säädöksiin perustuva määrittely
on merkittävä periaatteellinen ratkaisu. Nykyään
yksinomaan perustamissopimuksen ja sen nojalla annetun tuomioistuinkäytännön
varassa olevan asian yksityiskohtainen sääntely
rajaa jatkossa jäsenvaltioiden tosiasiallisia toimintamahdollisuuksia.
Kyse ei ole vain hallinnollisesta yksinkertaistamisesta, vaan myös
jäsenvaltioiden poliittisen liikkumavaran ja
omien kansallisten tulkintamahdollisuuksien rajoittamisesta. Valiokunta
huomauttaa, että nyt käsiteltävänä olevilla
komission ehdotuksilla on liittymäkohtia myös
yleishyödyllisistä palveluista ja niiden oikeusperustasta
käytävään keskusteluun sekä myös
palveluiden sisämarkkinadirektiivin käsittelyyn.
Valiokunta pitää ongelmallisena sitä,
että asiasta perustamissopimuksen mukaan säädetään
komission päätöksellä, suuntaviiva-asiakirjalla
ja komission direktiivillä ilman varsinaista lainsäädäntöprosessia
yhteisön tasolla. Tämän vuoksi asian
kansallisessa käsittelyssä onkin varmistuttava
riittävän laajasta ja poliittisesti vastuunalaisesta
kannanmuodostuksesta, jossa otetaan huomioon koko yleishyödyllisistä palveluista
käytävän keskustelun kokonaisuus.
Valiokunta edellyttää, että eduskunnalle
annetaan tiedot asian jatkokäsittelystä Euroopan komissiossa
sekä jäsenvaltioiden välillä käytävistä neuvotteluista.
Samoin eduskunnalle on toimitettava tiedot asian kansallisesta valmistelusta,
vaikutusten arvioinnista sekä kansallisesta kannanmuodostuksesta.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että eduskunnalla tulee olla tilaisuus lausua asiasta uudelleen
kantansa, ennen kuin asiassa edetään lopulliseen
jäsenvaltioita sitovaan ratkaisuun.