Perustelut
Asian käsittelyn aikana saatujen asiantuntijaselvitysten
perusteella asiantuntijatahot eivät edelleenkään
tunnista euroalueen omaa luottokuplaa ja sen tulossa olevia vaikutuksia.
Pääpaino talouden tilan arvioinnissa edelleenkin
painottuu subprime-kriisiin ja sen synnyttämiin tappioihin eri
rahoituslaitoksille sekä tästä syntyneeseen luottamuspulaan
rahoituslaitosten välillä.
Kukaan asiantuntijoista ei ole edelleenkään esittänyt
edes 5 vuoden päähän ulottuvaa laskelmaa
tai arviota siitä, miltä BKT, lainamäärät
tai kotitalouksien taloudet näyttävät
tuolloin. Kasvun on kuitenkin oletettu jatkuvan lähes entisellään.
M3-raha ja -lainat ovat lisääntyneet Yhdysvaltojen
lisäksi niin Suomessa kuin euroalueellakin hälyttävästi
jo vuosia. EKP:n viitearvo 4,5 %:n vuotuisesta
kasvusta on ollut sanahelinää, ja parin viime
vuoden aikana nousua onkin ollut toistakymmentä prosenttia.
Luottojen kokonaismäärä euroalueella
on ylittänyt jo 17 000 mrd. ja kasvua
kokonaismäärässä on ollut vuoden
aikana 2 000 mrd. euroa. Samaan aikaan palkkojen ja BKT:n
kasvu on pysytellyt muutamassa prosentissa vuodessa. Yhtälö ei
ole millään muotoa terve, ja pyramidihuijauksen kaltainen
kupla tulee ennen pitkää puhkeamaan. Ja se aika
on varsin lähellä.
Suomessa pankkitoiminnan on annettu valua ulkomaisiin käsiin.
Koska näin on sattunut käymään,
on äärimmäisen tärkeää,
että Suomen valtion ja veronmaksajien rahoja ei tulla käyttämään
ylenmääräisen luotonannon johdosta mahdollisesti
tapahtuvaan pankkien romahtamiseen. Useita pankkeja tämä kohtalo
on jo maailmalla kohdannut. Hallitus ei selvityksessään
antanut juurikaan viitteitä, saatikka laskelmia siitä,
mitkä ovat suositellut toimenpiteet pankkimaailman kriisin
tapahtuessa. Ainoana viitteenä tulkitsin taakanjaon valtioiden
kesken. Tämä asia vaatii huomattavasti tarkempia
ennakkosuunnitelmia, jotta viime laman virheitä ei tarvitsisi toistaa.
Öljyn hinta on kivunnut 140 dollarin tuntumaan barrelilta.
Korotusta vuoden aikana on kertynyt reilut 150 %.
Ruuan markkinahinta on heilahdellut runsaasti, pahimmillaan jopa 200 %:n
kuukausivaihtelulla. Globaalin luottokuplan puhkeaminen heiluttaa
rajusti markkinoita, koska yhä enemmän on annettu
"markkinavoimille" tilaa ja liikkumavaraa rahan liikkumista helpottavien
lakien myötä. Kuherruskuukausi usean vuoden ajan
lisääntyneen luottorahan antaman virheellisen
vauraudentunteen kanssa alkaa olla ohi.
Vaadin hallitusta esittämään laskelmansa maailmantalouden
isoista luvuista ja Suomen kannalta tärkeimmistä linkeistä siihen
ja mahdollisista uhkista huoltovarmuudelle (esim. öljyn
hinnan nousu, ruokatuotannon alasajo EU:n toimesta).
Olen huolissani myöskin käyttämättömistä tilastomatematiikan
mahdollisuuksista talouden ennustamisessa. Vaadin hallitusta ryhtymään toimiin,
että tärkeät tilastotiedot olisivat käytettävissä mahdollisimman
lyhyellä viiveellä ja laajoille piireille. Myöskin
kunnollinen keskustelu aiheesta olisi viipymättä käynnistettävä.
Euron hyvyyttä on perusteltu mm. alhaisella korkotasolla.
Tämä väite joutuu vähintäänkin epäilyttävään
valoon, kun katsotaan vaikka asuntolainojen korkomenoja kotitalouksilla.
(Kuva vain pdf-muodossa.)
Korkomenot asuntolainojen osalta ovat nousseet noin 100% kahden
vuoden aikana ja nykykorkotasolla korkopäivitysten myötä huomattavasti
lisää. Kuvassa yllä tilanne 2008/04
asti. Korot ovat tästä nousseet noin 0,5 prosenttiyksikköä 16.6.2008
mennessä.
Kotitalouksien korkomenot vuositasolla ovat nykytilanteen mukaan
89 mrd:n euron lainakannasta noin 5 mrd. euroa,
talletusten tuomien korkotulojen ollessa luokkaa 1,8 mrd. euroa.
Talletusten ja lainojen jakautuessa merkittävässä määrin
eri henkilöille voidaan jo pelkän korkorasituksen
suuruutta pitää hälyttävän
korkeana suuressa osassa kotitalouksia.
Tällä hetkellä korkojen pitäisi
olla alhaalla, jotta kuluttajat eivät olisi täydellisessä ahdingossa
näköpiirissä olevan talouden laskusuhdanteen
aikana. EKP ei tee mitään korkojen laskemiseksi,
ja tämä tulee lisäämään
varallisuuden siirtoa entistä harvempien käsiin.
(Kuvat vain pdf-muodossa.)
Yllä olevista kuvista on helppo todeta, mihin ikäryhmiin
massiivisesti kasvanut luottomäärä on
kohdistunut.
Valitettavasti Tilastokeskus on kieltäytynyt antamasta
käyttööni vuoden 2007 ikävuosittain jaoteltua
aineistoa, joka heillä on hallussaan. Perustuslain 47 §:n
3 momentin perusteella olen pyytänyt käyttööni
kyseistä aineistoa, jotta voisin laatia tarkempaa analyysia
Suomen taloudellisesta tilanteesta ja luottokuplan väistämättömän
puhkeamisen aikataulusta. Kolme kuukautta olen kyseistä aineistoa
odottanut toisinaan tiedustellen, joko aineisto on tullut. Kirjallisiin
tiedusteluihini ei vastattu, ja lopulta viime viikolla ilmoitettiin
materiaalin olevan kyllä olemassa, mutta kieltäydyttiin
luovuttamasta. Syynä ilmoitettiin lokakuuhun ajoittuva
Tilastokeskuksen jokin oma julkaisu. Toivon aineiston pikaista luovuttamista.
Olen erittäin huolestunut hallituksen välinpitämättömyydestä nykytilanteessa
nostaa talouskeskustelun tasoa Suomessa.