Perustelut
Talousvaliokunta pitää direktiiviehdotusta
tarpeellisena, mutta katsoo valtioneuvoston tapaan, että sen
sisältöä tulee vielä kehittää ympäristötavoitteet
ja maiden erityispiirteet paremmin huomioon ottavaksi. Samoin tulee
varmistaa kolmansien maiden yrityksiin kohdistuvien velvoitteiden
oikeudellinen pitävyys ja tarkentaa sääntelyn
vaikutusarviointia. Kuten aiemmissakin päästökauppaa
koskevissa kannanotoissaan (esim. TaVM 8/2006 vp) talousvaliokunta
painottaa, että tavoitteena tulee ilmaliikenteenkin osalta
olla globaalin päästökauppajärjestelyn
aikaansaaminen.
Lentoliikenteen osuus maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä on
noin 0,5 prosenttia. Komission arvion mukaan unionin alueella ilmaliikenne
aiheuttaa noin 3 prosenttia yhteisön kokonaishiilidioksidipäästöistä.
Vaikka ilmaliikenteen päästöjen osuus
kokonaispäästöistä on vielä suhteellisen
pieni, ovat päästöt voimakkaassa kavussa
ja saattavat jatkossa osin mitätöidä muilla
sektoreilla aikaansaadut päästövähennykset.
Valiokunta pitääkin perusteltuna, että ilmaliikenne
osaltaan osallistuu päästöjen vähentämiseen
liittyvään taakanjakoon.
Kioton pöytäkirjan 2.2 artiklassa valtioita
kehotetaan pyrkimään kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön
(ICAO) kautta vähentämään tai
rajoittamaan kansainvälisestä lentoliikenteestä aiheutuvia
kasvihuonekaasupäästöjä. Vaikka nämä neuvottelut
ovat vielä kesken, on jo nyt selvää,
ettei niiden tuloksena saada aikaan sitovia määräyksiä,
vaan korkeintaan vapaaehtoisesti noudatettavat ohjeet kansainvälisen
lentoliikenteen sisällyttämisestä ICAO:n
jäsenmaiden päästökauppajärjestelmiin.
Talousvaliokunta painottaa, että ilmaliikenteenkin osalta
tulee pyrkiä sitoviin kansainvälisiin velvoitteisiin Kioton
pöytäkirjan jatkoneuvottelujen yhteydessä.
Komission ehdotuksen yhtenä peruslähtökohtana
on, että säädettävät
velvoitteet koskevat yhtäläisesti kaikkea yhteisön
lentoasemille tulevaa ja niiltä lähtevää lentoliikennettä vuodesta
2012 alkaen. Sääntely kattaisi näin ollen
myös kolmansien maiden lentoyhtiöt niiden käyttäessä yhteisön
alueen lentoasemia. Lentoliikenteen globaalin luonteen vuoksi talousvaliokunta
pitää tätä ehdottomana edellytyksenä direktiivin hyväksymiselle.
Velvoitteiden kohdistaminen pelkästään
yhteisön lentoyhtiöihin aiheuttaisi merkittävää vääristymää yhteisön
ulkopuolelle suuntautuvien lentojen kilpailuedellytyksissä tuottamatta
vastaavia ympäristöllisiä hyötyjä. Valiokunta
painottaa, että ehdotetun sääntelyn kansainvälisoikeudellinen
pitävyys tulee varmistaa.
Uuden sääntelyn on tarkoitus tulla voimaan kesken
Kioton pöytäkirjan mukaisen ensimmäisen
velvoitekauden. Talousvaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että vaikka ilmaliikenteen sääntelyn
ehdotetaan tulevan osaksi jo voimassaolevaa päästökauppasääntelyä (jäljempänä yleinen
päästökauppajärjestelmä),
eroavat nyt ehdotetut menettelytavat osin merkittävästikin yleisestä päästökauppajärjestelmästä.
Yleisestä järjestelmästä poiketen
jäsenmaiden valtuudet rajoittuisivat lähinnä täytäntöönpanotoimiin
ja komissio päättäisi päästöoikeuksien
kokonaismäärästä ja maksutta
jaettavien päästöoikeuksien
osuudesta. Uutena elementtinä järjestelmään
sisältyisi huutokauppa, johon liittyvistä yksityiskohtaisista
säännöistä komissio päättää. Komissio
tekisi myös teknisen laskelman päästöoikeuksien
jakoon liittyvästä vertailuluvusta.
Valiokunta pitää lähtökohtaisesti
perusteltuna, että ilmaliikenteen päästöoikeudet
jaetaan yhtäläisin kriteerein koko EU:n alueella,
mutta katsoo, että kahden toisiinsa osin liittyvän
järjestelmän täytäntöönpano
saattaa aiheuttaa markkinoilla ennakoimattomia vaikutuksia. Ilmaliikennettä koskeva
ja yleinen päästökauppajärjestelmä liittyvät
toisiinsa siten, että lentoliikenteen toimijoille ehdotetaan
yksipuolista oikeutta hankkia yleiseen päästökauppajärjestelmään kuuluvia
päästöoikeuksia. Lentoliikenteen toimijoilla
olisi myös oikeus käyttää JI-
ja CDM-hankkeista saatavia päästöyksiköitä.
Valiokunta katsoo, että edellä mainituilla seikoilla
saattaa olla merkittäviä vaikutuksia koko päästökauppajärjestelmän
toimivuuteen, päästöoikeuksien hintaan
ja tätä kautta myös sähkön
hintaan. Komission vaikutusarviossa [SEC(2006) 1684] näitä vaikutuksia
ei ole tarkemmin arvioitu. Vaikutusarviota tulee tältä osin
laajentaa ja ratkaista järjestelyn tarkoituksenmukainen
voimaantuloajankohta vasta uusien selvitysten valmistuttua.
Kansallisesti merkittävimpänä ehdotettuun sääntelyyn
liittyvänä kysymyksenä valiokunta nostaa
esille päästöoikeuksien jakoperusteet. Ehdotuksen
mukaisesti yksittäisen toimijan ilmaiseksi saama päästöoikeus
perustuu hyötykuormaan ja lentokilometreihin siten, että toimijakohtaiset
nk. tonnikilometrit kerrotaan komission laskemalla vertailuluvulla.
Vertailulukuna on velvoitteiden alaisten toimijoiden yhteenlaskettujen
tonnikilometrien keskiarvo. Asiantuntijoiden mukaan tämä menettely
on omiaan suosimaan kaukolentoja ja ns. halpalentoja. Mahdollisimman
täydellä lastilla tehdyt pitkät lennot tuottaisivat
toimijalle suuremmat päästöoikeudet.
Tämä ei valiokunnan näkemyksen mukaan edistä uusimman
ja päästöystävällisimmän
lentokaluston käyttöönottoa. Tonnikilometreihin perustuva
laskentatapa merkitsisi myös erityistä rasitusta
Suomen kaltaisille maille, joissa lentomatkustaminen on maan sijainnin
ja pitkien etäisyyksien vuoksi tarpeen, mutta matkustajamäärät
saattavat olla, erityisesti kotimaanlennoilla, vähäiset.
Valiokunta katsookin, ettei päästöoikeuksien
määrään vaikuttavan vertailuluvun laskennassa
oteta riittävällä tavalla huomioon sääntelyn
tarkoituksen kannalta olennaisia kriteerejä.
Edellä olevan vuoksi talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että päästöoikeuksien jakamista
ja myöntämistä koskevaa ehdotuksen 3
d artiklaa muutetaan. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan,
jonka mukaisesti vertailuluvun laskentaperusteissa tulee ottaa huomioon
lentokaluston energiankulutus ja/tai päästöt.
Näin menetellen tulevat myös lentoyhtiöiden
nk. varhaiset toimet huomioon otetuiksi.
Komissio on arvioinut, ettei päästökaupasta aiheudu
merkittäviä taloudellisia kustannuksia toimijoille
tai kuluttajille. Valiokunta viittaa tältä osin
edellä todettuihin, vielä arvioimatta oleviin
sääntelyn mahdollisiin vaikutuksiin samoin kuin
siihen, ettei kustannusrasitetta tasaavien maksuttomien päästöoikeuksien
osuus ole vielä tiedossa, ja katsoo, että kustannusvaikutusten kokonaistarkastelu
on vielä tarpeen.
Valiokunta painottaa, että päästökaupan
ohella tarvitaan myös muita toimia lentoliikenteen päästöjen
hillitsemiseksi. Huomattavia päästövähenemiä voidaan
saavuttaa lennonjohtojärjestelmiä kehittämällä,
uuden polttoainetehokkaamman kaluston käyttöönotolla
ja erilaisin operatiivisin, lentotapaan liittyvin, uudistuksin. Yhtäläisesti
tulee panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön.