Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
lähinnä yhteisöoikeudellisin muutoksin
ja teknisluonteisin täsmennyksin.
Talousvaliokunta pitää kansallisten etujen vuoksi
perusteltuna, että nykyinen vuodelta 1992 oleva laki uudistetaan.
Uuden lain mukaan ulkomaalaisten yritysostojen seuranta voi kohdistua
nykyistä pienempiin yrityksiin ja omistusosuuksien hankintaan.
Tarkoituksena on seurata ja erittäin tärkeän
kansallisen edun vaatiessa rajoittaa elintärkeiden toimintojen
turvaamisen kannalta kriittisten yritysten omistuksen tai vaikutusvallan
siirtymistä ulkomaalaisille ja ulkomaisille yhteisöille
tai säätiöille. Lähtökohtaisesti
ulkomaiseen omistukseen suhtaudutaan myönteisesti, ja ulkomaisia
investointeja on aihetta rajoittaa vain erityisen painavin
perustein.
Lain mukaan seurannan kohteena ovat puolustusteollisuusyritykset
sekä sellaiset muut yhteisöt ja liikkeet, joita
toimialansa, liiketoimintansa tai sitoumustensa perusteella on pidettävä yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen kannalta kriittisinä.
Ulkomaisen omistajan on haettava puolustussektorin yritysostolle
etukäteen vahvistus. Vahvistamisen hakeminen muulle yritysostolle
jää ulkomaisen omistajan tahdon varaan. Valiokunnan
kuulemisessa on esitetty, olisiko puolustussektorin lisäksi
myös sisäiseen turvallisuuteen liittyvältä yritysostolta
edellytettävä viranomaisvahvistusta. Valiokunta
yhtyy kuitenkin näkemykseen, että yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen kannalta kriittisiä yrityksiä, toimialoja
ja liiketoimintoja ei ole mahdollista määritellä katsottaessa
pitkälle tulevaisuuteen. Saatavilla on julkista tietoa,
josta eri osapuolet voivat kyseisenä ajankohtana päätellä,
voiko laki tulla sovellettavaksi.
Perustuslakivaliokunnalla ei ole huomautettavaa lakiehdotuksesta
perustuslain kannalta. Muutokset ja huomautukset, joita oikeusministeriö on
esittänyt perustuslakivaliokunnassa, talousvaliokunta on
ottanut huomioon oikeusministeriön oltua kuultavana talousvaliokunnassa.
Yksityiskohtaiset perustelut
2 §. Määritelmät.
Pykälän 1 momentin 5 kohdassa määritellään,
mitä tarkoitetaan yritysostolla. Seurannan kannalta merkityksellinen
vaikutusvalta syntyy osakeyhtiön osakkeiden hankinnassa
silloin, kun ulkomainen omistaja saa haltuunsa yhden kymmenesosan
osakeyhtiön osakkeiden tuottamasta kokonaisäänimäärästä tai vastaavan
tosiasiallisen vaikutusvallan muussa seurannan kohteessa.
Säännöksestä ja perusteluista
ei ilmene, mitä vastaavalla tosiasiallisella vaikutusvallalla muussa
seurannan kohteessa tarkoitetaan. Tosiasiallinen vaikutusvalta voi
syntyä niin osakeyhtiössä kuin muussakin
kohdeyrityksessä osakkeiden, osuuksien ja yhtiöosuuksien
vaihdannan ja uusien omistusosuuksien antamisen lisäksi myös
jäsenyyden tai sopimuksen taikka yhtiöjärjestyksen,
yhtiösopimuksen tai sääntöjen
tai niiden muutoksen perusteella. Säännöstä on
täydennetty lisäämällä tosiasiallinen
vaikutusvalta kohtaan osakeyhtiö.
Työ- ja elinkeinoministeriö käsittelee
yritysostojen seurantaa ja vahvistamista koskevat asiat.
Ministeriön on pidettävä silmällä,
milloin yritysosto tuottaa tosiasiallisen vaikutusvallan. Ministeriön
tulee toimia yhteistyössä muiden viranomaisten
kanssa.
Pykälän 2 momentin perusteluiden mukaan tarkoitus
on, että puolustusteollisuusyrityksen ollessa kohteena
ulkomaisena omistajana pidettäisiin myös EU- ja
EFTA-valtioiden luonnollisia henkilöitä ja yhteisöjä ja
säätiöitä sekä sellaisia
suomalaisia yhteisöjä ja säätiöitä,
joissa edellä mainituilla on vähintään
yhden kymmenesosan vaikutusvalta. Säännöksen
sanamuodon mukaan sitä sovelletaan suomalaisten yhteisöjen
ja säätiöiden osalta kuitenkin
vain, jos ulkomainen omistaja on EU- ja EFTA-valtioiden ulkopuolelta,
koska saman pykälän 1 momentin 3 kohdan mukaan
ulkomaisella omistajalla tarkoitetaan vain EU- ja EFTA-alueen ulkopuolelta
tulevaa omistajaa. Säännöstä on
täsmennetty, jolloin se vastaa tarkoitustaan.
Pykälän 3 momentin säännös
saman ulkomaisen omistajapiirin äänien yhteen
laskemisesta koskee vain osakeyhtiömuotoista kohdeyritystä, vaikka
vastaavia hajautettuun omistukseen tai jäsenyyteen perustuvia äänivaltajärjestelyjä
ilmenee
muissakin seurannan kohteissa ja 1 momentin 3 kohdan c alakohdassa
ja 2 momentissa tarkoitetuissa omistusyhteisöissä ja
säätiöissä. Tämän
johdosta pykälään on lisätty
uusi 3 ja 4 momentti, jolloin ehdotuksen 4 momentti siirtyy 6 momentiksi.
8 §. Vahvistuksen epäämisen
seuraamukset.
Osakeyhtiölain mukaan tiettyihin yhtiökokouksen
päätöksiin vaaditaan annetuista äänistä laskettavan
määräenemmistön lisäksi,
että päätöstä kannattavilla
on vastaava määräenemmistö yhtiökokouksessa
edustetuista osakkeista. Tämän vuoksi 1 momentissa
ehdotetussa muodossa säännös mahdollistaisi
sen, että yritysoston epäämisestä huolimatta
ulkomainen ostaja voisi estää tietyt yhtiökokouksen
päätökset pelkästään
osallistumalla yhtiökokoukseen. Myös osuuskunnassa
voi olla osuuksia, lisäosuuksia ja sijoitusosuuksia, joiden
omistus osuuskunnan sääntöjen mukaan
vaikuttaa jäsenten äänimäärään
osuuskunnan kokouksessa ja joista osuuden omistaja voi vaatia lunastusta
osuuskunnalta tai siirtää osuuden uudelle omistajalle.
Tämän vuoksi 1 momentin säännöksiä tulisi
soveltaa myös osuuskunnan osuuksien omistukseen ja äänestämiseen
osuuskunnan kokouksessa.
Pykälän 1 momenttia on täydennetty
niin, että mainitut tilanteet voidaan välttää.
Pykälän 2 momentista ja sen perusteluista
ei ilmene, miten 2 momentin säännöstä sopimusten
purkautumisesta sovelletaan vaikutusvallan saamiseen osakeannin,
uusien osuuksien antamisen, yhtiöjärjestyksen
tai sääntöjen muutoksen tai osuuskunnan
tai yhdistyksen jäsenmäärän muutoksen
perusteella. Tässä mainitut järjestelyt
voivat olla sellaisia, että niiden purkautuminen vaikuttaisi
merkittävästi myös ulkomaisen omistajan
hankinnasta tietämättömien muiden omistajien,
sijoittajien, jäsenten ja velkojien asemaan.
Valiokunta toteaa, että 2 momentin sopimusten purkautumista
koskevaa säännöstä ei sovelleta
rekisteröityyn osakeantiin, annettuihin osuuksiin, alkaneeseen
jäsenyyteen eikä rekisteröityyn yhtiöjärjestyksen,
sääntöjen tai yhtiösopimuksen
muutokseen.
12 §. Voimaatulo.
Pykälän 3 momentin lopusta on poistettu viittaus
tähän uuteen lakiin. Yritysoston tekoajankohta
määräytyy yleisten sopimus- ja yhteisöoikeudellisen
säännösten ja periaatteiden mukaan. Jos
yritysosto on tehty vanhan lain aikana, ilmoitusvelvollisuuteen,
vahvistusmenettelyyn ja vahvistuksen epäämiseen
sovelletaan vanhan lain säännöksiä.
Jos esimerkiksi jo tehtyä yrityskauppaa koskeva vahvistusmenettely
on kesken uuden lain tullessa voimaan, yritysoston vahvistamiseen
sovelletaan vanhaa lakia.
Pykälän 4 momentissa on korjattu lakiviittaus.
Momentissa tarkoitetut yhtiöjärjestyksen ja sääntöjen
määräykset perustuivat ulkomaalaisten
sekä eräiden yhteisöjen oikeudesta omistaa ja
hallita kiinteää omaisuutta ja osakkeita annettuun
lakiin (219/1939), eivätkä nyt käsiteltävänä olevalla
lailla kumottavaan ulkomaisten yritysostojen seurannasta annettuun
lakiin (1612/1992). Vuoden 1992 lailla kumottiin vuoden
1939 laki ja siihen perustuneet yhtiöjärjestys-
ja sääntömääräykset.