Perustelut
Kertomuksessa selostetaan aikaisempien vuo-sien tapaan Euroopan
keskuspankin rahapolitiikkaa sekä maailmantalouden, euroalueen
ja Suomen talouden kehitystä. Lisäksi kertomuksessa on
tehty katsaus Suomen Pankin toimintaan, esitelty pankin tilinpäätös
ja todettu pankkivaltuuston käsittelemiä asioita.
Kertomuksessa on Rahoitustarkastusta koskeva osa. Rahoitustarkastus
toimii hallinnollisesti Suomen Pankin yhteydessä, mutta
se on itsenäinen päätöksenteossa.
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota seikkoihin,
joilla on ulottuvuuksia kertomusvuotta laajemmin.
Siirtymätalouksien tutkimus: Venäjä,
Kiina ja Intia
Suomen Pankin osastona toimii siirtymätalouksien tutkimuslaitos.
Makrotalouden ja rahoitusmarkkinoiden tutkimuksen lisäksi
se tutkii, seuraa ja analysoi kehittyvien talouksien, erityisesti Venäjän
ja Kiinan talouskehitystä, talouspolitiikkaa ja talouden
rakenteellisten uudistusten etenemistä sekä näiden
maiden integroitumista maailmantalouteen. Laitos tekee vertailevaa
tutkimusta, jossa ovat mukana myös muut siirtymätaloudet
ja tarvittaessa kehittyvät taloudet laajemminkin.
Siirtymätalouksien tutkimuslaitoksen tutkimus palvelee
Suomen Pankin ja julkisen hallinnon lisäksi elinkeinoelämää,
tiedeyhteisöjä, tiedotusvälineitä ja
aiheesta kiinnostuneita yksityisiä henkilöitä kotimaassa
ja ulkomailla. Tutkimuslaitoksessa työskentelee vuosittain
useita vierailevia tutkijoita Suomesta ja ulkomailta.
Viime vuosina Venäjän ja Kiinan taloudet ovat
kasvaneet nopeasti. Näiden maiden painoarvo maailmantaloudessa
ja vaikutus kansainvälisessä talouskehityksessä on
lisääntynyt. Muun muassa Kiinan valuuttavaranto
on kasvanut erityisesti ulkomaankaupan ylijäämien
ja ulkomaisten suorien sijoitusten vuoksi maailman suurimmaksi,
yli 1 300 miljardiin dollariin.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että laitos mainittujen maiden lisäksi tutkii
kehittyviä ta-louksia laajemminkin. Valiokunta kiinnittää huomiota
Kiinan ohella Intian talouden kehityksen analysointiin samoin kuin
Suomen kanssa kilpailevien eurooppalaisten kehittyvien talouksien
seurantaan. Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitos
tuottaa tärkeää tietoa, jota on pyrittävä hyödyntämään tehokkaasti muun muassa
kansainvälisten investointien houkuttelemisessa Suomeen.
Venäjän ja Kiinan tavoin myös Intia tulee
ottaa siirtymätalouksien tutkimuslaitoksen raportoinnin
kohteeksi.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että tutkimuslaitokset, muut tutkimusten tuottajat, kuten esimerkiksi
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, ja tiedeyhteisöt
koordinoivat tutkimuskohteensa niin, että vältetään
päällekkäinen tutkimus.
Rahoitusmarkkinoiden levottomuudet ja Suomi
Levottomuudet rahoitusmarkkinoilla käynnistyivät
Yhdysvalloista, jossa laukaisijana olivat nopeasti lisääntyneet
maksuvaikeudet ns. subprime-markkinoilla. Asuntolainoja ottaneet kotitaloudet,
joilla oli heikko luottokelpoisuus, joutuivat vaikeuksiin, kun näiltä perittävät
korot nousivat ja asuntojen hintojen kohoaminen pysähtyi.
Yhdysvaltain levottomuudet alkoivat heijastua myös Eurooppaan,
jossa joillakin isoilla pankeilla on merkittäviä rahoitusvastuita
ja välillisiä subprime-riskejä sekä jo
nyt ilmoitettuja arvostustappioita.
Talousvaliokunnan Rahoitustarkastukselta saaman arvion mukaan
Suomessa toimivien pankkien riskit, jotka johtuisivat suorista subprime-
ja muista riskeistä Yhdysvaltain asuntolainasektorilla,
ovat erittäin pienet. Suomessa toimiville pankeille on
tulossa vain rajallisia arvostustappioita. Rahoitusmarkkinoiden
levottomuudella on välillisiä vaikutuksia pankkien
kannattavuuteen ja vakavaraisuuteen Suomessakin, kun varainhankinnan
kustannukset lisääntyvät mm. kilpailtaessa
talletuksista ja korkotaso nousee. Toistaiseksi pankkien vakavaraisuus
on pysynyt vahvana, rahoitusasema vakaana ja maksuvalmiuspuskurit
riittävinä.
Kotitalouksien velkaantuminen
Pankkivaltuusto on edellisvuosien tapaan kiinnittänyt
huomiota niihin velallisille ja koko kansantaloudelle aiheutuviin riskeihin, joita
no-
peaan lainakannan kasvuun ja erityisesti aiempaa suurempiin asuntolainoihin
liittyy.
Asuntolainojen kysyntä on kasvanut usean vuoden ajan.
Asuntolainakanta vuoden 2005 lopussa oli 48,5 miljardia euroa, vuoden
2006 lopussa 55,3 miljardia euroa ja elokuun lopussa 2007 60 miljardia
euroa. Samaan aikaan kulutusluottojen määrä on
kasvanut 9,4 miljardista eurosta 11 miljardiin euroon ja kotitalouksien
muiden lainojen määrä 11,2 miljardista
13 miljardiin euroon. Kotitalouksille myönnettyjen asuntolainojen
keskikorot ovat nousseet vuoden 2005 lopun 3,22 prosentista 4,85
prosenttiin elokuun lopussa 2007. Kilpailu lainamarkkinoilla on
kireää, eivätkä pankit Rahoitustarkastuksen
havaintojen mukaan juurikaan hinnoittele kotitalousluottoja riskin
mukaan. Korkomarginaalit ovat kaventuneet, ja niiden hajonta eri
pankkien välillä on pienentynyt.
Viimeisimmän kyselyn mukaan lainanottajan keskimääräinen asuntolaina
oli 65 200 euroa, mutta suuret asuntolainat
eivät enää ole harvinaisia. Yli 100 000
euron lainaa ovat nostaneet muita yleisemmin 29—39-vuotiaat
sekä pääkaupunkiseudulla asuvat. Asuntolainojen
keskimääräiset takaisinmaksuajat ovat
pidentyneet. Tyypillisin takaisinmaksuaika nykyisin on 20 vuotta,
mutta myös tätä pitemmät laina-ajat
ovat olleet suosittuja. Vuoden 2006 lopussa keskimääräisellä kotitaloudella
oli velkaa 96 prosenttia käytettävissä olevasta
vuositulosta. Asuntorahoituksen eräs riski on velkaantumisen
keskittyminen, kun 80 prosenttia kotitalouksien velasta on 20 prosentilla
kotitalouksista. Edullinen rahoitus ja lainojen pidentyneet maksuajat
ovat vilkastuttaneet asuntokauppaa, ja asuntojen hinnat ovat nousseet.
Talousvaliokunta pankkivaltuuston tavoin kiinnittää vakavaa
huomiota kotitalouksien velkaantumisesta aiheutuviin riskeihin,
joita saattaa seurata takaisinmaksukyvyn alenemisesta esimerkiksi
korkojen nousun, työttömyyden tai sairauden vuoksi.
Toistaiseksi työllisyys on pysynyt hyvänä ja
siten kotitalouksien taloudellinen tilanne ja velanhoitokyky riittävinä.
Asuntolainojen koon suurentuminen ja korkojen nousu asettavat asuntovelallisten
maksukyvyn kuitenkin koetukselle. Valiokunta korostaa myös
luottolaitoksen vastuuta tarkistaa lainanhakijan lainanhoitokyky
muiden välttämättömien elämiseen
tarvittavien kustannusten jälkeen. Rahoitustarkastus on
aivan oikein julkisesti varoitellut ylivelkaantumisesta. Tietoa
on saatavilla myös Rahoitustarkastuksen Internet-sivuilla.
Rakennemuutoksia rahoitusmarkkinoilla
Suomen rahoitusmarkkinoilla on tapahtunut merkittäviä rakennemuutoksia.
Rakennejärjestelyjä on tehty erityisesti pankkien
ja vakuutusyhtiöiden kesken. Pankit ovat laajentaneet toimintojaan
myös ydintoimintansa ulkopuolelle, ja pankkien ja kaupan
yhteistyö on tiivistynyt. Pankkien lukumäärä on
jossain määrin supistunut eräiden paikallisten
pankkien fuusioiduttua. Sampo-konsernin myytyä Sampo Pankin
tanskalaiselle Danske Bankille Suomen markkinoilta poistui merkittävä kotimainen
finanssiryhmittymä. Samalla ulkomaisten luottolaitosten
tytärpankkien asema Suomen markkinoilla on vahvistunut.
Pohjoismaisilla pankkikonserneilla on entistä merkittävämpi
osuus Suomen markkinoista. Pankkitoiminnan kansainvälistyminen
on jatkunut ja vuonna 2006 suuntautunut erityisesti Venäjälle.
Suomessa pohditaan parhaillaan finanssivalvonnan uudelleen järjestelyä.
Tarkoituksena on, että uusi valvontaorganisaatio aloittaa
toimintansa vuoden 2009 alussa. Rahoitusmarkkinoiden ja vakuutusyhtiöiden
rakennejärjestelyt ja kansainvälistyminen asettavat
haasteita tehokkaan valvonnan järjestämiselle
ja valvontakustannusten kattamiselle. Pankkitoiminnan kansainvälistyessä tallettajille
on annettava tietoa, kuinka pankkien sivukonttoristuminen Suomessa
vaikuttaa tallettajien suojaan. Talletussuojan taso vaihtelee Pohjoismaissakin.
Suomen talletussuoja on yleensä kattavampi. Ulkomaisen
pankin on mahdollista hakea Suomesta ottamilleen talletuksille lisäsuoja,
jolloin suoja vastaisi Suomen tasoa. Tallettajalla on oltava mahdollisuus tietoisesti
päättää hänelle sove-
liaimmasta turvallisesta talletustavasta.