Perustelut
Tarkastusvaliokunta toteaa yleisarvionaan, ettei alueellistaminen
ole edennyt odotetusti ja tavoitteiden mukaisesti. Alueellistamiseen
on liittynyt siinä määrin puutteellisuuksia
ja koettuja epäkohtia, että se on heikentänyt
tavoiteltujen myönteisten vaikutusten saavuttamista ja
lisännyt riskiä epätarkoituksenmukaisten
sijoituspäätösten tekemiselle. Tarkastusvaliokunta
kiinnittää huomiota siihen, että valiokunnan
suorittaman laajan asiantuntijakuulemisen ja runsaan asiakirjamateriaalin
perusteella alueellistamisen hyötyjen syntyminen on useissa
tapauksissa pidemmälläkin aikavälillä epävarmaa.
Valiokunta pitää tärkeänä näkökohtana
myös sitä, etteivät ministeriöt
ole nähneet omilla hallinnonaloillaan olevan enää juurikaan
uutta alueellistamispotentiaalia. Valtion toimintojen alueellistamisen
lähtökohtia ja tavoitteita valiokunta pitää sinällään
kannatettavina.
Valiokunnan näkemyksen mukaan alueellistamisen ongelmat
ovat osaltaan aiheutuneet siitä, että alueellistamishankkeen
ohjaus ja seuranta on ollut puutteellista. Vasta nyt, kun alueellistamishanke
on kestänyt noin 10 vuotta, valtioneuvosto on luvannut
useita merkittäviä ja alueellistamisen
onnistumiselle välttämättömiä kehittämistoimia.
Luvatut kehittämistoimet eivät alueellistamisen
aikataulut huomioiden ehdi enää juurikaan vaikuttaa
nykyiseen alueellistamishankkeeseen.
Valiokunnan näkemyksen mukaan alueellistamistoimien
onnistumista on merkittävästi vaikeuttanut se,
ettei siirtojen vaikutuksia ole selvitetty riittävästi
ennen sijoituspäätöstä. Vaikka toiminnalliset
hyödyt ja taloudelliset säästöt ovat
alueellistamisen keskeisiä lähtökohtia,
niiden aikaansaaminen on useissa tapauksissa epävarmaa.
Alueellistamisen seurannan puutteet ovat puolestaan vaikeuttaneet
alueellistamisen onnistumisen arvioimista sekä toteutetuista
siirroista saatujen kokemusten hyödyntämistä.
Valiokunta pitää puutteena myös sitä,
ettei alueellistamistoimissa ole kiinnitetty riittävästi
huomiota toiminnan laatuun ja kehittämiseen. Alueellistamiselle
asetetut määrälliset tavoitteet ja siirtojen
tekninen toteuttaminen ovat saaneet liian suuren painoarvon.
Valtioneuvosto on tarkastusvaliokunnalle 12.6.2009 ja 28.1.2010
antamissaan kirjallisissa selvityksissä luvannut parantaa
alueellistamisen vaikutusten arviointia ja seurantaa. Valtiovarainministeriö asetti
syksyllä 2009 työryhmän alueellistamisen
taloudellisten vaikutusten arvioinnin ja seurannan tehostamiseksi.
Työryhmä ei kyennyt tammikuussa 2011 valmistuneessa
raportissaan esittämään arviota ao. vaikutuksista,
vaikka arvion esittäminen oli työryhmän keskeinen
tehtävä. Osana työryhmän työtä ulkopuolinen
arvioija selvitti tarkemmin 11 alueellistamistapauksen vaikutuksia.
Selvityksen mukaan kyseisissä tapauksissa valtiontaloudelliset vaikutukset
ovat olleet negatiivisia ja aluetaloudelliset vaikutukset vähäisiä.
Lisäksi siirtojen kohteena olleet henkilöt ovat
kokeneet sekä asiakas- ja sidosryhmäyhteistyön,
organisaation toiminnan että oman hyvinvointinsa heikentyneen
alueellistamisen myötä.
Valiokunnan mielestä alueellistamisen keskeistä alkuperäistä tavoitetta
tehostaa aluepolitiikkaa ja edistää maan tasapainoista
alueellista kehitystä ei ole onnistuttu toteuttamaan tarkoitetulla
tavalla. Alueellistamistoimet ovat painottuneet Etelä-Suomeen,
ja esimerkiksi paikkakunnittain tarkasteltuna siirtoja on toteutettu
ylivoimaisesti eniten Hämeenlinnaan. Maakunnittain tarkasteltuna
alueellistamistoimia on kohdennettu selvästi eniten Kanta-Hämeeseen.
Määrällisesti vähän
alueellistamistoimia on kohdennettu muun muassa Kainuuseen, Keski-Pohjanmaalle, Pohjanmaalle,
Satakuntaan ja Pohjois-Pohjanmaalle. Viimeksi mainittuihin viiteen
maakuntaan on alueellistettu yhteensä selvästi
vähemmän työpaikkoja kuin yksistään
Kanta-Hämeeseen. Valiokunnan näkemyksen mukaan
keskeisenä syynä epätarkoituksenmukaiseen
tilanteeseen ovat puutteet alueellistamisen kokonaisuuden hallinnassa.
Alueellistaminen on edennyt pitkälti ministeriöiden
yksittäisten päätösten perusteella
ilman kokonaisvaltaisempaa koordinointia ja ohjausta.
Valiokunnan mielestä valtion tulee pyrkiä siihen,
että se omilla toimenpiteillään vahvistaa erityisesti
heikoimmin menestyvien alueiden toimintaedellytyksiä. Valiokunta
kiinnittää huomiota Tilastokeskuksen kesällä 2010
julkaisemaan selvitykseen, jonka mukaan valtion työpaikat
ovat vuosina 1995—2007 vähentyneet eniten Lapista
(-1 768), Pohjois-Pohjanmaalta
(-1 132), Kainuusta (-950), Etelä-Savosta (-933) ja Pohjois-Karjalasta
(-620). Valiokunta toteaa, että alueellistamisen mahdollisuudet
ratkaista aluepolitiikan keskeisiä ongelmia ovat vähäiset mm.
sen vuoksi, että valtion budjettitalouden henkilöstön
määrä on vain noin 3,5 % työllisestä työvoimasta.
Valtion henkilöstön määrä on myös
pienentynyt, mikä omalta osaltaan korostaa alueellistamisen
huolellisen valmistelun tärkeyttä. Valtiovarainministeriöstä saatujen
tietojen mukaan valtion budjettitalouden henkilöstön
määrä on pienentynyt vuosina 2000—2010 noin
37 300 henkilöllä ja oli vuonna 2010 noin 86 400.
Valtion henkilöstön määrän
vähenemiseen ovat vaikuttaneet mm. yliopistouudistus ja valtion
tuottavuusohjelma.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eduskunta
on edellyttänyt joulukuussa 2010 (EK 30/2010 vp — K
20/2010 vp) hallituksen laativan vaihtoehtoisia
työvoimaennusteita, joissa selvitetään
perustellusti, kuinka suuren osan työvoimasta valtio- ja
kuntasektori voivat kumpikin työllistää tulevaisuudessa
ja minkä suuruista valtionhallinnon henkilöstöä se
edellyttäisi eri oletusten mukaisissa vaihtoehdoissa. Valtiovarainministeriö on
nyt käynnistänyt kokonaistarkastelun valtionhallinnon
palveluista, alueellisesta saatavuudesta ja työvoimatarpeesta.
Valtioneuvosto on valiokunnalle antamissaan selvityksissä luvannut
kiinnittää huomiota myös siirtymävaiheen
ongelmien vähentämiseen ja mm. henkilöstövaikutusten
parempaan arviointiin ja seurantaan. Siirtymävaiheen ongelmina ovat
olleet mm. asiantuntemuksen menettäminen, kaksoismiehitys
ja tehtävien päällekkäisyys.
Lisäksi alueellistamisen kielteiset vaikutukset henkilöstölle
ovat useissa tapauksissa olleet merkittäviä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että valtio
on esimerkillinen työnantaja ja noudattaa organisaatioiden
muutostilanteissa hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
Alueellistamishankkeen ja sen jälkeen aloitetun tuottavuusohjelman
samanaikainen toteuttaminen on usein koettu vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi.
Hankkeiden on todettu olevan myös ristiriidassa keskenään.
Valiokunta pitää hyvänä, että valtioneuvosto
on luvannut kiinnittää ongelmaan huomiota. Valiokunnan
arvion mukaan ongelmaa ei kuitenkaan kyetä ratkaisemaan
ilman merkittäviä linjausten ja toimintatapojen
muutoksia. Valiokunnan mielestä pitäisi vakavasti
harkita nykymuotoisen alueellistamisen keskeyttämistä.
Valiokunta painottaa kansantalouden kannalta tehokkaampien keinojen käyttöä.
Mikäli alueellistamista tullaan jatkamaan, valiokunnan
mielestä toteuttamistapana tulee olla työn ja
tehtävien siirtäminen mm. tietotekniikkaa ja sähköisiä palveluja
kehittämällä.