Perustelut
Tulevaisuusvaliokunta pitää hallituksen selontekoa
tärkeänä ja merkittävänä.
Se on oikeansuuntainen ja vastaa digitaalisen Suomen rakentamisen
hitaaseen etenemiseen kohdistuvaan arvosteluun. Visio ja digitaalinen
agenda vuosille 2011—2020 on vaativa.
Valiokunta on vuosien ajan eri yhteyksissä pyrkinyt
vauhdittamaan toimenpiteitä, joilla Suomen hidastunutta
tietoyhteiskuntakehitystä nopeutetaan. Esimerkiksi lausunnossaan
hallituksen toimenpidekertomukseen vuodelta 2009 (TuVL
2/2009 vp) valiokunta piti vertailukohteena Viroa
ja Britanniaa.
Saadun selvityksen mukaan Viro on onnistunut digitalisoinnissa.
Sen voi pelkistää seuraavanlaisesti: Kaikilla
kansalaisilla on virallinen sähköpostiosoite.
Kun kansalainen aktivoi oman sähköpostiosoitteensa,
kaikki viranomaisten yhteydenotot tapahtuvat sen jälkeen
sitä kautta. Virossa 75 % väestöstä käyttää internetiä tai
sähköpostia. Julkinen sektori on 100-prosenttisesti
ja liike-elämä 95-prosenttisesti verkossa. Julkisissa
palveluissa on käytössä yksi yhtenäinen
portaali (www.eesti.ee). Koko julkinen sektori palveluineen on käytännössä digitalisoitu.
Viranomaispalvelut ja viranomaisten keskinäinen yhteydenpito
ja dokumenttien vaihto toimivat sähköisesti oman
turvatun portaalin avulla ilman papereita. Julkiset tiedot, lainsäädäntöprosessit
ja
rahoitustiedot ovat online-käytössä.
Sähköisen asioinnin, tunnistamisen, varmentamisen
ja allekirjoituksen pohjana toimivaa ID-korttia käyttää yli
80 % väestöstä.
Valiokunta korostaa, että yhteiskunnan toimivuuden
ehtona on luotettava ja hyvin hoidettu "tietoinfrastruktuuri". Se
on rakennettava hyvin ja siitä on pidettävä jatkuvaa
huolta. Julkisen sektorin tiedon tuotanto, tietojen käsittely
ja tietoon nojaavat ja tiedon käsittelyn avulla toimivat
julkiset palvelut on saatava osaksi kokonaisvaltaista tietoinfrastruktuuria.
Tekniikka on vain apuväline. Se on kytkettävä sisältöihin,
toimintoihin, prosesseihin ja jopa toimintakulttuureihin. Tietojärjestelmät
eivät paranna toiminnan laatua tai tuottavuutta, jos ne vain
mekaanisesti rakennetaan vanhan päälle. Verotuksen
digitalisointi on esimerkki onnistuneesta kokonaisvaltaisesta toimintaprosessin
uudistamisesta. Ennen uudistusta verovelvollinen täytti
veroilmoituksen, jonka veroviranomainen tarkisti. Nyt veroviranomainen
laatii viranomaisten rekisteritietojen ja työnantajien
ilmoitusten perusteella veroehdotuksen, jonka verovelvollinen tarkistaa.
Uudistus on säästänyt verovelvollisten
aikaa, parantanut verottajan toiminnan tuottavuutta ja vähentänyt
verotuksen virheitä.
Tietoyhteiskuntastrategioissa on tähän asti keskitytty
laajakaistayhteyksiin, infrastruktuurin alimmalle tasolle. Jatkossa
tietoyhteiskunnan rakentamisen painopisteen on noustava monta tasoa
ylöspäin digitaalisiin sisältöihin
ja palveluihin, uuden toimintakulttuurin rakentamiseen. Sähköisten
palveluiden on oltava tasapuolisesti kaikkien käytettävissä,
ja niiden on tarjottava aitoa lisäarvoa niin kansalaisten,
yritysten kuin viranomaistenkin toiminnalle.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että julkisten tietovarantojen
keskinäinen vuoropuhelu ja avaaminen koko yhteiskunnan
käyttöön on nostettava tietoyhteiskuntastrategian
keskeiseksi lyhyen aikavälin tavoitteeksi. Viranomaisten
tietokantojen täysimääräisen
hyödyntämisen esteet on purettava. Näitä esteitä ovat
esimerkiksi julkisen tiedon maksullisuus kerääjätahon
toiminnan rahoittamiseksi, tiedon puute tietokantojen olemassaolosta
ja sijainnista, avointen rajapintojen puuttuminen, epätietoisuus
tietojen tekijänoikeuksista sekä viranomaisten
liian syvät hallinnolliset ja toiminnalliset rajat. Myös
tietosuojakysymykset voivat haitata tietojen hyödyntämistä,
etenkin jos tietojen joukossa on henkilötietoja.
Osa esteistä on todellisia ja vaikeita, mutta enin
osa ottaen huomioon yhteiskunnan kokonaisetu eivät ole
ylitsepääsemättömiä.
Näiden ratkaiseminen vaatii kuitenkin selkeän
poliittisen tahtotilan sekä päätökset
arkkitehtuurista ja menettelysäännöistä,
joita tietoinfrastruktuurin yhteisessä rakentamisessa,
käytössä ja kehittämisessä noudatetaan,
sekä tarvittavat voimavarat.
Valiokunta korostaa, että tulevaisuudessa digitaaliset
palvelut ovat tärkeä vientikohde. Tätä ei
ole selonteossa riittävästi käsitelty.
1990-luvulta alkaen on tehty lukuisia selvityksiä siitä,
miten tieto kerätään vain kerran ja yhteiskunnalle
edullisimmalla tavalla ja miten julkiset tietovarannot avataan hyödyntämään kansalaisia,
järjestöjä ja yrityksiä sekä muita
toimijoita. Kiistämättömistä eduista
huolimatta näiden selvitysten suosituksia ei ole pystytty
toteuttamaan.
Valiokunta pitää merkittävänä sitä,
että hallituksessa on nyt valmisteilla esitykset, joilla nämä mahdollisuudet
hyödynnetään. Tulevaisuusvaliokunta korostaa,
että kansalaisen lähtökohdista on tärkeää,
että kansalainen saa oikeuden ja todellisen mahdollisuuden
katsoa ja käyttää hänestä itsestään
kerättyjä tietoja (TuVJ 3/2006 Terveydenhuollon
tulevaisuus).
Julkisen hallinnon IT-menot olivat vuonna 2009 noin 2 miljardia
euroa, josta valtion osuus noin 900 miljoonaa euroa. Luku ei sisällä valtionavustuksina
myönnettyä rahoitusta kolmannelle sektorille ja
yrityksille (Tekes, STM/RAY, EU-rakennerahastot). Valtion
IT-menoista yli 70 prosenttia koostuu palvelu- ja ohjelmistohankinnoista.
Tietoyhteiskuntapolitiikan hajanaisuuden taustalla on päätöksenteon
hajautuminen eri hallinnonaloille. Strategisesta ohjauksesta vastaa liikenne-
ja viestintäministeriö, mutta valtion tietohallintoa
ohjaa valtiovarainministeriö valtion tietohallintojohtajan
johdolla. Kuitenkin valtion IT-budjetista vain murto-osa käsitellään valtiovarainministeriössä.
Suurin määräraha on sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalla.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että tietoyhteiskuntapolitiikan
ohjausta tulee selkeyttää ja tietohallinnon merkitykseen
valtionhallinnossa tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Esimerkiksi terveydenhoitoon liittyvät monet tietojärjestelmät
on huomioitava rakennettaessa yhteistä tietoinfrastruktuuria.
Järjestelmien on toimittava joustavasti toistensa kanssa.
Tässä kehittämistyössä on
myös saatava näkyviä välituloksia
aikaan. Esimerkiksi sähköinen resepti on ollut
yli 25 vuotta Suomessa valmisteilla, kun muualla se on vaatinut kaksi
vuotta. Eräs syy tämäntapaisten tietojärjestelmien
rakentamisen ongelmiin Suomessa on niiden hallitsemattomuuden ohella
pyrkimys ratkaista kerralla, virheettömästi ja lopullisesti liian
isoja kokonaisuuksia. Teknologian muutos ja sen nopeus ovat joka
tapauksessa vaikeasti ennakoitavissa.
Valtion pitää ottaa kokonaisvastuu julkisen sektorin
tietoinfrastruktuurista, mikä edellyttää tietyssä määrin
keskitettyä ohjausta, valvontaa, suunnittelua sekä päälinjojen
ja tärkeiden valintojen ennalta hahmottamista.
Suomessa on 2000-luvulla noudatettu ns. teknologiariippumatonta
linjaa ja kunnioitettu virastojen ja laitosten itsenäistä toimivaltaa
ja kunnallista itsehallintoa. Nykyiseen tarvitaan korjausta ja myös
valtion ohjausta.
Asiantuntijakuulemisessa ja tulevaisuusvaliokunnan tutustumismatkalla
Britanniaan on korostunut, että modernin tietoyhteiskunnan
rakentamisen lähtökohtana on oltava poliittinen
ja yhteiskunnallinen tahtotila. Suunnitelmat ja innovaatiot on pystyttävä saamaan
käyntiin nopealla tahdilla monen toimijan yhteistyönä.
Britanniassa pääministeri toimi kaikkein tärkeimpien
projektien avaajana ja vauhdittajana.
Lisäksi tarvitaan keskustelua tietoyhteiskuntapolitiikan
asemasta ja paikasta valtioneuvostossa. On pohdittava, riittääkö valtiovarainministeriön,
liikenne- ja viestintäministeriön ja sosiaali-
ja terveysministeriön työnjaon selkeyttäminen
ja IT-johdon aseman parantaminen hallinnollisessa hierarkiassa vai
onko nimettävä oma ministeri tietoyhteiskunta-asioita
varten. Toimiva ratkaisu voisi olla liittää tehtävä nykyistä selkeämmin
tietoyhteiskunta-asioita hoitavan ministerin valtaoikeuksiin ministerin
nimikettä myöten.
Asiantuntijakuulemisen perusteella ottaen huomioon teknologian
muutosnopeuden vaatimus 100 megan laajakaistayhteydestä kaikkien kotitalouksien
ulottuville ei ole järkevä. Se on aikoinaan ollut
hyvä tavoite, mutta kehitys erityisesti tiedonpakkausteknologiassa
on edennyt niin, että kotikäytössä harva
tarvitsee 100 megan yhteyttä, sillä kaikki nykyisin
ajateltavissa olevat toiminnot sujuvat 10—20 megan tasolla. Sen
sijaan runkoverkon nopea ja häiriötön
toiminta vaatii huomiota, jotta on-demand-sisältöpalvelut
kuten IPTV ovat yhdenvertaisesti käytettävissä kaikkialla
Suomessa.
Sekä tuottavuuden että palveluinnovaatioiden
kannalta on olennaista EU-komissionkin voimakkaasti ajama nopea
siirtyminen elektroniseen laskutukseen. Asiantuntija-arvion mukaan
voidaan verkkolaskutuksen avulla säästää vuosittain
lähes kolme miljardia euroa.Valtiosektori ja useimmat suuret
yritykset ovat asettaneet paperi- tai sähköpostilaskutukseen
siirtymiselle takarajoja. Vasta 10 kaupunkia on tähän asti
seurannut esimerkkiä. Verkkolaskusopimusten piirissä on
180 000 yritystä. Yleinen syy hitaaseen toimintaan on ollut
väärä käsitys siitä, että verkkolaskutukseen
siirtyminen olisi vaikeata pienille toimijoille. Kaikissa verkkopankeissa
ja monessa muussa palvelussa laskun lähetys ja vastaanotto
voidaan hoitaa ilman investointeja ja IT-osaamista.
Verkkolaskutus on konkreettinen ja tärkeä asia,
koska
- tuottavuuspotentiaali on valtaisa
(> 3 mrd. euroa)
- palvelukyky paranee olennaisesti PKT-sektorilla
- verkkolaskutus koskee kaikkia ja muodostaa leveimmän
mahdollisimman portaan seuraavalle tasolle
- jatkoinnovaatioilla voidaan puolittaa yritysten hallintokustannuksia
ja alentaa julkisen sektorin kuluja merkittävästi
- verkkolaskutus vauhdittaa EU:n sisämarkkinakehitystä ja
samalla globaalia standardointia
- verkkolaskutus liittyy suoraan mobiilipalveluiden kehittämiseen
ja
- verkkolaskutus luo uusia vientimahdollisuuksia.
Massamarkkinainnovaatiot ovat tärkeitä. Ne
rakentuvat useimmiten kansalaisten tämän päivän valmiuksien
ja tottumusten päälle. On olennaista sekä kilpailukyvyn
parantamisen että viennin kasvattamisen kannalta tunnistaa
pienuuden edun antamat vahvuudet. Verkkolaskutuksessa pohjan muodostavat
globaali johtoasema verkkopankkikäytössä (yrityksillä ja
kansalaisilla verkkopankkitunnukset), maksuliikenteen nopeus
ja automatisointiaste, laaja ja reaaliaikainen palvelutarjonta sekä vähäinen
käteisen käyttö.
Yhteenvetona tulevaisuusvaliokunta toteaa, että valtion
on otettava selkeä ohjausvastuu suomalaisen tietoyhteiskunnan
rakentamisesta, kansallisen laajakaista- ja tietoinfrastruktuurin
luomisesta sekä julkisten ja kaupallisten sähköisten palveluiden
edistämisestä. Tämä edellyttää poliittista
tahtotilaa sekä tietoyhteiskunta-asioiden hajanaisen päätöksenteon
selkeyttämistä.