Perustelut
Suhdanne- ja työvoimapoliittiset toimenpiteet
Työvoimapoliittisten toimenpiteiden määrää on talousarvioesityksessä vuodelle
2002 vähennetty. Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä hallitus
on kuitenkin päättänyt varautua nostamaan
aktiivisten toimenpiteiden määrää,
jos työttömyyskehitys vuoden 2002 aikana poik- keaa
merkittävästi huonompaan suuntaan ennustetusta
8,8 prosentista.
Taloudellinen tilanne on kuluvana syksynä huonontunut
talousarvioesityksessä ennakoitua enemmän ja nopeammin.
Suhdannetilanteen muuttuminen on näkynyt työmarkkinatilannetta kuvaavissa
tilastoissa muun muassa siten, että uusien avointen työpaikkojen
määrä on jäänyt alle
edellisen vuoden vastaavan ajankohdan tason ja lomautusten määrä on
noussut. Merkit osoittavat selvästi suhdannekäänteen
tapahtuneen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että talousarvioesityksen eduskuntakäsittelyn
aikana seurataan tarkoin taloustilanteen muuttumista ja ryhdytään tarvittaessa
nopeasti suhdanne- ja työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin,
jotta työttömyys ei ensi vuonna lisäänny.
Valiokunta katsoo, että suhdannepoliittisin perustein tulisi
lisätä erityisesti valtion ja kuntien rakennustoimintaa.
Homekoulujen korjaaminen on sekä kansantaloudellisesti että kansanterveydellisesti
tärkeää. Valiokunta katsookin, että suhdannepoliittista
lisärahoitusta tulee ohjata nopeasti liikkeelle lähteviin
ja työvoimavaltaisiin homekoulujen korjaushankkeisiin.
Työvoimapolitiikassa tulee valiokunnan käsityksen
mukaan painottaa eri toimenpiteitä suhdannetilanteiden
mukaan. Mitä syvemmälle mennään
laskusuhdanteeseen, sitä vaikeampaa on välitön
työllistyminen. Tällöin painopistettä tulee
siirtää elinikäiseen oppimiseen liittyvään pohjakoulutukseen
ja elämänhallintaa parantavaan tukityöllistämiseen,
kuten sosiaaliseen yritystoimintaan. Valiokunta esittääkin,
että taloudellisen tilanteen huonontuessa lisätään
erityisesti aikuiskoulutuksen ja tukityöllistämisen määrärahoja.
Nuorten syrjäytymiskehityksen ehkäiseminen
Alle 25-vuotiaiden nuorten työttömyys on laskenut
elokuun 2001 tilastotietojen mukaan 5,6 prosenttia viime vuodesta.
Työttömiä nuoria on kuitenkin edelleen
yli 38 000. Suurimpia ongelmia nuorten työllistymisessä ovat
ensimmäisen työpaikan saannin vaikeus, lyhytaikaiset
työsuhteet sekä osalla nuorista koulutuksen ja
koulutusmotivaation puute.
Erityisessä syrjäytymisvaarassa ovat nuoret, joiden
kielellinen ja matemaattinen lahjakkuus ei riitä kannustamaan
ja motivoimaan heitä koulutuksen hankkimiseen nykyisen
koulutusjärjestelmän puitteissa. Nuorten työpajoista
ja työpajakouluista sekä oppisopimuspohjaisista
mestari/kisälliprojekteista on saatu hyviä tuloksia nuorten
motivoimisessa koulutukseen ja työmarkkinoille. Elintason
noustessa käden taitoihin perustuvien perinteisten ammattien,
kuten puusepän, kirvesmiehen, räätälin
ja suutarin arvostus ja kysyntä lisääntyvät.
On tärkeää huolehtia, että näiden
alojen osaaminen säilyy ja siirtyy seuraaville sukupolville.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että nuorten työpaja-, työpajakoulu-
ja oppisopimustoimintaan samoin kuin nuorten syrjäytymiskehitystä ehkäiseviä uusia
toimintamuotoja etsiviin kokeiluihin varataan riittävästi
määrärahoja.
Nuorten tukityöllistämistä järjestettäessä tulee
huolehtia, että työ on sekä nuoren että työnantajan
kannalta mielekästä. Työvoimaviranomaisten
tulee valvoa työn sisältöä,
työhön ohjausta ja työolosuhteiden asianmukaisuutta
ja näin varmistaa, että tukityö on omiaan
edistämään nuoren sopeutumista työmarkkinoille.
Talousarvioesityksen perustelujen mukaan siviilipalveluun
hakeutuu vuosittain noin 2 600 henkilöä, joista
pystytään kouluttamaan noin 1 800.
Tämä merkitsee, että osa siviilipalvelukseen
hakeutuvista joutuu odottamaan koulutukseen pääsyä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös palveluspaikkojen
ja asumisen järjestämisessä on ongelmia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että siviilipalveluksen toteuttamiseen liittyvät
ongelmat ratkaistaan niin, että palvelukseen pääsemiseen
liittyvä epävarmuus ja odottelu eivät
lisää nuorten syrjäytymistä koulutuksesta
ja työelämästä.
Työvoimatoimistoverkoston uudistaminen
Talousarvioesityksen perusteluissa on todettu, että nykyiset
175 työvoimatoimistoa sekä 108 sivutoimistoa ja
muuta palvelupistettä organisoidaan uudelleen vuoteen 2005
mennessä 100—115 itsenäiseksi työvoimatoimistoksi.
Toimistoverkon uudistamisella pyritään lähinnä yhtenäisiin
linjauksiin seutukunta-alueilla sekä tukemaan johtamisen
ja erikoistumisen kehittämistä.
Valiokunta pitää ehdotettua toiminnan uudelleenorganisointia
perusteltuna edellyttäen, että työvoimahallinnon
henkilöstömäärää ei
vähennetä. Paikkakuntakohtaiset erityispiirteet
tulee ottaa huomioon uudistusta toteutettaessa niin palvelupisteiden
palvelujen sisällöstä päätettäessä kuin
pyrittäessä yhtenäisiin käytäntöihin
ja tulkintoihin. Palveluverkostoa uudistettaessa tulee myös
arvioida yhteistyömahdollisuudet erityisesti kauppa- ja
teollisuusministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalojen kanssa.
Uudistus ei saa merkitä työvoimapalvelujen tarvitsijoiden
asiointimatkojen kohtuutonta pitenemistä eikä hyvin
toimivien, yksilölliseen palveluun kykenevien keskisuurten
työvoimatoimistojen toimintaedellytysten heikkenemistä. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan noin 10 työntekijän
työvoimatoimistot ovat osoittautuneet tehokkaimmiksi palvelujen
tarjoajiksi. Koska toimistoverkon uudistus merkitsee väistämättä melkoista
muutosta varsinkin haja-asutusalueilla työskenteleville
työhallinnon työntekijöille, on tärkeää,
että muutokset valmistellaan ja toteutetaan yhteistyössä henkilöstön
kanssa ja henkilöstön tarpeet huomioon ottaen.