Perustelut
Yleistä
Tutkimus laillisen ja laittoman maahanmuuton yhteyksistä on
tehty lyhyessä määräajassa virkatyönä,
ja se keskittyy lähinnä tietojen keräämiseen
jäsenvaltioista. Tutkimus on jäänyt varsin pinnalliseksi,
ja sen johtopäätöksiin on syytä suhtautua
varauksellisesti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tutkimusta jatketaan ja syvennetään, jotta
EU:ssa harjoitettavan maahanmuuttopolitiikan pohjaksi saadaan lisää tietoa
laittomasta ja laillisesta maahanmuutosta sekä niiden suhteesta
toisiinsa.
EU:ssa tulee jatkaa keskustelua työntekijöiden
laillisen maahanmuuton helpottamisesta ja ulkomaalaisten työntekijöiden
aseman parantamisesta. Kansainvälinen kilpailu koulutetusta työvoimasta
lisääntyy, ja jäsenvaltiot tarvitsevat
jatkossa yhä enemmän työntekijöitä myös EU:n
ulkopuolelta. Tärkeitä ovat myös toimenpiteet
jo maassa olevien ulkomaalaisten kotouttamiseksi ja heidän
työllisyysasteensa nostamiseksi.
Laittoman maahantulon syyt voivat olla moninaiset,
ja laittomalla maahanmuutolla on monia muotoja ja vakavuusasteita.
Käsitteenäkään laiton maahanmuutto
ei ole yksiselitteinen, vaan esimerkiksi turvapaikanhakijat saatetaan eräissä tilanteissa
katsoa laittomiksi maahanmuuttajiksi, mitä ei voida pitää asianmukaisena. Laillinen
ja laiton maahanmuutto ovat yhteydessä toisiinsa, mutta
yhteys on tutkimuksen mukaan
monimutkainen ja epäsuora.
Pelkillä maahanmuuttoa koskevilla valvontatoimilla
ei voida hallita laitonta maahanmuuttoa eikä laitonta työntekoa,
vaan tarvitaan laaja-alainen lähestymistapa, joka sisältää monenlaisia
toimenpiteitä. Laitonta maahanmuuttoa voidaan vähentää kehittämällä laillisia
maahanmuuttokanavia ja poistamalla niihin liittyvät epäkohdat,
joita ovat esimerkiksi lupakäsittelyn kalleus, hitaus ja
byrokraattisuus. Tärkeää on tehdä yhteistyötä lähtömaiden
kanssa ja jakaa oikeaa tietoa laillisen maahanpääsyn
edellytyksistä ja tulomaan olosuhteista.
Kansainvälisten arvioiden mukaan ihmissalakuljetuksessa
liikkuu lähes yhtä paljon rahaa kuin kansainvälisessä huumekaupassa.
Toiminta on häikäilemätöntä ja
siihen liittyy ihmishenkien menetyksiä, kiristystä ja
orjuuttamista. Naiskaupan ja muun ihmiskaupan lisäksi ihmissalakuljetuksella
on yhteyksiä myös huumekauppaan, rahanpesuun ja
muuhun järjestäytyneeseen rikollisuuteen.
Valiokunta pitää tärkeänä EU-tason
yhteistyötä ihmissalakuljetukseen kytkeytyvän
järjestäytyneen rikollisuuden torjumiseksi. Erityisesti valiokunta
korostaa toimia, joilla vähennetään lapsi-
ja naiskauppaa sekä laittomasti maahantuodun työvoiman
häikäilemätöntä hyväksikäyttöä.
Valtioneuvoston kannan mukaan Suomi on pitänyt ongelmallisina
laillistamisprosesseja, joita on käytetty joissain jäsenvaltioissa
melko säännöllisesti viime vuosien aikana.
Valiokunta pitää selvänä, että pidemmän
päälle mikään valtio ei voi
hyväksyä tilannetta, jossa maassa tiedetään
olevan suuria määriä laittomia maahanmuuttajia.
Valiokunta korostaa laittomasti maahantulleiden henkilöiden
haavoittuvaista asemaa. He ovat helppoja kohteita kaikenlaiselle hyväksikäytölle,
riistolle ja muulle rikolliselle toiminnalle. Valiokunta pitää tärkeänä jäsenmaiden
ponnisteluja järjestäytyneen rikollisuuden, harmaan
talouden ja ihmiskaupan vähentämiseksi ja katsoo,
että jäsenmaiden tulee tarvittaessa voida käyttää myös
laillistamisprosesseja, jos se katsotaan välttämättömäksi
näiden ihmisten systemaattisen hyväksikäytön
lopettamiseksi.
Suomessa laittoman maahanmuuton määrälliset
ja laadulliset mittasuhteet ovat vaatimattomat verrattuna
useimpiin muihin EU-maihin. Venäjän tilanteen
kehittymisestä riippuen laiton maahanmuutto Suomeen tai
Suomen kautta muualle EU-alueelle voi kuitenkin jossain määrin
lisääntyä tulevaisuudessa. Ei kuitenkaan
ole todennäköistä, että Suomi
tulevaisuudessakaan houkuttelisi erityisen suuressa määrin
laittomia maahanmuuttajia.
Työehtojen valvonta
Suomessa ajankohtaiset ongelmat ovat koskeneet ulkomaalaisten
työntekijöiden laittomia työehtoja. Näissä tilanteissa
on usein, mutta ei aina, kysymys laittomasta maahanmuutosta tai laittomasta
työnteosta. Valiokunta katsoo, että laiton työn
teettäminen tulee tehdä kannattamattomaksi tehostamalla
ulkomaalaisten työntekijöiden laittomaan kohteluun
kohdistuvaa valvontaa ja kehittämällä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa entistä tehokkaampia keinoja, joilla työn
teettämiseen laittomin työehdoin pystytään
puuttumaan.
Keskusrikospoliisin yhteyteen on perustettu valvontayksikkö,
jonka toiminta kohdistuu ulkomaalaista työvoimaa hyväksikäyttäviin
harmaan talouden työnantajiin, työvoiman välittäjiin
ja aliurakoitsijoihin ja jonka valvonta kattaa työlupien
ja työehtojen noudattamisen lisäksi työvoiman
hyväksikäyttöön liittyvät
väärinkäytökset ja laiminlyönnit
kokonaisuudessaan. Valiokunta pitää keskusrikospoliisin
valvontayksikön toimintaa erittäin tärkeänä ja
katsoo, että yksikön laaja-alaisella tutkimustoiminnalla on
keskeinen merkitys pyrittäessä ulkomaalaisten
työntekijöiden hyväksikäyttöön
perustuvan talousrikollisuuden vähentämiseen. Valiokuntakorostaa
riittävien resurssien turvaamista niin keskusrikospoliisin
valvontayksikölle kuin työsuojelupiireillekin,
jotta ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen
valvontaa pystytään tehostamaan.
Työsuhteen ehtojen valvonnan merkitystä tulee
painottaa työsuojeluhenkilöstön koulutuksessa
ja ohjeistuksessa niin, että työpaikkakäyntien
yhteydessä aina tarkastetaan ulkomaalaisten työntekijöiden
työsuhteiden ehdot. Samalla valiokunta korostaa laajemminkin
tarvetta ottaa eri viranomaisten koulutuksessa huomioon ulkomaalaisten
hyväksikäyttöön liittyvien tilanteiden
tunnistaminen ja toimintatavat hyväksikäytön
uhrien auttamiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
kanssa parannetaan ulkomaalaisten
työntekijöiden tietoisuutta oikeuksistaan
ja velvollisuuksistaan työmarkkinoilla ja vähennetään
näin mahdollisuuksia työntekijöiden tietämättömyyteen
perustuvaan hyväksikäyttöön.
Valiokunta katsoo, että tietoisuutta voidaan lisätä myös
ulottamalla kotouttamistoimet työntekijän asemassa
oleviin ulkomaalaisiin.