Perustelut
Yleistä
Esitys liittyy Teknologiateollisuus ry:n ja Metallityöväen
liitto ry:n viime keväänä neuvottelemaan
työehtosopimukseen, jonka yhteydessä pyrittiin
löytämään alan toimintaedellytyksiä turvaavia
ratkaisuja. Tavoitteena oli löytää keinoja,
joilla helpotettaisiin alan yritysten sopeutumista taantumaan ja
samalla turvattaisiin työntekijöiden asemaa.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita tärkeinä.
Taantuman seurauksena tilauskanta on monissa teknologiateollisuuden
yrityksissä romahtanut, ja kaikki keinot, joilla voidaan
auttaa yrityksiä selviytymään taantuman
yli ja säilyttämään työpaikat,
ovat tervetulleita. Lyhennetyn työviikon käyttömahdollisuuksien
laajentaminen antaa mahdollisuuksia ottaa vastaan pienempiäkin
tilauksia ja työtarjouksia sekä jakaa vähentynyttä työtä tasaisemmin
henkilöstön kesken.
Esityksellä muutetaan väliaikaisesti työttömyysturvalain
säännöksiä lyhennettyä työaikaa tekeville
maksettavien työttömyyspäivärahojen ja
ansiopäivärahan perusteena olevan palkan määräytymisestä.
Esitykseen ei sisälly sukupuolivaikutusten arviointia.
Ehdotukset selkiyttävät ja yksinkertaistavat työttömyysturvalakia
ja helpottavat siten lakia toimeenpanevien työttömyyskassojen
työtä ja nopeuttavat korvausten saantia. Kansalaisten kannalta
uudet säännökset ovat selkeitä,
ja omien etuuksien laskeminen on helpompaa niitä kuin
nykyisiä säännöksiä sovellettaessa.
Valiokunta on toistuvasti vaatinut työttömyysturvalain
yksinkertaistamista ja selkiyttämistä niin, että kansalaisten
olisi mahdollista itse tietää, mihin etuuteen
he ovat oikeutettuja ja paljonko päivärahaa heidän
tulisi saada. Tässä suhteessa esitys on askel
oikeaan suuntaan. Valiokunta katsoo, että ansiopäivärahan
perusteena olevan palkan säilyminen ennallaan palkan alentamistilanteissa
on perusteltu eikä siihen sisälly tasa-arvo-ongelmia,
joten valiokunta puoltaa sen hyväksymistä sellaisenaan.
Sen sijaan lyhennettyä työviikkoa koskeviin ehdotuksiin näyttää sisältyvän
joitakin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-ongelmia.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 28/2009
vp) kiinnittänyt huomiota työttömyysturvalain
muutosten tuomiseen eduskunnan käsiteltäviksi
useina erillisinä esityksinä ja katsonut sen vaikeuttavan
kokonaiskuvan saamista muutosten vaikutuksista. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan näkemykseen
ja painottaa, että kokonaiskuvan saamista hankaloittaa
myös työttömyysturvalain monimutkaisuus.
Valiokunta korostaakin tarvetta yksinkertaistaa erityisesti soviteltua
päivärahaa koskevia säännöksiä.
Lyhennetyltä työviikolta maksettava työttömyyspäiväraha
Yhdenvertainen kohtelu lomautustavasta riippumatta
Työttömyyspäivärahan laskutapaa
koskevilla muutosehdotuksilla pyritään siihen,
että yritykset voisivat taantuman aikana irtisanomisten
sijasta käyttää lomautuksia nykyistä joustavammin
ja hyödyntää niissä myös
lyhennettyä työviikkoa. Teollisuudessa lomautukset
on nykyisen taantuman aikana toteutettu pääasiassa
kokonaisina viikkoina, koska tällöin työntekijöille maksetaan
työttömyyspäiväraha viikon kaikilta lomautuspäiviltä.
Jos lomautus toteutetaan lyhentämällä työaikaa
yhdellä päivällä viikossa, työttömyyspäivärahaa
ei makseta lainkaan, koska sovitellun päivärahan
edellytyksenä on työajan lyhentyminen vähintään
25 %:lla. Kahden tai useamman päivän
lyhennyksestä saa soviteltua päivärahaa,
mutta sitä koskevien säännösten monimutkaisuuden
takia päivärahan saaminen voi kestää pitkään
ja työntekijän on vaikea itse laskea, mitä hänen
kuuluisi saada ja miten muutokset työajassa vaikuttavat
päivärahan määrään.
Teollisuudessa käytettiin viime laman aikana huomattavasti
enemmän lyhennettyä työviikkoa kuin tämän
taantuman aikana, vaikka lomautettujen määrä on
nyt suurempi. Tähän vaikutti silloinen lainsäädäntö,
jonka mukaan riitti, kun työaikaa oli vähennetty
20 %, jolloin myös yhden päivän
lomautuksesta saattoi saada korvausta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yrityksillä on käytettävissään
mahdollisimman joustavia keinoja sopeuttaa toimintaansa taantumaan
yrityksen työtilanteen ja olosuhteiden kannalta tarkoituksenmukaisimmalla
tavalla. Työttömyysturvalain säännöksillä ei
tulisi olla lomautustapaa ohjaavia vaikutuksia, vaan työntekijöiden
tulisi olla yhtä turvattuja riippumatta siitä,
toteutetaanko lomautus kokonaisina viikkoina tai päivinä taikka
vähentämällä vastaava määrä tunteja päivittäistä työaikaa
lyhentämällä.
Nyt käsiteltävällä esityksellä ei
ehdoteta muutoksia niihin säännöksiin,
joita sovelletaan, kun lomautus toteutetaan lyhentämällä päivittäistä työaikaa.
Sen osalta edellytetään siis jatkossakin, että työaikaa
on lyhennetty vähintään 25 %:lla,
kun kokonaisina päivinä lyhennykseksi riittää 20 %.
Tasa-arvon kannalta asian tekee ongelmalliseksi se, että lomautukset
toteutetaan palvelualoilla yleisemmin päivittäistä työaikaa
lyhentämällä. Sekä julkisilla
että yksityisillä palvelualoilla työskentelee
runsaasti pienipalkkaisia naisia. Naisvaltaisilla palvelualoilla
työntekijät olisivat siis joissakin tilanteissa
huonommassa asemassa kuin miesvaltaisilla aloilla, kuten teollisuudessa,
rakennuksilla ja kuljetuksissa, joille lomautusten toteuttaminen
kokonaisina päivinä soveltuu paremmin.
Valiokunta katsoo, että lähtökohtaisesti
kaikkia toimialoja ja niille soveltuvia lomautustapoja samoin kuin
lomautusten kohteena olevia työntekijöitä tulee
kohdella lainsäädännössä yhdenvertaisin
periaattein. Valiokunta katsoo kuitenkin, että koska kyse
on määräaikaisesta laista, jolla pyritään
auttamaan erittäin vaikeassa tilanteessa olevaa teollisuutta,
on lakiesitys hyväksyttävissä.
Lyhennetyn työajan työttömyyspäivärahan suuruus
Lakiehdotuksen mukaan uusia säännöksiä työttömyyspäivärahan
laskemisesta sovellettaisiin tilanteissa, joissa lomautus on toteutettu
lyhentämällä työaikaa yhdellä tai
useammalla päivällä viikossa. Näiltä lomautuspäiviltä maksettaisiin
täysi työttömyyspäiväraha.
Voimassa olevan lain mukaan lyhennettyä työviikkoa
tekeviin sovelletaan soviteltua päivärahaa koskevia
säännöksiä, jos viikkotyöaika
ei ylitä 75 %:a alan kokoaikaisesta työajasta.
Soviteltu päiväraha lasketaan siten, että se
yhdessä sovittelujakson aikana saadun tulon kanssa voi olla
enintään 90 % ansiopäivärahan
perusteena olevasta palkasta.
Ehdotettu muutos parantaisi kaikkien yhdeksi päiväksi
lomautettujen asemaa, koska soviteltua päivärahaa
ei makseta lainkaan, jos viikkotyöaikaa on lyhennetty alle
25 %:n. Muutos parantaa myös kaikkien
peruspäivärahaa saavien asemaa.
Kahdeksi tai kolmeksi päiväksi viikossa lomautettujen
ansiopäivärahaa saavien osalta muutoksen vaikutukset
riippuvat työntekijän ansiotasosta. Saadun selvityksen
mukaan ehdotettu laskutapa tuottaa nykyistä paremman etuuden niille,
joiden kuukausiansiot ovat noin 3 200 euroa tai enemmän.
Naisten ja miesten välinen palkkaero huomioon ottaen muutoksesta
hyötyisivät yleensä miehet. Sen sijaan
pieni- ja keskituloisille nykyinen soviteltu päiväraha
on edullisempi kuin ehdotettu uusi laskutapa. Menetys on sitä suurempi,
mitä pienemmät henkilön tulot ovat. Tämä johtuu
siitä, että soviteltu päiväraha kattaa
sitä suuremman osuuden ansioiden alenemasta, mitä pienemmät
tulot ovat. Soviteltu päiväraha lapsikorotuksineen
ei voi kuitenkaan ylittää 90 %:a
ansiopäivärahan perusteena olevasta palkasta.
Valiokunta pitäisi esitystä yhdenvertaisen kohtelun
ja tasa-arvon kannalta ongelmallisena, jos ehdotettu muutos toteutettaisiin
pysyvänä. Nyt toteutettava muutos on vastaus teollisuuden poikkeukselliseen
tilanteeseen. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että työmarkkinatilannetta taantuman kuluessa
seurataan ja tarvittaessa toteutetaan muutoksia, jotka turvaavat
palvelualoilla työskentelevien aseman, jos lomautusaalto
leviää sinne.
Valiokunta pitää tärkeänä pienipalkkaisten aseman
turvaamista esimerkiksi antamalla tuen hakijoille mahdollisuus valita,
haluavatko he sovitellun päivärahan vai lakiehdotuksen
mukaisesti määräytyvän päivärahan.
Valiokunta esittää, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet
toteuttaa muutokset siten, että pienipalkkaisten asema
ei heikkene nykyisestä.