Perustelut
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä. Vastuun
kohdentaminen kuljettajan ohella koko kuljetusketjuun on perusteltua,
ja sillä voi olla ennaltaehkäisevä vaikutus
raskaan liikenteen aiheuttamien riskitilanteiden syntymiseen. Valiokunta
katsoo, että ehdotetuilla toimenpiteillä tehostetaan
säädösten noudattamista ja ehkäistään
laittomien tilanteiden syntymistä ja parannetaan siten
liikenne- ja työturvallisuutta. Esitys parantaa myös
kuljettajien asemaa.
Työsuojeluviranomaisten valvontakäytännöissä tehtyjen
havaintojen mukaan kireät aikataulut ovat merkittävä syy
ajo- ja lepoaikojen rikkomuksiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tehdyt kuljetussopimukset ovat sellaisia, että niiden
noudattaminen ei aiheuta sosiaalilainsäädännön
rikkomuksia. Vastuun tästä pitää kuulua koko
kuljetusketjulle.
Aikataulun laatijoiden ja määrättyä toimitusaikaa
edellyttävien tulee vastata siitä, ettei kuljettajan
tarvitse rikkoa ajo- ja lepoaikalainsäädäntöä,
jotta hän pystyisi noudattamaan kuljetussopimuksen mukaista
aikataulua. Tämä edellyttää,
että kuljetuksen tilaaja kuulee riittävästi kuljetuksen
suorittajaa kuljetusta rajoittavista tekijöistä.
Tällaisia kuljetuksia tilaavia tahoja ovat
muun muassa huolintaliikkeet, keskusliikkeet, öljy-yhtiöt
ja puunjalostustehtaat.
Esityksen mukaan kuormauksen ja kuljetuksen suorittajien tulee
huolehtia, että niiden palveluksessa olevat kuormaukseen
ja kuljetukseen osallistuvat tuntevat kuormausta koskevat säännökset
ja että heillä on oikeat tiedot ajoneuvosta ja
kuormasta. Erityistä huomiota tuleekin kiinnittää koulutuksen
järjestämiseen niin, että kaikki kuljetusketjuun
osallistuvat voivat omalta osaltaan huolehtia kuljetuksen turvallisuudesta. Myös
tavaran lähettäjien tulee huolehtia siitä, että kuljetettavat
kappaleet kestävät sitomisen tai ne on pakattu
niin, että kappale voidaan pakkauksestaan sitoa riittävästi.
Käytännössä oikean vastuullisen
löytäminen ei aina ole helppoa. Vastuun jakautumisen
selvittäminen ja kohdentaminen asettaa merkittäviä lisähaasteita
sekä valvovalle että esitutkintaa suorittavalle
poliisille. Tämä edellyttää poliisin
työpanoksen suuntaamista aikaisempaa enemmän jutun
esitutkintaan. Uudistuksen tavoitteiden
toteutuminen edellyttää myös poliisille
annettavaa koulutusta.
Valiokunnan käsittelyn aikana on noussut esiin kysymys
siitä, pitäisikö esityksen perusteluissa
oleva maininta, jonka mukaan toimeksiantajan tai välittäjän
toiminta voi vaikuttaa lieventävästi kuljettajan
rangaistuksiin, ottaa perustelujen sijasta pykälään.
Saadun selvityksen mukaan
tämä ei ole välttämätöntä,
koska rikoslain yleisperiaatteiden mukaan rangaistus on mitattava
niin, että se on oikeudenmukaisessa suhteessa rikoksen
vahingollisuuteen ja vaarallisuuteen, teon vaikuttimiin sekä rikoksesta
ilmenevään muuhun tekijän syyllisyyteen.
Lieventämisperusteena voivat olla muun muassa rikoksen
tekemiseen vaikuttanut huomattava painostus, uhka tai muu sen kaltainen
seikka. Nämä rangaistuksen mittaamiseen vaikuttavat
perusteet tulevat siis arvioitaviksi kuljettajan rangaistusta harkittaessa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että kuljetusketjun
muiden osien vaikutus otetaan asianmukaisesti huomioon kuljettajalle määrättäviä seuraamuksia
harkittaessa.
Valiokunnan suorittamassa asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty
huomiota siihen, että valmiiksi kuormattua perävaunua
koskevat tieliikennelain 87 a §:n 5 momentin säännökset
tulisi laajentaa koskemaan myös muita vastaavia kuormatiloja,
kuten esimerkiksi vaihtolavoja. Valiokunta esittääkin
liikenne- ja viestintävaliokunnalle, että kyseinen
säännös muutettaisiin esimerkiksi seuraavasti:
"Valmiiksi kuormatun perävaunun tai muun kuormatilan soveltuvuudesta
vastaa kuitenkin se, joka on ennen kuormaamista ottanut perävaunun tai
muun kuormatilan käyttöön tai sopinut
sen käyttöön ottamisesta."