Perustelut
Euroopan komissio on heinäkuussa 2014 antanut ehdotuksen
neuvoston direktiiviksi tiettyjen työajan järjestämistä koskevien
seikkojen sääntelystä sisävesiliikenteessä.
Direktiivillä pannaan täytäntöön
Euroopan sisävesiliikenneliiton (EBU), Euroopan laivurijärjestön
(ESO) ja Euroopan kuljetustyöntekijöiden liiton
(ETF) pyynnöstä heidän välillään
tehty sopimus sisävesiliikenteen tietyistä työaikoja
koskevista näkökohdista.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että direktiiviehdotus on ns. minimidirektiivi, joka ei
estä jäsenvaltioiden sellaisten säännösten,
toimintatapojen tai käytäntöjen soveltamista,
joilla turvataan työntekijöille direktiivin säännöksiä suotuisammat
olosuhteet. Direktiivi mahdollistaa myös direktiivin asettamien
vähimmäisvaatimusten puitteissa kansallisten uusien
säännösten antamisen tai vanhojen muuttamisen,
mikäli olosuhteet muuttuvat.
Valiokunnan arvion mukaan direktiiviehdotuksella on kuitenkin
vaikutuksia Suomessa voimassa olevaan lainsäädäntöön,
ja valiokunta pitää valitettavana, että se
on käytännössä asetettu jo tapahtuneiden
tosiasioiden eteen direktiiviehdotuksen osalta. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan direktiiviehdotuksen sisältö koostuu
edellä mainittujen työmarkkinajärjestöjen keskinäisestä,
tammikuun 2008 ja marraskuun 2011 välisenä aikana
neuvotellusta ja helmikuussa 2012 solmitusta sopimuksesta, eikä siihen
voida enää asian käsittelyn tässä vaiheessa tehdä EU-tasolla
muutoksia, vaan neuvosto voi vain joko hylätä tai
hyväksyä nyt kysymyksessä olevan lainsäädäntöaloitetta
koskevan työmarkkinajärjestöjen pyynnön
(SEUT 155 artiklan 2 kohta). Valiokunta katsoo, että Suomen
käytettävissä olevia tosiasiallisia vaikutusmahdollisuuksia
vähentää myös se, että direktiiviehdotus tulee
hyväksytyksi määräenemmistöpäätöksenä.
Valiokunnan arvion mukaan direktiiviesityksen taustalla olevan
sopimuksen valmistelu on pitkälti tapahtunut Etelä-Euroopan
sisävesiliikennöintialueen olosuhteet huomioiden.
Valiokunta pitääkin valitettavana, ettei direktiiviehdotuksen
valmisteluasiakirjoista käy ilmi, onko Suomen sisävesien
matkustaja-alusliikenteen erityispiirteitä, joihin kuuluvat
mm. työn kausiluonteisuus ja määräaikaisten
työsuhteiden ja pienten, yhden alusten yritysten suuri
määrä, riittävällä tavalla
huomioitu direktiiviehdotuksen ja siihen pohjautuvan sopimuksen
valmistelussa. Myös aluksella vietetyn lepoajan määrä on
Suomessa vähäisempi kuin Keski-Euroopan sisävesillä liikennöivien
alusten työntekijöillä. Direktiivi voi
myös lisätä tarpeettomasti byrokratiaa
ja kustannuksia alan suomalaisissa yrityksissä ja näin
vaikuttaa tosiasiallisesti haitallisesti myös työllisyyteen.
Vastaavia vaikutuksia ei ole arvioitu olevan tavarakuljetusten sisävesiliikennöintialalla.
Edellä esitetystä seuraa, että direktiivin
kansalliseen täytäntöönpanoon
on kiinnitettävä erityistä huomiota,
jotta direktiivi voidaan saattaa sekä tavara- että matkustajaliikennöintialalla
tasapainoisella ja joustavalla tavalla osaksi Suomen oikeusjärjestystä samalla
työntekijöiden direktiiviin perustuvat oikeudet
turvaten. Valiokunta edellyttää, että direktiivin
kansallisessa täytäntöönpanovaiheessa
on otettava huomioon kansallisen sisävesiliikenteemme erityispiirteet ja
työehtosopimuskäytänteet ja taattava
kansallinen harkintavalta myös jatkossa. Myös
direktiiviehdotuksen, erityisesti sen työ- ja lepoaikasäännöksiä koskevat,
epäselvyydet on täytäntöönpanovaiheessa
poistettava. Samalla on arvioitava, voitaisiinko jatkossakin
säilyttää kansallinen laivaväen
lääkärintarkastuksista annetussa laissa
(1171/2010) määritelty malli, jossa työterveystarkastus
tehdään työntekijälle kahden
vuoden välein lääkärintodistuksen
antamisen yhteydessä. Myös tapaan, jolla direktiivi
ja sopimus saatetaan osaksi vesiliikenteen työaikoja koskevaa
säännöstöä, on kiinnitettävä huomiota.
Tältä osin valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että työajasta kotimaan liikenteen aluksissa
annettu laki (248/1982) on soveltamisalaltaan direktiiviehdotusta
laajempi.