Perustelut
Hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus eräiden
naisjärjestöjen valtionavusta on laadittu eduskunnan
100-vuotisjuhlatoimikunnan aloitteesta. Lakiehdotus on tarkoitus
hyväksyä eduskunnan 100-vuotisjuhlallisuuksiin
kuuluvassa juhlaistunnossa 23 päivänä toukokuuta
2007.
Sata vuotta sitten suomalaiset tekivät maailmanhistoriaa.
Vähintään 24-vuotiaat kansalaiset, miehet
ja naiset, saivat oikeuden äänestää ja asettua
ehdolle parlamenttivaaleissa. Eduskuntaan valittiin 19 naista, historian
ensimmäiset naiskansanedustajat, vuoden 1907 keväällä pidetyissä ensimmäisissä vaaleissa.
Tämä saavutus ei olisi ollut mahdollinen ilman
kansalaisyhteiskunnan, suurten kansanliikkeiden yhteistä tahtoa.
Suomeen oli 1800-luvun loppupuolella syntynyt laajoja kansanliikkeitä, kuten
raittiusliike, voimistelu- ja urheiluliike, poliittinen ja ammatillinen
työväenliike sekä nuorisoseuraliike.
Vuosisadan vaihteessa alkoivat muotoutua poliittiset puolueet. Uudistusta pohjusti
1800-luvun suuri sivistysponnistus, kansakoulujen sekä kansan-
ja työväenopistojen perustaminen. Venäjän
vuoden 1905 sisäinen myllerrys loi ulkoiset olosuhteet
demokratian etenemiselle.
Suomalaisten naisten perinteinen asema perheen elatuksen hankinnassa
teki osaltaan mahdolliseksi naisten äänioikeuden
ja vaalikelpoisuuden. Naisten itsenäisyyden kasvamiseen
olivat vaikuttaneet maan perimysoikeuden myös naisille
turvannut lainsäädäntö, protestanttinen uskonto,
talonpoikainen vapaus ja pientilavaltainen uudisasutus, joka pakotti
erämaissa elävät aviopuolisot toistensa
työkumppaneiksi. Perheen toimeentulo vaati molempien puolisoiden yhtäläisen
työpanoksen maatalousyhteiskunnassa, kuten se vaatii useissa
tapauksissa tänä päivänäkin.
Vanhimmat suomalaiset tasa-arvoa ja yhteiskunnallista toimintaa
edistävät naisjärjestöt on perustettu
1880-luvulla. Naisjärjestöjen Keskusliitto perustettiin
vuonna 1911.
Naisjärjestöt ovat tehneet jo yli sata vuotta tärkeää työtä tasa-arvon
toteuttamiseksi ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien vahvistamiseksi.
Valiokunta pitää arvokkaana, että naisjärjestöjen
panos suomalaisen yhteiskunnan ja kansanvallan rakennustyössä tunnustetaan
ja nostetaan esiin eduskunnan 100-vuotisjuhlaistunnossa tekemällä päätös
naisjärjestöjen valtionavun vakinaistamisesta.
Tänä päivänä yhteiskunnallisiin
ja poliittisiin prosesseihin vaikuttavia kansalaisjärjestöjä pidetään
keskeisenä, välttämättömänä ja
pysyvänä osana nykyaikaista demokraattista yhteiskuntaa.
Sukupuolten välinen tasa-arvo on yksi suomalaisen yhteiskunnan
ja Euroopan unionin pe rusarvoista.
Sukupuolten välisen tasa-arvon vahvistaminen on yhteiskunnan
kaikkien jäsenten etu, ja naisjärjestöjen
tekemä tasa-arvotyö on tästä hyvä esimerkki.
Naisjärjestöjen Keskusliitto ry:n ja Naisjärjestöt
Yhteistyössä NYTKIS ry:n tekemä tasa-arvotyö on
yhteiskunnallista, eikä se rajoitu vain naisten aseman
parantamiseen, vaan sillä on sekä välittömiä että välillisiä myönteisiä vaikutuksia
myös miesten elämään. Monet
naisjärjestöjen ajamat uudistukset hyödyttävät
myös miehiä. Esimerkiksi tasa-arvovaltuutetulle
tulevista valituksista noin kolmasosa tulee miehiltä. Perusteettomien
määräaikaisten työsuhteiden
vakinaistaminen hyödyttää samalla tavoin
määräaikaisissa työsuhteissa
olevia miehiä kuin naisiakin. Erityistä hyötyä naisten yhteiskunnallisen
aseman parantamisesta on yksinhuoltajaisille ja naisvaltaisella
alalla työskenteleville miehille.
On kaikkien etu, ettei yhteiskuntaa tarkastella sukupuolineutraalisti.
Sekä naisilla että miehillä on erityisiä elämäntilanteesta
johtuvia haasteita. On tärkeää tiedostaa
mahdolliset "sosiaaliset sudenkuopat" ja "lasikatot", jotta ihmisiä ei
aseteta tosiasiallisesti eriarvoiseen asemaan sukupuolen perusteella.
Naisjärjestöjen aloittamasta toiminnasta kehittyneen
nais- ja miestutkimuksen ansiosta myös miestä tarkastellaan
nykyisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa sukupuolena.
Tällöin voidaan kehittää välineitä miesten
elämään liittyvien erityispiirteiden
havaitsemiseen ja löytää miesten hyvinvointia
lisääviä ratkaisuja.
Naisjärjestöjen niukat taloudelliset resurssit haittaavat
työtä naisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien
parantamiseksi. Riittävät taloudelliset resurssit
ovat välttämättömiä,
jotta naisjärjestöt voivat osallistua täysipainoisesti yhteiskunnalliseen
keskusteluun, tiedottaa tasa-arvoasioista, laatia ja laadituttaa
selvityksiä, valmistella aloitteita ja kannanottoja sekä osallistua
kansainväliseen yhteistyöhön. Yhteiskunnallisten
naisjärjestöjen valtionapua on viimeksi korotettu
vuonna 2001. Tällä hetkellä tasa-arvotyötä tekevien
naisjärjestöjen valtionapu on yhteensä 193 000
euroa, josta 109 000 euroa on osoitettu Naisjärjestöjen
Keskusliitolle ja 84 000 euroa Naisjärjestöt
Yhteistyössä NYTKIS
ry:lle.
Naisjärjestöjen valtionavustus on pysynyt useita
vuosia määrältään muuttumattomana. Kansainvälistyminen
ja muuttuvan yhteiskunnan haasteet vaativat kuitenkin myös
järjestöiltä entistä enemmän
panostusta.
Vuonna 1995 pidetyn YK:n neljännen naisten asioiden
maailmankonferenssin loppuasiakirja, ns. Pekingin toimintaohjel ma,
johon myös Suomi on sitoutunut, velvoittaa YK:n jäsenvaltiot rahoittamaan
ja mahdollistamaan naisjärjestö jen toiminnan
osana dynaamista ja demokraattista kansalaisyhteiskuntaa. Tasa-arvotyötä tekevien
naisjärjestöjen
resurssien vahvistaminen on kirjattu pääministeri
Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmaan.
Valiokunta pitää hyvin perusteltuna näin
kansanvallan juhlavuonna antaa tunnustusta naisjärjestöille
niiden tekemästä arvokkaasta työstä ja tukea
tasa-arvon ja suomalaisen demokratian kehittämistä varmistamalla
naisjärjestöjen toiminnan jatkuvuus vakinaistamalla
ja vahvistamalla niiden toiminnan rahoitusta. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomana.