Perustelut
Vuorotteluvapaajärjestelmän merkitys
Vuorotteluvapaata on pitänyt vuodesta 1996 alkaen tämän
vuoden kesäkuun loppuun mennessä noin 123 000
palkansaajaa. Naisten osuus vuorottelijoista ja sijaisista on ollut
keskimäärin 71 %.
Vuorottelijoiden keski-ikä on 43 vuotta, ja se on viime
vuosina jonkin verran noussut. Vuorottelijat ovat tavallisesti alempia
toimihenkilöitä tai työntekijöitä,
ylempiä toimihenkilöitä on vajaa kolmannes.
Puolet vuorottelijoista on kuntasektorilla, kolmasosa yrityksissä ja
kymmenesosa valtiolla.
Vuorotteluvapaa lisää tutkimusten mukaan selvästi
palkansaajien työssä jaksamista ja sijaisten työllistymisedellytyksiä.
Muihin palkansaajiin verrattuna vuorottelijat kokivat useammin kiirettä ja
vaikeuksia jaksaa työssään.Yleisimmät
motiivit vuorotteluvapaan käytölle ovat halu pitää taukoa
työelämästä ja saada lisäaikaa perheelle
ja harrastuksille, työpaineet ja stressi, levon tarve sekä elämänarvojen
uudelleenarviointi.
Vuorotteluvapaan pituus on keskimäärin 6,8 kuukautta.
Vuorottelijat käyttävät vapaansa tutkimusten
mukaan latautumiseen, matkusteluun ja harrastuksiin, elämänarvojen
pohdintaan, kuntoutukseen sekä lastenhoitoon. Vuorotteluvapaan
käyttö harrastusluonteiseen opiskeluun ja ammatilliseen
täydennyskoulutukseen on vähentynyt sen jälkeen,
kun vuonna 2002 osittainen ammattikoulutusraha poistettiin ja parannettiin
mahdollisuuksia koulutusvapaisiin. Vuorotteluvapaan ansiosta useimmat
vuorottelijat kokivat henkisen ja fyysisen hyvinvointinsa, motivaationsa
sekä suhteiden perheenjäseniinsä parantuneen.
Työnantajien kokemusten mukaan vuorotteluvapaajärjestelmästä on
hyötyä työn tuottavuudelle ja henkilöstön
jaksamiselle. Vaikka vuorotteluvapaa aiheuttaa sijaisten perehdyttämistä ja
töiden uudelleenjärjestelyjä, työnantajat
arvioivat kuitenkin hyödyt haittoja suuremmiksi.
Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen ohjelman
mukaan vuorotteluvapaasta säädetään pysyvä laki
sen jälkeen, kun järjestelmän rahoituksesta
on sovittu. Valtioneuvosto on asettanut kesäkuussa 2007
laajapohjaisen sosiaaliturvan uudistamiskomitean, jonka yhtenä tehtävänä on selvittää
työvuorottelua.
Koska komitean selvitystyö järjestelmän
rahoituksesta on vasta käynnistymässä,
vuorotteluvapaalaki ehdotetaan säädettäväksi
määräaikaiseksi, ja vasta selvitystyön
valmistuttua on tarkoitus säätää pysyvästä järjestelmästä.
Valiokunta pitää vuorotteluvapaajärjestelmää hyvin
tärkeänä ja katsoo, että se
on osoittautunut hyväksi tavaksi jakaa työtä.
Valiokunta korostaa vuorotteluvapaan merkitystä pyrittäessä tukemaan
työntekijöiden jaksamista ja työurien
pidentämistä sekä työ- ja perhe-elämän
yhteensovittamista. Työnantajan kannalta vuorotteluvapaa
vaikuttaa myönteisesti vähentämällä sairauslomia
ja siirtämällä eläköitymistä,
mahdollistamalla uuden työvoiman saamisen sijaisista sekä luovuuden
ja tuottavuuden lisääntymisen parantamalla vuorottelijan
motivaatiota, osaamista ja henkistä hyvinvointia. Työntekijälle
vuorotteluvapaa antaa tilaisuuden ottaa tauko kiireisestä työrytmistä,
kuntoutua ja koota voimia sekä virkistyä. Vapaan
voi käyttää myös opiskeluun
taikka lasten, puolison tai ikääntyvien
vanhempien hoitoon. Työttömälle vuorottelu
antaa tilaisuuden päästä oikeaan työpaikkaan näyttämään
kykynsä, ja se johtaa usein pysyvään
työllistymiseen kyseiselle alalle tai kyseiseen työpaikkaan.
Valiokunta kiirehtii toimia vuorotteluvapaajärjestelmän
vakinaistamiseksi. Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa asiasta (Valiokunnan lausumaehdotus).
Vuorotteluvapaajärjestelmä ei koske yrittäjiä.
Kuitenkin monilla pienyrittäjillä on vaikeuksia
huolehtia omasta jaksamisestaan ja työ- ja perhe-elämän
yhteensovittamisesta. Pääministeri Matti Vanhasen
II hallituksen ohjelman mukaan vuorotteluvapaajärjestelmän
ulottaminen yrittäjiin selvitetään. Valiokunta
pitää tärkeänä, että myös
pienyrittäjien jaksamista ja perhe- ja työelämän
yhteensovittamista edistetään.
Yksityiskohtaiset perustelut
Valiokunnan suorittaman asiantuntijakuulemisen yhteydessä on
tehty vuorotteluvapaalakiin eräitä lähinnä lakiteknisiä täsmennys-
tai selvennysehdotuksia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että niiden tarpeellisuus tutkitaan vuorotteluvapaalain
vakinaistamista koskevan hallituksen esityksen valmistelun yhteydessä.
3 §.
Lakiehdotuksen 3 §:n 6 kohtaan valiokunta ehdottaa
täsmennystä, josta ilmenee, että kyse on
tilapäisestä työhönpaluusta
vuorotteluvapaan myöntäneen työnantajan
työhön.
23 §.
Eduskunta on 24.10.2007 hyväksynyt lakiehdotukset valtioneuvostosta
annetun lain 1 §:n
muuttamisesta ja eräiden tehtävien siirtämisestä työ-
ja elinkeinoministeriöön. Näillä laeilla
lakkautetaan työministeriö ja siirretään vuorotteluvapaalain
mukaan työministeriölle kuuluneet tehtävät
työ- ja elinkeinoministeriölle. Tämän
johdosta valiokunta ehdottaa vuorotteluvapaalain 23 §:ään
tehtäväksi tätä tarkoittavan
muutoksen.