Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Uudella lailla julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
uudistetaan työ- ja elinkeinoviranomaisten palveluja sekä niihin
liittyviä tukia ja korvauksia koskeva lainsäädäntö kokonaisuudessaan.
Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa
lainsäädäntöä sekä uudistaa palveluvalikoima.
Valiokunta pitää lainsäädännön
selkeyttämistä ja yksinkertaistamista tärkeänä.
Uudistus virtaviivaistaa palvelua ja purkaa turhaa byrokratiaa.
Valiokunta painottaa, että uudistusten jälkeenkin
TE-toimistojen tärkein tehtävä on tukea työnhakijoiden
nopeaa työllistymistä ja osaamisen kehittämistä.
Esityksen perusteluissa korostetaan, että työnvälitys
on keskeisin palvelu työntekijöille ja työnantajille.
Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen ja
pitää tärkeänä, että työnvälitys
säilyy jatkossakin TE-viranomaisten ydintehtävänä.
Uudistuksella vahvistetaan työ- ja elinkeinotoimistojen
yrityspalvelua. Yrityksille ja muille työnantajille tarjotaan
työnvälitystä, tieto- ja neuvontapalveluja,
palkkatukea, työhönvalmentajan palveluita ja yhteishankintakoulutusta. Yrityksille
on tarjolla myös maksullisia yritystoiminnan kehittämispalveluita.Yrittäjäksi
aikovalle tarjotaan tieto- ja neuvontapalveluja, uravalmennusta
ja yrittäjäkoulutusta. Lisäksi alkavaa
yritystoimintaa tuetaan starttirahalla.
Valiokunta pitää tärkeänä TE-toimistojen
yrityspalvelun vahvistamista ja painottaa yritysten kanssa tehtävän
yhteistyön merkitystä pyrittäessä edistämään
työnhakijoiden sijoittumista avoimille työmarkkinoille.
Valiokunta korostaa yritystoimintaan liittyvän osaamisen
ja asiantuntemuksen lisäämisen sekä yrityslähtöisen
toimintatavan tärkeyttä. Aloittavan yrittäjän
neuvontaa tulee edelleen kehittää yhteistyössä asiantuntijakumppaneiden
kanssa.
Henkilöstön osaaminen ja riittävät
resurssit ovat avainasemassa uuden lainsäädännön
toimeenpanossa. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä TE-toimistojen henkilöstön
osaamisen kehittämistä ja henkilöstön
perehdyttämistä uuteen palvelumalliin ja -valikoimaan.
Valiokunta painottaa riittävien resurssien välttämättömyyttä uudistuksen
onnistumiseksi.
Valiokunta on huolissaan toistuvien organisatoristen muutosten
vaikutuksesta henkilöstön jaksamiseen. Valiokunta
pitää tärkeänä, että tarvittavan
koulutuksen lisäksi keskitytään muutosjohtamiseen,
jotta henkilöstö omaksuu uuden palvelumallin ja
perustehtäviensä hoidon.
Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen mukaan uudistusta
on valmisteltu hyvässä yhteistyössä eri
sidosryhmien kanssa ja lakiluonnokseen on pyydetty ELY-keskuksilta
ja TE-toimistoilta esityksiä ja kommentteja valmistelun
eri vaiheissa. Vastaavasti myös asetus- ja ohjeluonnokset
on lähetetty kommentoitaviksi. Valiokunta katsoo, että huolellinen
ja monipuolinen valmistelu sekä henkilöstön
mahdollisuus vaikuttaa uudistuksen sisältöön
parantavat merkittävästi uudistuksen onnistumismahdollisuuksia
ja antavat edellytyksiä lainsäädännön
paremmalle toimivuudelle.
Palvelujen monikanavaisuus
Tavoitteena on, että nykyiset verkkopalvelut saadaan
täysimääräisesti käyttöön
ja uusia asiointia helpottavia verkkopalveluja kehitetään.
Asiakkaille pyritään tarjoamaan mahdollisuuksia
nopeaan ja joustavaan asiointiin ja samalla vapauttamaan TE-toimiston
virkailijoiden resursseja henkilökohtaiseen asiantuntijapalveluun.
Vuorovaikutteiset sähköiset palvelut mahdollistavat
henkilökohtaisen palvelun muuten kuin kasvokkain. Muuten
kuin kasvokkain toteutetusta henkilökohtaisesta palvelusta
on saatu hyviä kokemuksia muun muassa ammatinvalinta- ja
ura-ohjauksessa, jossa puhelimitse toteutettu henkilökohtainen
ohjauspalvelu toi palvelun käyttäjiksi uusia asiakasryhmiä,
kuten nuoria miehiä, ja auttoi joitakin asiakkaita kertomaan
tavallista avoimemmin esimerkiksi työllistymistä vaikeuttavista
asioista.
Valiokunta pitää monikanavaisten palvelujen kehittämistä tärkeänä,
jotta TE-toimistojen palvelut saadaan tehokkaasti asiakkaiden ulottuville
myös palveluverkoston harventuessa. Sähköisten
palvelujen kehittämisen ohessa tulee erityistä huomiota
kiinnittää niiden asiakkaiden palvelujen turvaamiseen,
jotka syystä tai toisesta eivät pysty käyttämään
verkkopalveluja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että erilaisia palvelutapoja otetaan käyttöön
ennakkoluulottomasti pitäen tavoitteena huolehtia mahdollisimman
kattavasti kaikkien alueiden ja asiakasryhmien tarpeista.
Työnantajien ja yritysten palvelut
Talousvaliokunta kiinnittää lausunnossaan
huomiota työhallinnon ja yrityspalveluiden tietojärjestelmien
erillisyyteen ja pitää tärkeänä uudistuksen
ulottamista tietojärjestelmiin. Lausunnossa korostetaan
työhallinnon palvelujen ja lausuntojen merkittävää vaikutusta
elinkeinonharjoittajien toimintaan ja pidetään
tärkeänä oikeusvarmuuden ja lainkäytön
yhteneväisyyden parantamista. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta yhtyy talousvaliokunnan näkemyksiin
tietojärjestelmien yhdenmukaistamisen ja oikeusvarmuuden
lisäämisen tärkeydestä.
Talousvaliokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena palkkatuen
myöntämistä avoimeen työpaikkaan,
jonka arvioidaan täyttyvän ilman tukeakin. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta korostaa kuitenkin, että palkkatuen
myöntäminen voi olla perusteltua tällaisessakin
tapauksessa, jos sillä voidaan vaikuttaa siihen, että paikkaan
työllistyy henkilö, jonka on vaikea työllistyä avoimille työmarkkinoille
ja joka ei todennäköisesti ilman tukea työllistyisi.
Palkkatuen hakemis- ja maksatusmenettelyä on tarkoitus
helpottaa kehittämällä sähköisiä menettelyjä ja
lisäämällä työnantajien
valinnanvapautta palkkatuen hakemis- ja maksatusjaksoissa sekä tarkistamalla
rekisteritietoja viran puolesta. Tavoitteena on, että jatkossa
myös tarvittavat verovelka- yms. tiedot saataisiin sähköisesti
suoraan verottajalta.
Valiokunta pitää tärkeänä yritysten
hallinnollisen taakan keventämistä. Valiokunta
korostaa, että palkkatukikäytäntöjen
yksinkertaistamisesta tulee tiedottaa tehokkaasti yrityksille, jotta entistä useampi
pitkäaikaistyötön tai osatyökykyinen
voisi työllistyä palkkatuella yritykseen.
Työllistymissuunnitelmat
Työllistymissuunnitelmaa laadittaessa kartoitetaan
yhdessä työnhakijan kanssa hänen palvelutarpeensa
ja sovitaan palveluprosessin kulusta. Suunnitelma laaditaan työnhakijan
ensimmäisessä haastattelussa, joka tulee pitää kahden
viikon kuluessa työnhaun alkamisesta.
Valiokunta korostaa työllistymissuunnitelman tärkeyttä ja
painottaa laadukkaan suunnitelman keskeistä merkitystä työllistymiseen
johtavan palveluprosessin onnistumiselle. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työllistymissuunnitelman laatiminen jatkossakin
tapahtuu kasvokkain, vaikka suunnitelman muutoksia voidaankin ehkä esittää ja
hyväksyä esimerkiksi verkkopalvelun kautta. Valiokunta
korostaa, että työnhakijalle tulee aina perusteellisesti
selvittää, mistä syystä työvoimaviranomainen
katsoo, ettei esimerkiksi työnhakijan toivomaa omaehtoista
koulutusta tai muuta työllistymistä edistävää palvelua
sisällytetä hänen työllistymissuunnitelmaansa.
Valiokunta pitää tärkeänä niukkojen
resurssien käyttämistä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisella tavalla. Tämä voisi työllistymissuunnitelmien
kohdalla tarkoittaa sitä, että huolelliseen alkukartoitukseen
ja laadukkaan suunnitelman tekemiseen panostetaan erityisesti silloin, kun
työnhakijalla ei ole tiedossa mitään
ratkaisua tilanteeseensa. Sen sijaan suunnitelma voitaisiin tehdä vähän
kevyemmin sellaisessa tilanteessa, jossa työnhakija jo
tietää olevansa pian menossa esimerkiksi varusmies-
tai siviilipalveluun taikka koulutukseen. Kevyemmän suunnitelman
tekeminen voisi joissakin tilanteissa tapahtua myös vuorovaikutteisten
sähköisten palvelujen avulla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työnhakijan haastatteluun ja työllistymissuunnitelman
laatimiseen ja tarkistamiseen liittyvät määräajat
säilyvät laissa. Ne asettavat reunaehdot asiakkaan palveluprosessille
ja sen etenemisen seurannalle, mutta eivät estä asiakkaan
tarpeen mukaisen palveluprosessin järjestämistä.
TE-toimisto voi asiakkaan palvelutarpeen mukaan pitää asiakkaaseen
myös tiiviimpää yhteyttä. Esimerkiksi nuorten
kohdalla tiivis yhteydenpito on usein tarpeen palveluprosessin etenemisen
varmistamiseksi.
Osatyökykyisten palvelut
Valiokunta pitää tärkeänä uudistukseen
sisältyvää muutosta kaikkien palvelujen
tarjoamisesta myös niille asiakkaille, joiden vamma tai
sairaus vaikeuttaa työllistymistä. Työkyvyttömyysetuutta
saava työtön henkilö, joka on käynnistänyt
työnhakunsa, on lakiehdotuksessa tarkoitettu työtön
työnhakija. Työkyvyttömyysetuus ei siten
ole este palkkatuen myöntämiselle.
Työnhakijan määritelmää koskevan
uudistuksen seurauksena TE-toimistoihin voi tulla suurin odotuksin
uusia asiakasryhmiä samanaikaisesti, kun työttömyys
on lisääntymässä. Valiokunta
korostaa, että TE-toimistoilla tulee olla käytettävissään
tarvittavat resurssit näiden uusien asiakasryhmien
palvelemiseksi, ilman että muiden asiakasryhmien, kuten
pitkäaikaistyöttömien, palvelut heikkenevät.
Hallitusohjelman linjausta osatyökykyisten pysyvästä palkkatuesta
ehdotetaan toteutettavaksi siten, että palkkatukea voidaan
myöntää enintään 24
kuukaudeksi kerrallaan, jos henkilön vamma tai sairaus
vaikeuttaa työllistymistä. Jos palkkatuki on myönnetty
kerralla 24 kuukauden enimmäisajaksi, se voidaan myöntää heti uudestaan,
jos henkilön vamman tai sairauden arvioidaan edelleen vaikeuttavan
työllistymistä.
Käytännössä palkkatuki voi
siten olla luonteeltaan pysyvä, jos asiakkaan tilanteessa,
työtehtävissä ja muissa olosuhteissa
ei tapahdu muutoksia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että TE-toimistoille annettavissa ohjeissa ja henkilökunnalle
järjestettävässä koulutuksessa
korostetaan mahdollisuutta tuen peräkkäiseen käyttöön.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
säännökseen, jonka mukaan palkkatukea
ei makseta, jos palkkauskustannukset ovat pienemmät kuin
perustuen kuukautta kohti laskettu määrä,
joka tänä vuonna on noin 670 euroa. Valiokunnalle
on esitetty huoli siitä, että osa-aikaisen työn
tarjoaminen esimerkiksi kehitysvammaisille voisi vaikeutua ja tämä voisi
johtaa ei-työsuhteisen, palkattoman avotyötoiminnan
lisääntymiseen työsuhteisen palkkatyön
sijasta. Monet työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
haluavat työskennellä vain osa-aikaisesti, koska
he saavat ansaita enintään 713,73 euroa (vuoden
2012 tasossa) ilman, että ansioilla on vaikutusta heidän
eläkkeeseensä.
Valiokunta toteaa, että kyseinen säännös
on samansisältöisenä myös nykyisessä laissa,
joten sen ottamisella uuteen lakiin ei pitäisi olla nykykäytäntöjä heikentäviä vaikutuksia.
Säännöksen pitäisi pikemminkin
vaikuttaa myönteisesti osatyökykyisten asemaan,
koska se ohjaa maksamaan heille palkkaa vähintään
edellä mainitut noin 670 euroa kuukaudessa, johon työnantaja voi
saada palkkatukea enintään 75 % palkkakustannuksista.
Valiokunta pitää osatyökykyisten
työllistymistä tärkeänä sekä osatyökykyisten
itsensä että koko yhteiskunnan kannalta. On tärkeää,
että kaikki voivat olla mukana työelämässä ja
antaa panoksensa suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseksi.
Valiokunta painottaa, että työ- ja elinkeinoministeriön
ohjeissa ja koulutuksessa tulee korostaa mahdollisuutta käyttää palkkatukea myös
osatyökykyisten työllistämiseen osa-aikatyöhön.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että osatyökykyisten työllistymistä palkkatuen
avulla seurataan ja ryhdytään toimiin, jos ongelmia
ilmenee.
Työhönvalmennusta voidaan käyttää helpottamaan
osatyökykyisten työhön pääsyä.
Työhönvalmennuksen käyttöä ei
ole rajattu vain työsuhteen alkuun, vaan tarvittaessa työhönvalmennus
voidaan jaksottaa siten, että se ulottuu pidemmälle
työsuhteen ajalle. Jos työhön palkattava
tarvitsee vammastaan tai sairaudestaan johtuen pitkäkestoista
tukea työsuhteen aikana, toisen työntekijän
antamaa apua voidaan korvata myös työolosuhteiden
järjestelytuella.
Valiokunta pitää työhönvalmennusta
tärkeänä keinona auttaa osatyökykyisiä työllistymään. Valiokunta
katsoo kuitenkin, että työhönvalmennukselle
suunniteltu enimmäismäärä (50 tuntia
vuodessa) voi osoittautua liian vähäiseksi. Valiokunta
pitää tärkeänä, että asiaa
seurataan ja tarvittaessa enimmäismäärää nostetaan.
Nuorten palvelut
Uudistuksella pyritään selkeyttämään
työpaikoilla tapahtuvan ei-työsuhteisen työn
pelisääntöjä siten, että ainoastaan
työkokeilu tapahtuisi työpaikalla. Työkokeilu
olisi aina tavoitteellinen, ja sen tulokset arvioitaisiin ja niiden
pohjalta sovittaisiin nuoren kanssa koulutukseen hakeutumisesta.
Uudistuksella on tarkoitus päästä eroon
kehityksestä, jonka seurauksena työelämävalmennuksesta
alkoi muodostua pakollinen välivaihe ennen kuin ammattikoulutuksen
saanut nuori otettiin työsuhteiseen työhön.
Jatkossa nuorten työllistymisen tukemiseen käytetään tarvittaessa
palkkatukea.
Valiokunta pitää tärkeänä ei-työsuhteisen työn
pelisääntöjen selkeyttämistä ja
työkokeilun muuttamista aiempaa tavoitteellisemmaksi. Samalla
valiokunta korostaa tarvetta seurata palkkatuen käyttöä ja
huolehtia siitä, että vastavalmistuneet nuoret
työllistyisivät suoraan avoimille työmarkkinoille
eikä palkkatuetusta työstä kehittyisi
tarpeetonta välivaihetta nuorten työllistymiseen.
Alle 25-vuotiaiden työkokeiluun osallistuvien oikeus
kulukorvaukseen
Lakiehdotuksen mukaan alle 25-vuotiaille ammatillista koulutusta
vailla oleville nuorille maksettaisiin kulukorvausta työkokeilun
ajalta ainoastaan, mikäli nuoren oikeus työttömyyspäivärahaan
olisi päättynyt enimmäisajan täyttymisen
vuoksi tai hän olisi saanut työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 500 päivältä.
Esitys ei muuta nykytilaa alle 25-vuotiaiden ammattikouluttamattomien
työmarkkinatuen piiriin kuuluvien nuorten osalta,
mutta se laajentaa poikkeussäännöksen
koskemaan myös työttömyyspäivärahan
piirissä olevia nuoria, jotka ovat nykyisin olleet oikeutettuja
ylläpitokorvaukseen työelämävalmennuksen
tai työkokeilun ajalta.
Kulukorvaus on tarkoitettu työkokeilusta aiheutuvien
matka- ja ruokailukulujen korvaamiseen. Ottaen huomioon, että alle
25-vuotiaille nuorille aiheutuu työkokeilusta vastaavia
lisäkustannuksia kuin muillekin työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistuville, valiokunta ei pidä perusteltuna
heidän rajaamistaan kulukorvausten ulkopuolelle. Valiokunta
katsoo, että kulukorvaus tukisi nuorten yhteiskuntatakuun toteutumista
parantamalla motivaatiota ja helpottaisi nuorten liikkumista myös
alueilla, joilla matkakustannukset ovat huomattavia. Valiokunta
ehdottaa asiasta hyväksyttäväksi lausuman (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Yhteistyö kolmannen sektorin toimijoiden kanssa
Joillakin pitkäaikaistyöttömillä ja
osatyökykyisillä työllistyminen suoraan
avoimille työmarkkinoille on epätodennäköistä.
Heidän työllistymissuunnitelmiinsa tarvitaan avoimille
markkinoille sijoittumista edeltäviä toimenpiteitä,
jotka voivat yksilöllisten tarpeiden mukaan sisältää esimerkiksi
elämänhallinnan parantamista, osaamisen kehittämistä tai
avoimille työmarkkinoille pääsyn tukemista.
Kolmannen sektorin toimijat ovat keskeisessä asemassa näiden
toimenpiteiden tarjoamisessa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kolmannen sektorin toimijoiden tekemä työllistämistoiminta,
kuten palkkatukityöllistäminen tai työkokeilupaikkojen
tarjoaminen, turvataan myös jatkossa. Iso osa näiden
toimijoiden asiakkaista tarvitsee välityömarkkinapaikan,
ennen kuin he pystyvät pärjäämään
avoimilla markkinoilla. Osalla tarve välityömarkkinoilla
tapahtuvaan tuettuun työllistymiseen on pysyvä.
Valiokunta korostaa, että työelämässä mukana
oleminen ehkäisee tehokkaasti syrjäytymistä ja
erilaisia terveydellisiä ongelmia. Tästä syystä yhdistysten
työllistämistoiminta on ensiarvoisen tärkeää,
vaikka kaikista sen asiakkaista ei tulisikaan avoimien työmarkkinoiden
työntekijöitä.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Lakiehdotuksen 1 luvun 7 §:ään (Tasapuolisuus ja
syrjimättömyys) ehdotetaan yhdistettäviksi nykyisen
lain 2 luvun 3 §:n (Tasapuolisuus) ja 4 §:n
(Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen) säännökset.
Valiokunta katsoo, että säännökset
on niiden erilaisen luonteen vuoksi syytä edelleen säilyttää omissa
pykälissään. Samalla valiokunta pitää tärkeänä,
että yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämistä koskevaa
säännöstä täsmennetään
ja konkretisoidaan nykyisen lain 2 luvun 4 §:n
2 momentin tyyppisesti.
Ryhmälomautusmenettelystä luopuminen
Valiokunta on käsitellyt ryhmälomautusmenettelystä luopumista
työttömyysturvalain muutosesitystä koskeneessa
lausunnossaan (TyVL 20/2012 vp). Valiokunta
toistaa lausunnossa esittämänsä näkemykset
ja korostaa erityisesti verkkopalvelujen kehittämistä helppokäyttöisiksi
ja luotettaviksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että rekisteröitymisjärjestelmä opastaa
asiakasta ja ilmoittaa heti, jos rekisteröityminen epäonnistuu.
Samalla valiokunta painottaa, että sähköisen rekisteröitymisen
ohessa tulee ottaa käyttöön myös
muita rekisteröitymistapoja, kuten puhelimitse tapahtuva
rekisteröityminen.
Yksityiskohtaiset
perustelut
1. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
1 luku Yleiset säännökset
2 §. Julkinen työvoima- ja yrityspalvelu.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
1 momentissa täsmennettäväksi sitä,
mitä toimivaltaisella viranomaisella tässä momentissa
tarkoitetaan. Lisäksi 2 momentin sanamuotoa muutetaan siten,
että siinä ei enää viitata tiettyyn
viranomaiseen.
3 §. Määritelmät.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa pidetään
välttämättömänä,
että palveluja ja etuuksia koskevista säännöksistä käy
yksiselitteisesti ilmi toimivaltainen viranomainen. Toimivaltaisen
viranomaisen selkiyttämiseksi työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa, että työ- ja
elinkeinoviranomaisen määritelmästä poistetaan
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus).
Työ- ja elinkeinoviranomaisella tarkoitetaan työ-
ja elinkeinotoimistoa ja työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskusta.
Siltä osin kuin myös ELY-keskus on toimivaltainen
tai muuten säännöksessä tarkoitettu viranomainen,
ELY-keskus mainitaan säännöksessä erikseen.
Joitakin säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi
siten, että niissä ei suoraan viitata tiettyyn
viranomaiseen tai viranomaisesta käytetään
ilmaisua "julkisia työvoima- ja yrityspalveluja tarjoava
viranomainen" taikka viitataan "valtioon".
4 §. Julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen
tarjoaminen.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
5 §. Palvelujen tuottaminen ja hankkiminen.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
7 §. Tasapuolisuus ja syrjimättömyys.
Yleisperusteluissa esitetyillä perusteilla pykälän
otsikko ehdotetaan muutettavaksi muotoon "Tasapuolisuus" ja pykälän
2 momentti siirrettäväksi uuteen 8 §:ään.
8 §. Yhdenvertaisuuden sekä naisten ja miesten välisen
tasa-arvon edistäminen.
Yleisperusteluissa esitetyillä perusteilla lakiehdotukseen
ehdotetaan lisättäväksi uusi 8 §,
jonka 1 momentiksi siirretään lakiehdotuksen 7 §:n
2 momentti täsmennettynä.
Pykälän 2 momentiksi ehdotetaan otettavaksi säännös,
jolla konkretisoidaan syrjimättömyyden sekä yhdenvertaisuuden
ja naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistämisvelvoitteen
sisältöä julkisia työvoima-
ja yrityspalveluja tarjottaessa. Työ- ja elinkeinoviranomaisen
on esiteltävä työ- ja koulutusvaihtoehtoja,
avoimia työpaikkoja ja työnhakijoita siten, että henkilöasiakkailla
on samanlaiset mahdollisuudet työnhakuun, ammatilliseen
kehittymiseen ja koulutukseen sukupuolestaan ja yhdenvertaisuuslain 6 §:n
1 momentissa tarkoitetuista seikoista riippumatta.
2 luku Työnhakijat
2 §. Ulkomaalaisen rekisteröinti työnhakijaksi ja
työnhaun voimassaolo.
Pykälän 2 momentin mukaan työnhakijaksi
ei voida rekisteröidä ulkomaalaista, jonka oleskelulupaan
liittyy työnantajakohtaisia rajoituksia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ihmiskaupan
tai työsyrjinnän uhrin irrottautumista tilanteestaan
vaikeuttaa se, että hänen pitäisi löytää uusi
työpaikka, jonka perusteella hän voisi hakea uutta
työlupaa. Ihmiskaupan ja työsyrjinnän
ehkäisemiseksi valiokunta pitää tärkeänä,
että TE-toimistoille annettavassa ohjeistuksessa ja koulutuksessa
korostetaan TE-toimistojen velvollisuutta tarjota ulkomaalaiselle
työnhakijalle niitä hänen palvelutarpeensa
mukaisia työvoimapalveluja, joita hänelle voidaan
tarjota, vaikka häntä ei voida rekisteröidä työnhakijaksi.
Hänelle voidaan tarjota esim. tieto- ja neuvontapalveluja
liittyen mm. avoimiin työpaikkoihin ja työnhakuun,
neuvoja uuden työntekijän oleskeluluvan hakemiseen
sekä ammatinvalinta- ja uraohjausta, valmennusta ja työvoimakoulutusta.
4 luku Tieto- ja neuvontapalvelut, asiantuntija-arvioinnit,
ammatinvalinta- ja uraohjaus sekä valmennus ja kokeilu
1 §. Tieto- ja neuvontapalvelut.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan täsmennettäväksi
sitä, mitä toimivaltaisella viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
2 §. Asiantuntija-arvioinnit.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn
ehdotetaan täsmennettäväksi sitä,
mitä toimivaltaisella viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
6 §. Kokeilun ja valmennuksen enimmäiskesto.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että valmennuksen
ja koulutuskokeilun enimmäiskestoa koskevaa asetuksenantovaltuutta
tulee täsmentää asetuksenantovaltaa ohjaavalla
perussäännöksellä tai lisäämällä enimmäiskestot
lakiin. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa,
että säännöstä täsmennetään
säätämällä, että valmennus
ja koulutuskokeilu ovat lyhytkestoisia palveluja.
5 luku Työvoimakoulutus
1 §. Työvoimakoulutuksen tavoitteet.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan, että 1
momentin alusta poistetaan maininta työ- ja elinkeinoviranomaisesta.
2 §. Korkeakoulututkintoon johtavien opintojen hankkiminen
työvoimakoulutuksena.
Valiokunta ehdottaa 2 momentin 3 kohtaa selkiytettäväksi
siten, että se kattaa myös ne poistumassa olevat
tilanteet, joissa henkilö on otettu suorittamaan ylempää korkeakoulututkintoa
ilman mahdollisuutta alemman korkeakoulututkinnon suorittamiseen.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
4 momentissa täsmennettäväksi, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä momentissa tarkoitetaan.
3 §. Opiskelijavalinta.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
5 §. Koulutuksen keskeyttäminen.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan täsmennettäväksi
sitä, mitä toimivaltaisella viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
7 §. Koulutuksen yhteishankinta.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
1 momentista poistettavaksi tarpeettomana ilmaisu "yhdessä työ-
ja elinkeinoviranomaisen kanssa". Koska kyse on työvoimakoulutuksesta,
on ilman säännöksessä olevaa
erillistä mainintaa selvää, että koulutuksen
rahoitukseen käytetään myös
työllisyysmäärärahoja ja koulutuksen
hankinnan suorittaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tai työ- ja elinkeinotoimisto.
Pykälän 2 momentissa ilmaisu "työ-
ja elinkeinoviranomaisen rahoittama osuus" ehdotetaan korvattavaksi
ilmaisulla "valtion rahoittama osuus".
7 luku Palkkatuki
9 §. Palkkatuen kesto.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
7 luvun 2 ja 9 §:n väliseen ristiriitaan. Palkkatukea
ei voida myöntää valtion virastolle tai
laitokselle 2 §:n mukaan, mutta 9 §:n 1 momentin
2 kohdan mukaan palkkatukea voidaan myöntää,
jos valtion virasto tai laitos palkkaa tuella henkilön suunnittelemaan
ja järjestämään työttömille
työ- ja koulutuspaikkoja sekä muita työllistymistä edistäviä palveluja.
Valiokunta ehdottaa, että ristiriidan poistamiseksi
pykälän 1 momentin 2 kohdasta poistetaan sanat
valtion virasto tai laitos. Saman luvun 14 §:n
viittaussäännöksen perusteella valtion
virastot tai laitokset voivat kuitenkin jatkossakin palkata tuella
henkilön suunnittelemaan ja järjestämään
työttömille työllistymistä edistäviä palveluja.
11 §. Palkkatukeen oikeuttavat korvauspäivät.
Saadun selvityksen perusteella 2 momentin asetuksenantovaltuus
ehdotetaan poistettavaksi tarpeettomana.
8 luku Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut
5 §. Yritystoiminnan kehittämispalvelut.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella 1 momentissa tarkoitetaan.
Pykälän 2 momentin sanonta "työ-
ja elinkeinoviranomaisen rahoittama osuus" ehdotetaan muutettavaksi
muotoon "valtion rahoittama osuus".
9 luku Kulukorvaus
1 §. Oikeus kulukorvaukseen.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn
ehdotetaan täsmennettäväksi sitä,
mitä toimivaltaisella viranomaisella 3 momentissa tarkoitetaan.
11 luku Työllistämis- ja aluevelvoitteet
sekä kunnalle myönnettävä lisätuki
2 §. Työllistämisvelvoitteen rajoitukset
ja lakkaaminen.
Virheellinen viittaus 10 §:ään ehdotetaan
korjattavaksi viittaukseksi 1 §:ään.
12 luku Julkisen työvoima- ja yrityspalvelun toimeenpano
ja siihen liittyvä yhteistyö
1 §. Työ- ja elinkeinoviranomaisen, työelämän järjestöjen
ja muiden sidosryhmien yhteistyö.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
Myös pykälän otsikko ehdotetaan muutettavaksi
muotoon "Yhteistyö työelämän
järjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa".
6 §. Tiedonsaantioikeus.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
7 §. Julkisen työvoima- ja yrityspalvelun
epääminen.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
8 §. Tukien ja korvausten myöntäminen,
maksaminen ja takaisinperintä.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
9 §. Tukien ja korvausten rahoitus.
Saadun selvityksen perusteella säännöstä ehdotetaan
täsmennettäväksi siten, että säännöksessä käsitellään
tukia ja korvauksia, jotka työ- ja elinkeinotoimisto myöntää.
13 luku Työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmä
1 §. Työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmä.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
1 momenttia muutettavaksi siten, että siinä ei
enää mainita työ- ja elinkeinoviranomaista.
6 §. Suostumus tietojen luovuttamiseen työnantajalle.
Saadun selvityksen perusteella käsite työnhakija-asiakas
ehdotetaan korvattavaksi määritelmäsäännöksen
mukaisella käsitteellä työnhakija.
14 luku Muutoksenhaku
1 §. Oikaisuvaatimus ja valitus.
Perustuslakivaliokunta kiinnittää lausunnossaan
huomiota pykälän 3 momentin 1 kohdan säännökseen,
jonka mukaan työvoimakoulutuksen opiskelijavalintaa koskevaan
päätökseen, joka perustuu 5 luvun 3 §:n
1 momentissa säädettyihin edellytyksiin, ei saisi
vaatia oikaisua tai valittaa siitä. Lausunnon mukaan päätöksessä ei
ole kysymys puhtaasta tarkoituksenmukaisuusharkinnasta ainakaan
siltä osin kuin mahdollinen epäävä päätös
perustuu henkilön soveltumattomuuteen. Soveltuvuusvaatimus
on valiokunnan mielestä sinänsä riittävän
täsmällinen oikeudellinen kriteeri muutoksenhaun
perusteeksi. Perustuslakivaliokunta pitää asianmukaisena
joko rajata muutoksenhakukiellon soveltamisalaa tai poistaa se lakiehdotuksesta.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
saaman selityksen mukaan muutoksenhaun ulottaminen yhteishankintakoulutuksiin,
joista säädetään ehdotettavan
lain 5 luvun 7 §:ssä, voisi aiheuttaa ongelmia.
Yhteishankintakoulutuksen rahoittaa osaksi työnantaja,
yrittäjäksi aikovan henkilön toimeksiantaja
tai yrittäjyysoikeudet luovuttava yritys. Vaikka työ-
ja elinkeinotoimisto tekee muodollisen päätöksen
opiskelijavalinnasta, työnantaja osallistuu opiskelijoiden
soveltuvuusarviointiin. Muutoksenhaun kohteeksi saattaisi lopulta
muodostua työnantajan arvio hakijan soveltuvuudesta. Erityisesti
ongelma koskee niin sanottua RekryKoulutusta, jossa koulutuksen
hyväksytysti suorittaneet työllistyvät
yhteishankintakoulutukseen osallistuvan työnantajan palvelukseen.
Työnantajaa ei voida velvoittaa palkkaamaan soveltumattomaksi
katsomaansa henkilöä tai osallistumaan tällaisen
henkilön koulutuksen rahoittamiseen.
Edellä esitetyillä perusteilla työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa, että 1 kohdan säännöstä täsmennetään
siten, että opiskelijavalintaa koskevaan päätökseen,
joka on perustunut henkilön soveltuvuuteen, saa kuitenkin
vaatia oikaisua tai valittaa siitä, jos kyse on muusta kuin
yhteishankintakoulutuksesta.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa kiinnitetään
huomiota myös ns. tosiasiallisiin hallintotoimiin lukeutuviin
palveluihin, jotka esityksen perustelujen mukaan rajautuvat muutoksenhaun ulkopuolelle
ilman nimenomaista lain säännöstäkin.
Perusteluissa tosiasiallisina hallintotoimina on pidetty työ-
ja elinkeinoviranomaisen palvelun tarjoamista tai hankkimista koskevia
ratkaisuja, jotka koskevat ammatinvalinta- ja uraohjausta, valmennusta,
kokeilua, asiantuntija-arviointeja ja asiantuntijapalveluita yrityksille. Tällaisessa
yhteydessä tehty yksilöä koskeva ratkaisu — toisin
kuin itse palvelutoiminta ja sen järjestäminen — on
perustuslakivaliokunnan mielestä sellainen viranomaisen
päätös, josta saa lähtökohtaisesti
valittaa. Siten perusteluissa mainitut ratkaisut eivät
rajaudu automaattisesti muutoksenhakuoikeuden ulkopuolelle. Nämä päätökset
ovat kuitenkin riippuvaisia viranomaisen harkinnasta ja toimintaan
osoitetuista määrärahoista, joten ne
voidaan perustuslakivaliokunnan mielestä sisällyttää muutoksenhakukieltojen
piiriin.
Edellä esitetyn perusteella työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa, että pykälän
3 momentissa olevaan luetteloon lisätään
uusi 5 kohta, jonka mukaan valituskiellon piiriin tulevat päätökset,
jotka koskevat ratkaisua olla tarjoamatta asiakkaalle ammatinvalinta-
ja uraohjausta, valmennusta, kokeilua, asiantuntija-arviointeja
ja yritystoiminnan kehittämispalveluja tai tukematta työnhakijan
omaehtoista opiskelua.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa kiinnitetään
huomiota myös siihen, että esityksen perustelujen
mukaan työllistymissuunnitelma on niin ikään
luonteeltaan tosiasiallinen hallintotoimi, johon ei voi hakea muutosta.
Perustuslakivaliokunta huomauttaa, että työttömällä työnhakijalla
ja muutosturvan piiriin kuuluvalla työnhakijalla on lakiehdotuksen
2 luvun 6 §:n mukaan oikeus työllistymissuunnitelmaan,
joten ainakin suunnitelman laatimisen epäämisestä tulisi
olla mahdollisuus hakea muutosta valittamalla.
Saamansa selvityksen perusteella työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta toteaa, että valituskieltoa ei ole
ollut tarkoitus ulottaa sellaiseen työ- ja elinkeinoviranomaisen
päätökseen, jolla työllistymissuunnitelma
jätetään asiakkaan toiveesta huolimatta
laatimatta, vaan siihen voidaan hakea muutosta. Sen sijaan muutosta
ei voisi hakea siihen, minkälaiseksi työllistymissuunnitelman
sisältö on asiakkaan ja viranomaisen välisessä vuorovaikutuksessa
muotoutunut ja mitä siinä edellytetään.
Näin ollen työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
ei pidä tarpeellisena ehdottaa säännöstä muutettavaksi
tältä osin.
2 §. Oikaisuvaatimuksen ja valituksen vaikutus päätöksen
täytäntöönpanoon.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn
ehdotetaan täsmennettäväksi sitä,
mitä toimivaltaisella viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
3 §. Eräitä päätöksiä koskeva
muutoksenhaku.
Viitaten 1 luvun 3 §:n perusteluissa esitettyyn ehdotetaan
täsmennettäväksi sitä, mitä toimivaltaisella
viranomaisella tässä pykälässä tarkoitetaan.
15 luku Voimaantulo
3 §. Siirtymäsäännökset.
Saadun selvityksen perusteella pykälään
ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti,
jonka mukaan työllisyyspoliittiseen avustukseen sovelletaan
tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä,
jos hankkeen tukemisesta työllisyyspoliittisella avustuksella
on päätetty ennen tämän lain
voimaantuloa. Työllisyyspoliittisesta avustuksesta on tarkoitus
säätää valtioneuvoston asetuksessa julkisesta
työvoima- ja yrityspalvelusta.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen
tarkoituksena on, että niihin työllisyyspoliittisella
avustuksella rahoitettaviin hankkeisiin, joiden avustamisesta on
päätetty ennen ehdotetun lain voimaantuloa, sovellettaisiin
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä,
vaikka jatkorahoituspäätöksiä tehtäisiin
tämän lain voimaan tulon jälkeen. Tästä ei
kuitenkaan voida säätää asetuksella,
vaan siirtymäsäännös tulee ottaa
lakiin.
Lakiehdotuksen 5—7 momentti siirtyvät 6—8 momentiksi.
Pykälän 6 momentissa ehdotetaan täsmennettäväksi,
mitä toimivaltaisella viranomaisella siinä tarkoitetaan.
3. Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely
14 §. Toistuva työvoimapoliittisesti moitittava menettely.
Virheellinen viittaus 11 §:ään ehdotetaan
korjattavaksi viittaukseksi 10 §:ään.
5 luku Työttömyyspäivärahan
saamisen edellytykset
10 §. Työssäoloehdon voimassaolo.
Saadun selvityksen perusteella säännöksestä ehdotetaan poistettavaksi
sanat "muussa kuin kuntouttavassa työtoiminnassa". Muutos
selkiyttää lainsäädäntöä eikä muuta
jo noudatettua käytäntöä.
24. Laki toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta
Eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä hallituksen
esitys laeiksi työttömyysturvalain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta, toimeentulotuesta annetun
lain 11 §:n muuttamisesta sekä asumistukilain
15 §:n väliaikaisesta muuttamisesta (HE 115/2012
vp), jossa esitetään muutettavaksi samaa 11 §:n
2 momentin 5 kohtaa kuin tässä esityksessä.
Koska siinä hallituksen esityksessä on jo otettu
huomioon tässä esityksessä ehdotetut
muutokset, lakiehdotuksesta ehdotetaan poistettavaksi 11 §:n
2 momentin 5 kohta.