Perustelut
         
         Yleistä
         
         Vuoden 2000 hallitusten välisen konferenssin (jäljempänä HVK)
            tarkoituksena oli mukauttaa EU:n päätöksentekomenettelyjä,
            jotta unioni pystyisi toimimaan tehokkaasti myös laajentumisen
            jälkeen. HVK:ssa käytyjen neuvottelujen asialistan
            runko sisältyi jo Amsterdamin sopimukseen.
         
         
         Suomen valmistautuminen vuoden 2000 hallitusten väliseen
            konferenssiin
         
         
         Valtioneuvosto antoi ulkoasiainvaliokunnan lausunnossaan (UaVL
               9/1999 vp) edellyttämän selonteon
            Suomen lähtökohdista ja tavoitteista Euroopan
            unionin vuoden 2000 hallitusten välisessä konferenssissa
            (VNS 1/2000 vp). Ulkoasiainvaliokunta
            laati selontekoa koskevan mietinnön (UaVM 2/2000
               vp) saatuaan sitä koskevat lausunnot suurelta
            valiokunnalta (SuVL 1/2000 vp) ja perustuslakivaliokunnalta
            (PeVL 2/2000 vp).
         
         
         Mietinnössään valiokunta korosti
            laajentumisen ensisijaisuutta EU:n toiminnassa sekä laajentumiseen
            valmistautumista perussopimusten uudistamisen keskeisenä perusteena. 
         
         
         Yhteistyö valtioneuvoston ja eduskunnan välillä neuvottelujen
            aikana
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta voi yhtyä suuren valiokunnan lausuntoon
            (SuVL 5/2001 vp) sisältyvään
            arvioon, jonka mukaan valtioneuvosto huolehti koko neuvotteluprosessin
            ajan moitteettomasti eduskunnan myötävaikuttamisen
            turvaamisesta kaikissa neuvottelujen vaiheissa ja kaikkien neuvoteltavina
            olevien asiakysymysten osalta. 
         
         
         Suuren valiokunnan lausunnossa viitataan yhteydenpidon valtioneuvoston
            ja eduskunnan asianomaisten valiokuntien (ulkoasiainvaliokunta ja
            suuri valiokunta) välillä jatkuneen myös Nizzan
            Eurooppa-neuvoston kokouksen aikana. Valiokunta pitää suuren
            valiokunnan tavoin tätä menettelyä hyvänä osoituksena
            valtioneuvoston ja eduskunnan toimivasta yhteistyöstä,
            mutta toteaa, että epävirallinen yhteydenpito
            itse neuvottelujen aikana ei oikeuta valtioneuvostoa ainakaan merkittävällä tavalla
            poikkeamaan eduskunnan perustuslain 97 §:n mukaisesti hyväksymistä kannoista.
         
         
         Yleisarvio Nizzan sopimuksesta
         
         Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen arvioon, jonka mukaan
            Nizzan sopimus mahdollistaa unionin laajentumisen, vaikka neuvottelujen
            tuloksena syntynyt sopimus ei vastaakaan kaikilta osiltaan Suomen
            tavoitteita. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että Nizzan sopimus ei vastaa Suomen
            tavoitteita EU:n päätöksentekomenettelyjen
            selkeyden ja läpinäkyvyyden parantamisessa. Valiokunta
            arvioi myös, että sopimuksella puututaan unionin
            toimivuuden kannalta tärkeään ja herkkään
            tasapainoon pienten ja suurten jäsenvaltioiden vaikutusvallan
            välillä tavalla, joka heikentää pienten
            jäsenvaltioiden suhteellista asemaa.
         
         
         Nizzan sopimusta koskevien neuvottelujen painottuminen aivan
            neuvottelujen loppuvaiheeseen siten, että Nizzan Eurooppa-neuvoston
            kokouksessa käytiin vielä pitkällisiä neuvotteluja suuresta
            osasta HVK:n asialistaa, korostaa valiokunnan mielestä tarvetta
            kehittää menettelyjä, joilla EU:n perussopimusten
            muutoksia valmistellaan. Valiokunta toteaa, että vuoden 2004
            hallitusten välisen konferenssin valmistelujen voidaan
            ainakin tämän hetken arvioiden mukaan merkitsevän
            parannusta tähän kysymykseen.
         
         
         Nizzan sopimuksen julistus unionin tulevaisuudesta
         
         Euroopan unionin tulevaa kehittämistä koskeva valmistelu
            on käynnistynyt Nizzan sopimuksen hyväksyneen
            konferenssin päätösasiakirjaan sisältyvän
            julistuksen (n:o 23) nojalla. Valiokunta toteaa unionin tulevaisuuskeskustelua
            koskevan valtioneuvoston selonteon (VNS 3/2001
               vp) olevan valiokunnan käsiteltävänä mietinnön
            laatimista varten.
         
         
         Nizzan sopimuksen keskeiset muutokset EU:n perussopimuksiin
         
         Äänten painotus neuvostossa
         
         Valmistauduttaessa neuvotteluihin valtioneuvoston lähtökohta,
            johon eduskunta yhtyi ulkoasiainvaliokunnan mietinnön mukaisesti,
            oli, että ääntenpainotusjärjestelmään
            voidaan hyväksyä muutoksia sillä edellytyksellä,
            että muissa institutionaalisissa kysymyksissä päästään tyydyttäviin
            tuloksiin. Tavoitteena oli löytää äänten
            painotukseen yksinkertainen ja selkeä ratkaisu, joka olisi
            sovellettavissa laajentumisprosessin joka vaiheessa. Äänten
            painotuksen muuttamisessa lähtökohtana oli sellainen ääniasteikko,
            joka ottaa riittävästi huomioon myös pienten
            jäsenvaltioiden keskinäiset erot ja joka turvaa
            myös sen, että määräenemmistö edustaa aina
            myös jäsenvaltioiden enemmistöä.
         
         
         Nizzan sopimuksen mukaan äänten painotusta
            neuvostossa muutetaan 1 päivästä tammikuuta
            2005 alkaen. Kaikkien jäsenvaltioiden äänimäärä kaksinkertaistetaan,
            jonka lisäksi kaikille jäsenvaltioille Luxemburgia
            lukuun ottamatta annetaan myös lisä-ääniä,
            jotka jakautuvat niin, että suurempien jäsenvaltioiden
            suhteellinen osuus äänistä kasvaa. Määräenemmistön
            muodostamiseen vaadittavaa ääniosuutta, joka on nykyisin
            71,26 prosenttia jäsenvaltioiden yhteenlasketusta äänimäärästä neuvostossa,
            muutetaan niin, että se 27 jäsenvaltion unionissa nousisi
            73,91 prosenttiin kokonaisäänimäärästä. Neuvoston
            määräenemmistöpäätöksentekoon
            lisätään äänien määräenemmistön
            lisäksi kaksi uutta edellytystä. Kun tehdään
            päätös komission ehdotuksesta, tulee
            puoltavien äänien edustaa jäsenvaltioiden
            enemmistöä. Lisäksi neuvoston määräenemmistöpäätöksen
            edellytyksenä on erillinen väestökynnys,
            jonka mukaan määräenemmistön
            muodostavien jäsenvaltioiden yhteenlaskettu väkiluku
            on oltava vähintään 62 prosenttia unionin
            koko väestöstä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että äänten painotukseen tehtävät
            muutokset täyttävät tyydyttävästi
            Suomen asettamat tavoitteet. Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen
            kantaan, jonka mukaan hyväksytty kokonaisratkaisu ei kuitenkaan
            vastaa Suomen tavoitetta tasapainoisesta kokonaisratkaisusta, koska äänten
            jakautuminen ei perustu objektiivisiin kriteereihin eikä lopputulosta voida
            päätöksenteon tehokkuuden ja järjestelmän
            selkeyden kannalta pitää hyvänä.
            Sopimukseen sisältyvän 62 prosentin väestökynnyksen merkitys
            suurten jäsenvaltioiden vaikutusmahdollisuuksien kannalta
            voi valiokunnan mielestä olla suurempi kuin hallituksen
            esityksessä todetaan. Väestökynnyksen
            käyttöönoton myötä kolme
            suurinta EU:n jäsenvaltiota pystyvät yhdessä estämään
            päätösten synnyn ja siten ne saavat käyttöönsä veto-oikeuden.
         
         
         Komissio
         
         Suomen selkeä lähtökohta komission
            kokoonpanon suhteen oli, että komissiossa tulee jatkossakin
            olla yksi jäsen kustakin jäsenvaltiosta, koska
            tämä turvaa parhaiten komission legitimiteetin
            ja jäsenvaltioiden tasavertaisen aseman laajentumisten
            jälkeenkin vaarantamatta kollegion työskentelyn
            tehokkuutta.
         
         
         Nizzan sopimuksella komission kokoa muutetaan 1 päivästä tammikuuta
            2005 siten, että muodostettavassa uudessa komissiossa on
            enää yksi kansalainen kustakin jäsenvaltiosta.
            Nizzan sopimuksessa asetetaan komissiolle myös enimmäisjäsenmäärä.
            Sopimuksen siirtymäjärjestelyn mukaisesti komission
            jäsenmäärää vähennetään
            jäsenvaltioiden lukumäärää pienemmäksi, kun
            unionin jäsenmäärä nousee 27:ään.
            Myös komission muodostamismenettely uudistetaan Nizzan
            sopimuksella siten, että komission puheenjohtaja ja jäsenet
            valitaan määräenemmistöllä.
         
         
         Hallituksen esityksessä todetaan, että Suomen
            neuvottelutavoitteet komission kokoonpanon suhteen eivät
            täysin toteutuneet, koska komission jäsenmäärä voi
            jossain vaiheessa olla pienempi kuin jäsenvaltioiden lukumäärä,
            jolloin kaikilla jäsenvaltioilla ei ole kansalaistaan kollegiossa.
            Toisaalta komissiossa on yksi jäsen jokaisesta jäsenvaltiosta
            varsin pitkään, koska kokoonpanoa rajoitetaan
            vasta silloin, kun unionissa on 27 jäsenvaltiota. Valiokunta
            pitää hallituksen tavoin merkittävänä sopimukseen
            kirjattua ehdotonta tasapuolisen vuorottelun periaatetta komission
            kokoonpanossa sen jälkeen, kun EU:n jäsenenä on
            enemmän kuin 27 valtiota.
         
         
         Komission valintatavan suhteen ulkoasiainvaliokunta viittaa
            suuren valiokunnan lausuntoon, jonka mukaan Nizzan sopimukseen sisältyvää siirtymistä
            määräenemmistöpäätöksentekoon
            komission puheenjohtajan ja jäsenten valinnassa ei viime
            hetken aloitteena ehditty käsitellä eduskunnan
            valiokunnissa. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy suuren valiokunnan kantaan, jonka
            mukaan ratkaisu on kuitenkin täysin tyydyttävä,
            koska se vahvistaa komission asemaa vähentämällä niitä mahdollisuuksia
            jäsenvaltioiden väliseen kaupankäyntiin,
            jotka liittyvät yksimielisyysvaatimukseen.
         
         
         Suuri valiokunta korostaa lausunnossaan, että Euroopan
            unionin institutionaalisen kehityksen nykyvaiheessa komission kollegiaalinen
            luonne ja sen jäsenten keskinäinen tasa-arvo ovat
            pienelle jäsenvaltiolle erityisen tärkeitä.
            Ulkoasiainvaliokunta pitää suuren valiokunnan
            tavoin tärkeänä, että valtioneuvosto
            seuraa ja tarvittaessa selvittää eduskunnalle,
            miten komissiolle annettu valta päättää varapuheenjohtajiensa
            lukumäärästä ja valinnasta sekä komission puheenjohtajan
            tehostettu ohjausvalta suhteessa komission toimintaan vaikuttavat
            EU:n instituutioihin kokonaisuutena.
         
         
         Euroopan parlamentti
         
         Suomen lähtökohtana oli, ettei Euroopan parlamentin
            jäsenten enimmäismäärään
            tehtäisi muutoksia. Suomen näkemyksen mukaan ratkaisun tuli
            olla sellainen, että se takaisi kaikille jäsenvaltioille
            mahdollisuuden asianmukaiseen edustautumiseen Euroopan parlamentissa.
            Ulkoasiainvaliokunta suhtautui mietinnössään UaVM 2/2000
               vp myös kielteisesti yleiseurooppalaisten listojen
            käyttöönottoon Euroopan parlamentin vaalissa. 
         
         
         Nizzan sopimuksella vahvistettu Suomesta valittavien edustajien
            määrä (13) on hallituksen esityksen mukaan
            Suomen tavoitteiden mukainen ja mahdollistaa asianmukaisen edustautumisen. 
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta yhtyy suuren valiokunnan lausunnossa esitettyyn
            kantaan, jonka mukaan Nizzan konferenssissa sovittua Euroopan parlamentin
            paikkajakoa ei kuitenkaan voi pitää hyväksyttävänä siltä osin,
            kuin eräille hakijavaltioille on varattu vähemmän
            paikkoja kuin väkimäärältään
            vastaaville nykyisille jäsenvaltioille. Ulkoasiainvaliokunta
            katsoo, että hakijavaltioita koskevat epäjohdonmukaisuudet
            tulee korjata liittymissopimuksissa. Valiokunta huomauttaa myös,
            että hallituksen esityksestä on jostain syystä jäänyt
            pois tätä asiaa koskeva julistukseen 20 sisältyvä taulukko,
            joka sisältää mm. äänimäärät
            neuvostossa ja Euroopan parlamentin jäsenmäärät
            27 jäsenen unionissa.
         
         
         Nizzan sopimuksella artiklaan lisätään
            uusi toinen kohta, jonka mukaan neuvosto vahvistaa yhteispäätösmenettelyä noudattaen
            Euroopan tasolla toimivia poliittisia puolueita ja erityisesti niiden
            rahoitusta koskevat säännöt. Valiokunta korostaa
            hallituksen esityksen mainintaa, jonka mukaan uusi oikeusperusta
            ei mahdollista yleiseurooppalaisten listojen käyttöönottoa.
         
         
         Määräenemmistöpäätösten
            sekä yhteispäätösmenettelyn
            käyttöalan laajentaminen
         
         
         Suomi on ollut valmis tukemaan määräenemmistöpäätöksenteon
            laajentamista unionin toimintakyvyn varmistamiseksi. Suomi on tämän
            yleiskannan mukaisesti johdonmukaisesti tukenut määräenemmistöpäätöksenteon
            laajentamista sekä vuoden 1996 että vuoden 2000
            HVK:ssa. Tavoitteena on ollut turvata päätöksenteon
            tehokkuus laajentuneessa unionissa. 
         
         
         Suomi ei ollut valmis määräenemmistöpäätöksenteon
            laajentamiseen kysymyksissä, jotka liittyivät
            unionin perusluonteeseen. Tällaisina kysymyksinä pidettiin
            perussopimuksia ja muuta primäärioikeutta, jäsenvaltioiden
            erillistä hyväksymistä edellyttäviä neuvoston
            päätöksiä, yhteistä toimielinjärjestelmää,
            eräitä talousarvion ulkopuolisia rahoitusjärjestelyjä sekä unionin
            ja jäsenvaltioiden välistä toimivaltaa
            koskevia muutoksia. 
         
         
         Nizzan sopimuksella yksimielisyysvaatimus korvataan määräenemmistöpäätöksenteolla
            37:ssä EY:n
            perustamissopimuksen tai unionisopimuksen artiklassa. Näistä 22
            artiklassa siirrytään määräenemmistöpäätöksentekoon
            Nizzan sopimuksen voimaan tullessa. Muissa artikloissa määrätään
            määräenemmistöpäätöksenteko otettavaksi
            käyttöön sopimuksen nojalla tiettynä myöhempänä ajankohtana
            tai neuvoston yksimielisellä päätöksellä.
            Yhteispäätösmenettely otetaan käyttöön
            viidessä tapauksessa sopimuksen voimaantulon yhteydessä sekä tietyissä maahanmuutto-
            ja turvapaikkapolitiikkaa koskevissa kysymyksissä myöhempänä ajankohtana
            neuvoston yksimielisellä päätöksellä.
         
         
         Valiokunta voi yhtyä hallituksen esityksen arvioon,
            jonka mukaan määräenemmistöpäätösten käyttöalan
            laajentaminen vastaa kohtuullisen hyvin Suomen neuvotteluille asettamia
            tavoitteita.
         
         
         EY:n perustamissopimuksen 133 artikla.
         
          Yhteistä kauppapolitiikkaa koskevan 133 artiklan muuttaminen
            on valiokunnan mielestä merkittävimpiä Nizzan
            sopimuksen sisältämiä muutoksia. Sopimuksella
            muutetaan 133 artiklaa siten, että artiklan soveltamisalaan
            eli yhteisen kauppapolitiikan piiriin sisällytetään
            palvelut tietyin poikkeuksin (kulttuuri- ja audiovisuaalipalvelut sekä koulutus-,
            sosiaali- ja terveyspalvelut) sekä henkisen omaisuuden
            kaupalliset näkökohdat. Kauppapolitiikkaa koskevia
            sopimusmääräyksiä on tarkennettu
            esimerkiksi kirjaamalla 133 artiklaan aiempaa tarkemmin ne alat,
            joilla sopimuksen tekeminen edellyttää yksimielisyyttä.
         
         
         Eduskunnan valiokunnat käsittelivät konferenssin
            aikana kysymystä useaan otteeseen (esimerkiksi UaVL
               8/2000 vp ja SuVL 5/2000 vp). Ulkoasiainvaliokunta
            toteaa, että muutetun 133 artiklan sisällössä otetaan
            huomioon keskeiset em. ulkoasiainvaliokunnan ja suuren valiokunnan
            lausuntoihin sisältyvät kannanotot. 
         
         
         Sopimuksella tarkennettiin myös menettelyjä,
            joiden mukaan komission on kuultava neuvoston nimeämää erityiskomiteaa
            neuvottelujen aikana. Jäsenvaltioiden mahdollisuuksia seurata nykyistä paremmin
            yhteistä kauppapolitiikkaa koskevia neuvotteluja korostettiin
            ulkoasiainvaliokunnan ja suuren valiokunnan toimesta konferenssin
            aikana (UaVL 8/2000 vp ja SuVL 5/2000
               vp). 
         
         
         Valiokunta edellyttää suuren valiokunnan lausuntoon
            (SuVL 5/2001 vp) viitaten, että valtioneuvoston
            on kiinnitettävä erityistä huomiota jäsenvaltioiden
            seurantamahdollisuuksien parantamista koskevan sopimusmääräyksen
            täytäntöönpanoon. Valiokunta
            pitää myös tärkeänä yhteisen
            kauppapolitiikan kehityksen kannalta, että muutettua 133
            artiklan 3 kohdan määräystä, jonka
            mukaan neuvoston ja komission tehtävänä on
            huolehtia, että neuvotellut sopimukset ovat yhteisön
            sisäisten politiikkojen ja sääntöjen
            mukaisia, noudatetaan huolellisesti.
         
         
         Tiiviimpi yhteistyö
         
         Suomen lähtökohta tiiviimpää yhteistyötä eli joustavuutta
            koskevien sopimusmääräysten muuttamiseen
            HVK:ssa oli varauksellinen. Valtioneuvosto ei selonteossaan pitänyt
            tarpeellisena Amsterdamin sopimuksen joustavuusmääräysten
            perusteellista muuttamista, mutta oli kuitenkin valmis käsittelemään
            joustavuuden käyttökynnystä osana määräenemmistöpäätöskysymystä.
            Ulkoasiainvaliokunta ei mietinnössään UaVM
               2/2000 vp pitänyt perusteltuna perussopimusten
            joustavuutta koskevien määräysten muuttamista.
         
         
         Kun tiiviimpi yhteistyö HVK:n kuluessa nousi neuvottelujen
            kohteeksi, valtioneuvoston toimittamien lisäselvitysten
            pohjalta eduskunta hyväksyi tiettyjen joustavuutta koskevien
            sopimusmuutosten tekemisen (UaVL 9/2000 vp ja SuVL
               5/2000 vp).
         
         
         Nizzan sopimuksessa määritellään
            joustavuuden aloittamiseen vaadittava jäsenvaltioiden määrä nykyisen
            jäsenmaiden enemmistön sijasta kahdeksaksi. Nizzan
            sopimuksella poistetaan myös mahdollisuus niin sanottuun
            hätäjarruun EY:n perustamisopimuksen soveltamisalalla
            ja oikeus- ja sisäasioiden yhteistyössä.
            Muutoksen jälkeen tiiviimpään yhteistyöhön
            siirtyminen voidaan esitellä Eurooppa-neuvoston keskusteltavaksi,
            ei sen sijaan enää yksimielisesti ratkaistavaksi. 
         
         
         Yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskee muutos,
            joka mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön yhteisen
            toiminnan tai kannan täytäntöönpanossa.
            Myös joustavuusmääräysten rakennetta
            selkeytetään kokoamalla joustavuuden yleiset edellytykset
            yhteen. Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen kantaan, jonka mukaan
            tiiviimmän yhteistyön edellytykset eivät
            sisällöllisesti poikkea merkittävästi
            voimassa olevista määräyksistä.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta yhtyy hallituksen esityksessä todettuun
            Suomen joustavuutta koskevaan neuvottelutavoitteeseen, jonka mukaan
            tiiviimmän yhteistyön tulisi olla houkuttelevampaa
            unionin toimielinjärjestelmän puitteissa kuin
            sen ulkopuolella. Valiokunta voi myös yhtyä hallituksen
            esityksen arvioon, jonka mukaan joustavuutta koskevaa neuvottelutulosta
            voidaan Suomen näkökulmasta pitää hyvänä.
         
         
         Yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevat
            muutokset
         
         
         Vuoden 2000 HVK:n alkaessa ei Suomen taholta pidetty tarpeellisena
            yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevien unionisopimuksen määräysten
            muuttamista. HVK:n aikana myös ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
            koskevat unionisopimuksen määräykset
            nousivat neuvottelujen kohteeksi.
         
         
          Nizzan sopimuksella unionisopimuksen 17 artiklasta poistetaan
            osuudet, jotka koskevat Länsi-Euroopan unionin (WEU) mahdollista
            sulauttamista Euroopan unioniin ja asemaa unionin kriisinhallinnassa.
            Nizzan sopimuksella YUTP:a koskevat määräykset
            muutetaan siten vastaamaan unionin kriisinhallintakykyä kehitettäessä käytännössä
            jo
            toteutettuja muutoksia. Määräenemmistöpäätökset
            otettiin käyttöön YUTP:n erityisedustajien
            nimittämisessä sekä niissä unionisopimuksen
            24 artiklan mukaan tehdyissä sopimuksissa, jotka tehdään
            yhteisen toiminnan tai yhteisen kannan täytäntöönpanemiseksi.
            Valiokunta suhtautui mietinnössään UaVM
               2/2001 vp varauksellisesti määräenemmistöpäätösten
            käyttöalan laajentamiseen YUTP-kysymyksissä.
            Valtioneuvoston toimittaman lisäselvityksen pohjalta valiokunta
            kuitenkin hyväksyi määräenemmistöpäätösten
            käyttöalan laajentamisen edellä mainittuihin
            kysymyksiin (UaVL 7/2000 vp). 
         
         
         Valiokunta toteaa, että unionisopimuksen 17 ja 25 artiklaa
            (poliittisten ja turvallisuusasiain komitea) koskevat muutokset
            tehtiin vasta   
              Nizzan Eurooppa-neuvoston kokouksessa,
            joten niitä ei voitu käsitellä etukäteen
            valiokunnassa. Valiokunta yhtyy kuitenkin hallituksen esityksen
            kantaan, jonka mukaan tehdyt muutokset vastaavat kehitystä,
            joka on tapahtunut etenkin YUTP:n päätöksenteon
            tehostamisessa ja unionin kriisinhallintakyvyn vahvistamisessa,
            ja pitää tästä syystä näitä muutoksia
            hyväksyttävinä.
         
         
         Valiokunta viittaa tiiviimpää yhteistyötä YUTP-kysymyksissä koskevien
            muutosten osalta edellä asianomaisessa kohdassa esitettyyn.
         
         
         EY:n tuomioistuimia koskevat muutokset
         
         Vuoden 2000 HVK:n valmistelujen yhteydessä kiinnitettiin
            sekä valtioneuvoston että eduskunnan kannanotoissa
            huomiota EY:n tuomioistuinjärjestelmän toimivuuteen.
            Yhteisöjen tuomioistuimessa ja ensimmäisen oikeusasteen
            tuomioistuimessa vireille saatettujen oikeudenkäyntiasioiden
            lukumäärä on lisääntynyt
            jatkuvasti. Laajentumisen myötä tuomioistuimen
            käsiteltäväksi tulevien asioiden määrän
            arvioidaan edelleen kasvavan. Tuomioistuimille on myös
            annettu uusia lainkäyttötehtäviä. 
         
         
         Lakivaliokunta on lausunnossaan LaVL 16/2001
               vp käsitellyt Nizzan sopimuksella EY:n tuomioistuinjärjestelmään
            tehtyjä muutoksia. Lakivaliokunnan mukaan uudistus on laajakantoinen
            ja välttämätön tehostamaan ja
            nopeuttamaan EU:n lainkäyttöjärjestelmää.
            Valiokunta viittaa tuomioistuinjärjestelmän muuttamista koskevien
            yksityiskohtien osalta mainittuun lakivaliokunnan lausuntoon.
         
         
         Lakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että Nizzan sopimuksella
            tehtyjen muutosten jälkeen määräenemmistöllä päätettävään
            tuomioistuimen työjärjestykseen jää sellaisia
            laillista oikeudenkäyntijärjestystä ja
            asianosaisen oikeusasemaa koskevia säännöksiä,
            joiden säätäminen edellyttäisi
            parlamentaarista myötävaikutusta. Ulkoasiainvaliokunta
            yhtyy siihen lakivaliokunnan lausunnossa esitettyyn käsitykseen,
            että Euroopan unionista tehty sopimus ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            takaamat oikeusvaltiolliset ja kansanvaltaiset periaatteet edellyttävät unionin
            tason lainkäyttöelinten noudattaman oikeudenkäyntijärjestyksen
            sääntelemistä tavalla, joka turvaa EU-tason
            ja kansallisen tason parlamentaarisen päätösvallan. 
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta toteaa lakiasiainvaliokunnan lausuntoon
            viitaten, että hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin
            edistääkseen tällaisen sääntelyn
            aikaansaamista.
         
         
         Unionisopimuksen 7 artiklan täydentäminen
         
         Nizzan sopimus muuttaa unionisopimuksen 7 artiklaan sisältyviä määräyksiä unionin
            perusperiaatteiden rikkomistapauksiin sovellettavista menettelyistä.
            Nämä muutokset edellyttivät myös
            EY:n perustamissopimuksen 309 artiklan teknistä muuttamista.
         
         
         Artiklan 1 kohtaan sisältyvän uuden menettelyn
            nojalla unionissa voidaan käsitellä jäsenvaltion
            toimia jo siinä vaiheessa, kun on olemassa selvä vaara,
            että se rikkoo vakavasti unionisopimuksen 6 artiklan 1
            kohdassa mainittuja periaatteita. Mainitun määräyksen
            mukaan unioni perustuu jäsenvaltioille yhteisiin vapauden,
            kansanvallan, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamisen
            sekä oikeusvaltion periaatteisiin. Neuvosto voi 1 kohdassa
            määrätyn päätöksentekomenettelyn
            mukaisesti antaa jäsenvaltiolle suosituksia. 
         
         
         Varsinaisista jäsenvaltioihin perusperiaatteiden rikkomisen
            takia kohdistettavista sanktioista päätetään
            edelleen valtion- tai hallitusten päämiesten kokoonpanossa
            kokoontuvassa neuvostossa. EY:n tuomioistuimelle annetaan unionisopimuksen
            46 artiklan muutoksella toimivalta käsitellä 7
            artiklaan liittyviä kysymyksiä rajoitetusti eli
            vain menettelyjä koskevilta osin. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan PeVL 38/2001
               vp käsitellyt unionisopimuksen 7 artiklan muutosta
            perustuslain kannalta. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan arvioon,
            jonka mukaan uuden menettelyn voidaan katsoa nostavan kynnystä turvautua
            varsinaiseen sanktiomenettelyyn. Valiokunta pitää perustuslakivaliokunnan
            tavoin muutosta aiheellisena.
         
         
         Muut Nizzan sopimuksen ja päätösasiakirjan sisältämät
            määräykset
         
         
         Valiokunnalla ei ole huomauttamista Nizzan sopimuksen sisältämiin
            tilintarkastustuomioistuinta, talous- ja sosiaalikomiteaa, alueiden komiteaa
            sekä Euroopan investointipankkia ja Euroopan keskuspankkia
            koskeviin määräyksiin. Valiokunta pitää hyväksyttävinä myös
            sopimukseen sisältyviä määräyksiä sosiaalisen
            suojelun komitean perustamisesta sekä Euroopan hiili- ja
            teräsyhteisön perustamissopimuksen voimassaolon
            päättymisen takia suoritettavista toimenpiteistä.
         
         
         Sopimukseen sisältyvien Eurojust-yhteistyötä koskevien
            määräysten osalta valiokunta viittaa
            lakivaliokunnan lausuntoon (LaVL 16/2001 vp).
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota Nizzan sopimukseen
            liittyvään julistukseen numero 22, jonka mukaan
            vuodesta 2002 alkaen yksi Eurooppa-neuvoston kokous pidetään
            kunakin puheenjohtajakautena Brysselissä. Saman julistuksen
            mukaan kaikki Eurooppa-neuvoston kokoukset pidetään
            Brysselissä sen jälkeen, kun unionissa on 18 jäsentä.
            Valiokunta pitää päätöstä erityisesti uusien
            jäsenvaltioiden kannalta valitettavana, koska Eurooppa-neuvoston
            kokousten järjestäminen jäsenvaltiossa
            on tarjonnut hyvän mahdollisuuden lisätä EU:n
            tuntemusta ja kiinnostusta unionissa käsiteltäviä asioita
            kohtaan. 
         
         
         Nizzan sopimuksen hyväksyminen
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunto (PeVL 38/2001 vp)
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnossa todetaan, että Nizzan
            sopimuksen sisältämät yhteisön
            toimielin- ja päätöksentekojärjestelmän
            muutokset ovat periaatteellisesti hyvin olennaisia EU:n yksittäiselle
            jäsenvaltiolle, joka käyttää "osaa
            suvereniteetistaan yhdessä muiden täysivaltaisten jäsenvaltioiden
            kanssa eurooppalaisen yhteistoiminnan hyväksi" (PeVL
               14/1994 vp, s. 3/I). Perustuslakivaliokunta
            yhtyy lausunnossaan hallituksen käsitykseen, jonka mukaan
            se kuuluu eduskunnan hyväksyttäviin sopimuksiin
            perustuslain 94 §:n 1 momentin "merkitykseltään
            huomattava" -perusteen nojalla. 
         
         
         Lausunnossa todetaan perustuslakivaliokunnan yhtyvän
            hallituksen esityksen käsitykseen siitä, mitkä Nizzan
            sopimuksen määräykset kuuluvat lainsäädännön
            alaan. Lisäksi perustuslakivaliokunta toteaa, että hallituksen
            esityksessä budjettivallan kannalta merkittäviksi
            mainitut määräykset kuuluvat lainsäädännön
            alaan.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnossa käsitellään
            kattavasti Nizzan sopimuksen voimaansaattamista Suomen perustuslain
            säännösten kannalta. Perustuslakivaliokunta
            päätyy lausunnossaan siihen, että sopimus
            ei sisällä määräyksiä, jotka
            edellyttäisivät supistetun perustuslainsäätämisjärjestyksen
            käyttämistä. Nizzan sopimuksen voimaansaattamista
            koskeva lakiehdotus voidaan siten perustuslakivaliokunnan mukaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.