Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana. 
         
         
         Sopivan tukimuodon löytäminen vaikeavammaisille
            yrittäjille on ollut erityisen hankalaa sen jälkeen,
            kun Suomi liittyi Euroopan unioniin ja maassamme pitkään
            sovellettu verotuki osoittautui Euroopan yhteisön kuudennen
            arvonlisäverodirektiivin (77/388/ETY)
            periaatteiden vastaiseksi. Direktiivin mukaan Suomella ei ole oikeutta
            vapauttaa yleisesti vaikeavammaisia yrittäjiä arvonlisäverovelvollisuudesta.
            Suomelle liittymissopimuksessa myönnetty siirtymäkauden
            järjestely koskee sekin vain osaa vaikeavammaisista yrittäjistä.
            Nyt jatkettava erityislaki on tarkoitettu alunperinkin väliaikaiseksi
            ratkaisuksi, jolla on haluttu antaa viranomaisille aikaa selvittää,
            millaisia tukitoimia arvonlisäverovelvollisuudesta aiheutuva
            kustannuslisä edellyttää vaikeavammaisille
            yrittäjille. Lakia on kuitenkin jouduttu jatkamaan jo peräti
            viisi kertaa, eikä pysyvää ratkaisua
            ole löytynyt vieläkään. 
         
         
         Vaikka erityislaki on antanut vaikeavammaisille yrittäjille
            aikaa sopeutua verovelvollisuuteen, erityistuen tarve ei ole valiokunnan
            saaman selvityksen perusteella poistunut. Jotta vaikeavammaiset
            yrittäjät saataisiin yhdenvertaiseen asemaan muiden
            yrittäjien kanssa, he tarvitsevat edelleen jonkinlaista
            positiivista erityiskohtelua. Tämä on
            todettu myös kauppa- ja teollisuusministeriön
            2.10.2000 asettaman ja 14.5.2001 työnsä päättäneen
            selvitysmies Raimo Harjusen raportissa, jossa on selvitetty erityistuen
            mahdollisuuksia yleisen yritystukilainsäädännön,
            Kansaneläkelaitoksen ja muiden vakuutuslaitosten elinkeinotukien
            sekä verotuksen näkökulmasta.
         
         
         Verotuki koskee kaikkiaan melko pientä yrittäjäjoukkoa,
            mikä sekin puoltaa nopean ratkaisun aikaansaamista. Tuen
            piirissä olevia vaikeavammaisia yrittäjiä on
            Harjusen raportin mukaan noin 1 000 sokeiden yrittäjien
            lisäksi. Näistä noin puolella liikevaihto
            jää alle arvonlisäverollisen liikevaihdon
            alarajan 50 000 markkaa, joten taloudellista hyötyä veronhuojennuksesta
            on ollut noin 500 yrittäjälle. Tuen määrä on
            vuosittain 2—3 miljoonaa markkaa. Näiden arvioiden
            ulkopuolelle jäävät kokonaan ne vaikeavammaiset
            yrittäjät, jotka myyvät muita kuin valmistamaansa
            tavaraan kohdistuvia palveluita. Tähän joukkoon
            kuuluu valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi kasvava
            joukko tietoteknisen alan yrittäjiä. Uudenlaisen
            ratkaisun tarve on tältäkin osin perusteltu.
         
         
         Harjusen selvitystyö liittyy Paavo Lipposen II hallituksen
            hallitusohjelman yrittäjyyshankkeeseen. Sen tavoitteena
            on ollut kartoittaa, miten arvonlisäverohuojennuksen poisto
            tulisi ottaa huomioon vammaisten yrittäjien tukien kehittämisessä.
            Raportissa on pidetty ainoana mahdollisena tukimuotona verotustukea.
            Yleinen yritystukijärjestelmä tarjoaa sinänsä nykyaikaisen, läpinäkyvän
            ja vammaistenkin kannalta ns. normaalisuusperiaatetta noudattavan
            tukimuodon, mutta myönnettävät tuet eivät
            voi olla selvityksen mukaan pysyviä. Vakuutuslainsäädäntöön perustuvien
            elinkeinotukien merkitys on yleisestikin vähentynyt, eikä näitäkään
            tukia voida myöntää pysyvinä.
            Näin ainoaksi mahdollisuudeksi jää verotuksen
            kautta myönnettävä tuki, jollaisena raportti
            nostaa esiin arvonlisäverollisen toiminnan alarajan muuttamisen
            liukuvaksi. Valiokunnan kuulemat vammaisjärjestöt
            ovat lisäksi ehdottaneet arvonlisäveron palauttamista vaikeavammaisille
            yrittäjille.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että myös vaikeavammaiset ihmiset voivat osallistua
            halutessaan työelämään ja ylläpitää myös
            tällä tavalla omaa motivaatiotaan ja mielenterveyttään.
            Koska heillä on oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen,
            heidän harjoittamastaan yritystoiminnasta kertyvä tuotto
            on luonteeltaan pitkälti työkyvyttömyyseläkettä täydentävää tukea.
         
         
         Valiokunta tukee sellaisia positiivisia erityistoimia, jotka
            helpottavat vaikeavammaisten yrittäjien asemaa. Kannatettavia
            ovat sellaiset toimet ja menettelytavat, jotka koskevat yhtäläisesti
            kaikkia vammaisyrittäjiä ja joissa heitä lähestytään
            ensisijaisesti yrittäjinä eikä vammaisina. Suomi
            voi olla valiokunnan käsityksen mukaan tällaisen
            sosiaalisen yrittäjyyden kehittämisessä Euroopan
            unioniin nähden aktiivinen aloitteentekijä.
         
         
         Arvonlisäverollisen toiminnan alarajan säätäminen
            liukuvaksi poistaisi monia niistä ongelmista, jotka liittyvät
            nykyiseen, kohdejoukoltaan kapeaan ja siinä mielessä vanhanaikaiseen
            erityislakiin. Se kohtelisi kaikkia yrittäjiä samalla
            tavalla ja olisi siten kohtaannoltaan neutraali. Arvonlisäveron
            palautus vaikeavammaisille yrittäjille voi tarjota mahdollisuuden sellaiseen
            erityistukeen, joka saattaa nämä yrittäjät
            muiden kanssa nykyistä tasa-arvoisempaan asemaan.
         
         
         Valiokunta on tietoinen siitä, että kauppa-
            ja teollisuusministeriössä on perusteilla sosiaalisen
            yrittäjyyden edistämistä valmisteleva
            työryhmä, jonka tulee esittää toimenpide-ehdotuksensa
            sosiaalisen yrityksen perustamiseen ja toimintaan tarvittavista
            toimenpiteistä. Työryhmän tulee ottaa
            ehdotusta laatiessaan huomioon myös vammaisten ja vajaakuntoisten
            yrittäjien arvonlisäverollisen toiminnan alarajan
            muuttaminen liukuvaksi. Työryhmä koostuu viiden
            eri ministeriön nimeämistä edustajista
            ja edustaa siten asian ratkaisemiseksi tarvittavaa asiantuntemusta.
            Sen tulee saada työnsä päätökseen 31.3.2002
            mennessä.
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan mielestä vaikeavammaisten yrittäjien
            asema tulisi viimein nyt vireille tulevan selvitystyön
            myötä ratkaista pysyvällä tavalla.
            Pientä yrittäjäjoukkoa koskevan ja valtiontalouden
            kannalta varsin vaatimattoman ongelman hoito vuodesta toiseen erillissääntelyn
            varassa on epätyydyttävää. Valiokunta
            kiirehtiikin asian ratkaisemista ensi vuoden aikana laajapohjaisen
            työryhmän saatua toimenpide-ehdotuksensa valmiiksi
            ja puoltaa näistä syistä erityislain
            jatkamista vielä ensi vuodeksi.