Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esitys sisältää ensimmäisen
osion siitä laajasta kokonaisuudesta, jonka tarkoituksena
on sopeuttaa elinkeinoverolaki kansainvälisiin tilinpäätösstandardeihin
(IFRS-standardit) ja kirjanpitolainsäädännön
muutoksiin. Esitys perustuu keskeisiltä osin Yritysverotuksen
kehittämistyöryhmä 2005:n
Verotus,
tilinpäätös ja yhtiöoikeus,
Yritysverotuksen kehittämistyöryhmä 2005,
valtiovarainministeriön työryhmämuistioita
4/2006. ehdotuksiin ja on työryhmän
työtä seuranneen pitkäaikaisen jatkovalmistelun
tulos. Se ei sisällä kuitenkaan ehdotuksia poistojen
tai konserniavustuksen kirjanpitosidonnaisuuden ratkaisemiseksi.
Esityksen taustaa
Muutostarve johtuu ensinnäkin siitä, että IFRS-standardit
vaativat tai sallivat hyvin laajasti käyvän arvon
käytön tilinpäätöksissä.
Toisaalta ne eivät salli vapaaehtoisten varausten merkitsemistä tilinpäätökseen,
minkä vuoksi poistojen kirjanpitosidonnaisuutta ei voida
toteuttaa nykyisellä tavalla. Oma kirjanpitolakimme (1336/1997)
sallii puolestaan sen, että rahoitusvälineet voidaan
arvostaa käypään arvoon sekä tilinpäätöksessä että konsernitilinpäätöksessä. Luotto-
ja rahoituslaitoksia samoin kuin vakuutus- ja eläkelaitoksia
koskee lisäksi oma erikoislainsäädäntönsä,
joka sisältää osin kirjanpitolakia
laajemmat ja osin sitä suppeammat mahdollisuudet arvostaa
varoja käypään arvoon.
Verotuksessa sitä vastoin yleensä vain realisoituneet
tulot ovat veronalaisia ja realisoituneet menot vähennyskelpoisia.
Tästä realisointiperiaatteesta ovat poikkeuksena
mm. eräät luottolaitosten rahoitusvälineet
sekä vakuutus- ja eläkelaitosten sijoitusomaisuus,
joiden realisoitumattomat arvonmuutokset voidaan tietyin edellytyksin
ottaa huomioon verotuksessa. Vähennyskelpoisia
ovat myös myyntisaamisten todennäköiset
arvonalenemiset.
Verotuksen ja kirjanpidon välillä on vallinnut perinteisesti
kiinteä yhteys, ja tulon realisoituminen verotuksessa on
vastannut pitkälle tulon realisoitumista kirjanpidossa.
Tämä yhteys on nyt kuitenkin väljentynyt
EY:n tilipäätösdirektiivien kehityksen
ja tilinpäätösstandardien käyttöönoton
myötä. Tilikauden tulokseen tai suoraan omaan
pääomaan merkittyinä voi sen vuoksi sisältyä realisoitumattomia
arvonnousuja, jotka ovat jakokelpoisia varoja ilman eri sääntelyä.
Tilinpäätöksiin voi niin ikään
sisältyä myös realisoitumattomia arvonlaskuja
aiempaa enemmän.
Esityksen tavoitteista ja keskeisistä keinoista
Yritysverojärjestelmän yhtenä keskeisenä periaatteena
on se, ettei verovelvollinen voi samanaikaisesti olla näyttämättä verotettavaa
tuloa, mutta näyttää silti tilinpäätöksessä voittoa,
joka voidaan jakaa omistajalle. Tästä on tarkoitus
pitää kiinni myös jatkossa. Esityksen
tavoitteena on sen vuoksi varmistaa jaetun voiton verotus yhtiön
tasolla siitä huolimatta, että tilikauden tulokseen
ja muuhun omaan pääomaan voi sisältyä realisoitumattomia
eriä. Tämä on tarkoitus toteuttaa kahdella
eri tavalla eli
- osin poikkeamalla realisointiperiaatteesta
niin, että eräiden likvidien ja nopeasti kiertävien
rahoitusvälineiden tuloslaskelmaan merkityt realisoitumattomat
arvonmuutokset olisivat veronalaista tuloa tai vähennyskelpoista
menoa, ja
- osin pitäytymällä realisointiperiaatteen mukaisessa
verotuksessa mutta estämällä realisoitumattoman
arvonnousun jakaminen yhtiöoikeudellisen säännöksen
avulla.
Ensimmäistä menettelyä sovellettaisiin kaupankäyntitarkoituksessa
pidettäviin rahoitusvälineisiin sekä valuuttakurssien
suojauksesta aiheutuneisiin muutoksiin.
Se koskisi kaikkia yrityksiä, jotka arvostavat rahoitusvälineet
tilinpäätöksessä käypään
arvoon joko IFRS-standardien tai kirjanpitolain nojalla. Lisäksi
luottolaitosten verotuksessa otettaisiin huomioon ns. käyvän
arvon optioon perustuvat rahoitusvälineiden realisoitumattomat
arvonmuutokset sekä käyvän arvon suojauksesta
aiheutuvat realisoitumattomat käyvän arvon muutokset.
Tämä koskisi eräin rajoituksin myös
sijoituspalveluyrityksiä ja muita rahoituslaitoksia.
Jälkimmäisen menettelyn piirissä olisivat myytävissä olevat
rahoitusvälineet sekä eräin poikkeuksin sijoituskiinteistöt ja biologiset
hyödykkeet, kuten kasvava puusto tai elävät
eläimet.
Sääntely koskisi myytävissä olevien
rahoitusvälineiden osalta yrityksiä, jotka arvostavat
varat käypään arvoon joko IFRS-standardien
tai kirjanpitolain perusteella. Käyvän arvon
käyttö sijoituskiinteistöjen arvostuksessa
on puolestaan mahdollinen IFRS-tilinpäätöksen
lisäksi myös luotto-, vakuutus- ja eläkelaitosten
kansallisissa tilinpäätöksissä.
Biologisten hyödykkeiden käypää arvoa
on käytettävä IFRS-tilinpäätöksessä,
ja se on lisäksi sallittu vakuutus- ja eläkelaitoksille
kansallisen lainsäädännön mukaisessa
tilinpäätöksessä.
Näissä tapauksissa yhtiöiden tuloslaskelmaan
merkityt realisoitumattomat arvonmuutokset eivät siis olisi
veronalaista tuloa eivätkä verotuksessa
vähennyskelpoista menoa mutta arvonnousun jakaminen estettäisiin.
Tämä on tarkoitus toteuttaa erikseen annettavalla
osakeyhtiölain muutosesityksellä, jossa realisoitumattomat
arvonnousut säädettäisiin sidotuksi omaksi
pääomaksi.
Muut ehdotukset
Esitys sisältää edellä olevien
periaatteellisesti tärkeiden linjausten lisäksi
joukon täsmennyksiä, jotka ovat tarpeen
IFRS-tilinpäätöksen tekeville. Näitä ovat
mm. hankintamenon määräytymistä,
vaihto-omaisuuden arvostusta sekä tulon jaksotusta koskevat
ehdotukset. Niiden merkitys on kuitenkin ainakin aluksi vähäinen, koska
yhtiökohtaisen IFRS-tilinpäätöksen
tekeviä on toistaiseksi vielä vain muutama. — Sillä seikalla,
että listattujen yhtiöitten on laadittava konsernitilinpäätöksensä IFRS-standardien
mukaan,
ei siis ole välitöntä vaikutusta verotukseen,
koska verotus toimitetaan aina yhtiökohtaisesti.
Esityksessä on edellä IFRS-standardeihin kiinteästi
liittyvien ehdotusten lisäksi useita merkittäviä ehdotuksia,
joilla tulee olemaan välitöntä vaikutusta
myös käytännössä. Näitä ovat ennen
muuta:
- yhtiön hallussa olevien
omien osakkeiden luovutuksia koskeva kannanmuutos, jonka mukaan
omien osakkeiden luovutuksesta saatu vastike ei ole luovuttajayhtiön
veronalaista tuloa eikä osakkeista suoritettu määrä vähennyskelpoista
menoa,
- tähän liittyvä optio- ja osakepalkitsemisjärjestelyiden
vähennyskelpoisuutta koskeva poikkeus,
- yritysjärjestelyjä koskevat muutokset,
tärkeimpänä yhtiön hallussa
olevien omien osakkeiden käytön salliminen yritysjärjestelyissä,
- elinkeinotoiminnasta johtuneiden saamisten ja velkojen
realisoitumattomien indeksi- ja valuuttakurssierojen symmetrinen käsittely
veronalaisena tulona ja vähennyskelpoisena menona,
- tällaista saamista tai velkaa suojaavan instrumentin
arvonmuutoksen vastaava käsittely verotuksessa,
- vakuutus- ja eläkelaitosten luottotappiovarausjärjestelmästä luopuminen
ja vakuutusmaksusaamisten odotettavissa olevien luottotappioiden
vähennyskelpoisuus sekä
- liittymismaksujen verokohtelua koskeva kannanmuutos, jonka
mukaan siirtokelpoiset mutta palautuskelvottomat liittymismaksut
olisivat vastedes sähkö-, tele-, vesi-, viemäri-
tai kaukolämpöverkkoa ylläpitävän
yhteisön veronalaista tuloa ja maksun suorittajan vähennyskelpoista menoa.
Valiokunnan yleisarvio
Esitys on laaja ja aihealueeltaan poikkeuksellisen vaativa kokonaisuus.
Se on rajattu tietoisesti siten, että sen ulkopuolelle
jäävät toistaiseksi IFRS-sopeutuksen
kannalta visaisimmat kysymykset poistojen ja konserniavustuksen
kirjanpitosidonnaisuudesta. Esitys ei sisällä myöskään
ehdotuksia sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston
verokohtelusta. Siihen jää näin myös
yhtiöoikeuden näkökulmasta tärkeitä avoimia
kysymyksiä.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat pitäneet esitystä taitavasti
laadittuna, eikä sen perusratkaisuihin ole ollut huomauttamista
jakokieltoa koskevan sääntelyn viipymistä lukuun
ottamatta. Esitetty kritiikki on kohdistunut pääosin siihen,
mitä esityksestä puuttuu. Sen lisäksi
esille on nostettu eräitä yksittäiskysymyksiä,
jotka ovat liittyneet mm. optio- ja osakepalkitsemisjärjestelmiä ja
liittymismaksuja koskeviin ehdotuksiin. Myös Ruotsissa
omaksuttu ratkaisu on tuotu esiin, mutta siitä ei ole tehty
varsinaisia Suomea koskevia johtopäätöksiäRuotsissa
verotuksen ja IFRS-tilinpäätöksen yhteensovitusta
pohtinut työryhmä päätyi tuoreessa
mietinnössään (SOU 2008:80) ehdotukseen,
jonka mukaan vapaassa omassa pääomassa esitetyt
realisoitumattomat arvonnousut verotettaisiin. Tämä ei
koskisi kuitenkaan sitä osaa, joka realisoitumattomasta arvonnoususta
siirretään yhtiökokouksen päätöksellä sidottuun
omaan pääomaan. Verovelvollinen
voisi siten valita tietyin rajoituksin verokohtelunsa, mitä ei
ole pidetty täällä meillä yleensä mahdollisena.
Maitten välisessä vertailussa on otettava huomioon
lisäksi se, että verotuksen kirjanpitosidonnaisuus
on ollut Ruotsissa huomattavasti vahvempi kuin Suomessa. Tämä johtuu
siitä, että meillä elinkeinoverolaki
sisältää täydellisen tuloksenlaskentanormiston. .
Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että IFRS-sopeutusta
koskeva ensimmäinen osio on saatu eduskunnan käsittelyyn
ja että säädöspohja saadaan
tältä osin vahvistettua. Tämä antaa
mahdollisuuden keskittyä jatkossa jäljelle jääneisiin vaikeisiin
kysymyksiin.
Esitys on huolellisen valmistelun tulos, ja se ansaitsee tältä osin
myös valiokunnan täyden tunnustuksen. Olisi ollut
kuitenkin suotavaa, että osakeyhtiölain muutosehdotus
olisi kyetty valmistelemaan samassa aikataulussa. Nyt syntyvä välitila
voi olla ongelmallinen, jos se muodostuu pitkäaikaiseksi.
Jatkovalmistelu tältä osin on siis välttämätön
ja kiireellinen.
Valmistelussa voidaan selvittää edelleen myös
sitä vaihtoehtoa, jossa jaetun voiton verotus varmistetaan
kytkemällä realisoitumattoman arvonnousun verotus
osingonjakoon. Tämä vaihtoehto on toistaiseksi
hylätty yhteisöoikeudellisen epävarmuuden
vuoksi, mutta oikeustila on saattanut muuttua tältä osin,
kuten hallituksen esityksessä on myös todettu.
Ratkaisu olisi luonteva siinä mielessä, että se
ottaa huomioon samanaikaisesti veronsaajan intressin ja verovelvollisen
veronmaksukyvyn. Se on myös oikeusministeriön
puoltama malli.
Selvää on, että myös muuta
valmistelua on jatkettava, jotta IFRS-tilinpäätöksiä voidaan tehdä käytännössä nykyistä
useammin
myös yhtiötasolla. Valmistelun kuluessa voidaan
kerätä kokemuksia myös nyt käsiteltävänä olevasta lainsäädäntökokonaisuudesta
ja hioa säännöksiä, jos sellainen
osoittautuu aiheelliseksi. Tärkeää on,
että valmistelu organisoidaan niin, että siihen
on käytettävissä riittävästi
voimavaroja ja että esitykset voidaan saattaa aikanaan
eduskuntaan riittävän ajoissa.
Eräät yksittäiskysymykset
Valiokunta käsittelee seuraavassa vain niitä yksittäiskysymyksiä,
joista on aiheutunut epäselvyyttä tai joiden muutosta
on vaadittu asiantuntijakuulemisessa.
Valuuttakurssi- ja indeksivoitot.
Elinkeinotoiminnasta johtuneitten
velkojen ja saamisten valuuttakurssi- ja indeksivoitoista ja -tappioiden jaksotuksesta
säädetään EVL 26 §:ssä.
Säännös koskee myös kurssimuutoksilta
suojaavista instrumenteista aiheutuneiden realisoitumattomien
arvonmuutosten verokohtelua. Veronalaista tuloa ja vähennyskelpoista
menoa olisi siten termiinisopimuksen tai muun vastaavan suojausinstrumentin
realisoitumaton arvonmuutos.
Esityksen perusteluissa mainitaan pelkästään termiinisopimukset.
Termiinisopimuksia ovat myös futuurit, jotka ovat standardiehtoisia,
julkisesti noteerattavia termiinisopimuksia. Tarkoituksena ei ole
ollut, että pykälän nojalla huomioon
otettava suojausinstrumentti voisi olla myös optio. Näin
siksi, että optioiden toteuttaminen on vapaaehtoista.
Jos saamisesta tai velasta on tulossa kurssivoitto, optiota
ei toteuteta eikä sen realisoitumatonta arvonlaskuakaan tule
silloin ottaa huomioon.
Valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, ettei EVL 26 §:n
nojalla huomioon otettava suojausinstrumentti voi olla optio. Sääntely
ei edellytä muutosta EVL 27 d §:ään,
joka koskee option verokohtelua.
Vakuutuslaitosten saamisten arvonalentumistappiot.
Uudessa EVL 17 §:n 3 kohdassa ehdotetaan,
että vakuutus- ja eläkelaitoksia koskevan lainsäädännön
nojalla tuloslaskelmaan kuluksi merkityt vakuutusmaksusaamisten
arvonalentumistappiot olisivat vähennyskelpoisia. Vähennyskelpoisuuden
perusteet todettaisiin esityksen perustelujen mukaan saamiskohtaisesti.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että myös
sijoitustoiminnan saamisten arvonalentumistappiot säädettäisiin
vähennyskelpoisiksi. Vakuutusmaksusaamisten arvonalentumisilta
ei tulisi edellyttää myöskään
saamiskohtaisuutta, vaan saamisryhmäkohtaisuuden tulisi
olla riittävää.
Vakuutusmaksusaamisten verokohtelun muutos liittyy ehdotukseen
luopua vakuutus- ja eläkelaitosten luottotappiovarausjärjestelmästä. Varauksen
sijaan jatkossa olisi siis mahdollisuus vähentää vakuutusmaksusaamisten
odotettavissa olevat luottotappiot, jos arvonalennus on merkitty
tilinpäätökseen kuluksi. Vakuutusmaksusaamiset
on rinnastettu näin myyntisaamisiin, joiden arvonalenemiset
ovat myös vähennyskelpoisia. Näihin saamisiin
liittyvä tulo sisältyy yhtiön
veronalaiseen tuloon. Jos tulo alkaa näyttää epätodennäköiseltä,
verotettavaa tuloa on perusteltua oikaista tällä määrällä.
Sijoitustoimintaan liittyvissä saamisissa ei ole sen
sijaan tällaista tarvetta oikaista veronalaista tuloa.
Valiokunta ei pidä ehdotettua laajennusta sen vuoksi perusteltuna.
Arvonalentumiset ovat vähennyskelpoisia lopullisina, kuten
yleensä saamisten arvonalenemiset, eikä tältä osin
ole syytä poiketa elinkeinoverotuksessa yleisesti noudatettavasta
linjasta.
Valiokunta ei näe muutostarvetta myöskään muulta
osin; Vakuutusvalvontavirasto on todennut valtiovarainministeriölle
antamassaan lausunnossa, ettei vakuutuslaitoksille ole olemassa kirjanpitosäännöksiä
saamisten
ryhmäkohtaisista arvonalentumisista, vaan laitokset kirjaavat arvonalentumiset
aina saamiskohtaisesti (erillisarvostus). Koska arvonalentumisten
vähennyskelpoisuus perustuu nimenomaan kirjanpitoon, eivätkä vakuutus-
ja eläkelaitosten kirjanpitosäännökset
salli ryhmäkohtaisia arvonalentumisia, niitä ei
voida hyväksyä myöskään
verotuksessa.
Eräät muut arvonalenemiset.
Esitys ei sisällä muutosehdotusta EVL 16 §:n
7 kohtaan, jossa rajoitetaan eräistä saamisista
ja konsernituesta aiheutuvien menetysten ja arvonalenemisten vähennyskelpoisuutta.
Rajoitus koskee saamisia yhtiöiltä, joista verovelvollinen
omistaa lainkohdassa tarkemmin säädetyin tavoin
vähintään 10 prosenttia.
Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että luottolaitos
saattaa joutua ottamaan haltuunsa taloudellisissa vaikeuksissa olevan
asiakasyrityksen. Jos kyseessä on EVL 16 §:n 7
kohdassa tarkoitettu tilanne, se ei saa vähentää asiakasyritykseltä olevien
saamisten arvonalentumisia. Vähennysoikeus olisi kuitenkin
tärkeä erityisesti nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa. Lainkohtaan on ehdotettu tätä koskevaa
täsmennystä.
Valiokunta ei puolla ehdotusta; vähennyskielto
liittyy kiinteästi EVL 6 b §:ssä säädettyyn
merkittävään veronhuojennukseen, joka koskee
käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoiton verovapautta.
Tarkoitus on, että yhtiöt eivät voi saada
luovutustappiota vähennyskelpoiseksi antamalla
yhtiölle lainaa tai konsernitukea oman pääoman
ehtoisen sijoituksen asemasta.
Pankit ovat yhtä lailla oikeutettuja veronhuojennukseen
silloin, kun kysymys on niiden käyttöomaisuusosakkeista.
Verotuksessa omaksutusta pääsäännöstä ei
ole aihetta poiketa sen vuoksi myöskään
pankkien osalta.
Omien osakkeiden luovuttaminen sekä optio- ja osakepalkitsemisjärjestelmät.
Yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovutusta
käsitellään siis jatkossa pääomasijoitukseen
rinnastettavana eränä eikä veronalaisena
tapahtumana. Omien osakkeiden hankinta tai luovutus ei siis aiheuttaisi
yhtiölle veronalaista tuloa eikä vähennyskelpoista
menoa. Muutos on tältä osin odotettu, eikä siihen
ole ollut huomautettavaa asiantuntijakuulemisessa.
Edellä kuvatusta vähennysoikeuden rajoituksesta
poikettaisiin kuitenkin silloin, kun osakkeiden luovutus perustuu
työsuhteeseen. Tätä on pidetty tärkeänä yritysten
kansainvälisen kilpailuaseman turvaamiseksi. Vaikka yhtiön
hallussa olevien omien osakkeiden luovutuksessa on siis kysymys
osakeannista ja siten tulokseen vaikuttamattomasta tapahtumasta,
vähennysoikeutta on puollettu tarkoituksenmukaisuussyillä.
Osakkeista suoritettua määrää on
pidetty hallituksen esityksessä palkkamenoon rinnastettavana
eränä ja siten vähennyskelpoisena menona.
Vähennysoikeuden edellytyksenä olisi kuitenkin
se, että yhtiö on hankkinut osakkeet julkisessa
kaupankäynnissä. Vähennyskelpoista olisi silloin
yhtiön osakkeista suorittama määrä,
enintään kuitenkin osakkeiden antamis- tai merkintähetken
käypä arvo vähennettynä osakkeen
saajan suorittamalla merkintähinnalla.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty kritiikkiä niitä ehtoja
ja rajoituksia kohtaan, joita vähennysoikeudelle
on asetettu. Ensinnäkin on vaadittu, ettei menon tarvitsisi
olla reaalinen, vaan myös annettavien uusien osakkeiden
käyvän arvon tulisi olla vähennyskelpoinen.
Vähennysoikeus vastaisi tällöin yleensä IFRS
2 -standardin mukaista vähennystä. Toisaalta vähennys
tulisi myöntää myös noteeraamattoman
yhtiön osakkeista suoritetusta määrästä.
Lisäksi säännöksestä tulisi
poistaa enimmäismäärää koskeva
ehto.
Valiokunta toteaa ensinnäkin, että osakkeista suoritetun
määrän vähennyskelpoisuudessa
on kyse pääsäännöstä tehtävästä poikkeuksesta. Sen
vuoksi on perusteltua, että säännöksen soveltamisala
on melko suppea. Säännöksen soveltamisedellytykset
ovat hyväksyttäviä myös seuraavin
perustein:
Kun yhtiö laskee liikkeeseen uusia osakkeita tai antaa
itselleen ilmaisannissa osakkeita, jotka se luovuttaa edelleen,
sille ei aiheudu menoa, vaan uusien osakkeiden arvo pienentää muiden osakkeenomistajien
osuutta. Yhtiölle ei aiheudu myöskään
maksua. Merkityksellistä on lisäksi se, että vaikka
yhtiö merkitsee optio- tai osakepalkitsemisjärjestelyn
käyvän arvon tuloslaskelmaan kuluksi IFRS 2 -standardin
mukaan, vastakirjaus tehdään suoraan omaan pääomaan.
Tällöin kulukirjauksen omaa pääomaa
pienentävä vaikutus eliminoituu. Kysymyksessä on
siten informatiivinen kulukirjaus.
Vertailukohtana ei voida pitää myöskään osakkeilla
hankitun käyttöomaisuuden poistojen vähennysoikeutta.
Kysymys on silloin yhtiöoikeudellisesti apportista eli
osakkeiden merkintähinnan maksamisesta muulla omaisuudella kuin
rahalla. Apporttiomaisuudella on puolestaan oltava luovutushetkellä vähintään
maksua vastaava taloudellinen arvo yhtiölle. Yhtiön osakkaiden
omistus ei siten laimene, kun yhtiön varallisuus lisääntyy
osakkeiden merkintähintaa vastaavalla määrällä.
Apporttina saadusta omaisuudesta voi tehdä verotuksessa
poistot normaaliin tapaan.
Työsuhteen perusteella luovutettavissa osakkeissa ei
sen sijaan ole kyse apportista, eikä vastineeksi saatua
työpanosta voida arvostaa kuten käyttöomaisuutta.
Tämä perustuu mm. siihen, ettei työpanosta
voida arvostaa yksiselitteisesti ja todeta, että se vastaa
vähintään osakkeiden merkintähintaa.
Sitoumus työn tai palvelun vastaanottamiseen ei voi olla
myöskään osakeyhtiölain mukaan
apporttiomaisuutta. Järjestelyn vähennyskelpoisuutta
ei siten voida perustella rinnastamalla se apporttina saadun omaisuuden vähentämiseen
poistoina, koska kyse on eri asiasta.
Vähennysoikeutta ei ole myöskään
tarve laajentaa koskemaan noteeraamattomien yhtiöiden osakkeita.
Käytännössä osakekannustinjärjestelmissä annetaan
yleensä julkisesti noteeratun yhtiön osakkeita,
joilla on julkisessa kaupankäynnissä määritetty
käypä arvo ja jotka edunsaajat voivat realisoida
myymällä osakkeet pörssissä.
Noteeraamattomiin yhtiöihin liittyy myös todennäköisemmin
ei-toivottavia verosuunnittelutilanteita, koska omistus on harvojen
käsissä. Ongelmalliseksi voisi muodostua myös
rajanveto sen suhteen, milloin on kyse osakepalkitsemisjärjestelystä ja
milloin omistuksen muusta järjestelystä. Tarkoitus
ei ole, että esimerkiksi omistuksestaan luopuvan osakkaan
osakkeet olisivat vähennyskelpoisia, kun yhtiö lunastaa ne
ja luovuttaa toimintaa jatkavalle osakkaalle.
Vähennysoikeuden enimmäismäärän
rajausta käypään arvoon voidaan perustella
puolestaan sillä, että käypä arvo
on pohjana, kun työsuhteeseen perustuva osakeanti verotetaan
edun saajalla. Vähennyskatto ottaa lisäksi huomioon
mm. sellaiset tilanteet, joissa yrityksen koko rakenne on muuttunut
osakkeiden hankinnan jälkeen. Yhtiöstä on
voitu siirtää toimintaa toiseen yhtiöön
liiketoimintasiirrolla tai osittaisjakautumisen avulla ennen osakkeiden
antamista työntekijöille. Osakkeen arvo saattaa
olla sen vuoksi huomattavasti alempi osakkeiden antohetkellä, eikä osakkeista
suoritetun määrän vähennyskelpoisuus
olisi enää kokonaan perusteltua.
Valiokunta ei esitä säännöksen
kirjoitusasuun myöskään muutoksia, koska
esityksen perusteluista käy selvästi ilmi, että vähennyskelpoisuus
koskisi myös toimitusjohtajalle ja hallituksen jäsenille
annetuista osakkeista suoritettua määrää.
Vähennysoikeudesta ei ole siis epäselvyyttä,
vaikka nämä tahot eivät ole työsuhteessa
yhtiöön. Kirjoitusasussa päädyttiin
mainitsemaan pelkästään työsuhde
siksi, että myös tuloverolain 66 §:ssä puhutaan
työsuhteeseen perustuvasta osakeannista, vaikka säännöstä on sovellettu
myös toimitusjohtajiin ja hallituksen jäseniin.
Liittymismaksut.
Siirtokelpoisten mutta palautuskelvottomien liittymismaksujen
verokohtelun muutos on aiheuttanut kenties eniten palautetta esitykseen
sisältyvistä yksittäisistä kysymyksistä.
Muutosta on vastustettu ennen kaikkea siitä syystä,
että se kiristää laitosten verotusta
ja nostaa liittymismaksuja. Toisaalta muutos on hyväksytty,
mutta menon vähennyskelpoisuuteen on kaivattu tarkennusta.
Lisäksi on nostettu esiin kysymys, tulisiko vastaava sääntely sisällyttää myös
tuloverolakiin ja maatilatalouden tuloverolakiin.
Hallituksen esityksessä on perusteltu muutosta sillä,
että siirtokelpoiset, ei-palautettavat liittymismaksut
ovat saajalleen lopullista tuloa ja korvausta maksun suorittajan
liittymisestä jakeluverkkoon. Liittyjän kannalta
taas on kyse asiakassuhteeseen perustuvasta suorituksesta eikä omistussuhteeseen
liittyvästä pääomasuorituksesta.
Liittymismaksuja on sen vuoksi perusteltua käsitellä saajan
veronalaisena tulona ja maksun suorittajan vähennyskelpoisena
menona. Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen.
Verokohtelu vastaisi myös kirjanpidossa ja arvonlisäverotuksessa
jo aiemmin omaksuttua kantaa. Muutoksen vaikutuksia lieventäisi
osaltaan se, että uutta säännöstä sovellettaisiin
vain sellaisiin liittymismaksuihin, joiden suoritusvelvollisuus
syntyy lainmuutoksen jälkeen. Aikaisemmin saatujen liittymismaksujen
verovapaudesta saatu hyöty säilyy siis laitoksilla.
Liittymismaksujen vähennyskelpoisuus määräytyy
puolestaan maksun taloudellisen luonteen mukaan. Koska liittymismaksujen
luonne ja tilanteet vaihtelevat, etukäteen ei ole mahdollista
todeta yksiselitteisesti, minkä säännöksen
perusteella liittymismaksu tulisi vähentää.
Tämän vuoksi myöskään
hallituksen esityksen perusteluissa ei otettu täsmällisesti
kantaa liittymismaksun vähentämiseen.
Siirtokelpoisessa mutta ei-palautuskelpoisessa liittymismaksussa
on kyse aineetonta oikeutta muistuttavasta erästä.
Se eroaa kuitenkin aineettomasta oikeudesta siinä,
että se liittyy yleensä läheisesti kiinteistöön.
Liittymismaksun käsittely kiinteistön hankintamenon
osana saattaa olla sen vuoksi perustellumpaa kuin sen käsittely
erillisenä pitkävaikutteisena menona EVL 24 §:n
nojalla.
Valiokunta ei pidä tarpeellisena myöskään
sisällyttää liittymismaksuja koskevaa
erillistä säännöstä tuloverolakiin
tai maatilatalouden tuloverolakiin. Niissä ei ole tällaista
säännöstä nykyisinkään,
vaan elinkeinoverolain säännöksiä on
sovellettu verotuskäytännössä myös
tuloverolain tai maatilatalouden tuloverolain mukaan
verotettaviin. Valiokunta katsoo sen vuoksi, että verotuskäytäntö muuttuu
myös näiden lakien mukaan verotettavilla
verovelvollisilla elinkeinoverolaissa ehdotetun mukaiseksi.
Yritysjärjestelysäännökset.
Esitykseen sisältyvät yritysjärjestelyjä koskevat
ehdotukset on otettu asiantuntijakuulemisessa tyydytyksellä vastaan.
Lisäksi on kuitenkin vaadittu, ettei jakautumisessa emoyhtiöön
tulisi edellyttää vastiketta. Samoin omien osakkeiden
luovutuksista perittävästä varainsiirtoverosta
tulisi luopua, jotta osakkeita voitaisiin käyttää yleisesti
vastikkeena yritysjärjestelyissä.
Valiokunta toteaa, että jakautumista koskeva säännös
on yritysjärjestelydirektiivin mukainen, eikä sitä ole
perusteltua muuttaa ehdotetulla tavalla.
Hallituksen esitys ei koske varainsiirtoverotusta, eikä asiantuntijakuulemisessa
ehdotetun muutoksen taloudellisia vaikutuksia ole myöskään
arvioitu. Olettavaa kuitenkin on, että ne olisivat huomattavat.
Valiokunta ei pidä yksin näistä syistä mahdollisena
puuttua varainsiirtoverotukseen tässä yhteydessä.
Varainsiirtoverotus on lisäksi puhtaasti fiskaalinen
veromuoto, ja se poikkeaa monessa suhteessa tuloverotuksesta. Kiinteistön
tai arvopaperin omistusoikeuden siirrosta on suoritettava varainsiirtoveroa
mm. siitä riippumatta, kertyykö luovutuksesta
tuloverotuksessa verotettavaa voittoa vai tappiota tai onko jompikumpi osapuoli
vapautettu siinä verosta. Tuloverotuksessa tehdyistä ratkaisuista
ei siis tule sellaisenaan tehdä johtopäätöksiä varainsiirtoverotuksen
veropohjan suhteen.