Yleisperustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Taustaa
Esitys liittyy finanssialan kriisinratkaisua koskevaan laajaan
asiakokonaisuuteen, josta on annettu erillinen esitys (HE
175/2014 vp) yhtä aikaa tämän
esityksen kanssa. Sen tarkoituksena on panna täytäntöön
EU:n ns. kriisinratkaisudirektiivi ja talletussuojadirektiivin muuttamista koskeva
direktiivi. Kansalliseen lainsäädäntöön on
tarkoitus tehdä lisäksi EU:n kriisinratkaisuasetuksen
voimaantulosta johtuvat muutokset ja saattaa voimaan yhteisestä kriisinratkaisurahastosta
tehty sopimus.
Osana tätä kokonaisuutta perustetaan mm. uusi
Rahoitusvakausvirasto, joka toimii kansallisena kriisinratkaisuviranomaisena.
Virasto hallinnoi myös valtion talousarvion ulkopuolista rahoitusvakausrahastoa,
joka muodostuu vakausmaksuin kartutettavasta kriisinratkaisurahastosta ja
talletussuojamaksuin kartutettavasta talletussuojarahastosta.
Tämän kriisinratkaisua koskevan pääesityksen
ensimmäinen täysistuntokäsittely on päättynyt
26.11.2014, ja lakiehdotukset on hyväksytty talousvaliokunnan
mietinnön mukaisina (TaVM 20/2014 vp).
Tarkoitus on, että muutokset saatetaan voimaan ensi vuoden
alusta.
Verotusta koskevat ehdotukset
Tässä esityksessä on taas kysymys
uuden rahoitusvakausrahaston verotusasemasta sekä rahastoon
tehtävien maksujen vähennyskelpoisuudesta verotuksessa.
Jotta rahaston verotusasemasta ei syntyisi epäselvyttää,
esityksessä ehdotetaan, että rahoitusvakausrahasto
olisi tuloverolain 20 §:ssä tarkoitettu
verovapaa yhteisö. Lisäksi ehdotetaan, että luottolaitosten
ja sijoituspalveluyritysten suorittamat EU:n vakausmaksut ja (kansalliset)
vakausmaksut olisivat verotuksessa vähennyskelpoisia eriä.
Valiokunnalla ei ole huomautettavaa näihin ehdotuksiin.
Valiokunta pitää sen sijaan asianmukaisena, että samalla
säädetään myös nykyisen
talletussuojarahaston verotusasemasta tarpeettoman epäselvyyden
välttämiseksi. Ehdotusta on perusteltu seuraavassa
lyhyesti vielä erikseen.
Vanhan talletussuojarahaston verotusasema
Kriisinratkaisua koskeva sääntely merkitsee myös
sitä, että nykyistä talletussuojarahastoa koskeva
luottolaitostoiminnasta annetun lain 14 luku kumotaan. Rahaston — jatkossa vanha
talletussuojarahasto — lakisääteiset
tehtävät siirtyisivät rahoitusvakausviranomaisen
hallinnoimalle uudelle talletussuojarahastolle. Tällä ei kuitenkaan
muuteta vanhaan talletussuojarahastoon kerättyjen varojen
käyttötarkoitusta suojata korvattavia talletuksia.
Varat olisivat siten edelleenkin ja yksinomaan käytettävissä vain
lakisääteisiin talletussuojan turvaamisen tarkoituksiin,
joista säädetään uudessa rahoitusvakausviranomaisesta
annetussa laissa sekä luottolaitostoiminnasta annetussa
laissa.
Lainmuutosta koskevassa siirtymäsäännöksessä luetellaan
lisäksi ne säännökset, joita
tullaan edelleen soveltamaan vanhaan talletussuojarahastoon ja sen
varojen hallinnointiin sekä jäseniin. Sovellettavat
säännökset eivät saa olla myöskään
ristiriidassa rahoitusvakausviranomaisesta annetun lain kanssa.
Niitä sovelletaan, kunnes vanhassa talletussuojarahastossa
ei ole enää varoja ja se puretaan. Kun vanha talletussuojarahasto
on purettu, sen jäljellä olevat velvoitteet siirtyvät
Rahoitusvakausvirastolle ja uudelle talletussuojarahastolle.
Siirtymäsäännöksessä säädetään
myös vanhan talletussuojarahaston varojen käytöstä ja mm.
velvollisuudesta siirtää ne rahoitusvakausviranomaisen
määräyksestä tarvittaessa uuteen talletussuojarahastoon.
Valtiovarainministeriö vahvistaisi edelleen rahaston säännöt,
ja Finanssivalvonta valvoisi sen sijoitustoimintaa. Vanhan talletussuojarahaston
olisi tehtävä myös tiivistä yhteistyötä Rahoitusvakausviraston
kanssa.
Vanhan talletussuojarahaston asema on siis monin tavoin kytketty
uuteen talletussuojarahastoon. Se muodostaa tätä kautta
tosiasiallisen sidoksen kriisinhallintajärjestelmään.
Valiokunta katsoo sen vuoksi, että vanhan talletussuojarahaston
verotusasemasta on syytä säätää samalla tavoin
kuin tulevan rahoitusvakausrahaston. Ratkaisevaa merkitystä ei
voi antaa näissä olosuhteissa pelkästään
sille, että toimiala itse hallinnoi varallisuusmassaa.
Muutoksella ei olisi vaikutusta myöskään
verotuloihin. Talletussuojarahastoa on pidetty nimittäin
verotuskäytännössä yleishyödyllisenä yhteisönä ja
sen saamia sijoitustuottoja muuna kuin elinkeinotulona. Ne eivät
ole olleet siten veronalaista tuloa.
Valiokunta ehdottaa näillä perusteilla, että vanha
talletussuojarahasto lisätään tuloverosta vapaiden
yhteisöjen joukkoon tuloverolain 20 §:ssä.
Tämä selventäisi verokohtelua ja poistaisi
sitä tulkintaepävarmuutta, johon hallituksen esityksessä on
viitattu myös rahoitusvakausrahaston verotusasemaa koskevissa
perusteluissa.