Perustelut
Hallituksen esityksen tavoitteena on sopeuttaa metsätalouden
tuet uudistettujen EU:n valtiontukisuuntaviivojen mukaisiksi, lisätä tukien
vaikuttavuutta ja selkeyttää tukiehtoja. Uuden, määräaikaisen
kestävän metsätalouden rahoituslain tukijärjestelmän
tavoitteena on kannustaa metsänomistajia toimenpiteisiin,
jotka edistävät metsävarojen suotuisaa
kehittymistä, metsien biologisen monimuotoisuuden turvaamista
ja ilmastonmuutokseen sopeutumista. Hallituksen esityksen tavoitteena
on myös se, että uuden metsälain säännökset
otetaan paremmin huomioon myös tukijärjestelmässä.
Metsien kestävällä hoidolla ja käytöllä voidaan
edistää myös ilmastonmuutoksen torjuntaa ja
siihen sopeutumista sekä maaperän ja vesistöjen
tilan parantamista. Ilmastonmuutos lisää sään ääri-ilmiöitä,
ja esimerkiksi hyönteistuhot tullevat yleistymään.
Siksi metsien kestävä käyttö ja
monimuotoisuuden turvaaminen edistää osaltaan
myös metsien kestävyyttä muuttuvan ilmaston
oloissa. Tehostuvan metsätalouden mahdollisesti kasvavan
kuormituksen vähentämiseksi tehokkaat vesiensuojelutoimenpiteet
ovat tarpeen haitallisten vesistövaikutusten ehkäisemiseksi.
Ilmastonmuutos voi vaikuttaa myös maaperän eroosioherkkyyteen
ja sitä kautta metsätalouden kuormitukseen. Valiokunta
korostaa metsäluonnon monimuotoisuuden merkitystä ekologisena
perustana, jolle metsien käyttö rakentuu. Valiokunta
pitää hyvänä rahoituslain lähtökohtaa,
jonka mukaan tuettavien töiden tulee olla taloudellisesti
ja metsien biologisen monimuotoisuuden säilyttämisen
kannalta tarkoituksenmukaisia (6 §:n 1 momentti).
Valiokunta pitää hallituksen esitystä lähtökohtaisesti
hyväksyttävänä. Rahoituslakiehdotuksessa
on useita kannatettavia uudistuksia, kuten kantojen noston ja pellonmetsityksen
poistaminen tuettavista työlajeista. Erityisesti kantojen
noston haitallisia ympäristövaikutuksia on tutkittu
laajasti. Tietyistä kiistanalaisista tuloksista huolimatta
on selvää, että kantojen nostossa paljastuu
runsaasti kivennäismaata ja irronneen kiintoaineen huuhtoutuessa
vesistöön kulkeutuu myös ravinteita,
jolloin kiintoaine samentaa ja liettää alapuolisia
vesistöjä. Näin ollen on kannatettavaa,
että tämä ympäristön
kannalta haitallisena pidettävä työlaji
poistetaan tuen piiristä.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä myös
sitä, että rahoituslakiehdotuksen 21 §:n
mukaan tuettavana metsäluonnon hoitohankkeena pidetään myös
haitallisten vieraskasvilajien hävittämistä ja
niiden leviämisen estämistä. Tämä tukee
kansallisen vieraslajistrategian tavoitteita ja suojelee monimuotoisuutta.
Ympäristöministeriössä hallitusohjelman
mukaisesti laaditussa raportissaYmpäristön
kannalta haitalliset tuet, ympäristöministeriön
raportteja 13/2013. haitallisten tukien kartoittamiseksi
on arvioitu myös metsätalouden tuet. Selvityksen
mukaan metsätalouden tuilla ei ole merkittäviä haittavaikutuksia
ympäristön kannalta. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
seuraaviin yksityiskohtiin, joita tulisi arvioida niiden mahdollisten
haitallisten ympäristövaikutusten kannalta.
Ympäristöministeriön edellä mainitun
raportin mukaan ympäristön kannalta tarkasteltuna uusien
teiden rakentaminen lisää metsien pirstoutumista,
joka on haitallista monimuotoisuudelle. Lisäksi metsäautoteiden
rakentaminen aiheuttaa jossain määriin
vesistöihin kohdistuvaa kiintoainekuormaa. Rahoituslakiehdotuksen
16 §:n mukaan tukea voi edelleen saada myös
uuden metsäautotien rakentamiseen. Valiokunta toteaa, että uusia
teitä tehtäneen niin vähän (200
km), ettei sillä ole ympäristön kannalta
suurta merkitystä. Uusien teiden tukeminen on kuitenkin
lähtökohtaisesti ristiriidassa ympäristölle
haitallisten tukien poistamistavoitteen kanssa. Hallituksen esityksen
yksityiskohtaisten perustelujen mukaan uusien metsäteiden rakentamishankkeita
suunniteltaessa ja hyväksyttäessä tulee
käyttää hyväksi jo olemassa
olevia kulku-uria tien suunnittelun pohjana. Valiokunta korostaa,
että kun on kyse erämaisista yhtenäisistä alueista,
tämä on erityisen tärkeää,
jotta haitalliset ympäristövaikutukset jäävät
mahdollisimman vähäisiksi. Valiokunta katsoo myös,
että tuki tulisi kohdistaa jatkossa ennen kaikkea metsäteiden
perusparannukseen, jolloin ympäristövaikutukset
ovat uutta tietä vähäisemmät.
Hallituksen esityksessä kunnostusojituksen tukeminen
korvataan suometsien hoidon tuella. Valiokunta tukee muutosta, sillä kunnostusojituksen
seurauksena valumavesissä kulkeutuvaa kiintoainetta on
pidetty suurimpana metsätalouden vesistökuormittajana.
Kiintoaine liettää vesistöjä,
ja sen sisältämä orgaaninen aines kuluttaa
happea hajotessaan. Typpi ja fosfori kulkeutuvat vesistöön
ojitusalueiden valumavesien mukana useimmiten sitoutuneena kiintoaineeseen, mutta
myös liuenneina yhdisteinä. Suometsien hoidon
rahoitusehtoihin liittyy monia vesiensuojelutoimenpiteitä,
joilla vähennetään vesistökuormitusta,
ja kustannusten ja hyötyjen kannalta tukea voidaan pitää perusteltuna.
Tukea voidaan rahoituslakiehdotuksen 14 §:n mukaan
myöntää juurikäävän
torjuntaan. Juurikääpä voi laajalle levitessään
olla suuri haaste metsänomistuksen taloudelliselle kannattavuudelle,
koska se lahottaa rungon arvokkainta osaa, tukkipuuta. Tukea ei
voida pitää ympäristön kannalta
haitallisena, koska se on hyvin kohteeseensa vaikuttava ja sen hyödyt
todennäköisesti ylittävät sen
mahdolliset ekologiset haitat.
Lakiehdotuksen 13 §:n mukaan tukea voidaan
myöntää metsien terveyslannoitukseen.
Pykälän 3 momentin mukaan tukea ei myönnetä, ellei
toimenpiteen suunnittelussa ole kiinnitetty erityistä huomiota
toimenpiteiden aiheuttamiin vesistö- ja ympäristövaikutuksiin
ja mahdollisesti aiheutuvien haittojen vähentämiseen.
Valiokunta toteaa metsien terveyslannoitusten ongelmaksi erityisesti
sen, että kun niitä tehdään lentolevityksenä,
lannoitteet joutuvat herkästi vesistöön
ojien kautta. Lannoittaminen paitsi lisää puuston
kasvua myös vilkastuttaa maaperän ravinnekiertoja,
mikä osaltaan voimistaa metsien yleistä rehevöitymiskehitystä.
Vaikutusta metsäluontoon ei pidetä yleisesti suurena,
mutta tukea voidaan myös pitää haitallisena
ympäristötukena. Ympäristöhaittojen
ehkäisemiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Uudessa metsälaissa on otettu aikaisempaa laajemmin
huomioon eri-ikäisrakenteisen metsänkasvatuksen
edellytykset ja metsäluonnon monimuotoisuuden turvaaminen.
Rahoituslakiehdotuksen ekologisten ja metsän kasvupotentiaalia
edistävien tukien on kuitenkin arvioitu ohjaavan selvästi
tasaikäismetsätalouden harjoittamiseen. Valiokunta
toteaa, että eri-ikäisrakenteisen kasvatuksen
yleistyminen vähentäisi itsessään
tuen tarvetta ja olisi siten pitkällä tähtäimellä tavoiteltavaa.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että tukien hallinnollisiin kustannuksiin kiinnitetään
huomiota kustannustehottomuuden ehkäisemiseksi. Lisäksi
rahoituslain 8 §:ään liittyviä vastuukysymyksiä tulisi
selventää. Tarpeen on myös suorien työtukien
sijaan pyrkiä tukemaan toiminnan kehittämistä ja
luoda sitä kautta uusia, tehokkaampia ja vaikuttavampia
toimintatapoja ja -malleja.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
siihen, että metsänuudistaminen ehdotetaan poistettavaksi
tuettavista työlajeista, koska se on metsälain
mukaan maanomistajan velvollisuus ja velvoitteiden täyttämiseen
ei voida myöntää tukea (6 §:n
2 momentti). Tämä vaikuttaa erityisesti Pohjois-Suomen
vajaatuottoisiin metsiin, joiden hoito vaikeutuu. Ympäristövaliokunta
esittää, että maa- ja metsätalousvaliokunta
selvittää, voidaanko Pohjois-Suomen vajaatuottoisten metsien
hoitoa kuitenkin tukea valtiontukisäännösten
kannalta hyväksyttävällä tavalla.