Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön
EU:n energiatehokkuusdirektiivi, jonka tavoitteena on varmistaa
energia- ja ilmastopaketin energiatehokkuustavoite eli 20 % alempi
kokonaisenergiankulutus vuonna 2020 kuin vuoden 2007 perusuran mukaan.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen antamisen jälkeen
Eurooppa-neuvosto on lokakuussa 2014 sopinut EU-tasolla energiatehokkuuden
parantamisen ohjeelliseksi tavoitteeksi vähintään
27 %. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä kiinnittäen
talousvaliokunnan huomiota seuraaviin näkökohtiin.
Suomi on asettanut vuoden 2013 energia- ja ilmastostrategian
yhteydessä ohjeellisen 310 TWh:n tavoitteen loppuenergian
absoluuttiselle kulutukselle vuonna 2020. Vastaavasti primäärienergiankulutuksen
tavoite on 417 TWh.
Valiokunta toteaa, että Suomen mainitut energiatehokkuustavoitteet
perustuvat EU:n yhteisiin tavoitteisiin. Kuten hallituksen esityksen perusteluissakin
todetaan, energiatehokkuuden parantaminen on todettu vaikuttavimmaksi
ja kustannustehokkaimmaksi kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiskeinoksi sekä Euroopassa että globaalilla
tasolla.Valiokunta korostaa, että velvoittavilla energiatehokkuustavoitteilla
voidaan luoda kotimarkkinat energiatehokkuusratkaisuille, joiden
globaali kysyntä kasvaa voimakkaasti, ja siten referenssipohjaa
myös vientiä varten. Energiatehokkuusvelvoitteilla
voidaan siten paitsi kustannustehokkaasti parantaa energiatehokkuutta
myös edistää cleantech-tuotteiden ja
markkinoiden kasvupotentiaalia.
Hallituksen esityksessä arvioidaan, että Suomi
tulee täyttämään vuodelle 2020
asetetut energiatehokkuus- ja energiansäästötavoitteet.
Energiatehokkuuden kasvattamisen lisähyödyt liittyvät
ilmasto- ja energiapaketin tavoitteiden saavuttamisen ja energiavarmuuden
parantamisen lisäksi taloudellisen toimeliaisuuden lisääntymiseen
alenevien energiakustannusten kautta, energiatuotantoperusteisten
terveyshaittojen välttämiseen, pienempiin ympäristöhaittoihin, luonnonvarojen
kestävämpään hyödyntämiseen ja
cleantechin liiketoimintamahdollisuuksien kasvattamiseen.
Myös parlamentaarinen energia- ja ilmastokomitea korostaa
raportissaanEnergia- ja ilmastotiekartta 2050. Parlamentaarisen energia-
ja ilmastokomitean mietintö 16. päivänä lokakuuta
2014. TEM:in julkaisuja Energia ja ilmasto 31/2014.,
että energiatehokkuutta voi ja tulee edistää kaikessa
energiankulutuksessa. Monien energiatehokkuustoimien takaisinmaksuajat
jäävät lyhyiksi, ja niillä saavutettavat
päästövähennykset tulevat kansantaloudelle
olennaisesti edullisemmiksi kuin päästövähennykset
monilla muilla keinoilla.
Valiokunta korostaa, että kun otetaan huomioon vuoden
2050 tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisestä vähintään
80 %:lla, tulisi jo nyt pyrkiä EU:n 27 %:n
energiatehokkuustavoitetta kunnianhimoisempaan kansalliseen tavoitteeseen
energiatehokkuudessa. Valiokunta painottaa, että tämä olisi
linjassa valtioneuvoston toukokuussa 2014 hyväksymän
cleantech-liiketoiminnan edistämistä koskevan
strategian kanssa. Strategian visiona on, että Suomi on vuonna
2020 cleantech-liiketoiminnan globaali supervalta. Strategian mukaan
eri ministeriöiden tulee edistää cleantech-innovaatioita
kehittämällä lainsäädäntöä,
joka tukee kestävien, vientipotentiaalia omaavien cleantech-innovaatioiden
syntyä ja nopeaa markkinoillepääsyä. Valiokunta
katsoo, että lainsäädäntöön
sisältyvät kunnianhimoiset energiatehokkuustavoitteet tukevat
alan innovaatioiden syntyä. Valiokunta esittää,
että talousvaliokunta tarkastelee hallituksen esitystä varmistaen
sen yhdenmukaisuuden cleantech-strategian lähtökohtien
kanssa.
Energiakatselmukset
Suomessa on tehty vapaaehtoisia energiakatselmuksia vuodesta
1992 alkaen. Energiakatselmusohjelma yhdessä energiatehokkuussopimustoiminnan
kanssa on tuottanut hyviä tuloksia. Hallituksen esityksellä toteutetaan
energiatehokkuusdirektiiviin perustuva muutos, jolla suurten yritysten
energiakatselmuksista tulee pakollisia. Koska lainsäädäntö velvoittaa
niihin, ei niihin voida valtiontukisäännösten
mukaan enää myöntää tukea.
Katselmukset aiheuttavat suurille yrityksille merkittäviäkin
taloudellisia kustannuksia, mutta toisaalta niiden hyötyjen
arvioidaan ylittävän niistä aiheutuvat
kustannukset. Pakolliset energiakatselmukset eivät kuitenkaan
velvoita toteuttamaan katselmuksissa ehdotettuja toimenpiteitä.
Valiokunta korostaa, että nykyisin myönnettävät
investointituet ovat jatkossakin mahdollisia ja tarpeellisia kannusteita
energiatehokkuustoimenpiteiden toteuttamiseksi.
Pienet ja keskisuuret yritykset voivat edelleen hakea tukea
rakennus- tai toimipaikkakohtaisiin energiakatselmuksiin. Tuen
perusteista säädetään valtioneuvoston
asetuksella (1063/2012).
Sähkön ja lämmön yhteistuotanto
(CHP)
Hallituksen esityksellä kumotaan aikaisempi CHP-direktiiviin
perustuva sääntely, ja energiatehokkuuslakiin
sisällytetään sähkön
ja lämmön yhteistuotannon edistämiseksi
velvoite tehdä tietyissä tapauksissa laitoskohtainen
kustannushyötyanalyysi CHP-ratkaisun käyttöönotosta. Sähkön
ja lämmön yhteistuotannolla on Suomessa vahva
asema, sillä yli 70 % kaukolämmön tuotannosta
perustuu lämmön ja sähkön yhteistuotantoon.
Kolmannes sähköstä saadaan yhteistuotannosta.
EU:ssa lämmön ja sähkön yhteistuotannon
osuus on hieman yli kymmenen prosenttia koko sähköntuotannosta.
Valiokunta toteaa, että sähkön ja
lämmön yhteistuotanto on tärkeä osa
Suomen energiatalouden perustaa ja tarjoaa mahdollisuuden puuperäisten
energialähteiden kustannustehokkaaseen käyttöön
ja siten uusiutuvien energialähteiden osuuden lisäämiseen.
Energia- ja ilmastostrategian yhtenä tavoitteena on
pienimuotoisen sähköntuotannon edistäminen.
Sähkön pientuotantoa edistämällä voidaan
tukea paikallisia ratkaisuja ja lisätä uusiutuvan
energian käyttöä, sillä pientuotanto
on usein uusiutuvaa energiaa, kuten aurinkopaneeleita, tuulivoimaa
ja biopolttolaitoksia. Pientuotannon verkkoon pääsy
on teknisesti mahdollista, mutta käytännössä sen
edistäminen edellyttää menettelytapojen
kehittämistä.
Valiokunta esitti sähkö- ja maakaasumarkkinoita
koskevaa lainsäädäntöä käsittelevässä lausunnossaanYmVL
7/2013 vp —HE 20/2013 vp talousvaliokunnalle,
että talousvaliokunta tarkastelee ja seuraa sähkö-
ja maakaasumarkkinalainsäädäntöä uusiutuvan
pientuotannon edistämisen näkökulmasta
ja varmistaa, että lainsäädäntö ei
aseta esteitä uusiutuvista energialähteistä tuotetun
pientuotannon verkkoon pääsylle ja tuotannon yleistymiselle,
vaan päinvastoin edistää sitä.
Lisäksi valiokunta painotti tarvetta luoda välineitä sähkön
kysyntäjoustolle eli kannustaa kuluttajia leikkaamaan kulutushuippuja
ja energian säästäväiseen käyttöön,
jonka edellytyksenä on tuntipohjaiseen etäluettavaan
mittarointiin siirtyminen.
Valiokunta pitää edellä esittämäänsä viitaten hyvänä,
että sähkömarkkinalakiin ehdotetaan lisättäväksi
uusi 53 a §, jolla helpotetaan hajautetun tehokkaan yhteistuotannon
ja pienimuotoisen sähköntuotannon verkkoon liittämistä.
Jakeluverkonhaltijalla on säännöksen
mukaan oltava yleiset ja helposti sovellettavissa olevat menettelytavat
näiden jakeluverkkoon liittämistä varten.
Valiokunta korostaa, että muihinkin pientuotannon esteisiin
tulee puuttua ripeästi. Esimerkiksi sähköverolain
tulkinnan mukaan yritysten on maksettava tuottamastaan aurinkoenergiasta veroa,
vaikka se tulisi vain omaan käyttöön,
jos laitoksen koko ylittää 50 kilovolttiampeeria.
Verottoman tuotannon alarajaa tulisi kiireellisesti nostaa, jotta
pienimuotoista uusiutuvien energialähteiden, kuten aurinkopaneelien,
käyttöä ei verolainsäädännöllä estetä.
Mittaaminen ja laskutus
Hallituksen esitys edellyttää mittareiden
asentamista energiankulutuksen mittaamiseksi. Velvoitteet eivät
kuitenkaan olennaisesti muutu nykyisestä, vaan lähinnä tarkentuvat.
Huoneistokohtainen vedenkulutuslaskutus on käytössä yhä useammassa
yhtiössäHuoneistokohtaiset vesimittarit tulivat
pakollisiksi 3.1.2011 alkaen. Määräys
koskee vain uusia kiinteistöjä, joissa on useampi
kuin yksi huoneisto. Vesimittareiden tulee olla sellaiset, että todellinen vedenkulutus
voidaan määrätä vastikkeen tai
vuokran maksuperusteeksi. Päätöksellä muutetaan
kiinteistöjen vesi- ja viemärilaitteistoista 24.1.2007
annetun ympäristöministeriön asetuksen
kohta 2.4.2 (Suomen rakentamismääräyskokoelman
osa D1, 2010).. Lämmitysenergiasta maksetaan kuitenkin
yleisimmin neliöperusteisestiAsunto-osakeyhtiöissä lämmityskustannukset
jaetaan huoneistoille yhtiöjärjestyksen mukaisesti,
yleensä huoneiston neliöiden perusteella. Asunto-osakeyhtiölaki
mahdollistaa myös lämmityskustannusten laskutuksen
huoneistokohtaisen kulutuksen perusteella. Lain 6 luvun 35 §:n
mukaan yhtiöjärjestyksen muuttamiseen on 2/3
määräenemmistön lisäksi
saatava osakkeenomistajan suostumus kun esimerkiksi lisätään osakkaan
maksuvelvollisuutta yhtiötä kohtaan siten, että muutetaan
vastikeperustetta. Osakkeenomistajan suostumusta ei 2 momentin mukaan
kuitenkaan tarvita, kun vastikeperustetta muutetaan siten, että vastikkeen
perusteeksi otetaan muun perusteen tilalle luotettavasti mitattavissa
tai arvioitavissa ole hyödykkeen todellinen kulutus.,
sillä huoneistokohtainen mittaus on vanhoissa
kiinteistöissä hankalaa.
Keskeiset syyt sille, ettei huoneistokohtainen mittaus ole yleistynyt,
ovat rakennusten paraneva energiatehokkuus ja maksuperusteiden oikeudenmukaisen
määrittelyn vaikeudet. Uudisrakentamisessa lämpimän
käyttöveden ja huoneistosähkön
mittauksella on jo saatu 50—70 % energiankäytöstä huoneistokohtaisen
laskutuksen piiriin.
Lämmönkulutuksen huoneistokohtaiseen mittaukseen
ei tulla tässä hallituksen esityksessä siirtymään,
sillä VTT:n selvityksen mukaan asuntokohtaiset lämmön
kulutusmittarit tai lämmityskustannusten jakolaitteet eivät
Suomen oloissa ole kustannustehokkaita kuin hyvin vähäisessä osassa
rakennuskantaa. Laitteiden kautta saatava tietokaan ei olisi VTT:n
mukaan ongelmatonta huoneistokohtaisen laskutuksen oikeudenmukaisuuden
näkökulmasta, sillä ei ole olemassa yleisesti
hyväksyttyä menettelyä, joka ottaisi
huomioon huoneistojen välisen lämmön siirtymisen
ja johtaisi oikeudenmukaiseen kustannustenjakoon. Kustannustehokkaampaa
on investoida rakennusten lämmitysjärjestelmän säätöön
ja tasapainottamiseen. Lämmitysverkoston perussäädöllä saavutetaan
yleensä 10—15 %:n energiansäästö.
Tuntikohtainen kulutustieto palvelee kuitenkin jo sinänsä energiantoimittajan
ja myös kuluttajan intressejä lisätessään
mahdollisuutta kulutusseurantaan sekä kuluttajatyyppi-
ja alueprofiilin muodostamiseen.
Valiokunta toteaa, että uusien mittausteknologioiden
potentiaalista huoneistokohtaisen laskutuksen pohjana tulisi saada
kokemusta, sillä lähtökohtaisesti pelkästään
energiankulutuksen mittauksen on todettu vähentävän
energiankulutusta 10—34 %. Valiokunta kiirehtii
huoneistokohtaisen lämmitysenergiankulutuksen mittaamisen
pilotointia, sillä käyttäjien kulutustottumusten
merkitys on suuri ja siten päästövähennyspotentiaali
on tältä osin merkittävä. Käytännön
kokeilusta saatavien vertailukelpoisten tietojen ja niiden analysoinnin
perusteella olisi mahdollista arvioida huoneistokohtaisen mittauksen
potentiaalia uudelleen.
Valiokunta korostaa lopuksi energiatehokkuusneuvonnan merkitystä.
Neuvonnan jatkaminen on tärkeää, jotta
energiankäyttäjät saavat tietoa eri ratkaisujen
potentiaalista edistää energiansäästöä.