Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa muutospöytäkirjan
hyväksymistä siltä osin kuin se kuuluu
Suomen toimivaltaan ja lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Marpol 73/78 -yleissopimuksen uudella VI liitteellä säännellään
muun ohella erityisesti aluksista peräisin olevien otsonikerrosta
heikentävien aineiden, typen oksidien ja rikin oksidien päästöjä.
Otsonikerrosta heikentäviä aineita koskee
VI liitteen sääntö 12. Otsonikerrosta
heikentäviä aineita koskevat myös Euroopan
parlamentin ja neuvoston asetus (2000/2037/EY)
ja valtioneuvoston päätös otsonikerrosta
heikentävistä aineista (VNp 262/1998).
Ympäristövaliokunta pitää hyvänä hallituksen
esityksen lähtökohtaa, että sääntelyllä ei
heikennetä Suomen voimassaolevaa otsonikerrosta koskevaa,
yleissopimuksen liitettä tiukempaa lainsäädäntöä.
Tällä on tärkeä merkitys, sillä liitteen
mukaan HCFC-yhdisteitä sisältävät
uudet asennukset ovat mahdollisia peräti vuoteen 2020 saakka.
Otsonikerrosta heikentävien aineiden vastaanottoa satamissa koskeva
21 f § antaa mahdollisuuden järjestää aineiden
vastaanotto tarkoituksenmukaisella tavalla. Otsonikerrosta heikentäviä aineita
käsittelevän henkilöstön pätevyysvaatimuksista
säädetään ympäristönsuojelulailla
ja sen nojalla annetulla valtioneuvoston asetuksella (1187/2001). Hallituksen
esityksen lähtökohtana on, että satamissa
huolehditaan pätevyysvaatimusten hankkimisesta näiden
säännösten mukaisesti.
Typen oksidien vähentämistä koskee
liitteen VI sääntö 13. Vähentämiseen
pyritään moottoriteknisin keinoin. Valiokunta
korostaa typenoksidipäästöjen vähentämisen
tarpeellisuutta jatkossa liitteen rajoituksia tehokkaammin. Meriliikenteen
typenoksidipäästöjen tehokkaampi vähentäminen
on tarpeen erityisesti Itämeren rehevöitymisen
ehkäisemiseksi.
Rikin oksidien päästöjä pyritään
vähentämään liitteen VI säännöllä 14
rajoittamalla aluksissa käytettävän polttoaineen
rikkipitoisuutta. Minkään aluksilla käytettävän
polttoöljyn rikkipitoisuus ei saa ylittää 4,5
painoprosenttia. Itämeren alue nimetään
erityiseksi rikin oksidipäästöjen valvonta-alueeksi,
jolla käytettävän polttoaineen rikkipitoisuus
saa olla korkeintaan 1,5 painoprosenttia. EU:n komissio on tehnyt ehdotuksen
nestemäisten polttoaineiden rikkipitoisuuden rajoittamista
koskevan direktiivin muuttamisesta siten, että sen soveltamisalaan
tulisi myös meriliikenteessä käytettävä raskas polttoöljy.
Direktiiviehdotus sisältää 1,5 painoprosentin
rikkipitoisuusrajoituksen lisäksi rajoituksia meriliikenteessä käytettävien
dieselöljyjen ja kaasuöljyjen rikkipitoisuuden
rajoittamiseksi. Rikkipäästöjen rajoittaminen
on keskeinen tavoite rannikkoalueiden ja satamien ilmanlaadun parantamiseksi.
Ympäristövaliokunta toteaa, että pääasiassa Suomen
ja Ruotsin välillä liikennöivillä aluksilla
on 1990-luvun alusta lähtien käytetty ainoastaan
raskasta polttoöljyä, jonka rikkipitoisuus on enintään
0,5 %, ja dieselöljyä, jonka rikkipitoisuus
on enintään 0,2 %. Typen oksidien päästöjä on
vähennetty 75 prosentilla alusten sähköä tuottavien
apukoneiden katalysaattoriratkaisuilla sekä pääkoneiden
vesiruiskutus- ja katalysaattoriratkaisuilla. Meriliikenteen osuus
ilmakehään tapahtuvista päästöistä on
huomattava ja rajoitukset siksi tarpeellisia ja kannatettavia. Meriliikenteen
voimakas kasvu erityisesti Suomenlahdella lisää tarvetta
rajoitusten tiukentamiseen myös paikallisten pilaamisvaikutusten rajoittamiseksi.
Liitteen säännön 16 mukaan jätteenpoltto
on aluksilla sallittua vain jätteenpolttouuneissa, ja tiettyjen
aineiden osalta poltto on kielletty. Tältäkin
osin Suomen voimassaoleva lainsäädäntö on
liitettä tiukempi, sillä alusjätelain
26 a §:ssä säädetään
jätteenpolton täyskiellosta Suomen vesialueella.
Täyskiellon säilyttäminen ennallaan on
valiokunnan mielestä asianmukaista. Perustettavan talousvyöhykkeen
osaltaYmVL 19/2004 vp — HE 53/2004
vp; Hallituksen esitys laiksi Suomen talousvyöhykkeestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. jätteenpolttoa
koskeva sääntely noudattaisi kuitenkin liitteen
määräyksiä. Valiokunta toteaa,
että tämä on YK:n merioikeussopimuksen
mukaista ja siksi hyväksyttävää.
Valiokunta kiinnittää liikenne- ja viestintävaliokunnan
huomiota siihen, että liitteen VI ratifiointi on viipynyt
epäasianmukaisen pitkään, sillä liite
hyväksyttiin jo vuonna 1997. Suomen tulee toimia ympäristönsuojelusäännösten
kehittämiseksi aktiivisesti sekä Euroopan unionissa että kansainvälisellä tasolla
ja täyttää omat sopimusvelvoitteensa
viivytyksettä. Itämeren ja erityisesti Suomenlahden
ekologinen tila on huono. Meri toipuu hitaasti vuosikymmeniä jatkuneesta
kuormituksesta. Kuormituksen vähentäminen koko
valuma-alueella on ainoa tehokas keino parantaa meren tilaa. Myös
voimakkaan sisäisen kuormituksen vuoksi kaikkien päästöjen,
muun ohella meriliikenteen typpipäästöjen, vähentäminen
on tärkeää.
Lopuksi valiokunta ilmaisee tyytyväisyytensä sen
johdosta, että liikenne- ja viestintäministeriö on
heinäkuussa 2004 asettanut toimikunnan valmistelemaan aluksista
aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun
lain kokonaisuudistusta, siten kuin ympäristövaliokunta
lausumassaan esitti mietinnössään laiksi
aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun
lain muuttamisesta ja laiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta (YmVM 2/2003 vp — HE
33/2003 vp). Toimikunnan tehtävänä on
laatia ehdotus aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemistä ja
merellisten ympäristövahinkojen torjuntaa koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
siten, että lainsäädännöstä tulee
teknisesti asianmukainen ja ympäristönsuojelun
kannalta tehokas.