Perustelut
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan pitää tärkeänä kaupunkiliikennepolitiikan
edistämistä, jotta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi täysin
välttämätön kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
saadaan toteutettua myös kaupunkiliikenteessä.
Suomessakin liikenteen päästöt ja ruuhkat
ovat kasvaneet, vaikka kehitys on ollut muuta EU:ta maltillisempaa.
Kaupunkiliikenteen ongelmat on Suomessa pyritty ratkaisemaan liikennejärjestelmäsuunnittelun
avulla, jossa alueen kaikki kunnat, maakuntaliitot ja valtion liikennehallinto
ovat pyrkineet löytämään yhteisen
käsityksen liikennejärjestelmän kehittämisestä seudulla.
Liikennejärjestelmäsuunnittelu on osoittautunut
käyttökelpoiseksi työkaluksi, mutta sen
kytkentä maankäytön suunnitteluun ei
ole ollut riittävää eikä kasvihuonekaasupäästöjä ole
pystytty liikenteessä vähentämään.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kaupunkiliikennepolitiikassa keskitytään
jatkossa entistä tiiviimmin ratkaisuihin, jotka ohjaavat sekä maankäyttö-
että liikennepolitiikkaa kokonaisuutena päästöjä vähentäviin
toimenpiteisiin.
Valiokunta katsoo, että vihreässä kirjassa
olisi tullut lähteä selkeämmin liikkeelle
EU:n energia- ja ilmastotavoitteista, koska kaupungeilla on hyvin
keskeinen rooli niiden saavuttamisessa. Ilmastonmuutoksen ongelmat
ovat jääneet vihreässä kirjassa
taka-alalle, ja sen sijaan pääpaino on ruuhkaongelmilla.
Kestävän kehityksen mukaisen kaupunkiliikenteen
tärkeimmät peruselementit ovat suurissa kaupungeissa
hyvin toimiva joukkoliikennejärjestelmä ja kattava
kevyen liikenteen järjestelmä. Kevyen liikenteen
väyläverkostoja tulee kehittää edelleen
kattavammiksi, jotta erityisesti lyhyillä matkoilla kevyen
liikenteen käyttö olisi houkuttelevaa ja turvallista,
sillä suuri osa liikennesuoritteista on lyhyitä.
Valiokunta korostaa, että liikenteen päästöjen
hillinnän tulee olla keskeinen lähtökohta
tulevaisuuden kaupunkiliikennepolitiikassa. Päästöjen
vähentäminen parantaa välillisesti myös
kaupunkien ilman laatua, vaikka ilmastonmuutoksen torjunnan ja ilman
laadun parantamisen toimenpiteissä onkin eroja. Valiokunta
katsoo, että suurten kaupunkien liikenteessä on mahdollista
tarjota vaihtoehtoja, joiden hiilidioksidipäästöt
ovat vähäisiä. Raiteisiin perustuva joukkoliikenne
on tehokkain liikenteen infrastruktuurimuoto esimerkiksi pääkaupunkiseudulla,
jossa asukastiheys on suuri. Raideliikenteen laajentamiseen on kuitenkin
kiinteästi liitettävä mukaan kaavoitus,
jonka toteuttamisesta tulee huolehtia samassa yhteydessä.
Kaavoitusratkaisuilla voidaan samalla edistää vihreiden alueiden
ja käytävien säilyttämistä ja
lisäämistä. Erityisen tärkeää on
myös eri liikennemuotojen integrointi sekä liityntäpysäköintialueiden
suunnittelu ja toteutus siten, että matkaketjujen sujuvuus
varmistetaan.
Maankäytön ja liikenteen vuorovaikutteisen suunnittelun
kehittäminen sekä ympäristöystävällisten
kulkumuotojen monipuolinen edistäminen sekä taloudelliset
ohjauskeinot ovat tärkeimpiä välineitä ilmastonmuutoksen
hillinnässä. Lisäksi on otettava huomioon
suurten ja pienten kaupunkien erot sekä liikenneongelmissa että ratkaisumalleissa.
Pienempien kaupunkien keskeisiä liikenneongelmia ovat hajautunut
yhdyskuntarakenne ja vähäinen asukasmäärä,
jotka eivät mahdollista kustannustehokasta joukkoliikennettä.
Puhtaammat polttoaineet, säästävä ajotapa
ja ajoneuvotekniikan kehitys ovat erityisesti pienissä kaupungeissa
tärkeitä keinoja hillitä ilmastonmuutosta.
Liikenteen ohjausjärjestelmien tulisi siten samalla erityisesti
kannustaa yksityisautoilun ympäristön kannalta
kestävien uusien teknologioiden hyödyntämiseen.
Älykkään liikenteen mahdollisuudet
liittyvät sekä liikenteen kysyntään
vaikuttamiseen että nykyisen liikenneinfrastruktuurin käytön
tehostamiseen. Liikenteen kysyntään voidaan vaikuttaa
esimerkiksi liikenteen ja tienkäytön hinnoittelulla,
pääsyn sääntelyllä sekä vaihtoehtoisten kulkutapojen
suosimisella liikenteen tiedotuksen ja ohjauksen keinoin. Valiokunta
korostaa, että informaatiojärjestelmien kehittämisen
tavoitteena tulee olla joukkoliikennepainotteinen liikkuminen kaupunkiseuduilla,
mutta samalla voidaan parantaa myös muun liikenteen sujuvuutta.
Tämä edellyttää, että yksityisautoilulle on
olemassa riittävän laadukas vaihtoehtoinen kulkumuoto.
Nykyisen infrastruktuurin käyttöä voidaan
tehostaa esimerkiksi liikenteen väyläohjauksella,
tiedotuksella, älykkäillä ajoneuvojen
turvajärjestelmillä sekä automaattivalvonnalla.
Eurooppalaisten ratkaisujen tekeminen mahdollistaa myös
liiketoimintamahdollisuuksien syntymisen älykkäiden
liikenneratkaisujen kehittämisen yhteydessä, mutta
tämä edellyttää standardointia
ja järjestelmien yhteensopivuutta.
Ympäristövaliokunta on lausunnossaan hallituksen
esityksestä laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta (YmVL
14/2007 vp — HE 147/2007 vp) rohkaissut älykkäiden
liikennejärjestelmien kehittämiseen esimerkiksi
kokeilemalla alueellisia sähköisiä tiemaksuja,
joissa veron keruu perustuu satelliittipaikannukseen ja langattomaan tiedonsiirtoon.
Tiemaksujärjestelmistä sekä niiden toiminnasta
ja kehittämismahdollisuuksista tarvitaan vielä runsaasti
erilaisia lisäselvityksiä, joita ollaan parhaillaan
tekemässä. Valiokunta toteaa, että tiemaksujen
yleisistä puitteista voitaisiin sopia EU-tasolla, mutta
päätösvalta niiden käyttöönotosta
tulee kuitenkin olla kullakin kaupunkialueella. Toinen keskeinen
edellytys näiden järjestelmien käyttöönotolle
on, että suunniteltavat maksut palautuvat kaupunkiseudun
oman liikennejärjestelmän kehittämiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä älykkäisiin
liikennejärjestelmiin liittyvien sovellutusten kehittämistä edelleen
ja niiden hyödyntämisen huomattavaa lisäämistä.
Tiehallinto koordinoi liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan ÄLLI-kehittämisohjelmaa (Älykäs
liikenne 2007—2010), joka tutkii ja kehittää tieto-
ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä kansallisesti
yhteentoimivia asiakaslähtöisiä liikenteen
ja liikkumisen palvelukokonaisuuksia. ÄLLI-ohjelmalla pyritään
siirtämään painopistettä väylistä liikennejärjestelmään
sekä edelleen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviin
ratkaisuihin, jotka ovat tärkeitä kestävämmälle
liikennejärjestelmälle ja älykkäälle
liikkumiselle. Ohjelman hankkeita ovat esimerkiksi kevyen liikenteen
valtakunnallinen reittiopas, julkisten perustietovarastojen suunnittelu, älykkäiden
joukkoliikenteen valoetuuksien suunnittelu sekä laajakaistan
kehittäminen joukkoliikennevälineisiin.
Älykkääseen liikenteeseen liittyvien
yhteisten informaatiojärjestelmien keskeisenä tavoitteena
tulee olla joukkoliikennepainotteinen liikkuminen kaupunkiseuduilla.
Valiokunta pitää tärkeänä joukkoliikenteen
tuen ja toimintaedellytysten kehittämistä joukkoliikenteen
kilpailukyvyn edistämiseksi suhteessa henkilöautoliikenteeseen.
Rakenne- ja koheesiorahastojen myöntämää rahoitusta
tulee myös suunnata aikaisempaa enemmän näitä kulkumuotoja
tukeviin hankkeisiin. Rakennerahastojen välitarkastus tapahtuu
vuosina 2008—2009, jolloin tulee tehdä selkeitä linjauksia
ja suunnata tukea selkeästi kaupunkiliikenteen
tukemiseen ja kehittämiseen. Hyvä esimerkki toimivasta
EU-hankkeesta on syksyllä 2007 päättynyt
Bustrip-projekti, jonka puitteissa 11 kaupunkia laati alueilleen
kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmia ja kehitti
oppaan niiden valmisteluun. Suomesta hankkeessa olivat mukana Turun
ja Kouvolan kaupungit. Valiokunta katsoo, että kaupunkiseutujen
liikenteen investoinnit ja joukkoliikenteen hoito tulee nähdä yhtenä kokonaisuutena,
jonka rahoituspohjaa tulee vahvistaa ja yhtenäistää laajasti
myös EU:n toimenpiteillä.