Ehdotus
Komissio ehdottaa EU:n vuoden 2030 päästövähennystavoitteeksi
40 % vuoden 1990 tasoon verrattuna. Kyse on EU:n
sisällä toteutettavien päästövähennysten
perusteella saavutettavasta tavoitteesta. Käytännössä tämä merkitsisi,
ettei kansainvälisiä päästövähennysyksiköitä voisi hyödyntää tavoitteen
saavuttamisessa. Komissio ei näe tässä vaiheessa
perusteita asettaa erillistä ehdollista päästövähennystavoitetta
kansainvälisiä ilmastoneuvotteluja ajatellen.
Komissio toteaa lisäksi, että mikäli
osana neuvotteluita ilmenee tarve mahdolliselle kunnianhimon nostolle,
voisi tämä tapahtua sallimalla kansainvälisen
päästövähennysyksiköiden
käyttö myöhemmässä vaiheessa.
Komission lähtökohtana on yleisen päästövähennystavoitteen
jakaminen päästökaupan ja ei-päästökauppasektorin
välillä vastaavalla tavalla kuin nykyisen paketin
yhteydessä. Tämän mukaisesti päästökaupan
vuoden 2030 tavoitteeksi tulisi 43 %:n vähennys
verrattuna vuoteen 2005 ja ei-päästökauppasektorille
vastaavasti 30 %:n vähennystavoite vuoteen
2005 verrattuna. Ei-päästökauppasektorin
tavoitteen toimeenpano edellyttää jäsenmaiden
välistä taakanjakoa, mutta komission tiedonanto
ei sisällä siihen liittyviä yksityiskohtaisia
linjauksia.
Lisäksi komissio ehdottaa uusiutuvan energian
osuudeksi koko EU:n tasolla vähintään
27 prosentin sitovaa tavoitetta. Maakohtaisia tavoitteita ei jatketa
vuoden 2020 jälkeen. Komission mukaan EU:n tason tavoite
on tarpeen, jotta voidaan edistää jatkuvia investointeja
tällä alalla. Jäsenvaltioille jää joustavuutta
muuntaa energiajärjestelmä kansallisten tavoitteiden
ja olosuhteiden mukaisesti. Uusiutuvaa energiaa koskevan EU:n tavoitteen
saavuttaminen varmistettaisiin uudella hallinnointijärjestelmällä, joka
perustuu kansallisiin energiasuunnitelmiin. Liikennesektorin erillistä biopolttoainetavoitetta
ei oltaisi komission suunnitelmien mukaan jatkamassa vuoden 2020
jälkeen.
Komissio ehdottaa osana pakettia energiapolitiikalle uusia hallinnointipuitteita,
jotka perustuvat "kilpailtua, varmaa ja kestävää energiaa koskeviin
kansallisiin suunnitelmiin". Komission ajatusten mukaan
jäsenvaltiot laativat nämä suunnitelmat
komission tulevien ohjeiden perusteella ennen vuotta 2020 käyttämällä yhteistä lähestymistapaa,
jolla varmistetaan investointivarmuus ja suurempi avoimuus sekä parannetaan yhdenmukaisuutta,
EU:n koordinaatiota ja valvontaa. Komission ja jäsenvaltioiden
välisellä monivaiheisella prosessilla on tarkoitus
varmistaa, että suunnitelmat ovat riittävän
kunnianhimoisia sekä yhdenmukaisia ja vaatimusten mukaisia
pitkällä aikavälillä. Komissio
arvioisi yksittäisten jäsenvaltioiden toimia ja
niiden vaikutuksia EU:n energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteisiin.
Jos suunnitelmat olisivat riittämättömiä, komissio
kävisi jäsenmaiden kanssa syvällisempää keskustelua
suunnitelmien sisällön vahvistamiseksi. Komissio
toteaa, että jos yhteistyöhön perustuva
hallinnollinen järjestelmä ei olisi tehokas, jouduttaisiin
järjestelmästä säätämään myöhemmin
lainsäädännöllä.
Uutta energiatehokkuustavoitetta ei tässä vaiheessa
esitetä, vaan komissio aikoo palata asiaan energiatehokkuusdirektiivistä vuonna
2014 tehtävän arvioinnin jälkeen.
Biomassan osalta tiedonannossa todetaan, että jatkossa
on tarpeen varmistaa biomassan resurssitehokas käyttö,
jotta saavutetaan vaaditut kasvihuonekaasuvähennykset ja
mahdollistetaan reilu kilpailu biomassan eri käyttötarkoitusten
välillä. Lisäksi korostetaan EU:n metsästrategian
puitteissa tehtävää työtä kestävän
metsänhoidon osalta sekä tarvetta huomioida biopolttoaineiden
epäsuorat maankäyttövaikutukset. Komissio
antaa todennäköisesti biomassan kestävyyteen
liittyen erillisen tiedonannon tai raportin keväällä 2014.
Tiedonannon julkaisemisen yhteydessä komissio antoi
lainsäädäntöehdotuksen päästökauppadirektiivin
muuttamisesta. Komission ehdotuksen mukaan päästökaupassa
otetaan vuodesta 2021 käyttöön ns. markkinavakausvaranto.
Komission käsityksen mukaan ehdotus turvaisi päästökaupan
toimivuuden neljännen päästökauppakauden
alusta. Markkinavakausvaranto toimisi käytännössä päästöoikeuksien
tarjonnan automaattisena sääntelymekanismina.
Sen sääntöjen perusteella huutokaupattavien
päästöoikeuksien tarjontaa säädettäisiin
joko suuremmaksi tai pienemmäksi ennalta määriteltyjen sääntöjen
perusteella. Markkinavakausvarannon tarkoituksena olisi parantaa
markkinoiden vakautta ja järjestelmän toimintaa
markkinahäiriötilanteissa. Varannon toimintaan
ei liittyisi poliittista harkintaa. Komission päästökauppaehdotus
sisältää myös erityiset säännöt,
joiden tarkoituksena on vaimentaa mahdollista ylitarjontatilannetta
siirryttäessä kolmannelta neljännelle
päästökauppakaudelle vuonna 2020.
Komissio lähtee tiedonannossa siitä, että nykyinen
hiilivuotoriskin alaisten toimialojen lista pysyisi ennallaan tämän
päästökauppajakson loppuun eli vuoteen
2020. Käytännössä tämä tarkoittaa,
että energiaintensiivinen teollisuus olisi ilmaisjaon piirissä ainakin
siihen asti. Komissio aikoo tehdä päätösehdotuksen
hiilivuotoluettelon uudelleentarkastelusta. Lähtökohtana
on, että nykyiset kriteerit ja laskentaoletukset pysyvät
voimassa.Tiedonannossa komissio toteaa maankäyttö-,
maankäytön muutos- ja metsätaloussektorin
(LULUCF) osalta, että sen päästöt ja
nielut eivät sisälly tällä hetkellä EU:n
sisäiseen päästövähennystavoitteeseen.
Maatalouden kasvihuonekaasulähteet maaperän hiiltä lukuun
ottamatta sisältyvät jo taakanjakosektoriin. Kustannustehokkuuden
varmistamiseksi on kuitenkin olennaista, että kaikki sektorit
osallistuvat päästöjen vähentämiseen.
Tämän perustella komissio katsoo, että LULUCF-sektorin
tulisi sisältyä vuoden 2030 päästövähennystavoitteeseen.
Komissio nostaa tässä vaiheessa esiin kaksi päävaihtoehtoa:
sektorin sisällyttäminen ei-päästökauppasektorin
päästöihin, erillisen "pilarin" muodostaminen
sektorin tavoitetta varten tai näiden yhdistelmän.
Asia vaatii kuitenkin komission mukaan lisäselvittelyä.
Komissio ehdottaa paketissaan indikaattoreita, joiden avulla
arvioidaan jatkossa mm. energian hintaerojen kehittymistä merkittäviin
kauppakumppaneihin verrattuna, energiahuollon monipuolistamista
ja tukeutumista kotimaisiin energialähteisiin sekä jäsenvaltioiden
välisen energiansiirtokapasiteetin kehitystä.
Valtioneuvoston kanta
Suomen energiaintensiivisen teollisuuden osuus kansantuotteesta
on suurempi ja energiaintensiteetti korkeampi kuin muissa EU-maissa
keskimäärin. Lisäksi Suomen energiaintensiivinen teollisuus
toimii kilpailluilla globaaleilla markkinoilla. Näistä syistä energian
saatavuudella ja kustannuksilla on suhteellisesti suurempi merkitys
Suomen teollisuuden vientikilpailukykyyn ja sitä kautta
Suomen vaihtotaseeseen sekä talouskasvun kehittymiseen
kuin muissa EU-maissa. Investointien ja erityisesti energiaa käyttävän teollisuuden
investointien kannalta on oleellista saada riittävä varmuus
energian hinnan tulevasta kehityksestä pitkällä aikavälillä.
Energian hinta puolestaan riippuu olennaisesti siitä,
minkälaisia menetelmiä valitaan ilmastotavoitteiden
saavuttamiseksi. Tästä syystä on tärkeää, että keskustelu
EU:n energia- ja ilmastopolitiikan linjauksista vuoteen 2030 on
aloitettu hyvissä ajoin.
Valtioneuvosto pitää hyödyllisenä,
että maaliskuun 2014 Eurooppa-neuvostossa sovittaisiin vuoden
2020 jälkeisen ilmasto- ja energiapolitiikan kehyksestä.
Suomi pitää hyvänä, että samassa
yhteydessä keskustellaan myös teollisuuden kilpailukykyyn
liittyvistä kysymyksistä, koska sekä taloudellinen
että energiapoliittinen toimintaympäristö ovat
heikentyneet merkittävästi viime vuosina ja koska
energia- ja ilmastopoliittiset linjaukset vaikuttavat merkittävästi
eurooppalaisen teollisuuden kilpailukykyyn.
Valtioneuvosto suhtautuu alustavan myönteisesti komission
esittämään EU:n yleiseen 40 %:n
päästövähennystavoitteeseen.
Kunnianhimoinen tavoite voi osaltaan edistää biotalouden
ja puhtaiden energioiden markkinoiden syntymistä sekä uusiutuvan
energian cleantech-ratkaisuja mm. liikenteeseen, jätehuoltoon
ja biopolttoaineiden tuotantoon.
Valtioneuvostolle on tärkeää, että päästötavoitteen
jakaminen päästökaupan ja siihen kuulumattoman
sektorin välillä tapahtuu kustannustehokkaasti
ja että jäsenmaille turvataan riittävä joustavuus
tavoitteen saavuttamisessa.
Lisäksi valtioneuvosto korostaa, että tässä vaiheessa
päästövähennystavoitteen toteuttamiseen
liittyy monia epävarmuuksia. Epävarmuuksista Suomen
kannalta keskeisimpiä ovat eurooppalaisen teollisuuden
suhteelliseen kilpailukykyyn merkittävästi vaikuttavien
kv-ilmastoneuvotteluiden tulokset, maankäyttösektorin rooli
osana päästövähennystä sekä biomassan kestävyyteen
ja nollapäästöisyysolettamaan liittyvät
kysymykset. Näiden lisäksi merkittävää on,
miten päästökaupan ulkopuolisen sektorin taakanjaon
kriteereistä tullaan aikanaan sopimaan.
Suomelle on erityisen tärkeää, että energiaintensiivisen
teollisuuden hiilivuodon riski minimoidaan tulevissa ratkaisuissa.
Valtioneuvosto pitääkin hyvänä,
että komissio on arvioinut energiaintensiivisen teollisuuden
toimintaan liittyvää hiilivuodon riskiä vuoden
2030 kehysten valmistelun yhteydessä. Valtioneuvosto korostaa,
että eurooppalaisen teollisuuden kilpailukyvystä tulee
huolehtia myös vuoden 2020 jälkeen ja että EU:ssa
varaudutaan jatkamaan ja kehittämään
nykyisiä toimia hiilivuodon riskin lieventämiseksi
erityisesti, jos kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa
ei saavuteta kattavaa globaalia sopimusta päästöjen
vähentämiseksi tai jos keskeisissä kilpailijamaissa
teollisuuteen ei kohdistu vastaavaa ilmastopolitiikasta aiheutuvaa
kustannusrasitusta kuin EU:ssa. Kattavan ja sitovan ilmastosopimuksen
aikaansaaminen on hiilivuodon torjumisen kannalta tehokkain ratkaisu.
Myös erilaisten joustomekanismien käyttöä niin
EU- kuin kansainväliselläkin tasolla tulee tarkastella
lopullisesti siinä vaiheessa, kun tiedetään,
millaiseksi globaali ilmastosopimus on muotoutumassa. Nyt komissio
esittää mahdollisten hiilivuotoriskin alaisten
toimialojen listan pitämistä entisellään
vuoteen 2020 saakka. Komissio aikoo esittää komitologiamenettelyssä päätösehdotuksen
asiasta, joka perustuu nykyisten kriteerien ja laskentaoletusten
soveltamiseen myös hiilivuotolistan uudelleentarkastelun yhteydessä.
Valtioneuvosto pitää tätä kannatettavana
lähestymistapana.
Päästövähennystavoitteen
asettaminen vuodelle 2030 on tärkeä elementti
sekä päästökaupan että sen
ulkopuolisten sektoreiden toimijoiden pitkän aikavälin
suunnittelun ja varautumisen näkökulmasta. Vuoden
2030 tavoitteen asettaminen on yksi mahdollisuus päästökaupan
ohjaavan vaikutuksen vahvistamiseksi myös nykyisellä kaudella
2013—2020. Valtioneuvosto suhtautuu alustavan myönteisesti
komission esittämään päästöoikeuksien
tarjonnan sääntelymekanismiin, mutta ottaa siihen
tarkemmin kantaa erikseen, kun ehdotuksen vaikutusarviot ovat tarkentuneet.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että päästöoikeuksien kauppa
toimii kuitenkin mahdollisimman pitkälle markkinaehtoisesti
ja että sääntelymekanismien käyttöönotolle
luodaan selkeät ja tiukat kriteerit. EU:n vuoden 2030 päästötavoitteen
linjaaminen hyvissä ajoin on tarpeen myös kansainvälisten
ilmastoneuvottelujen kannalta. EU:n toiminta aktiivisena neuvotteluosapuolena
edellyttää, että EU:n sisällä on
päästy yhteiseen näkemykseen oman päästötavoitteen
tasosta hyvissä ajoin ennen joulukuun 2015 Pariisin ilmastokokousta.
Valtioneuvosto katsoo, että komission esittämä 40
prosentin päästöjen vähentämistavoite suhteessa
vuoden 1990 päästöihin on linjassa komission
vuonna 2011 esittämän vähähiilitiekartan
päästövähennyspolun kanssa.
Valtioneuvosto katsoo, että vuoden 2020 jälkeisten
päästövähennystavoitteiden tulee
olla linjassa ns. kahden asteen yleisen lämpenemistavoitteen
kanssa. Lähtökohtana tällöin
on, että päästötavoite on ilmastotieteen
ja tarvittavan vähähiilisen kehityksen kannalta
riittävän kunnianhimoinen. Kahden asteen tavoitteen
saavuttaminen edellyttää kattavan kansainvälisen
sopimuksen aikaansaamista. EU:n sisäisen päästövähennystavoitteen
tulee olla riittävän kunnianhimoinen, jotta vähähiiliseen
yhteiskuntaan siirtymiselle syntyy riittäviä kannusteita.
Valtioneuvosto tukee komission näkemystä siitä,
että arviointi nyt ehdotettua kunnianhimoisempaan päästövähennystavoitteeseen
sitoutumisesta tehdään vasta sitten, kun kansainvälisen neuvotteluprosessin
tuloksena tiedetään, minkä tasoisiin
päästövähennyksiin muut suuret
taloudet ja päästäjät sitoutuvat.
Komission tiedonannon mukaan päästökauppa
vastaisi selvästi suuremmasta päästövähennyksestä kuin
päästökauppaan kuulumaton sektori. Valtioneuvoston
käsityksen mukaan on vielä tarkasteltava kustannustehokasta
jakoa sektoreiden välillä. Komissio pohtii tiedonannossaan vain
yleisellä tasolla sitä, miten jäsenmaiden
välistä taakanjakoa tulisi toteuttaa päästökaupan ulkopuolisella
sektorilla. Tämä vaatisi lisätoimia päästökauppatoimijoilta
sekä päästökaupan ulkopuolisilla
aloilla, kuten liikenteessä, kiinteistökohtaisessa
lämmityksessä ja maataloudessa.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien toimien suunnittelussa
ja toteutuksessa tulisi pyrkiä varmistamaan maataloustuotannon
toimintaedellytykset koko unionin alueella.
Valtioneuvosto korostaa, että ei-päästökauppasektorin
jäsenmaakohtaisista tavoitteista sovitaan erikseen myöhemmin.
Jäsenmaiden taakanjaon perustana on oltava tarkennetut
laskelmat siitä, kuinka paljon päästöjä voidaan
eri jäsenmaissa kustannustehokkaasti vähentää.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että jäsenmaiden toimet päästöjen
vähentämiseksi, uusiutuvan energian lisäämiseksi
ja energiatehokkuuden parantamiseksi vuoden 2005 jälkeen
tulee ottaa huomioon päätettäessä mahdollisista
uusista jäsenmaiden taakanjaoista. Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että jäsenmaiden välinen taakanjako perustuisi
muihinkin tekijöihin kuin jäsenmaiden tulotasoon.
Lisäksi päästövähennysten taakanjaossa
jäsenmaiden vähennyspotentiaalia arvioitaessa
tulee huomioida myös, miltä osin rakennusten ja
palveluiden energiankäytön päästöt
sisältyvät ei-päästökauppasektorille
eri maissa. Valtioneuvosto katsoo, että jäsenmaiden
välistä solidaarisuutta tulisi jatkossa edistää muilla
keinoilla kuin ilmasto- ja energiapolitiikan toimenpiteillä.
EU-tason rahoitusmekanismien hyödyntämismahdollisuuksia
on tässä yhteydessä arvioitava perusteellisesti.
Päätökset taakanjaosta tehdään
osana ilmasto- ja energiakehystä toimeenpanevaa lainsäädäntöä vuodesta
2015 alkaen.
Valtioneuvosto katsoo, että maaliskuun Eurooppa-neuvostossa
poliittisesti sovittavan päästövähennyksen
toimeenpaneva EU-lainsäädäntö tulee
saattaa voimaan vasta joulukuun 2015 Pariisin ilmastokokouksen jälkeen
eli kun on tiedossa, millaiseksi globaali ilmastosopimus muotoutuu.
Valtioneuvosto voi tukea komission ehdotusta EU-tasoisesta vähintään
27 prosentin uusiutuvan energian loppukäyttötavoitteesta,
kunhan kansalliselle energiapolitiikalle ja kansallisten olosuhteiden
mahdollisille muutoksille jää riittävästi
liikkumatilaa eikä EU-tason tavoite johda toimivaltamuutoksiin
komission ja jäsenmaiden välillä. Valtioneuvostolle
on keskeistä varmistaa, että uusiutuvan energian
lisäys tapahtuu taloudellisesti ja ympäristöllisesti
kestävällä tavalla ja siten, ettei mahdollisilla
kestävyyskriteereillä synnytetä esteitä markkinoiden
kehittymiselle kestävästi tuotetun biomassan osalta. Kestävästi
tuotetun biomassan nollapäästöisyyden
säilyttäminen on Suomelle keskeinen kysymys. Metsäbiomassan
kestävän energiakäytön osalta
valtioneuvosto korostaa, ettei kestävälle metsänhoidolle
tule kehittää energiasektorilla erillisiä kestävyyskriteerejä,
vaan tulevaisuudessa mahdollisesti laadittavien kestävän
metsänhoidon kriteerien tulee perustua olemassa oleviin
kestävän metsänhoidon järjestelmiin. Vuoden
2030 ilmasto- ja energiakehyksen käsittelyn yhteydessä ei
ole tarkoitus tehdä päätöksiä biomassan
kestävyyskriteereistä.Valtioneuvosto pitää tärkeänä turvata
kehittyneiden biopolttoaineiden markkinoiden kehittyminen EU:ssa asettamalla
liikenteen biopolttoaineille sitova tavoite EU-tasolla tai muulla
sopivalla tavalla huolehtia olemassa olevien investointien turvaamisesta
ja tulevaisuuden investointivarmuuden luomisesta. Olisi hyödyllistä,
että komissio selvittäisi, minkälaisia
insentiivejä kehittyneiden polttoaineiden markkinoiden
edistämiseksi olisi luotavissa vuoden 2020 jälkeen.
Sinänsä erillinen liikenteen biopolttoainetavoite
ei heikentäisi päästökaupan
ohjausvaikutusta, koska liikennesektori on lentoliikennettä lukuun
ottamatta päästökaupan ulkopuolella.
Tulevassa lainsäädännössä tulisi
varmistaa, että EU-säännöt edistävät
toisen sukupolven biopolttoaineiden markkinoiden kehitystä Euroopassa.
Liikenteen mahdollista biopolttoainetavoitetta asetettaessa on lisäksi
huomattava, että uusiutuvien polttoaineiden käytön
lisääminen liikennesektorilla ei riitä tavoitteiden
saavuttamiseen pidemmällä aikajänteellä.
Uusiutuvien energiamuotojen ohjauskeinoja tarvitaan edelleen
2020-luvulla, jotta EU:n 27 prosentin tavoite saavutetaan. Valtioneuvoston käsityksen
mukaan tukijärjestelmien tulee EU:ssa olla nykyistä kustannustehokkaampia
ja markkinalähtöisempiä. Jäsenmaan
tulee kuitenkin edelleen voida päättää,
mitä uusiutuvia energiamuotoja jäsenvaltiossa
edistetään. Tukijärjestelmien harmonisoinnin
ei valtioneuvoston mielestä tulisi olla velvoittava. Tukitasoista
päätettäessä pitää voida
ottaa huomioon myös kansalliset olosuhteet, koska eri uusiutuvien
energiamuotojen kannattavuus vaihtelee maittain.
Komission ehdottaman uuden hallinnointijärjestelmän
tarkoituksena tulee olla pyrkimys jäsenmaiden toimien parempaan
koordinaatioon, investointivarmuuteen ja kustannustehokkuuteen EU-tasolla,
mutta sen tulee olla luonteeltaan jäsenmaita ei-sitova.
Hallinnointijärjestelmän toteuttamisessa tulee
pyrkiä mahdollisimman pieneen hallinnolliseen taakkaan
ja välttää päällekkäistä raportointia.
Suomi jatkaa joka tapauksessa kansallisen energia- ja ilmastostrategian
mukaisesti uusiutuvan energian lisäämistä, koska
uusiutuvaa energiaa voidaan lisätä kustannustehokkaasti
ja vahvistaa samalla energiaomavaraisuutta.
Valtioneuvosto pitää hyvänä,
ettei komissio esitä erillistä energiatehokkuustavoitetta
vuodelle 2030. Valtioneuvosto katsoo, että kolme erillistä EU-tasolla
asetettua tavoitetta estävät toimien optimoinnin.
Siksi mahdollisen EU:n energiatehokkuustavoitteen, joka voisi tulla
harkittavaksi vuonna 2014 tehtävän energiatehokkuusdirektiivin
arvioinnin jälkeen, tulisi olla ohjeellinen ja kansallisen
tavoitteen jäsenvaltion itsensä määrittelemä.
Energiatehokkuutta edistetään EU:ssa jo nykyisin
laajalti ja tulevaisuudessa vielä entistä enemmän
yhteisin toimin, mm. laitteiden ja rakennusten energiatehokkuusvaatimuksin.
Valtioneuvosto katsoo, että vuoden 2030 ilmasto- ja
energiapolitiikan suunnittelussa on tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, miten voidaan kustannustehokkaalla tavalla edistää puhtaiden
teknologioiden (cleantech-sektori) ja bioteknologian kehittämistä sekä siihen
liittyvää innovaatiotoimintaa. Tässä on
merkittävää potentiaalia mm. bioenergian
sekä resurssi- ja energiatehokkuuden alalla. Ilmasto- ja
energiapolitiikan johdonmukaisuus ja pitkäjänteisyys
ovat erittäin tärkeitä kehitettäessä uusiutuvan
energian cleantech-ratkaisuja mm. liikenteeseen, jätehuoltoon
ja biopolttoaineiden tuotantoon. Uuden päästövähennystavoitteen
saavuttaminen tulee edellyttämään merkittäviä investointeja
käytännössä kaikilla päästöjä aiheuttavilla
sektoreilla. Tämä luo Euroopan laajuista kysyntää uusille
ratkaisuille, joissa Suomella voi olla tarvittavaa osaamista ja
teknologiaa. Päästökaupan huutokauppatulojen
käyttö voi tässä yhteydessä olla
tärkeä elementti.
Suomen kannalta tärkeä tulevaisuuden kysymys
on se, miten maankäyttö-, maankäytön muutos-
ja metsätaloussektori eli ns. LULUCF-sektori huomioidaan
EU:n ilmastopolitiikassa vuoden 2020 jälkeen. Jo nykyisessä ilmasto-
ja energiapaketissa on varauduttu siihen, että tämä sektori
voidaan huomioida tulevien päästötavoitteiden
asettamisessa. Komission esiin nostamia päävaihtoehtoja
ovat sektorin ottaminen osaksi ei-päästökauppasektorin
velvoitteita tai erillisen sektori-instrumentin luominen tai niiden
yhdistelmä. Valtioneuvosto katsoo, että ilmastonmuutoksen
hillinnässä pääpainon tulee olla
päästöjen vähentämisessä.
Valtioneuvosto tukee komission ehdotusta siitä, että sektorin mahdollinen
sisällyttäminen osaksi velvoitteita vaatii lisätarkasteluja,
koska siihen liittyy merkittäviä epävarmuuksia
ja riskejä.