Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Yleistä
Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi marraskuussa
2014 päätöksentekijöille suunnatun
yhteenvetoraportin viimeisten viiden vuoden aikana julkaistuista
osaraporteistaIntergovernmental Panel on Climate Change, Fifth Assessment
Report (AR5), 2014.. Raportissa todetaan, että ihmisen
vaikutus ilmastonmuutokseen on kiistaton. Kasvihuonekaasujen pitoisuus
on nyt korkeammalla kuin koskaan edeltävän 800
000 vuoden aikana.
Raportissa todetaan, että käynnistyttyään
ilmastonmuutos muodostaa ihmiskunnalle uhkan satojen vuosien ajaksi
lisäten ihmisiin ja ekosysteemeihin kohdistuvien vakavien
ja peruuttamattomien vaikutusten todennäköisyyttä.
Ilmastonmuutos etenee kiihtyvästi seuraavat 50 vuotta,
ja nyt tehtävillä päästövähennyksillä voidaan vaikuttaa
2060-luvun ilmastoon. Fossiilisista polttoaineista tulee luopua
vuosisadan loppuun mennessä, jotta ilmaston lämpeneminen
pysyisi alle 2 ½C:n tavoitteessa. Torjunnan kustannukset on
arvioitu aikaisempaa alhaisemmiksi.
Valiokunta korostaa, että ilmastonmuutoksen hillitseminen,
päästövähennystavoitteiden tiukentuminen
ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen edellyttävät
toimia, joilla voi olla merkittävä vaikutus yhteiskuntaan
ja eri alojen toimijoihin. Ilmastonmuutoksen eteneminen edellyttää huomattavien
päästövähennysten aikaansaamista.
Tarve tätä tarkoittavien toimien kokonaisvaltaista
suunnittelua, valmistelua, päätöksentekoa ja
vaikuttavuuden seurantaa koskevalle laille kasvaa ilmastonmuutoksen
hillitsemisen haasteen kasvaessa ja päästövähennystavoitteiden tiukentuessa.
Päästövähennystoimiin on myös ryhdyttävä ripeästi,
sillä kuten edellä on todettu, nyt tehtävillä päästövähennyksillä voidaan
vaikuttaa vasta vuosisadan loppupuolen ilmastoon. Valiokunta pitää siten
lähtökohtaisesti perusteltuna ilmastolakia, jonka
avulla ilmastopolitiikkaa voidaan selkeyttää ja
tehostaa ja sen vaikuttavuutta arvioida nykyistä paremmin
ilmastopolitiikan kustannustehokkuuden varmistamiseksi. Ilmastolaki
antaa myös signaalin ilmastopolitiikan toteuttamisen kiireellisyydestä.
Lain sisältämällä lakisääteisellä suunnittelujärjestelmällä voidaan
vahvistaa erityisesti päästökaupan ulkopuolisen
sektorin ilmastopolitiikan ohjausta päästökauppasektorin
ollessa EU:n laajuisen päästökauppajärjestelmän
ohjauksessa.
Ilmastolaki lakisääteisenä suunnittelujärjestelmänä
Ilmastolakiehdotus sisältää säännökset
ilmastopolitiikan valtakunnallisesta suunnittelusta ja seurannasta.
Suunnitelmat muodostavat perustan ilmastopolitiikan yksityiskohtaiselle
valmistelulle eri hallinnonaloilla. Toimenpiteiden toteuttaminen
edellyttää usein laintasoista sääntelyä,
ja siten varsinainen päätöksenteko säilyy nykyiseen
tapaan eduskunnalla. Lain mukaan valtion viranomaisen tulee edistää toiminnassaan
mahdollisuuksien mukaan ilmastolain mukaisten suunnitelmien toteuttamista.
Ehdotuksen mukaan ilmastonmuutoksen hillitsemisestä laaditaan
pitkän aikavälin suunnitelma ja keskipitkän
aikavälin suunnitelma. Pitkän aikavälin
suunnitelmaan sisältyy vuoteen 2050 ulottuva kasvihuonekaasupäästöjen
vähennystavoite, joka antaa selkeän suunnan ilmastonmuutoksen
hillitsemisen pitkäjänteiselle työlle. Keskipitkän
aikavälin suunnitelmaan sisältyvät toimet
ovat konkreettisempia ja yksityiskohtaisempia kuin pitkän
aikavälin suunnitelman toimet. Ilmastonmuutokseen sopeutumisesta
laaditaan oma suunnitelmansa.
Valiokunta toteaa, että ilmastolaki on luonteeltaan
valtion viranomaisia koskeva tavoitteellinen puitelaki, johon ei
sisälly eri toimialoja koskevaa aineellista lainsäädäntöä,
eikä lailla siten ole välittömiä vaikutuksia
toiminnanharjoittajiin. Laki koskee vain hallinnollista suunnittelua,
eikä se itsessään sisällä tiukentuvia
päästövaatimuksia. Sillä ei
siten ole välittömiä vaikutuksia esimerkiksi
yrityksiin, kansalaisiin tai maanviljelijöihin. Laki ei
myöskään pääsääntöisesti
koske päästökaupan piiriin kuuluvia päästöjä,
joita koskee EU:n lainsäädäntö.
Pitkän aikavälin päästövähennystavoite,
vähintään 80 prosentin vähennys
vuoden 1990 tasosta, koskee kuitenkin kaikkia päästöjä.
Liikenne- ja viestintä-, maa- ja metsätalous- ja
talousvaliokunta ovat lausunnoissaan suhtautuneet uuden sääntelyn
tarpeeseen kriittisesti ja epäilleet, että ehdotettu
lakisääteinen suunnittelujärjestelmä saattaa
muodostua hallinnollisesti raskaaksi tai johtaa ilmasto- ja energiapolitiikan eriytymiseen.
Kerran vaalikaudessa käsitellyn energia- ja ilmastostrategian
on katsottu toimineen hyvin ja riittävän sellaisenaan
ilmastopolitiikan perustaksi. Lausuntovaliokunnat ovat myös
pitäneet tärkeänä, että ilmastolain
velvoitteet kohdistuvat vain viranomaisiin, eivät yrityksiin,
ja että myös toimien taloudellisista vaikutuksista
esitetään selvitykset.
Valiokunta korostaa, että ilmastolain raportointijärjestelmässä on
tarkoitus hyödyntää mahdollisimman pitkälle
jo käytössä olevia raportointimenettelyjä,
eikä laki siten olennaisesti lisää nykyisin
käytössä olevia, EU-lainsäädännön ja
kansainvälisten sopimusten edellyttämiä raportointivelvoitteita.
Koska eri ministeriöiden vastuualueita ei olla muuttamassa,
tarvitaan kuitenkin edelleen tiivistä yhteistyötä eri
hallinnonalojen välillä, jotta eri politiikkasektorien
tavoitteiden yhdenmukaisuudesta ja yhteensovittamisesta varmistutaan.
Ilmastolain suunnitelmat ja muut menettelyt ovat kuitenkin perusteltuja,
sillä ilmastopolitiikkaan liittyvien vaikeutuvien haasteiden
vuoksi suunnittelun on tarpeen olla määrämuotoisempaa
ja parantaa mahdollisuuksia ilmastopolitiikan kokonaisuuden hallintaan.
Erityisesti pitkäjänteisen, yli hallituskausien
ulottuvan ilmastopolitiikan johdonmukainen kehittäminen
ja suuret rakenteelliset muutokset edellyttävät
suunnittelujärjestelmän kehittämistä.
Valiokunta toteaa myös, että tarvetta hallinnonalojen
välisen koordinaation vahvistamiseen ilmastopolitiikassa
on korostettu monissa yhteyksissä aikaisempina vuosina.
Strategiapohjainen menettely on siten muodostanut hyvän
pohjan, mutta myös tarvetta kehittämiselle on.
Päästökauppasektorin jättäminen
lain soveltamisalan ulkopuolelle on luontevaa siksi, että EU:n
päästökauppajärjestelmään
kuuluvat suoraan suuret teollisuuslaitokset ja eräät
energiantuotantolaitokset sekä lentoliikenne. Järjestelmä on
EU:n laajuinen, eikä siihen sisälly olennaisilta
osin kansallisen päätösvallan käyttöä.
Päästökauppadirektiivillä säädelty
päästökauppajärjestelmä kattaa
yli 40 prosenttia EU:n kasvihuonekaasupäästöistä ja
Suomessa noin puolet kasvihuonekaasupäästöistä.
Kansallista päätösvaltaa on enemmän
päästökaupan ulkopuolisella sektorilla,
jonka päästöjä Suomen tulee
EU:n taakanjakopäätöksen mukaisesti vähentää 16
prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Päästökaupan
ulkopuolisen sektorin ohjaus päästövähennystavoitteiden
tiukentuessa on koettu erityisen haasteelliseksi, ja siksi tätä ohjausta
on tarpeen vahvistaa.
Maankäytön, maankäytön muutoksen
ja metsätalouden sektori (LULUCF) ei sisälly taakanjakopäätökseen,
vaan se muodostaa oman kokonaisuutensa ilmastopolitiikassa ja on
perusteltua jättää ainakin tässä vaiheessa
ilmastolain soveltamisalan ulkopuolelle. Valiokunta toteaa, että EU:n
ilmastolainsäädännön kehittyminen maankäyttösektorin
osalta voi aiheuttaa muutostarpeita lain soveltamisalaan myöhemmin.
Valiokunta korostaa, että ilmastopolitiikan suunnitelmat
tulee yhteensovittaa muun energia- ja ilmastopoliittisen valmistelun
kanssa, eikä laki sinänsä muuta energia-
ja ilmastostrategian merkitystä. Nykyisen kaltaisissa energia-
ja ilmastostrategioissa tulee jatkossakin linjata energia- ja ilmastopolitiikkaa
yhdistävät keskeiset kansalliset numeraaliset
tavoitteet yleisellä tasolla. Kuten hallituksen esityksessäkin
on todettu, erityisesti keskipitkän aikavälin
ilmastopolitiikan suunnitelman ja nykyisen kaltaisen energia- ja
ilmastostrategian sisällöllinen yhteensovittaminen
edellyttää kuitenkin myös niiden valmisteluaikataulujen
yhteen sovittamista ja yhteistä laskentapohjaa. Päästökauppasektorin
ja sen ulkopuolisen sektorin päästöjä käsitellään
jatkossakin yhteensovittaen tarvittaessa kokonaisuutena esimerkiksi
kansantaloudellisten vaikutusten arvioimiseksi.
Lähtökohtana on, että kun eri hallinnonalojen suunnitelmien
yhteensovittamisessa onnistutaan hyvin, myöskään
hallinnon voimavaratarpeet eivät olennaisesti kasva. Uuden
lain soveltamisessa on luonnollista, että aluksi voi syntyä hallinnollista
lisätyötä. Ilmastolain tavoitteena on
kuitenkin osaltaan ilmastopolitiikan kokonaisuuden hallintaa vahvistaessaan
parantaa suunnittelujärjestelmän toimivuutta ja
kustannustehokkuutta niin, että voimavaratarpeet eivät
kasva tai jopa pienentyvät. Valiokunta kuitenkin korostaa,
viitaten lausuntovaliokuntien vakavaan huoleen mahdollisesta päällekkäisen
työn lisääntymisestä ja byrokratian
kasvusta, että lain täytäntöönpanossa
tulee erityisesti huolehtia hallinnollisen taakan minimoimisesta
esimerkiksi olemassa olevia menettelyjä hyödyntämällä ja
muovaamalla uuden lain mukaiset yhteensovittamismenettelyt mahdollisimman
sujuviksi ja tehokkaiksi. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Tieteellisen tiedon hyödyntäminen
Ilmastopolitiikan erityisestä, yhteiskunnan useita
sektoreita koskettavasta luonteesta johtuen on vuonna 2011 asetettu
ilmastopaneeli, jonka tehtävänä on koostaa
riippumatonta tieteellistä tietoa ilmastopolitiikan päätöksenteon
tueksi sekä edistää tieteen ja politiikan
välistä vuoropuhelua ilmastoasioissa. Lakiehdotuksen
16 §:ssä ehdotetaan ilmastopaneelin aseman vakiinnuttamista
säätämällä siitä erikseen.
Ehdotuksen mukaan valtioneuvosto asettaa ilmastopolitiikan suunnittelun
ja sitä koskevan päätöksenteon tueksi
tieteellisen ja riippumattoman asiantuntijaelimen, Suomen ilmastopaneelin,
joka korvaa nykyisen, ympäristöministeriön
päätöksellä asetetun ilmastopaneelin.
Paneelissa tulee olla edustus eri tieteenaloilta, ja sen jäsenet
nimitetään määräajaksi.
Valiokunta korostaa poliittisen päätöksenteon
ja tieteellisen tiedon vuoropuhelun syventämisen tärkeää merkitystä ilmastopolitiikan
laaja-alaisuuden johdosta. Suomen ilmastopaneeli voi tuoda lisäarvoa
erityisesti monitieteellisenä foorumina, joka arvioi ja
jäsentää uusinta tieteellistä tietoa
suunnittelujärjestelmässä hyödynnettäväksi.
Hallituksen esityksessä on arvioitu, että tiedolliset
tarpeet tulevat yhä lisääntymään
ilmastopolitiikan tiukentuessa, joten tällainen tehtävä on
tarpeen säätää laissa. Valiokunta
pitää perusteltuna, että ilmastonmuutosta käsittelevän,
monitieteellisen tiedon koostamista ja erittelemistä tekevän
toimielimen asemasta ja toimintaperiaatteista säädetään
lain tasolla. Suomen ilmastopaneelin olemassaolo korostaa ilmastolain
suunnittelujärjestelmän luonnetta tieteelliseen
tietoon perustuvana informaatio-ohjausvälineenä.
Toisaalta paneelin riippumattomuuden kannalta on samanaikaisesti
keskeistä, että paneelilla on vain ilmastonmuutosta
koskevan tietopohjan tuottamista, tiedon koostamista ja erittelemistä koskevia
tehtäviä. Paneeli ei tee päätöksiä eikä arvioi
ilmastopolitiikan ratkaisuja. Ilmastopoliittiset ratkaisut tehdään
osana muuta yhteiskuntapolitiikkaa, joten niihin vaikuttavat muutkin
näkökohdat.
Ilmastopolitiikan näkyvyys ja painoarvo
Lakiehdotuksen tavoitteena on vahvistaa kansallista ilmastopolitiikkaa
lisäämällä sen kokonaisvaltaisuutta,
pitkäjänteisyyttä ja määrämuotoisuutta
ja siihen liittyvän valmistelun läpinäkyvyyttä.
Perusteellinen ja avoin lainvalmistelu on luonnollisesti kaikessa
toiminnassa lähtökohtana, mutta ehdotetun kaltainen
valtioneuvoston ja eduskunnan työtä tukeva suunnittelujärjestelmä on
perusteltu juuri ilmastopolitiikan osalta siihen liittyvien erityisten
haasteiden vuoksi. Ilmastopolitiikka kattaa laajasti eri politiikkasektorit,
joiden edellytykset toteuttaa vähennystoimia ovat erilaiset
ja joiden yhteensovittaminen on kokonaisuuden kustannustehokkuuden
varmistamiseksi olennaista. Kysymys ei ole nykyisen ilmastopolitiikan
epäonnistumisesta, vaan varautumisesta ilmastonmuutoksesta
ja sen hillitsemisestä johtuviin rakenteellisiin muutoksiin,
jotka merkittävästi vähentävät
riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista ja parantavat energia-
ja resurssitehokkuutta. Rakenteellisten muutosten tarve ilmastopolitiikan
tiukentuessa edellyttää nykyistä tehokkaampaa
ohjausjärjestelmää.
Lakiehdotuksen 6 §:ään sisältyy
ilmastopolitiikan suunnittelujärjestelmän lähtökohtana
pitkän aikavälin päästövähennystavoite,
joka on vähintään 80 prosenttia vuoteen
2050 mennessä verrattuna vuoteen 1990. Tavoite ei ole uusi, vaan
se sisältyy jo useisiin poliittisella tasolla hyväksyttyihin
asiakirjoihin, kuten parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean
lokakuussa 2014 hyväksymään mietintöön
Energia- ja ilmastotiekartta 2050. Valiokunta pitää tärkeänä tavoitteen
kirjaamista lakiin, sillä se antaa selkeän
perustan suunnitelmien laatimiselle ja vertailukohdan seurannan
tulosten arvioinnille. Lisäksi on huomattava, että vaikka
laissa ei aseteta ns. päästövähennyspolkua,
keskipitkän aikavälin suunnitelmat perustuvat
lähtökohtaisesti pitkän aikavälin
päästötavoitteen edellyttämään päästövähennykseen
ja seurantavelvoitteen perusteella voidaan päättää tarvittaessa
tavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavista lisätoimista.
Ilmastolakiehdotuksen 14 §:n mukaan valtioneuvoston tulee
toimittaa eduskunnalle kalenterivuosittain tiedot päästökehityksestä sekä keskipitkän
aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaan sisältyvien
päästövähennystavoitteiden toteutumisesta
ja niiden saavuttamisen edellyttämistä lisätoimista.
Valiokunta katsoo, että ilmastopolitiikan valmistelun
ja toteuttamisen korostettu avoimuus sekä kansalaisten
osallistumismahdollisuuksien varmistaminen on tärkeää ilmastopolitiikan
laajan yhteiskunnallisen hyväksyttävyyden kannalta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että suunnitelmien valmisteluaineistot taustalaskelmineen ovat
yleisölle avoimia niin laajasti ja niin varhaisessa vaiheessa
kuin se on mahdollista.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2008 ilmasto- ja energiastrategian
ja vuoden 2009 tulevaisuusselonteon osalta eduskunta on voinut hallituksen
vuosikertomuksen kautta seurata sitä, mihin toimenpiteisiin
valtioneuvosto on ryhtynyt eduskunnan selontekojen yhteydessä hyväksymien kannanottojen
johdosta. Lakiehdotuksen 11 § velvoittaa valtioneuvoston
antamaan eduskunnalle selonteon pitkän aikavälin
ja keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta.
Valiokunta katsoo, että lakisääteinen
velvollisuus saattaa ilmastopolitiikan suunnitelmat eduskunnan arvioitaviksi
on tärkeää siksi, että ilmastopolitiikan
merkittäville linjauksille saadaan lainsäädäntövaltaa
käyttävän eduskunnan poliittinen tuki.
Suomen ympäristökeskuksen tekemän arvion
mukaan eduskunnalle annettava ilmastovuosikertomus ei todennäköisesti
aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia,
sillä sähköiset seurantajärjestelmät
mahdollistavat toiminnan yleisseurantaa varten kerättävien
tietojen tallentamisen ja käytön vuosikertomuksen
muodossaSuomen ympäristökeskuksen raportteja
22/2014, Berg et al., Ehdotetun ilmastolain arviointi. .
Valiokunta katsoo, että ilmastolaki lisää ilmastopolitiikan
kokonaishallintaa, yhteiskunnallista näkyvyyttä ja
painoarvoa. Lakisääteisestä suunnittelujärjestelmästä säätämällä ja
eduskunnan roolia vahvistamalla korostetaan, että ilmastopolitiikka
on tärkeää yhteiskunnallista toimintaa.
Ilmastopolitiikkakokonaisuuden korostaminen erillisellä ilmastolailla
antaa myös kansainväliseen ilmastopolitiikkaan
viestin Suomen edelläkävijyydestä ja
sitoutumisesta ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.
Ilmastolaki voi myös parantaa Suomessa jo vahvan cleantech-sektorin
ympäristöteknologiaan perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia, jos
ilmastopolitiikan ennakoitavuuden parantuminen kannustaa osaltaan
kehittämään uusia ratkaisuja ilmastonmuutoksen
hillitsemiseksi. Tanskassa on jo ilmastolaki, ja Ruotsissa ja Norjassa
selvitetään parhaillaan ilmastolain säätämistä.
Valiokunta katsoo, että mahdollisuus Pohjoismaiden yhtenevään
profiloitumiseen arktisen alueen edistyksellisiksi ilmastopolitiikan toimijoiksi
edistää myös cleantech-sektorin toimintamahdollisuuksia.
Ilmastonmuutos on globaali uhka, jonka hillitseminen edellyttää maailmanlaajuisia
päästövähennystoimia. YK:n ilmastoneuvotteluissa Pariisissa
joulukuussa 2015 on tavoitteena sopia uusi maailmanlaajuinen, kaikkia
maita sitova ilmastosopimus. Kymmenen suurinta kuormittajaaKiina,
USA, Euroopan unioni, Japani, Intia, Brasilia, Meksiko, Iran, Saudi-Arabia
ja Etelä-Afrikka. tuottaa yli 70 prosenttia maapallon
kasvihuonekaasupäästöistä.
Päästöt kääntyvät
laskuun vain, jos ne sitoutuvat riittäviin päästövähennyksiin.
Valiokunta korostaa, että ilmastolain säätäminen
paitsi vahvistaa ilmastopolitiikan kansallista merkitystä,
myös nostaa kansainvälisesti Suomen näkyvyyttä edistyksellisten
ilmastopolitiikan tekijöiden joukossa. Myös Pohjoismaiden
tulisi profiloitua yhtenäisen, kunnianhimoisen ilmastopolitiikan
toteuttajina ja edelläkävijöinä pyrkien
vaikuttamaan aktiivisesti kansainvälisen ilmastosopimuksen
aikaansaamiseen. Kunnianhimoisen kansainvälisen ilmastosopimuksen
aikaansaaminen edellyttää myös kaikkien
teollisuusmaiden sitoutumista kunnianhimoiseen ilmastopolitiikkaan.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan, että lakiehdotuksessa
ehdotettu valtioneuvostolle lailla säädettävä velvollisuus
antaa eduskunnalle selonteko soveltuu huonosti perustuslain 44 §:n
mukaiseen tiedonanto- ja selontekomenettelyyn, joka on tarkoitettu
valtioneuvoston omaan aloitteeseen ja harkintaan perustuvaksi keinoksi
saattaa tärkeänä pitämänsä kysymys eduskunnan
keskusteltavaksi ja arvioitavaksi. Perustuslakivaliokunta katsoo
kuitenkin, että ilmastolakiehdotuksen yhteydessä on
esitettävissä sellaisia, erityisesti ilmastonmuutokseen
ja sen yhteiskunnalliseen merkitykseen kytkeytyviä painavia
syitä, jotka puoltavat selontekomenettelyä tapana
kytkeä eduskunta mukaan ilmastopolitiikan linjauksia koskevaan
keskusteluun ja päätöksentekoon. Sääntely
ei siten muodostu perustuslain vastaiseksi ja lakiehdotus voidaan säätää tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.