Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Rakennuksen energiatodistuksen tavoitteena on välittää ymmärrettävästi
tietoa rakennuksen energiatehokkuuden tasosta rakennusten keskinäisen
vertailun helpottamiseksi sekä esittää suosituksia
energiatehokkuuden parantamiseksi kustannustehokkaasti.
Rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen on perusteltua
kiinnittää huomiota eri keinoin, sillä rakennukset
käyttävät noin 40 % Suomessa
käytettävästä energiasta. Eniten
energiaa kuluttavat lämmitys, ilmanvaihto, lämmin
vesi ja valaistus. Rakennusten lämmitys aiheuttaa Suomen
kasvihuonekaasupäästöistä noin
40 %. Energiatodistuksen tarkoituksena on ensinnäkin parantaa
asunnonostajan mahdollisuuksia arvioida talon energiatehokkuutta
ennakollisesti ja toisaalta nostaa energiatehokkuuden merkitystä ostopäätöksen
tekemisessä. Tulevaisuudessa energian hinnan noustessa
energiatehokkuudesta tulee yhä merkittävämpi
asuntomarkkinoihin vaikuttava tekijä.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esitykseen sisältyvät
uudet energiatodistusta koskevat velvoitteet perustuvat uudelleenlaadittuun
direktiiviin rakennusten energiatehokkuudesta (2010/31/EU).
Voimassa oleva laki energiatodistuksista on ollut voimassa vuodesta
2008 alkaen, joten energiatodistuksen laatimisvelvollisuudesta on
jo kokemusta, joskin soveltamisala on ollut suppeampi. Kokemukset
nykyisen lain soveltamisesta ovat olleet pääasiassa
myönteisiä. Energiatodistuksia on laajasti pidetty
tehokkaina, motivoivina ja helposti ymmärrettävinä energiatehokkuuden
jatkuvan parantamisen, ylläpidon ja arvioinnin välineinä.
Toisaalta ongelmana on pidetty energiatodistusten kirjavuutta, kun
todistus voi olla laskennallinen tai perustua toteutuneeseen kulutukseen,
antotapoja ja lomakkeita on monenlaisia ja energiankulutuksen määrittely
vaihtelee rakennustyypistä riippuen.
Voimassaolevaa lakia energiatodistuksista on muutettava uudelleenlaaditun
direktiivin velvoitteiden täytäntöönpanemiseksi.
Lain soveltamisalaa on laajennettava koskemaan uudisrakentamisen
ohella myös olemassa olevien pientalojen myynti- ja vuokraustilanteita.
Energiatodistus on esityksen mukaan oltava esillä myös vanhaa
omakotitaloa julkisesti myytäessä tai vuokrattaessa.
Energialuokka on mainittava myös julkisesti esille laitetussa
ilmoituksessa, jolla talo ilmoitetaan myyntiin tai vuokrattavaksi.
Direktiivi velvoittaa säätämään
myös esimerkiksi todistusten käyttöä koskevasta
valvonnasta ja seuraamuksista rikkomustilanteissa.
Valiokunta korostaa, että kysymyksessä ei siis
ole kokonaan uusi velvoite. Vanhojen pientalojen myynti- ja vuokraustilanteissa
velvoite on kuitenkin uusi. Pientalojen kiinteistökauppoja,
joihin uusia säännöksiä tullaan
soveltamaan siirtymäajan jälkeen, on noin 20 000
vuosittain. Jos kysymyksessä on ennen vuotta 1980 valmistunut
pientalo, säännöksiä sovelletaan
vasta 1.7.2017 alkaen.
Uusien velvoitteiden täytäntöönpanemiseksi on
osin vaihtoehtoisia tapoja. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
lisäksi, että käyttöön
otetaan direktiivin sallimat vaihtoehtoiset neuvontamenettelyt sekä ilmastointijärjestelmien
että lämmitysjärjestelmien osalta. Valiokunta
puoltaa ehdotettua ratkaisua, sillä vaihtoehtoinen menettely
perustuu jo solmittuihin energiatehokkuussopimuksiin, joiden kattavuus
on hyvä.
Laskennallinen kulutus energiatodistuksen pohjana
Rakennuksen energiatodistuksessa energiatehokkuus määritetään
1. lakiehdotuksen 10 §:n mukaan rakennuksen laskennallisen
kulutuksen perusteella. Tällä pyritään
nykyistä yksinkertaisempaan energiatodistusjärjestelmään,
kun sekä uusia että vanhoja rakennuksia arvioidaan
samalla tavoin.
Energialuokitus perustuu rakennuksen E-lukuun, joka määritetään
rakennuksen laskennallisesta vuotuisesta ostoenergiankulutuksesta
painotettuna eri energiamuotojen kertoimilla. Käytössä ovat
siten samat kertoimet ja määritelmä energiatehokkuudesta,
jotka eduskunta on hyväksynyt maankäyttö-
ja rakennuslain muutoksella 27.11.2012HE 81/2012 vp — YmVM
5/2012 vp. Energiatodistuksessa on tarkoitus käyttää samaa
laskennalliseen kokonaisenergiankulutukseen perustuvaa energiatehokkuusmääritelmää
ja
rakennuskohtaisia laskentasääntöjä kuin
uudisrakentamisen energiamääräyksissä.
Tämä mahdollistaa sen, että olemassa olevat
rakennukset ja uudisrakennukset ovat vertailukelpoisia. Samoja kertoimia
on tarkoitus käyttää myös valmisteilla
olevissa korjausrakentamisen energiamääräyksissä,
joten ne ja rakennusten energiatodistuslaki muodostavat yhtenäisen
kokonaisuuden.
Energiatodistuksen tarkoituksena on tehdä potentiaaliselle
ostajalle ja vuokraajalle mahdolliseksi verrata luotettavasti ja
yksinkertaisesti eri rakennusten energiatehokkuutta. Laskennallinen
energiatodistus tarjoaa rakennuksen teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa
tietoa, joka ei ole riippuvainen käyttäjien käyttötottumuksista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan toteutunut kulutus ei sovellu
sellaisenaan luokituksen perusteeksi, mutta antaa hyvää lisätietoa
rakennuksen käytöstä, jolloin energiansäästötoimenpiteitä voidaan
kohdistaa oikein, mikäli rakennuksen käyttötarkoitus
ja käyttäjien käyttötottumukset
eivät muutu.
Valiokunta toteaa, että intressitahojen kannat laskennalliseen
kulutukseen perustuvaan järjestelmään
ovat sekä hallituksen esityksen valmisteluvaiheessa että eduskuntakäsittelyn
aikana jakautuneet voimakkaasti. Tästä syystä valiokunta
on erityisesti selvittänyt perusteita hallituksen esityksessä valitulle
järjestelmälle. Valiokunta on edellyttänyt
lisäselvitystä myös siitä, miksei
Suomessa ole pidetty tarkoituksenmukaisena omaksua Ruotsin mallin
mukaista mallia toteutuneeseen energiankulutukseen perustuvasta
järjestelmästä olemassa olevien rakennusten osalta,
vaikka direktiivi sallii myös sen vaihtoehdon. Saamansa
selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että laskennalliseen
kulutukseen perustuvalle mallille on Suomessa hyvät perusteet
rakennusten energiatehokkuusmääräysten muodostaman
kokonaisuuden toiminnan sekä rakennusten vertailtavuuden
toimivuuden kannalta. Valiokunta myös katsoo, ettei toteutuneeseen
energiankulutukseen perustuvaa malliakaan olisi mahdollista toteuttaa
aivan yksinkertaisella tavalla, mistä johtuen malli ei
olisi hinnaltaan olennaisesti edullisempi taikka muutoin kustannustehokkaampi.
Valiokunta kuitenkin korostaa, että toteutunutta energiankulutusta
koskevat tiedot ovat olennaisia, sillä tutkimuksissa on
todettu, että asumisen käyttötottumusten
vaikutus asuinhuoneistojen ja talojen energiankäyttöön
on helposti 25 prosentin luokkaa. Esimerkiksi uudet mahdollisuudet
reaaliaikaiseen kulutuksenmittaukseen edistävät
myös järjestelmien säätöjen
optimointia, mikä on tärkeää erityisesti
kiinteistönpidon kannalta.
Energiatodistuksessa ilmoitetaan 1. lakiehdotuksen 9 §:n
2 momentin mukaan myös toteutunut ostoenergiankulutus,
jos tiedot ovat saatavilla. Valiokunta pitää tärkeänä,
että toteutunut energiankulutus ilmoitetaan aina silloin,
kun tieto on olemassa. Yleensä tiedot ovat olemassa, joten
toteutuneen kulutuksen ilmoittamisen energiatodistuksessa tulisi
valiokunnan mielestä olla pääsääntö ja
siitä poikkeamisen harvinaista. Toteutuneen ostoenergiankulutuksen
ilmoittaminen on tärkeä lisätieto ostajalle.
Ostoenergiankulutuksen seuraaminen mahdollistaa kiinteistönpidossa
energiatehokkuuden parantamista koskevien tavoitteiden asettamisen
ja niiden seurannan, mikä kannustaa energiatehokkuuden
jatkuvaan ylläpitoon ja parantamiseen.
Korostaakseen toteutunutta energiankulutusta koskevien tietojen
merkitystä laskennallisiin tietoihin perustuvan luokituksen
ohella valiokunta ehdottaa 9 §:n 2 momentin sanamuodon muuttamista
siten kuin yksityiskohtaisissa perusteluissa esitetään.
Isot erot laskennallista ja toteutunutta energiankulutusta koskevissa
luvuissa voivat kannustaa eroavaisuuden syiden selvittämiseen,
mistä voi olla hyötyä rakennuksen teknisen
kunnon kehittämisessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ympäristöministeriö ohjaa asetuksella
vastaavasti energiatodistusten laatimista myös toteutuneen
energiankulutuksen tietojen ilmoittamisen osalta.
Keskeinen peruste direktiivin edellyttämälle energiatodistukselle
on edistää kuluttajien tietoisuutta energiatehokkuusasioista.
Pelkkä todistus ei luonnollisesti paranna energiatehokkuutta,
ellei energiatehokkuutta parantavia toimia ja säätöjä tehdä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että kun
energiatodistus on myyntitilanteessa joka tapauksessa hankittava,
velvoite tulee toteuttaa niin, että se tosiasiallisesti
edistää kustannustehokkaasti tehtävissä olevien
energiatehokkuustoimenpiteiden tekemistä eikä jää pelkäksi
byrokratiaksi. Mahdollisimman kattava informaatio toteutuneesta
energiankulutuksesta laskennallisen energialuokituksen ohella ohjaa tähän
suuntaan. Tärkeä merkitys on myös todistuksen
sisältämillä suosituksilla. Lakiehdotuksen
9 §:n 3 momentin mukaan todistuksessa annetaan suosituksia
toimista, joilla voidaan parantaa kustannustehokkaasti rakennuksen
energiatehokkuutta. Säästösuositusten
sisällyttäminen energiatodistukseen on lähtökohta
energiatehokkuuden parantamisessa ja tekee todistuksen antamisen
mielekkääksi. Energiatodistuksen laatijoiden pätevyys
puolestaan on edellytyksenä laadukkaille säästösuosituksille,
joten riittävät siirtymäajat ovat tarpeen
myös sen varmistamiseksi, että pätevöityneitä laatijoita
on riittävästi.
Valiokunta toteaa vielä, että laskennalliseen energialuokkaan
voi vaikuttaa parantavasti esimerkiksi rakennuksessa toteutettu
tapeenmukaisen ilmanvaihtojärjestelmän käyttöönotto.
Siten ratkaisevaa ei ole yksinomaan päälämmitysjärjestelmän
muoto tai tietyntyyppinen rakennustekninen ratkaisu, vaan näiden
peruslaskentasääntöjen lisäksi
tehdyt energiatehokkuusparannukset voidaan ottaa myös laskennallista
järjestelmää käytettäessä huomioon.
Tämä on tärkeää järjestelmän
oikeasuhtaisuuden ja uskottavuuden kannalta. Tämä ei
silti vähennä myös toteutunutta kulutusta
koskevien tietojen antamisen tärkeyttä.
Energiatodistuksien laatimistapa ja hinta
Lakiehdotuksen 11 §:n mukaan todistuksen ja siihen
sisältyvien suositusten antaminen edellyttää rakennuksen
rakennusosien sekä teknisten järjestelmien eli
lämmitys-, ilmanvaihto-, käyttövesi-,
jäähdytys- ja sähköjärjestelmien
energiateknisen kunnon selvittämistä tai arviointia. Tämä selvitys
tehdään perehtymällä rakennusta koskeviin
asiakirjoihin, havainnoimalla rakennusta paikan päällä sekä tarvittaessa
haastattelemalla käyttäjiä. Rakennuksen
ominaisuuksien selvittämiseksi paikan päällä käynti
on tärkeää. Pelkästään
asiakirjojen pohjalta, näkemättä ja havainnoimatta
rakennusta, ei ole mahdollista varmistua rakennuksen todellisista
ominaisuuksista.
Valiokunta katsoo, että velvoite paikan päällä käyntiin
on tärkeä myös energiatodistuksen luotettavuuden
ja suositusten korkeatasoisuuden vuoksi. Kun tavoitteena on saada
pakollisesta todistuksesta aitoa hyötyä kiinteistön
ostajalle, on perusteltua edellyttää käytännön
perehtymistä kiinteistöön. Esimerkiksi
suositusten sisältöä tullaan myös
valvomaan lakiehdotuksen 18 §:n mukaisesti.
Lainvalmistelun lähtökohtana on samanaikaisesti
ollut tavoite energiatodistusten kustannusten pitämisestä kohtuullisena,
vaikka hinnasta ei olekaan mahdollista säätää,
vaan hinta määräytyy lopulta markkinoilla.
Voimassaolevan energiatodistuslain kokemusten perusteella hallituksen
esityksessä on arvioitu, että pientalon energiatodistuksen
laatimiskustannukset tulevat olemaan noin 500—700 euroa
ja asuinkerrostalokohteen noin 1 000—1 500
euroa. Hinnat ovat kuitenkin aina tapauskohtaisia, joten tarkkaa keskihinta-arviota
ei ole mahdollista antaa. Myös todistuksen laatijan matkakustannukset voivat
vaikuttaa hintaan jonkin verran rakennuksen sijainnista riippuen.
Valiokunta pitää hallituksen esityksessä esitettyä arviota
hintatasosta korkeana; erityisesti pientalon energiatodistuksen
arvioitu keskihinta on kerrostaloa koskevaan arvioon verrattuna suhteellisen
korkea. Valiokunta edellyttää, että valtakunnallisesti
edistetään yhdenmukaisten, helppokäyttöisten
työkalujen ja palvelujen kehittämistä erityisesti
pientaloille kustannusten hillitsemiseksi. Hallituksen esitykseen
sisältyvät siirtymäajat vaiheittaisesta
soveltamisesta erilaisiin rakennuksiin ovat tarpeen myös
markkinoiden toimivuuden kannalta ja kustannusten pitämiseksi
kohtuullisina. Sääntelyn hyväksyttävyyden
kannalta on myös olennaista, että lakiin sisältyy
kevennetty energiatodistusmenettely arvoltaan hyvin vähäisille
kiinteistöille.
Valiokunta korostaa lisäksi, että energiatodistuksen
hankkiminen on tarkoituksenmukaista yhdistää rakennuksen
kuntotarkastukseen, jolloin energiatodistuksen hinta synergiahyötyjen vuoksi
olennaisesti alenee. Rakennusten kuntotarkastuksia tehdään
nykyään jopa 80 %:ssa pientalojen kaupantekotilanteista,
joten energiatodistuksen laatimisen yhdistämisellä kuntotarkastukseen
voi olla käytännössä todistuksen
hintaan huomattava merkitys. Tulevaisuudessa energiatodistusta voidaan
pitää ostajan kannalta yhtä merkityksellisenä asiakirjana
kuin kuntotarkastusasiakirja jo on. Valiokunta korostaa, että korkeatasoinen
energiatodistus säästösuosituksineen
on lähtökohtaisesti tarkoitettu ostajan turvaksi,
sillä sen sisältämät tiedot
ovat luonnollisesti ostajan intressissä tämän
tehdessä yleensä elämänsä suurinta
yksittäistä hankintaa.
Vapautetut rakennukset ja kevennetty menettely
Energiatehokkuusdirektiivin mukaan rakennuksen omistaja tai
haltija vastaa siitä, että energiatodistus hankitaan
ja sitä käytetään myynti- ja vuokraustilanteissa.
Velvollisuudet koskevat kaikkia muita rakennuksia paitsi direktiivin
4 artiklassa ja vastaavasti 1. lakiehdotuksen 3 §:ssä lueteltuja
rakennuksia. Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät
samat rakennustyypit1. lakiehdotuksen 3 §:n luettelo;
esimerkiksi alle 50 m2:n suuruiset rakennukset,
loma-asunnot, suojellut rakennukset, väliaikaiset rakennukset,
tuotantorakennukset, muut kuin asuinkäyttöön
tarkoitetut maatilarakennukset, kasvihuoneet ja väestönsuojat.,
joita ei koske myöskään energiatehokkuuden
parantamisvelvoite maankäyttö- ja rakennuslaissa.
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 17 § sisältää lisäksi
kevennetyn energiatodistusmenettelyn tilanteisiin, joissa normaali
menettely muodostuisi kokonaisuutena arvioiden kohtuuttomaksi ja
olisi haitallista lain tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Kevennetyn
energiatodistusmenettelyn mukainen todistus on lakiehdotuksen mukaan
mahdollinen, jos myytävä rakennus tai kiinteistö taikka
huoneisto tai sen hallintaoikeus enintään kaksi
asuinhuoneistoa käsittävässä asuinrakennuksessa
on arvoltaan vähäinen taikka jos on olemassa muu
erityisen perusteltu syy kevennetyn menettelyn käyttämiseen. Valtioneuvoston
asetuksella on tarkoitus täsmentää mainittuja
erityisiä syitä.
Valiokunta pitää kevennetyn todistusmenettelyn
käyttömahdollisuutta perusteltuna pykäläehdotuksessa
kuvattuihin tarkoituksiin. Koska kysymyksessä kuitenkin
on tavallaan lain soveltamisalan rajaus, on tärkeää,
että velvollisuuden määräytymisen
perusteista säädetään riittävän täsmällisesti
ja tarkkarajaisesti lain tasolla ja että asetuksenantovaltuus
on myös riittävän täsmällinen
ja tarkkarajainen. Poikkeusmenettelyn tulee olla myös
riittävän suppea, jotta direktiivi voidaan katsoa
riittävällä tavalla toimeenpannuksi.
Valiokunta ehdottaa pykälän tarkentamista edellä esitettyyn
viitaten täsmällisemmäksi ja arvon määrittämistä hyvin
vähäiseksi vähäisen sijaan siten
kuin yksityiskohtaisissa perusteluissa esitetään.
Valiokunta katsoo, että muutokset ovat teknisiä eivätkä muuta
säännöksen tavoiteltua sisältöä.
Lähtökohtana tulee pitää esityksen mukaisesti
arvon määrittämistä asetuksella
tarkemmin noin 50 000 euron luokkaan. Arvon vähäisyyttä arvioitaessa
tulee ottaa huomioon nimenomaan rakennuksen arvon vähäisyys
suhteessa energiatodistusten laatimisesta aiheutuviin kustannuksiin.
Pykälän toinen poikkeus liittyy erityisesti kiinteistön
luovutuksiin, joissa kauppa tehdään suoraan myyjän
ja ostajan välillä ilman, että rakennus
on vapaasti myynnissä markkinoilla, esimerkiksi lähisukulaisten
välisessä kaupassa, kuolinpesän järjestelyihin
liittyvissä kaupoissa tai muutoin tilanteessa, jossa kiinteistöä ei
ole annettu julkisesti myyntiin. Lakiehdotuksen sisältämät
velvoitteet koskevat ylipäänsä julkisesti
esille laitettuja myynti- ja vuokrausilmoituksia, joilla tarkoitetaan
kaupallisissa tiedotusvälineissä olevia ilmoituksia.
Valiokunta toteaa lisäksi, että velvoitetta hankkia energiatodistus
ei sovelleta purettavaksi myytäviin rakennuksiin eikä määräaikaisiin,
lyhytaikaisiin vuokrauksiin, mikä todetaan hallituksen esityksen
6 §:n perusteluissa.
Täytäntöönpanon seuranta
Valiokunta tähdentää, että energiatodistusmenettelyn
laajentuessa koskemaan vanhoja pientaloja korostuu informaatiotarve
eri ratkaisuista, toimintatavoista ja hyvistä käytännöistä.
Yhtenäinen energiatodistusjärjestelmä on
tarkoituksenmukainen, mutta erityisesti pientaloja koskevien todistusten
hintaan kohdistuu voimakkaita paineita. Hintatason pitämiseksi
kohtuullisena on edistettävä valtakunnallisesti
yhdenmukaisten, helppokäyttöisten työkalujen
ja palvelujen kehittämistä erityisesti pientaloille.
Valtakunnallisen informaation ja helppokäyttöisten
työkalujen ja palvelujen edistämiseen sekä lain
valvontaan on osoitettava riittävät resurssit.
Valiokunta korostaa, että lain täytäntöönpanon
seurannalla on varmistuttava myös todistusten laatijoiden
pätevyydestä ja riippumattomuudesta, todistusten
korkealaatuisuudesta ja hintatason kohtuullisuudesta. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta edellyttää, että ympäristöministeriö seuraa
lain täytäntöönpanoa ja energiatodistuksen
hintatason määräytymistä markkinoilla sekä hintatason
kohtuullisuutta suhteessa siitä saatavaan hyötyyn
ja antaa valiokunnalle selvityksen tilanteesta sekä laatijoiden
pätevyydestä ja todistusten laadusta sopivan ajan
kuluessa lain voimaantulosta ottaen erityisesti huomioon mahdollisuuden
tarkastella pientaloja koskevia käytäntöjä (Valiokunnan
lausumaehdotus).