Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Asumisen korkea hinta on yksi suurimmista ongelmista Helsingissä. Se aiheuttaa kaupunkiköyhyyttä ja on jopa talouskasvun este, kun osaavalla työvoimalla ei ole varaa muuttaa työn perässä. Siksi tarvitaan kaikki keinot kohtuuhintaisten asuntojen luomiseksi pääkaupunkiseudulle.
Asumisen hinnan alentaminen onnistuu kaupunkien ja kaupunkiseutujen vahvalla asunto-, tontti- ja maapolitiikalla. Pitää rakentaa riittävästi ja samalla huolehtia siitä, että syntyy oikeasti kohtuuhintaisia koteja.
Edullisimmat asunnot rakennetaan usein kaupunkien toimesta pitkäaikaisella korkotuella. Valtaosa kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista Helsingissä on kaupungin vuokra-asunnoissa tai kolmannen sektorin tuottamissa asunnoissa. Jotta kohtuhintaisia asuntoja syntyy enemmän kuin niitä vapautuu käyttörajoituksista, on ARA-tuotanto pidettävä riittävän korkealla tasolla. Pääkaupunkiseudun asuntotuotannosta 40 % tulisi olla kohtuuhintaista.
Korkotukilainojen ehtoja muutettiin oikeansuuntaisesti, mutta tämänhetkiseen taloustilanteeseen nähden riittämättömästi. Tehokkaampi instrumentti kohtuuhintaisen asuntotuotannon takaamiseksi on pääkaupunkiseudulle maksettava käynnistysavustus. Käynnistysavustuksen määrää tulisi nostaa 15 000 euroon asuntoa kohden, ja käynnistysavustusten käyttöaluetta olisi hyvä laajentaa Tampereen ja Turun seuduille.
Kohtuuhintaisten asuntojen rakentaminen tekee hyvää myös kaupunkikehitykselle, koska niiden avulla voidaan tehokkaasti estää segregaatiota eli asuinalueiden eriytymistä rikkaiden ja köyhien alueiksi. ARA-tuetun rakennuskannan kasvu myös osaltaan hillitsee yleistä vuokrakehitystä, joten vaikutus on kauttaaltaan asuntomarkkinoita tervehdyttävä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,