7.1
Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
2 §. Soveltaminen eräissä tapauksissa. Voimassa olevan pykälän 1 momentissa säädetään toiminnoista, joiden käyttökustannuksiin valtionosuuden myöntämisestä säädetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetussa laissa. Momentissa mainitut vanhentuneet lakiviittaukset ehdotetaan päivitettäviksi viittaamaan voimassa oleviin lakeihin. Viittaus varhaiskasvatuslaissa (36/1973) tarkoitettuun lasten päivähoitoon ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi varhaiskasvatuslaissa (540/2018) tarkoitettuun toimintaan, viittaus kuntien kulttuuritoiminnasta annettuun lakiin (728/1992) viittaukseksi saman nimiseen uuteen lakiin 166/2019 ja viittaus kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin (1704/2009) saman nimiseen uuteen lakiin 618/2021.
11 §. Esi- ja perusopetuksen rahoitus. Pykälän 3 momentissa oleva viittaus kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 38 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaavaan säännökseen eli 35 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
23 §. Keskimääräiset yksikköhinnat. Pykälän 1 momentissa olevat viittaukset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 54 §:n 2 momenttiin ja 57 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaaviin säännöksiin eli 19 §:n 2 momenttiin ja 22 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
24 b §.Lukion yksikköhinnan laskeminen varainhoitovuosille 2023 ja 2024. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi 24 b §, jossa säädettäisiin lukiokoulutuksen yksikköhinnan laskemisesta varainhoitovuosina 2023 ja 2024. Ehdotetun säännöksen mukaan poiketen siitä, mitä 24 §:n 1 ja 10 momentissa säädetään, lukion yksikköhinnat opiskelijaa kohden varainhoitovuosille 2023 ja 2024 laskettaisiin vuonna 2019 aiheutuneiden valtakunnallisten kokonaiskustannusten perusteella ja viimeksi mainitun vuoden opiskelijamäärien perusteella. Kyseisinä varainhoitovuosina ei siis noudatettaisi 24 §:n 1 momentin säännöstä, jonka mukaan lukion yksikköhinnat opiskelijaa kohden lasketaan vuosittain kaikille koulutuksen järjestäjille lukiolaissa ja oppivelvollisuuslaissa tarkoitetun lukiokoulutuksen sekä lukiokoulutuksen järjestäjän järjestämän tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen järjestämisestä yksikköhintojen määräämistä edeltänyttä vuotta edeltäneenä vuonna aiheutuneiden valtakunnallisten kokonaiskustannusten perusteella.
Voimassa olevan 24 §:n 1 momentin mukaan huomioon otettavista kokonaiskustannuksista vähennetään ensin 1,44 prosenttia lukion erityisen koulutustehtävän lisärahoitusta varten. Lakiin 1114/2021 sisältyvän siirtymäsäännöksen nojalla lain 24 §:n 1 momentissa säädettyä erityisen koulutustehtävän saaneiden lukioiden rahoitusosuutta sovelletaan ensimmäisen kerran määrättäessä rahoitusta varainhoitovuodelle 2027. Siirtymäsäännöksen mukaan erityisen koulutustehtävän saaneiden lukioiden rahoitusosuus on 1,57 prosenttia määrättäessä rahoitusta varainhoitovuosille 2023 ja 1,55 prosenttia määrättäessä rahoitusta varainhoitovuodelle 2024. Myös varainhoitovuosien 2023 ja 2024 rahoitusta määrättäessä huomioon otettavista kokonaiskustannuksista eli vuoden 2019 kustannuksista vähennettäisiin 24 §:n 1 momentin mukaisesti erityisen koulutustehtävän lisärahoitus, käytännössä varainhoitovuosia 2023 ja 2024 koskevassa siirtymäsäännöksessä säädetyn prosenttiosuuden mukaisesti.
Voimassa olevan 24 §:n 1 momentin mukaan yksikköhintoja laskettaessa niiden opiskelijoiden lukumäärä, jotka opiskelevat tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa, painotetaan kertoimella 1,17. Käytettäessä varainhoitovuoden 2019 toteutuneita suoritteita, käytetään tältä osin kuitenkin kyseisenä vuonna järjestetyn koulutuksen opiskelijamääriä ja kertoimia, eli lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen opiskelijamäärää ja sille säädettyä kyseisenä vuonna voimassa ollutta painokerrointa. Tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta järjestetään vasta 1.8.2022 lukien.
Voimassa olevan 24 §:n 10 momentin mukaan lukiolaissa tarkoitetusta koulutuksesta aiheutuneisiin valtakunnallisiin kokonaiskustannuksiin lisätään 380 000 euroa vuonna 2019, 6 492 000 euroa vuonna 2020, 9 742 000 euroa vuonna 2021, 13 892 000 euroa vuonna 2022, 7 780 000 euroa vuonna 2023 ja 4 530 000 euroa vuonna 2024. Nämä lisäykset johtuvat vuosina 2017—2019 voimassa olleen kilpailukykysopimuksen mukaisista lomarahaleikkauksista sekä 1.8.2019 voimaan tulleen uuden lukiolain aiheuttamista toimeenpanokustannuksista. Lomarahaleikkausten lisäykset ovat olleet tarpeen vuosien 2020—2022 rahoituksen tason määrittämisessä, koska varainhoitovuosien 2017—2019 kustannuspohja on lomarahaleikkauksia vastaavasti alempi. Lukiouudistuksen määrärahalisäyksiä puolestaan on tarpeellista lisätä kustannuspohjaan vuosina 2018—2024, koska lukiouudistuksen kustannukset lisääntyvät asteittain vuosina 2018—2021, mutta tulevat huomioiduiksi kustannuspohjassa kolmen vuoden viiveellä.
Ehdotetun säännöksen mukaan valtakunnallisiin kokonaiskustannuksiin lisättäisiin 13 892 000 euroa vuonna 2023 ja 2024. Tämä euromäärä muodostuisi voimassa olevaa 10 momenttia vastaavasti kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkauksista sekä lukiouudistuksen määrärahalisäyksistä ja korvaisi voimassa olevan lain 24 §:n 10 momentissa säädetyt euromäärät vuosien 2023 ja 2024 osalta. Ehdotetusta euromäärästä 5 742 000 euroa olisi kilpailukykysopimukseen liittyvää kompensaatiota ja 8 150 000 euroa lukiouudistuksen toimeenpanoon liittyvää lisämäärärahaa. Lukiouudistuksen toimeenpanon täysimääräinen lisämääräraha on 8 530 000 euroa, josta vuoden 2019 kustannuspohjan toteutuneissa kustannuksissa katsottaisiin huomioiduksi vuodelle 2019 allokoitu lisämäärärahan osuus 380 000 euroa, mutta muu osuus lisättäisiin kustannuspohjaan euromääräisenä lisäyksenä. Lukiouudistuksen toimeenpano tulee täysimääräisesti huomioiduksi vuonna 2022, jonka vuoksi lisättävä euromäärä on sama vuosina 2023 ja 2024.
28 a §.Opetustuntiperusteisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen yksikköhinta varainhoitovuosina 2023 ja 2024. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi 28 a §, jossa säädettäisiin opetustuntiperusteisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen yksikköhinnan laskemisesta varainhoitovuosina 2023 ja 2024. Ehdotetun säännöksen mukaan poiketen siitä, mitä 28 §:n 1 momentissa säädetään, varainhoitovuosille 2023 ja 2024 taiteen perusopetuksen yksikköhinta laskettaisiin jakamalla vuonna 2019 aiheutuneet valtakunnalliset kokonaiskustannukset viimeksi mainittuna vuonna pidettyjen opetustuntien yhteismäärällä. Kyseisinä varainhoitovuosina ei siis noudatettaisi 28 §:n 1 momentin säännöstä, jonka mukaan taiteen perusopetuksen yksikköhinta lasketaan vuosittain jakamalla yksikköhinnan määräämistä edeltänyttä vuotta edeltäneenä vuonna taiteen perusopetuksesta aiheutuneet valtakunnalliset kokonaiskustannukset yksikköhintojen määräämistä edeltänyttä vuotta edeltäneenä vuonna pidettyjen opetustuntien yhteismäärällä.
Ehdotetun säännöksen mukaan valtakunnallisiin kokonaiskustannuksiin lisättäisiin 748 000 euroa. Kyseessä olisi voimassa olevan 28 §:n 2 momentissa säädettyä vastaava kilpailukykysopimukseen liittyvä kompensaatio.
29 §. Esi- ja perusopetuksen yksikköhinnat. Pykälän 1 momentin johdantolauseessa oleva viittaus kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 38 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaavaan säännökseen eli 35 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
35 c §. Museoiden ja esittävän taiteen toimintayksiköiden yksikköhinnat varainhoitovuosina 2023 ja 2024. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi 35 c §, jossa säädettäisiin museoiden ja esittävän taiteen toimintayksiköiden yksikköhintojen laskemisesta varainhoitovuosina 2023 ja 2024. Ehdotetun säännöksen mukaan poiketen siitä, mitä poiketen siitä, mitä 35 §:n 1 momentissa säädetään, varainhoitovuosille 2023 ja 2024 yksikköhinnat laskettaisiin jakamalla vuonna 2019 toiminnasta aiheutuneet käyttökustannukset asianomaisten kulttuurilaitosten viimeksi mainitun kalenterivuoden todellisten henkilötyövuosien yhteismäärällä. Kyseisinä varainhoitovuosina ei siis noudatettaisi 35 §:n 1 momentin säännöstä, jonka mukaan museoiden ja esittävän taiteen toimintayksiköiden yksikköhinnat lasketaan vuosittain jakamalla yksikköhintojen määräämistä edeltänyttä vuotta edeltäneenä vuonna niiden toiminnasta aiheutuneet käyttökustannukset asianomaisten kulttuurilaitosten saman kalenterivuoden todellisten henkilötyövuosien yhteismäärällä.
Lain 35 §:n 2 momentin mukaan yksikköhinnat lasketaan erikseen 1) museoille, 2) orkestereille, kuoroille ja muille ensisijaisesti musiikin alan toimintayksiköille sekä 3) teattereille, tanssin ja sirkuksen alan toimintayksiköille sekä muille sellaisille esittävän taiteen toimintayksiköille, jotka eivät ole 2 kohdassa tarkoitettuja ensisijaisesti musiikin alan toimintayksiköitä. Ehdotetun säännöksen mukaan museoiden käyttökustannuksiin lisättäisiin 324 000 euroa, 35 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettujen toimintayksiköiden käyttökustannuksiin 426 000 euroa ja mainitun momentin 3 kohdassa tarkoitettujen toimintayksiköiden käyttökustannuksiin 233 000 euroa. Kyseessä olisi voimassa olevan 35 §:n 7 momentissa säädettyä vastaava kilpailukykysopimukseen liittyvä kompensaatio.
51 §.Rahoituksen maksaminen käyttökustannuksiin. Pykälässä oleva viittaus kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 49 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaavaan säännökseen eli 46 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
64 §.Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain eräiden säännösten soveltaminen. Pykälän 1 momentissa olevat viittaukset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain lainkohtiin ehdotetaan muutettavaksi viittauksiksi uuden lain vastaaviin säännöksiin. Momentin 1 kohdan viittaus 55 §:n 2 momenttiin ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi 21 §:n 2 momenttiin, 2 kohdan viittaus 61 §:n 2 momenttiin viittaukseksi 53 §:n 2 momenttiin, 3 kohdan viittaus 62 §:n 3 momenttiin viittaukseksi 54 §:n 3 momenttiin, 4 kohdan viittaus 63 §:ään viittaukseksi 55 §:ään ja 5 kohdan viittaus 63 b §:ään viittaukseksi 56 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
7.2
Laki vapaasta sivistystyöstä
11 §. Yksikköhinta. Pykälän 4 momentissa olevat viittaukset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 54 §:n 2 momenttiin ja 57 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaaviin säännöksiin eli 19 §:n 2 momenttiin ja 22 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
11 a §. Yksikköhinta varainhoitovuosille 2023 ja 2024. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi 11 a §, jossa säädettäisiin yksikköhintojen laskemisesta varainhoitovuosina 2023 ja 2024. Ehdotetun säännöksen mukaan poiketen siitä, mitä poiketen siitä, mitä 11 §:n 2—6 momentissa säädetään, varainhoitovuosille 2023 ja 2024 yksikköhinnat lasketaan jakamalla asianomaisesta toiminnasta vuonna 2019 aiheutuneet käyttökustannukset viimeksi mainitun vuoden asianomaisen toiminnan suoritteiden määrällä. Kyseisinä varainhoitovuosina ei siis noudatettaisi säännöksiä, jonka mukaan yksikköhinnat lasketaan vuosittain jakamalla yksikköhintojen määräämistä edeltänyttä vuotta edeltäneenä vuonna toiminnasta aiheutuneet käyttökustannukset asianomaisten toiminnan suoritteiden määrällä.
Voimassa olevan lain 11 §:n 11 momentin mukaan vuosina 2020—2022 vapaan sivistystyön oppilaitosten toiminnasta aiheutuneisiin käyttökustannuksiin lisätään kansanopistojen osalta 55 000 euroa, valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten osalta 8 000 euroa, kansalaisopistojen osalta 1 252 000 euroa ja kesäyliopistojen osalta 9 000 euroa. Ehdotetun säännöksen mukaan käyttökustannuksiin lisättäisiin kansanopistojen osalta 55 000 euroa, valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten osalta 8 000 euroa, kansalaisopistojen osalta 1 252 000 euroa ja kesäyliopistojen osalta 9 000 euroa. Kyseessä olisi voimassa olevan 11 §:n 11 momentissa säädettyä vastaava kilpailukykysopimukseen liittyvä kompensaatio.
12 §.Kustannustason sekä toiminnan laajuuden ja laadun muutos. Pykälässä olevat viittaukset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 54 §:n 2 momenttiin ja 57 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaaviin säännöksiin eli 19 §:n 2 momenttiin ja 22 §:ään. Lisäksi poistettaisiin säännöksessä oleva maininta lain numerosta, koska lain numero mainitaan jo edellä lain 11 §:n 4 momentissa. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.
18 §. Maksaminen. Pykälässä oleva viittaus kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 49 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden lain vastaavaan säännökseen eli 46 §:ään. Säännöstä ei ehdoteta muutoin muutettavaksi.