1.1
Luotsauslaki
1 §.Lain tarkoitus. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jonka mukaan laissa olisi tarkoitus säätää myös velvollisuudesta käyttää luotsia, luotsien tehtävistä ja vastuusta sekä luotsausyhtiön oikeuksista ja velvollisuuksista.
2 §.Määritelmät. Nykyisten luotsauksen, luotsin ja luotsausyhtiön jatkoksi pykälään lisättäisiin uudet määritelmät 4 - 23, joilla määriteltäisiin lain keskeiset käsitteet sekä varmistettaisiin käytettävän terminologian yhdenmukaisuus. Pääosa uusista määritelmistä liittyy asetuksesta lakiin otettaviin luotsinkäyttövelvollisuutta ja luotsaustutkintoja koskeviin säännöksiin. Nykyisin asetuksessa oleva luotsipaikan määritelmä siirrettäisiin täsmennettynä kohtaan 4. Luotsipaikalla tarkoitettaisiin luotsattavaksi väyläksi määrätyn väylän avomeren puoleisessa päässä tai luotsattavalla väylällä olevaa karttaan merkittyä aluetta, jossa luotsi nousee alukseen tai poistuu aluksesta tai jossa vaihdetaan luotsia. Liikenteen turvallisuusvirasto antaa 21 §:n mukaan tarkemmat määräykset luotsipaikoista. Ne pyritään määrittelemään niin, että luotsin nousu alukseen ja poistuminen aluksesta sekä alusten navigointi ja kohtaaminen luotsipaikalla on turvallista. Nykyisessä laissa 5 §:ssä oleva viittaus vesilaissa tarkoitettuun yleisiin kulkuväyliin siirrettäisiin määritelmiin kohtaan 5. Yleisellä kulkuväylällä tarkoitettaisiin vesilain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 13 kohdassa tarkoitettua yleistä kulkuväylää. Lakiehdotukseen sisältyvien uusien toimivaltasäännösten vuoksi laissa on tarpeen määritellä VTS-viranomainen, joka 6 kohdan mukaan on sama kuin alusliikennepalvelulaissa (623/2005). Luotsin käyttöä koskevien säännösten vuoksi laissa on tarpeen määritellä jäänmurtaja. Kohdan 7 mukaan jäänmurtajalla tarkoitettaisiin alusta, jota käytetään alusten jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksesta annetussa laissa tarkoitetun jäänmurtaja-avustuksen antamiseen. Kohtaan 8 otettaisiin uutena valtionaluksen määritelmä, joka on sama kuin aluevalvontalaissa (755/2000). Hinausyhdistelmän luotsinkäyttövelvollisuutta koskevan uuden säännöksen vuoksi lakiin on tarpeen ottaa uusi määritelmä, joka koskee alusten automaattista tunnistusjärjestelmää. Sen määritelmässä viitattaisiin SOLAS-yleissopimukseen, jolla tarkoitetaan kohdan 9 mukaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta (SopS 11/1981) ja siihen myöhemmin tehtyjä muutoksia. Kohdan 10 mukaan automaattisella tunnistusjärjestelmällä (AIS) tarkoitettaisiin SOLAS-yleissopimuksen navigoinnin turvallisuutta koskevassa V luvussa tarkoitettua alusten automaattista tunnistusjärjestelmää. Lakiehdotukseen sisältyvien uusien luotsaustutkinnon järjestäjää ja järjestämistä koskevien säännösten vuoksi laissa on tarpeen määritellä STCW-yleissopimus ja laivasimulaattori. Kohdan 11 mukaan STCW-yleissopimuksella tarkoitettaisiin merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa STCW-yleissopimusta (SopS 22/1984) ja siihen myöhemmin tehtyjä muutoksia. Kohdan 12 mukaan laivasimulaattorilla tarkoitettaisiin STCW-yleissopimuksen mukaisesti arvioidun oppilaitoksen tai ammattikorkeakoulun laivasimulaattoria, jota käytetään merenkulkijoiden koulutuksessa. MARPOL-yleissopimuksella puolestaan tarkoitettaisiin kohdan 13 mukaan alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvää vuoden 1978 pöytäkirjaa (SopS 51/1983) ja siihen myöhemmin tehtyjä muutoksia. Tällä hetkellä luotsinkäyttövelvollisuuden laukaisevien vaarallisten ja haitallisten lastien määritelmät ovat luotsauksesta annetussa valtioneuvoston asetuksen (246/2011) 2 §:ssä. Määritelmät otettaisiin lakiin ja päivitettäisiin kansainvälisiin sopimuksiin tehtyjä muutoksia vastaavasti. Lastia koskevissa määritelmissä käytetyt Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) säännöstöt avattaisiin kohdissa 14 ja 15 ja lastin määritelmät otettaisiin kohtiin 16 - 20. IGC-säännöstö koskee nesteytettyjä kaasuja irtolastina kuljettavien alusten rakentamista ja varustamista. IMDG-säännöstö koskee vaarallisten aineiden kuljetusta kappaletavarana aluksessa. Kohdassa 16 määriteltäisiin öljy, jolla tarkoitettaisiin kivennäisöljyjä kaikissa muodoissaan. Kohdassa 17 määriteltäisiin nesteytetty kaasu viittaamalla IGC-säännöstöön. Haitallinen nestemäinen aine määriteltäisiin 18 kohdassa viittaamalla MARPOL-yleissopimukseen. Kohdassa 19 määriteltäisiin vaarallinen kiinteä irtolasti viittaamalla SOLAS-yleissopimukseen, jonka avulla myös 20 kohdan INF-lasti määriteltäisiin. Luotsausta Saimaalla koskevien säännösten takia on tarpeen määritellä Saimaan kanavan vuokra-alue, Saimaan kanava ja Saimaan vesialue. Määritelmät otettaisiin kohtiin 21 - 23.
4 d §.Toimintakäsikirja. Lakiin lisättäisiin uusi 4 d §, johon otettaisiin toimintakäsikirjaa koskevat säännökset. Toimintakäsikirjalla varmistettaisiin luotsaustoiminnan lainmukaisuus ja yhdenmukaisuus sekä varauduttaisiin toimintaan onnettomuus- ja poikkeustilanteissa. Ensimmäinen momentti velvoittaisi luotsausyhtiön laatimaan ja ylläpitämään toimintakäsikirjaa, jonka sisältöä koskevat vaatimukset olisivat kohdissa 1 - 4. Kohta 1 velvoittaisi kuvaamaan luotsauspalvelujen tarjoamisen, mikä on tarkoitettu tehtäväksi 4 §:n mukaisessa laajuudessa. Kohta 2 koskisi luotsien oikeuksia ja velvollisuuksia. Toimintakäsikirjassa olisi kuvattava menettelyt, joilla varmistetaan, että luotseille säädettyjä oikeuksia ja velvollisuuksia noudatetaan. Kohta 3 velvoittaisi kuvaamaan luotsauksia koskevan tiedonvaihdon ja yhteistoiminnan VTS-viranomaisen kanssa. Kohta 4 koskisi toimintaa onnettomuus- ja poikkeustilanteissa. Siirtymäsäännös velvoittaisi luotsausyhtiön laatimaan toimintakäsikirjan puolen vuoden kuluessa lain voimaantulosta. Ylläpito tarkoittaisi sitä, että toimintakäsikirja on päivitettävä, kun toiminnassa tapahtuu sisäisistä menettelyistä, toimintaympäristöstä tai sääntelystä johtuvia muutoksia. Toinen momentti velvoittaisi Luotsausyhtiön antamaan toimintakäsikirjan ja sen päivitykset Liikenteen turvallisuusvirastolle tiedoksi ennen sen käyttöönottoa. Liikenteen turvallisuusvirasto käyttäisi toimintakäsikirjaa luotsauksen valvonnassa. Luotsien osallistuminen toimintakäsikirjan laatimiseen olisi tärkeää siksi, että luotsi on vastuussa luotsauksesta ja luotsille on laissa säädetty velvollisuuksia ja oikeuksia. Toimintakäsikirjalla voitaisiin tukea luotseja luotsaukseen liittyvien tehtävien hoidossa sekä edistää yhdenmukaisia luotsauskäytäntöjä ja turvallisuuskulttuuria. Onnettomuustutkintakeskus on useissa tutkintaselostuksissaan (C1/2011 M M/V Stadiongracht, M2012-01 M/S Barentszdiep, M2012-02 M/S Phoenix J (ATG) ja M2013-04 MT Jurmo) kiinnittänyt huomiota yhtiön sisäisten menettelytapojen kehittämisen tarpeeseen ja suosittanut luotsausalueiden käytäntöjen yhtenäistämistä luotsien ja VTS-keskusten välisen yhteistyön parantamiseksi. Luotsausyhtiö ja VTS-viranomainen ovat jo alkaneet parantaa yhteistyötään. Velvoitetta siihen ei kuitenkaan ole, vaikka yhteistyön on todettu vaikuttavan merkittävästi alusliikenteen turvallisuuteen. Lainsäädäntöön otettavalla vaatimuksella määritellä yhteistyö ja menettelyt molempien organisaatioiden toimintakäsikirjoissa varmistettaisiin yhteistyön ja tiedonvaihdon säännönmukaisuus ja toimivuus. Luotsausyhtiölle ehdotettu velvoite laatia toimintakäsikirja on vastaava kuin alusliikennepalvelulain 19 §:ssä oleva velvoite VTS-viranomaiselle. Luotsihenkilökunnan ja VTS-keskusten välistä yhteistyötä koskevat menettelyt voidaan kirjata yhdenmukaisina molempiin toimintakäsikirjoihin.
5 §.Velvollisuus käyttää luotsia. Pykälän otsikossa korvattaisiin sana luotsinkäyttövelvollisuus ilmaisulla velvollisuus käyttää luotsia, joka paremmin kuvaa pykälän sisältöä. Pykälää muutettaisiin niin, että ensimmäisessä momentissa oleva viittaus vesilakiin poistettaisiin, koska yleinen kulkuväylä olisi määritelty jo 2 §:ssä. Pykälän nykyiset 1 ja 2 momentit yhdistettäisiin. Luotsinkäyttövelvollisuutta koskevat säännökset siirrettäisiin luotsausasetuksesta (246/2011) 5 §:n 1 momenttiin otettaviin uusiin kohtiin 1 - 4. Luotsinkäyttövelvollisuus määräytyisi kuten nykyisinkin joko aluksen lastin vaarallisuuden tai haitallisuuden tai aluksen koon perusteella. Samalla säännöksiä täsmennettäisiin ja syväykseen liittyvä raja poistettaisiin. Syväyksensä puolesta luotsinkäyttövelvollisia aluksia on vain muutamia ja ne ovat pääasiassa pieniä hinaajia. Saimaan kanavalla ja Saimaan vesialueella liikennöivien alusten luotsinkäyttövelvollisuuden pituusraja nostettaisiin 35 metriin nykyisestä 25 metristä. Ehdotetut muutokset yhdenmukaistaisivat luotsinkäyttövelvollisuuden kokorajoja Norjan ja Ruotsin kanssa.
Ensimmäisen momentin 1 kohdan vaarallista tai haitallista lastia kuljettava alus, alusyhdistelmä ja hinausyhdistelmä olisi velvollinen käyttämään luotsia. Kohdassa 2 määrättäisiin kokorajat, joita suuremmat Suomen aluevesillä liikennöivät alukset ja alusyhdistelmät olisivat velvollisia käyttämään luotsia. Pituuden raja olisi 70 metriä ja leveyden 14 metriä, joista kumman tahansa ylittäminen velvoittaisi luotsin käyttöön. Kohta 3 koskee liikennöintiä Saimaan kanavalla ja Saimaan vesialueella. Alakohdassa a annettaisiin metrimäärä, jota pitempien alusten ja alusyhdistelmien olisi käytettävä luotsia. Alakohdassa b velvoitettaisiin hinausyhdistelmät käyttämään luotsia, jos hinattavan pituus ylittää 35 metriä. Velvoite ei kuitenkaan koskisi puutavaran uittoa. Kohdan 4 mukaan ulkomainen valtionalus olisi velvollinen käyttämään luotsia, jos sen pituus on yli 15 metriä. Pienet ulkomaiset valtionalukset vapautettaisiin luotsinkäyttövelvollisuudesta, koska pienillä aluksilla luotsin käyttö ei merkittävästi edistä alusliikenteen turvallisuutta tai ehkäise ympäristölle aiheutuvia haittoja. Ulkomaisten valtionalusten maahan tulosta ja maassaolosta säädetään aluevalvontalaissa.
Pykälän 2 momentiksi siirtyisi nykyinen kolmas momentti, jossa on säännökset aluksista, joita velvollisuus käyttää luotsia ei koske. Samalla momenttiin lisättäisiin uudet kohdat kaksi ja viisi. Nykyinen kohta kaksi muuttuisi kohdaksi kolme ja kohta kolme kohdaksi neljä. Uuden 2 kohdan mukaan luotsinkäyttövelvollisuus ei koskisi jäänmurtajaa, jota käytetään jäänmurtaja-avustuksen antamiseen alusten jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksesta annetussa laissa tarkoitetun tilauksen perusteella. Liikennevirasto voi jäänmurtopalvelujen järjestämistä koskevassa sopimuksessa edellyttää toiminnan laadun varmistamiseksi jäänmurtajien päällystöltä jäänavigointia koskevaa koulutusta ja laivasimulaattoriharjoittelua sekä käytännön kokemusta väylänavigoinnista. Uuteen 5 kohtaan otettaisiin säännös, jolla hinausyhdistelmiä vapautettaisiin luotsinkäytöstä. Luotsinkäyttövelvollisuus koskisi hinausyhdistelmää kuitenkin aina silloin, kun se kuljettaa vaarallista tai haitallista lastia. Alakohta a koskee pieniä yhteensä alle 70 metrisiä hinausyhdistelmiä. Alakohta b asettaa ehtoja edellistä isompien hinausyhdistelmien vapautumiselle velvollisuudesta käyttää luotsia. Se on mahdollista, jos hinaaja on pituudeltaan enintään 50 metriä ja hinattavan pituus on enintään 110 metriä ja hinaaja on varustettu ammattikäyttöön tarkoitetulla A-luokan automaattisella tunnistusjärjestelmällä (AIS), jolla ilmaistaan, että hinaus on käynnissä. Tämä varmistaisi, että muut alukset ja VTS-keskukset näkevät hinaajan liikkeen ja pystyvät ennakoimaan tulevia liikennetilanteita. Nykyisin hinaajat ja hinausyhdistelmät ovat pääosin vapautettuja luotsinkäytöstä päällikön erivapaudella. Hinaajille sattuu tilastojen mukaan vähän onnettomuuksia ja ne ovat vaikutuksiltaan pieniä. Hinausyhdistelmien jättäminen luotsinkäyttövelvollisuuden ulkopuolelle vähentää vapautusten käsittelyyn liittyviä hallintomenettelyjä sekä elinkeinon kustannuksia. Tämä vastaa myös käytäntöä muissa pohjoismaissa.
Pykälän 3 momentiksi siirtyisi nykyinen neljäs momentti, jossa on säännökset aluksista, jotka on vapautettu kokoon perustuvasta velvollisuudesta käyttää luotsia. Kolmas momentti muutettaisiin koskemaan kaikkia aluksia, jotka on vapautettu velvollisuudesta käyttää luotsia. Momentin 1 kohtaa muutettaisiin niin, että aluksen kokoon perustuvasta luotsinkäyttövelvollisuudesta olisi vapautettu alus, jonka päälliköllä on kyseistä väylää ja alusta koskeva joko a linjaluotsinkirja tai b erivapaus. Niiden myöntämisen ehdoista on säännökset jäljempänä 14 ja 16 §:ssä. Kohdassa 2 on ehtoja pienten säiliöalusten vapautumiselle luotsinkäyttövelvollisuudesta. Se on mahdollista, jos sekä päälliköllä että perämiehellä on kyseistä väylää ja alusta koskeva linjaluotsinkirja ja alus kuljettaa LNG:tä tai kevyttä tai vähärikkistä polttoöljyä. Kevyttä tai vähärikkistä polttoöljyä kuljettavan aluksen olisi lisäksi oltava kaksoisrunkoinen. Momentin 3 kohdassa olevat vesialueita koskevat määritelmät täsmennettäisiin. Saimaan sisäisessä liikenteessä olevat alukset olisivat edelleen vapautettuja luotsinkäyttövelvollisuudesta, jos ne eivät kuljeta vaarallista tai haitallista lastia. Mikäli Saimaan sisäisessä liikenteessä liikennöivä alus tekee matkoja kyseisen vesialueen ulkopuolelle, sovelletaan siihen Saimaan kanavalla ja Suomen aluevesillä voimassa olevia luotsinkäyttövelvollisuutta koskevia säännöksiä. Momenttiin otettaisiin uusi 4 kohta, joka vapauttaa velvollisuudesta käyttää luotsia ne alukset, joille Liikenteen turvallisuusvirasto on myöntänyt 21 §:n nojalla poikkeuksen.
Pykälän 4 momentti olisi nykyinen 5 momentti, jota täsmennettäisiin niin, että Liikenteen turvallisuusviraston olisi perusteltava syyt, jos se päättää, että nimetyn päällikön tai tietyn aluksen on käytettävä luotsia.
Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, joka velvoittaisi aluksen päällikön ilmoittamaan luotsauksestaan VTS-keskukselle silloin, kun alus saapuu VTS-alueelle. Jos hän käyttää jotain edellä 3 momentissa tarkoitettua vapautusta velvollisuudesta käyttää luotsia, hänen on ilmoitettava vapautuksen numero. Tämä ilmoitusvelvollisuus mahdollistaa VTS-keskusten osallistumisen luotsauslain valvontaan. Vastaavanlainen velvollisuus on Ruotsin lainsäädännössä.
Nykyinen 6 momentti, jossa on asetuksen antovaltuutus, kumottaisiin. Luotsinkäyttövelvollisuutta koskevat säännökset siirrettäisiin asetuksesta lakiin eikä asiasta enää olisi tarpeen säätää asetuksella.
6 §.Maksuvelvollisuus ja hinnoittelu. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että 3 momentissa olevan termi Saimaan vesistöalue korvataan termillä Saimaan vesialue. Pykälän 6 momentissa oleva aikaraja hintojen muutoksesta ilmoittamiselle muutettaisiin vähintään kolmeksi kuukaudeksi. Velvoitteesta ilmoittaa hinnoittelun muutoksista vähintään kuusi kuukautta etukäteen säädettiin silloin kun Luotsausliikelaitos yhtiöitettiin. Tällä haluttiin varmistaa, että asiakkaille ei tulisi yllätyksellisiä hinnankorotuksia. Luotsausyhtiön toiminta on nyt vakiintunut ja ilmoittamisaikaa voitaisiin lyhentää. Kolmen kuukauden ennakkoilmoituksella hinnat olisivat asiakkaiden tiedossa viimeistään lokakuun alussa. Hintojen olisi oltava edelleen kohtuullisia ja hintojen määräytymisperusteet ja yksikköhinnat olisi oltava julkisesti saatavilla.
Lakiin sisällytettäisiin luotsausyhtiölle velvollisuus toimittaa luotsausmaksuja koskevat ehdotukset luotsauspalvelujen käyttäjille ja yhtiön tulisi järjestää asiasta neuvottelut. Samanlainen neuvotteluvelvoite on annettu lentokenttäyhtiölle (Finavia Oyj) laissa lentoasemaverkosta ja -maksuista (210/2011), jonka 7 §:ssä on tarkemmin määritelty neuvotteluvelvoite ja 5 §:ssä vaatimus soveltaa yhtenäistä hinnoittelua syrjimättömin ja tasapuolisin ehdoin.
11 a §.Luotsaustutkinnot. Lakiin lisättäisiin uusi 11 a §, jossa olisi säännökset luotsin ohjauskirjan, linjaluotsinkirjan ja erivapauden saamisen edellytyksenä olevat tutkinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan luotsaustutkinto koostuisi kohtien 1 - 4 osa-alueista. Luotsin ohjauskirjan myöntämiseen vaadituista osa-alueista säädettäisiin 12 §:ssä. Linjaluotsinkirjan vaatimuksista säädettäisiin 14 §:ssä. Erivapauden vaatimuksista säädettäisiin 16 §:ssä. Kohdan 1 mukaan peitepiirroskokeella ja reittisuunnitelman laatimisella selvittäisiin hakijan väylätuntemus. Kirjalliseen kokeeseen kuuluisi 2 kohdan mukaan kysymyksiä tutkinnon kohteena olevan väylän tai väylien olosuhteita, liikennöintiä, alusliikennepalvelua, jäänmurtoa ja satamia koskevista asioista sekä luotsauslain ja alusliikennepalvelulain säännöksistä ja kyseisten lakien nojalla annetuista säännöksistä. Kohdan 3 mukaan laivasimulaattorissa tehtävässä kokeessa selvitettäisiin tutkinnon suorittajan kyky navigoida alusta laatimansa reittisuunnitelman mukaisesti optisesta ja tutkan avulla, kyky käsitellä ja kuljettaa alusta tutkinnon kohteena olevalla väylällä ja satamassa, kyky reagoida kohtaavaan ja risteävään liikenteeseen, kyky toimia vuorovaikutuksessa aluksen komentosiltahenkilöstön, muun liikenteen ja alusliikennepalvelun kanssa sekä kyky toimia poikkeustilanteissa. Kohdan 4 mukainen useita alustyyppejä käsittävä koe vaadittaisiin vain luotsin ohjauskirjan hakijalta.
Vaadittavat tutkinnon osa-alueet olisi 2 momentin mukaan suoritettava hyväksytysti ennen 11 b §:ssä tarkoitettua koeluotsausta. Luotsaustutkinnon järjestäjän olisi 3 momentin mukaan annettava tutkinnosta todistus tai hylkäävä päätös. Päätöksestä valittamista koskeva säännös otettaisiin 20 a §:ään. Pykälän 4 momenttiin otettaisiin valtuutussäännös, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi tarkemmat teknisluontoiset määräykset 1 momentissa tarkoitetun tutkinnon osa-alueiden sisällöstä, tutkinnon hyväksymiseen ja hylkäämiseen liittyvistä yksityiskohdista sekä tutkinnosta annettavasta todistuksesta.
Määräyksissä määriteltäisiin kullekin luotsattavalle väylälle, mitä osaamista tutkinnon suorittajan on osoitettava tutkinnon eri osa-aluilla. Määräyksissä huomioitaisiin kutakin väylää koskevat säännökset ja määräykset, jotka liittyvät luotsaukseen, VTS-palveluun, jäänmurtoon ja väylällä navigointiin sekä sataman tai satamien määräykset. Peitepiirroskoetta koskevissa määräyksissä edellytettäisiin, että hakijalla olisi riittävät tiedot tutkinnon kohteena olevasta väylästä ympäristöineen, väylän ominaisuuksista eri vuodenaikoina sekä aluksen navigoimiseen liittyvistä väylää koskevista rajoituksista ja säännöistä. Lisäksi määrättäisiin siitä, mitkä ovat sellaisia olennaisia, väyläntuntemusta kuvaavia asioita, jotka olisi esitettävä peitepiirroskokeessa, jotta se olisi hyväksyttävissä. Kirjallisessa kokeessa vaadittavaa osaamista koskevat määräykset liittyisivät alusliikennepalvelua, jäämurtoa ja satamia koskeviin säännöksiin ja yhteistyökäytäntöihin, onnettomuuksia ja hätätilanteita koskevia ilmoitusvelvollisuuksiin, sekä luotsauslain ja alusliikennepalvelulain säännöksiin, jotka koskevat päällikön ja luotsin velvollisuuksia ja oikeuksia. Laivasimulaattorikokeessa hakijalta vaadittavasta osaamisesta annettaisiin tarkempia määräyksiä, jotka liittyvät aluksen navigoitiin ja käsittelyyn tutkinnon kohteen olevalla väylällä ja satamassa eri vuodenaikoina. Määräyksissä määriteltäisiin myös vaatimukset, jotka koskevat kykyä kommunikoida muun liikenteen kanssa ja antaa tarvittavat ilmoitukset alusliikennepalvelulle, jäänmurtajille ja satamiin. Lisäksi määrättäisiin tarkemmin osaamisvaatimuksista, jotka koskevat toimintaa jäänmurtajien ja hinaajien kanssa.
11 b §.Koeluotsaus. Lakiin otettaisiin uusi 11 b §, jossa säädettäisiin koeluotsauksesta. Koeluotsauksella varmistettaisiin, että hakija myös käytännössä hallitsee tutkinnon kohteena olevat asiat. Luotsin ohjauskirjan tai linjaluotsinkirjan hakijan olisi 1 momentin mukaan osoitettava koeluotsauksessa kykenevänsä käytännössä turvallisesti luotsaamaan, navigoimaan ja käsittelemään alusta tutkinnon kohteena olevalla väylällä sekä pystyvänsä toimimaan vuorovaikutuksessa aluksen komentosiltahenkilöstön, muun liikenteen, alusliikennepalvelun ja jäänmurtajien kanssa sekä omaavansa riittävän paikallistuntemuksen. Koeluotsaus olisi 2 momentin mukaan tehtävä luotsin ohjauskirjaan tai linjaluotsinkirjaan merkittävään suuntaan. Luotsausoikeuden saaminen molempiin suuntiin vaatii siis kaksi koeluotsausta. Koeluotsauksen ottaisi 3 momentin mukaan vastaan Liikenteen turvallisuusviraston palveluksessa oleva, viraston tehtävään nimeämä virkamies, jolla on merikapteeninkirja ja joka on perehtynyt luotsausasioihin. Koeluotsauksessa läsnäolijoista säädettäisiin 4 momentissa. Luotsin ohjauskirjan saamiseen liittyvässä koeluotsauksessa olisi aina oltava läsnä kokenut luotsi, jolla on ohjauskirja kyseiselle väylälle. Säännöksellä varmistettaisiin se, että koeluotsauksessa olisi mukana riittävä asiantuntemus. Koeluotsauksen vastaanottajan olisi 5 momentin mukaan annettava koeluotsauksesta todistus tai hylkäävä päätös. Hylätty koeluotsaus voitaisiin uusia sen jälkeen kun hakija olisi suorittanut vähintään kaksi harjoittelumatkaa. Valtuutussäännös otettaisiin 6 momenttiin, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi tarkemmat määräykset koeluotsauksessa noudatettavista menettelytavoista, järjestelyistä, olosuhteista sekä koeluotsausasiakirjoista. Määräykset olisivat luonteeltaan menettelytapaa koskevia ja niihin voisi sisältyä koeluotsauksen käytännön järjestelyihin, sääolosuhteisiin ja käytettäviin asiakirjoihin liittyviä asioita.
11 c §.Luotsaustutkintojen järjestäminen. Lakiin lisättäisiin uusi 11 c §, johon otettaisiin luotsin ohjauskirjan, linjaluotsinkirjan ja erivapauden saamisen edellytyksenä olevien tutkintojen järjestämistä koskevat säännökset. Pykälän 1 momentin mukaan luotsaustutkintoja voisi järjestää oppilaitos tai ammattikorkeakoulu, jonka laadunhallintajärjestelmä on arvioitu ja hyväksytty STCW-yleissopimuksen mukaisesti. Luotsaustutkintoja järjestäville tahoille säädettävät yleiset edellytykset vastaisivat siten vaatimuksia, jotka merenkulkijoiden koulutusta järjestävien oppilaitosten on täytettävä. Liikenteen turvallisuusvirasto arvioisi, täyttääkö oppilaitos tai ammattikorkeakoulu1momentissa tarkoitetut yleiset vaatimukset sekä uudessa 11 d §:ssä säädetyt luotsaustutkintojen järjestäjää koskevat erityisvaatimukset. Arvion perustella Liikenteen turvallisuusvirasto hyväksyisi oppilaitoksen tai ammattikorkeakoulun tutkintojen järjestäjäksi siinä laajuudessa, kuin tutkintojen järjestäjä täyttää 11 d §:n vaatimukset. Liikenteen turvallisuusvirasto vastaisi 3 momentin mukaan tutkintotoiminnan järjestämisestä. Luotsaustutkinnot eivät sisälly ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteeseen (opetus- ja kulttuuriministeriön asetus ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteesta annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen muuttamisesta, 863/2015). Näin ollen luotsaustutkintoihin ei myöskään sovelleta ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain (630/1998) ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain (631/1998) sekä niiden nojalla annettuja säännöksiä, jotka koskevat ammatillisia tutkintoja.
11 d §.Luotsaustutkintojen järjestäjää koskevat vaatimukset. Lakiin otettaisiin uusi 11 d §, jossa olisivat luotsaustutkintojen järjestäjää koskevat erityisvaatimukset. Luotsaustutkintoja järjestävällä oppilaitoksella tai ammattikorkeakoululla olisi 1 momentin kohdan 1 mukaan oltava nimetty luotsaustutkinnoista vastaava henkilöstö sekä merenkulkijoiden koulutukseen hyväksytty, luotsaukseen perehtynyt opetushenkilöstö. Tutkintojen järjestäjällä olisi 2 kohdan mukaan oltava luotsauslaissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä asetettuihin vaatimuksiin perustuva luotsaustutkinto-ohjelma. Edelleen 3 kohdan mukaan luotsaustutkinnon järjestäjällä olisi oltava käytössään teknisesti korkeatasoinen laivasimulaattori, jossa on luotsauksen simulointiin soveltuvat ohjelmistot, ajantasaiset luotsattavat väylät ja alusmallit, sekä kohdan 4 mukaan luotsaustutkinnoissa tarvittavat tilat ja välineet. Väylien ajantasaisuuden vaatimus edellyttää sitä, että tutkinnon järjestäjä sitoutuu päivittämään laivasimulaattorin väylät aina, kun uusia väyliä otetaan käyttöön tai väyliin tehdään muutoksia. Kohdan 5 mukaan tutkinnon järjestäjän 11 c §:ssä tarkoitetun laadunhallintajärjestelmän olisi katettava kohdissa 1 – 4 säädetyt vaatimukset. Tutkinnon järjestäjällä olisi kohdan 6 mukaan oltava julkisesti saatavilla olevat hinnoitteluperusteet ja tutkintojen yksikköhinnat. Hintojen tulisi määräytyä tutkintojen järjestämisestä aiheutuvien keskimääräisten kustannusten perusteella.
Pykälän 2 momentin mukaan Liikenteen turvallisuusvirastolla olisi oikeus saada tutkintojen järjestäjältä toiminnan valvonnan kannalta tarpeelliset tiedot 1 momentissa tarkoitetuista seikoista ja tehdä tarkastuksia tutkinnon järjestäjän koulutustiloissa, joissa tässä laissa tarkoitettuja tutkintoja järjestetään, sekä olla läsnä tutkintotilaisuuksissa. Tarkastuksissa olisi noudatettava mitä hallintolain (434/2003) 39 §:ssä säädetään. Liikenteen turvallisuusvirasto voisi antaa tutkintojen järjestäjälle huomautuksen tai kirjallisen varoituksen, jos tutkintojen järjestäjä ei enää täytä tutkintojen järjestämisen edellytyksiä tai jos tutkintojen järjestämistä ei hoideta asianmukaisesti. Virasto voisi myös peruuttaa tutkinto-ohjelman hyväksymisen, jos huomautuksessa tai kirjallisessa varoituksessa todettuja epäkohtia ei poisteta kohtuullisen ajan kuluessa. Tutkinto-ohjelman hyväksyminen voitaisiin kuitenkin peruuttaa kokonaan vain, jos epäkohdat ovat merkittäviä.
Pykälän 3 momentin mukaan tutkinnon järjestäjän suorittaessa tässä laissa tarkoitettuja tehtäviään on noudatettava mitä hallintolaissa, viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999), sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) ja kielilaissa (423/2003) säädetään. Tutkintojen järjestäjän 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun henkilöstöön sovellettaisiin rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974). Tällä varmistettaisiin perustuslaissa tarkoitettujen perusoikeuksien, oikeusturvan ja hyvän hallinnon toteutuminen. Pykälän 4 momenttiin otettaisiin valtuutussäännös, jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä 1 momentin kohdissa 1 - 4 tarkoitetuista erityisvaatimuksista. Tarkempia säännöksiä voitaisiin antaa luotsaustutkintoja vastaanottavan henkilöstön pätevyysvaatimuksista, jotka koskevat pedagogista koulutusta ja laivasimulaattorin käyttökoulutusta. Lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto voisi tarvittaessa antaa tarkempia teknisluontoisia määräyksiä tutkinto-ohjelman sisällöstä ja luotsaustutkinnoissa noudatettavista menettelytavoista.
12 §.Luotsin ohjauskirja. Luotsin ohjauskirjaa koskevan pykälän 1 momentin 3, 4 ja 5 kohtia ja 3 momenttia muutettaisiin sekä lisättäisiin uusi 4 momentti. Kohtaa 3 muutettaisiin niin, että ohjauskirjan myöntämisen edellytyksenä olevia harjoittelumatkoja olisi oltava ohjauskirjaan merkittävällä väylällä tai väylällä ja laivasimulaattorissa. Tämä mahdollistaisi sen, että osa harjoittelumatkoista voitaisiin korvata harjoittelulla laivasimulaattorissa. Se on tarpeen, koska joillakin väylillä aluksia kulkee vain muutamia kertoja vuodessa. Luotsaustutkintotodistusta koskevaa 4 kohtaa täsmennettäisiin niin, että a alakohta koskisi ensimmäistä luotsin ohjauskirjaa hakevaa ja b alakohta sellaista hakijaa, jolla on aiempi ohjauskirja. Osa-alueita koskevat säännökset ovat 11 a §:ssä. Koeluotsausta koskevaa 5 kohtaa muutettaisiin niin, että hakijan olisi esitettävä todistus 11 b §:ssä tarkoitetusta koeluotsauksesta sillä väylällä, jolle ohjauskirjaa haetaan.
Pykälän 3 momentissa olevaa valtuutussäännöstä täsmennettäisiin niin, että valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset ohjauskirjan myöntämisen ja uudistamisen edellytyksistä sekä ohjauskirjaan merkittävistä tiedoista. Tarkoitus on, että tarkempia säännöksiä annettaisiin tarvittavista harjoittelumatkoista sekä siitä, kuinka suuri osa niistä voidaan korvata laivasimulaattorissa tehtävällä harjoittelulla. Nykyiset vaatimukset säilyisivät pääosin muuttumattomina. Lähtökohtana olisi se, että harvoin liikennöidyillä väylillä enintään puolet vaadittavista harjoittelumatkoista voitaisiin korvata laivasimulaattorissa tehtävillä harjoittelumatkoilla.
Pykälään lisättäisiin uusi 4 momentti, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voisi antaa tarkempia määräyksiä luotsin ohjauskirjan hakemiseen ja uudistamiseen liittyvistä menettelyistä sekä vahvistaa hakemuslomakkeet tai niiden sähköisen muodon. Määräykset perustuisivat laissa ja asetuksessa annettuihin säännöksiin ja olisivat luonteeltaan menettelytapaa koskevia. Määräykset voisivat koskea hakemuksessa esitettyjen asioiden osoittamiseksi tarvittavia asiakirjoja ja hakemusmenettelyjä.
14 §.Linjaluotsinkirja. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin niin, että siitä kävisi ilmi millaisten alusten päällikölle tai perämiehelle linjaluotsinkirja voitaisiin myöntää. Linjaluotsinkirja voitaisiin myöntää 1 momentin 1 kohdan mukaan, jos alus on kokonsa puolesta luotsinkäyttövelvollinen. Säiliöaluksen päällikölle tai perämiehelle linjaluotsinkirja voitaisiin 1 momentin 2 kohdan mukaan myöntää silloin, kun alus on suurimmalta pituudeltaan enintään 90 metriä tai suurimmalta leveydeltään enintään 14 metriä ja kuljettaa irtolastina nesteytettyä maakaasua (LNG). Momentin 3 kohdan mukaan linjaluotsinkirja voitaisiin myöntää myös kevyttä tai vähärikkistä polttoöljyä kuljettavan säiliöaluksen päällikölle tai perämiehelle, jos alus on kaksirunkoinen ja suurimmalta pituudeltaan enintään 90 metriä tai suurimmalta leveydeltään enintään 14 metriä.
Pykälään otettaisiin uusi 2 momentti, jonka mukaan 1 momentissa tarkoitettu aluskohtainen linjaluotsinkirja voitaisiin myöntää päällikön tai perämiehen hakemuksesta myöntää koskemaan myös toista alusta, joka kooltaan ja teknisiltä ominaisuuksiltaan oleellisilta osin vastaa hakemuksen kohteena olevaa alusta. Alusten voidaan katsoa olevan oleellisesti samanlaisia, jos ne ovat samaa alustyyppiä kuten esimerkiksi ro-ro-alus, eivätkä niiden ohjailulaitteet ja ohjailuominaisuudet merkittävästi poikkea toisistaan.
Nykyinen 2 momentti muuttuisi 3 momentiksi ja sitä täsmettäisiin vastaavalla tavalla kuin luotsin ohjauskirjaa koskevaa 12 pykälää. Linjaluotsinkirjan saamisen edellytyksenä olisi 3 momentin 1 kohdan mukaan, että hakijalla on navigointikokemusta aluksen päällikkönä tai perämiehenä linjaluotsinkirjaan merkittävällä väylällä tai väylällä ja laivasimulaattorissa. Kokemus voi olla hankittu joko hakemuksen kohteena olevalla tai vastaavalla aluksella. Momentin 2 kohta muutettaisiin niin, että ohjauskirjan saaminen edellyttäisi hakijalta alakohdan a mukaan todistusta luotsaustutkinnon osa-alueiden 1 - 3 suorittamisesta, tai alakohdan b mukaan osa-alueiden 1 ja 2 suorittamisesta silloin, kun hakija on aikaisemmin suorittanut jotakin toista väylää koskevan tutkinnon. Koeluotsausta koskevaa 3 kohta muutettaisiin niin, että hakijan olisi esitettävä todistus koeluotsauksesta hakemuksen kohteena olevalla väylällä.
Pykälän 5 momenttia muutettaisiin niin, että valtioneuvoston asetuksella annettaisiin tarkemmat säännökset linjaluotsinkirjan myöntämisen ja uudistamisen edellytyksistä sekä linjaluotsinkirjaan merkittävistä tiedoista. Tarkoitus on, että tarkempia säännöksiä annettaisiin tarvittavista harjoittelumatkoista sekä siitä kuinka suuri osa niistä voidaan korvata laivasimulaattorissa tehtävällä harjoittelulla. Nykyisiä vaatimuksia ei ole tarkoitus muuttaa.
Pykälään lisättäisiin uusi 6 momentti, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voisi antaa tarkempia määräyksiä linjaluotsinkirjan hakemiseen ja uudistamiseen liittyvistä menettelyistä sekä vahvistaa hakemuslomakkeet tai niiden sähköisen muodon. Määräykset perustuisivat laissa ja asetuksessa annettuihin säännöksiin ja olisivat luonteeltaan menettelytapaa koskevia. Määräykset voisivat koskea hakemuksessa esitettyjen asioiden osoittamiseksi tarvittavia asiakirjoja ja hakemusmenettelyjä.
16 §.Erivapaus. Pykälän 1 momentin ensimmäistä virkettä muutettaisiin niin, että siitä kävisi ilmi millaisten alusten päällikölle tai perämiehelle erivapaus voitaisiin myöntää. Liikenteen turvallisuus virasto voisi hakemuksesta myöntää kokonsa puolesta luotsinkäyttövelvollisen aluksen, alusyhdistelmän tai hinausyhdistelmän päällikölle tai perämiehelle aluskohtaisen erivapauden luotsinkäyttövelvollisuudesta, jos aluksen bruttovetoisuus on alle 3700. Pykälän 1 momentista poistettaisiin jäänmurtajia koskeva lause, koska jäänmurtajat eivät enää olisi luotsikäyttövelvollisia. Pykälän 1 momenttia täsmennettäisiin niin, että erivapaus voitaisiin myöntää luotsattavaksi määritellylle väylälle tai kaikille väylille jollakin rajatulla vesialueella. Tällaisia vesialueita voisivat olla yleisesti tunnetut vesialueet kuten Saaristomeri ja Perämeri.
Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jonka mukaan 1 momentissa tarkoitettu aluskohtainen erivapaus voitaisiin myöntää päällikön tai perämiehen hakemuksesta koskemaan myös toista alusta, joka kooltaan ja teknisiltä ominaisuuksiltaan oleellisilta osin vastaa hakemuksen kohteena olevaa alusta. Pykälän momenttien numerointi muutettaisiin vastaavasti.
Nykyinen 2 momentti muuttuisi 3 momentiksi. Sen 1 kohtaan otettaisiin nykyisin asetuksessa olevat säännökset erivapauden myöntämisen edellytyksenä olevasta kokemuksesta. Erivapauden saamiseksi hakijalla olisi oltava aluksen päällikkönä tai perämiehenä hankittua kokemusta navigoinnista hakemuksen kohteena olevalla väylällä tai väylillä. Kokemusta olisi oltava a alakohdan mukaan vähintään 12 kuukautta, josta vähintään 6 kuukautta joko hakemuksen kohteena olevassa tai vastaavassa aluksessa. Vaihtoehtoisesti kokemusta voisi olla b alakohdan mukaan vähintään kahdeksan kuukautta hakemuksen kohteena olevassa tai vastaavassa aluksessa ja yksi harjoittelukerta laivasimulaattorissa hakemuksen kohteena olevien väylien koosteella. Jos erivapaushakemus koskisi Saimaan kanavaa, vaadittaisiin lisäksi c alakohdan mukaan kymmenen harjoittelumatkaa kanavalla kumpaankin suuntaan. Kohtia 2 ja 3 ei muutettaisi. Nykyinen 4 kohta poistettaisiin, koska luotsaustutkinnon lisäksi ei ole tarpeen suorittaa erillistä koulutusta. Vastaavasti poistettaisiin lain 21 §:n 2 momentista valtuutus antaa tarkempia määräyksiä koulutuksista. Nykyisten 5 ja 6 kohtien numerointi muutettaisiin. Uuden numeroinnin mukainen 4 kohta muutettaisiin niin, että erivapauden hakijalla olisi oltava todistus luotsaustutkinnon osa-alueiden 2 ja 3 suorittamisesta. Uutta todistusta osa-alueen 3 suorittamisesta ei kuitenkaan tarvittaisi, jos hakija on suorittanut simulaatiokokeen viimeisen viiden vuoden aikana.
Erivapauden uudistamista koskisi 5 momentti. Sitä muutettaisiin niin, että erivapaus voitaisiin uudistaa, jos erivapauden saanut osoittaa säilyttäneensä väylätuntemuksensa ja erivapauden saamisen muut edellytykset ovat olemassa.
Pykälään lisättäisiin uudet momentit 7 ja 8. Valtioneuvoston asetuksella annettaisiin tarkemmat säännökset erivapauden uudistamisen edellytyksistä sekä erivapauteen merkittävistä tiedoista. Tarkoitus on, että tarkempia säännöksiä annettaisiin siitä kuinka väylätuntemuksen säilyminen voitaisiin osoittaa. Lähtökohtana olisi, että tässä voitaisiin hyödyntää myös laivasimulaattorissa tehtävää harjoittelua. Uuden 8 momentin mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voisi antaa tarkempia määräyksiä erivapauden hakemiseen ja uudistamiseen liittyvistä menettelyistä sekä vahvistaa hakemuslomakkeet tai niiden sähköisen muodon. Määräykset perustuisivat laissa ja asetuksessa annettuihin säännöksiin ja olisivat luonteeltaan menettelytapaa koskevia. Määräykset voisivat koskea hakemuksessa esitettyjen asioiden osoittamiseksi tarvittavia asiakirjoja ja hakemusmenettelyjä.
18 §. Valvonta. Pykälän 2 momenttia täsmennettäisiin niin, että Liikenteen turvallisuusvirasto valvoisi luotsauslain noudattamista sillä poikkeuksella, että maksuvelvollisuutta ja hinnoittelua koskevien säännösten noudattamisen valvonta olisi liikenne- ja viestintäministeriöllä. Liikenteen turvallisuusvirasto arvioisi ja valvoisi luotsaustoimintaa käyttäen hyväksi luotsausyhtiön toimintakäsikirjaa. Luotsauslain noudattamisen valvonnan parantamiseksi pykälään lisättäisiin uusi 3 momentti, joka velvoittaisi VTS-viranomaisen ilmoittamaan Liikenteen turvallisuusvirastolle havaitsemistaan alusten luotsausta koskevista poikkeamista. Havainnot koskisivat luotsin ohjauskirjan, linjaluotsinkirjan ja erivapauden käyttöä sekä luotsauspalvelujen tarjoamista. VTS-viranomainen valvoo alusliikennettä kaikilla Suomen väylillä tutkien, alusten automaattisen tunnistusjärjestelmän (AIS) ja VHF-radioliikenteen avulla ja sillä on tosiasiallinen mahdollisuus havainnoida myös alusten luotsinkäyttöä ja luotsauspalvelujen tarjoamista.
Vastaavasti alusliikennepalvelulain 18 §:ään lisättäisiin momentti, jossa säädettäisiin VTS-viranomaisen velvollisuudesta vastaanottaa alusten luotsinkäyttöä koskevat ilmoitukset ja ilmoittaa luotsauslain noudattamista koskevista havainnoistaan. Alusliikennepalvelulain 19 §:ään lisättäisiin momentti, joka velvoittaisi VTS-viranomaisen määrittelemään toimintakäsikirjassaan luotsauslaissa säädettyjä velvoitteita koskevat menettelytavat, ilmoituskäytännöt ja yhteistyön Liikenteen turvallisuusviraston ja luotsausyhtiön kanssa. Tällä varmistettaisiin toimiva yhteistyö kaikkien osapuolten kanssa.
Uuden 4 momentin mukaan Liikenteen turvallisuusviraston olisi toimitettava teknisen käyttöyhteyden avulla VTS-viranomaiselle ajantasaiset tiedot luotsin ohjauskirjoista, linjaluotsinkirjoista, erivapauksista ja poikkeuksista velvollisuudesta käyttää luotsia. Myönnetyistä poikkeuksista Liikenteen turvallisuusvirasto voisi kuitenkin ilmoittaa myös muulla tavalla.
Uuden 5 momentin mukaan luotsausyhtiön olisi toimitettava VTS-viranomaiselle sähköisesti ajan tasalla olevat tiedot luotsintilauksista ja käynnissä olevista luotsauksista. Yhtiön olisi lisäksi ilmoitettava VTS-viranomaiselle poikkeamista tai häiriöistä luotsaustoiminnassa. Tämä helpottaisi VTS-viranomaisen suorittamaa valvontaa ja edistäisi luotsien ja VTS-keskusten tilannetietoisuutta ja yhteistyötä Onnettomuustutkintakeskuksen suositusten mukaisesti. Ajantasaiset tiedot mahdollistaisivat sen, että VTS-viranomainen voisi tarkistaa aluksen ilmoittautuessa VTS-alueen rajalla tai satamassa, onko alus vapautettu luotsinkäytöstä. Luotsin ohjauskirjan käytön ja luotsauspalvelujen tarjoamisen valvonta perustuisi puolestaan Liikenteenturvallisuusviraston määräyksiin luotsattavista väylistä ja luotsipaikoista, jotka virasto antaa 21 §:ssä olevan valtuussäännöksen nojalla. Määräykset määrittelisivät tarkemmin alusten luotsinkäyttövelvollisuuden alan, luotsin luotsausvelvollisuuden ja luotsausyhtiön luotsauspalvelujen tarjoamisvelvoitteen. VTS-viranomaisen valvonta kohdistuisi siihen, ottaako alus luotsin merikarttaan merkityllä luotsipaikalla ja toisaalta, tarjoaako luotsausyhtiö luotsauspalvelua karttaan merkityltä luotsipaikalta sekä siihen, noudattavatko alus ja luotsi tämän lain säännöksiä, jos luotsi nousee laivaan jossain muussa paikassa kuin luotsipaikalla. VTS-viranomaisen ilmoitusten perusteella Liikenteen turvallisuusvirasto voisi ryhtyä tarvittaviin toimiin mahdollisten rikkomusten selvittämiseksi ja tarvittaessa tehdä luotsin ohjauskirjoja tai luotsinkäyttövapautuksia koskevia hallintopäätöksiä tai tehdä tutkintapyynnön lain säännösten noudattamatta jättämisestä.
Luotsauslain rikkomista koskevat rangaistussäännökset ovat 19 §:ssä. Lisäksi lain 13 §:ssä on säännökset luotsin ohjauskirjan peruttamisesta, lain 15 §:ssä säännökset linjaluotsinkirjan peruuttamisesta ja lain 16 §:ssä säännökset erivapauden peruuttamisesta. Peruuttaminen on mahdollista tehdä, mikäli luotsi tai linjaluotsinkirjan tai erivapauden haltija toistuvasti rikkoo luotsauslakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai muita alusliikennettä koskevia säännöksiä tai määräyksiä tai muutoin vaarantaa toiminnallaan alusliikenteen turvallisuutta.
Luotsien kannalta on merkittävää, että heihin sovelletaan 8 §:n mukaan rikosoikeudellista virkavastuuta. Näin ollen luotsi voidaan tuomita rikoslain virkarikoksia koskevan 40 luvun 9 ja 10 §:n nojalla virkavelvollisuuden rikkomisesta tai tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta esimerkiksi tilanteessa, jossa luotsin laiminlyö 8 §:n 2 momentissa tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden.
Luotsinkäytöstä vapautettujen alusten ja päälliköiden osalta lain noudattamatta jättämisen seurauksena voi olla myös se, että Liikenteen turvallisuusvirasto tämän lain 5 §:n säännösten mukaisesti määrää nimetyn päällikön tai aluksen käyttämään luotsia.
20 a §.Muutoksenhaku. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin niin, että siihen lisättäisiin maininta luotsaustutkintoa koskevasta valitusoikeudesta. Tällöin ensimmäinen virke kuuluisi Liikenteen turvallisuusviraston muuhun päätökseen sekä 11 a §:ssä tarkoitetun luotsaustutkinnon järjestäjän tekemään tutkintoa koskevaan päätöksen saa vaatia oikaisua Liikenteen turvallisuusvirastolta siten kuin hallintolaissa säädetään.
21 §.Tarkemmat määräykset, luettelot ja poikkeukset. Pykälän otsikkoa muutettaisiin. Otsikosta poistettaisiin sana säännökset, siihen lisättäisiin sana luettelot ja sana yleispoikkeukset korvattaisiin sanalla poikkeukset. Sana yleispoikkeus on harhaanjohtava, koska pykälässä on yksityiskohtaisesti säädetty siitä, milloin poikkeus velvollisuudesta käyttää luotsia voidaan myöntää. Pykälän 1 ja 2 momentti kumottaisiin, koska tarkempien säännösten ja määräysten antoa koskevat valtuussäännökset on ehdotettu otettavaksi asianomaisiin pykäliin. Pykälän momenttien numerointi muutettaisiin vastaavasti niin, että nykyisestä 3 momentista tulisi 1 momentti ja nykyisestä 3 momentista 2 momentti. Nykyinen yleispoikkeuksia koskeva 4 momentti muuttuisi 3 momentiksi ja sitä täsmennettäisiin. Liikenteen turvallisuusvirasto voisi 3 momentin mukaan hakemuksesta myöntää aluksille poikkeuksia velvollisuudesta käyttää luotsia, jos velvollisuutta koskevien säännösten noudattaminen olisi ilmeisen tarkoituksetonta tai kohtuuttoman hankalaa eikä alusturvallisuutta ja ympäristöä vaaranneta. Kohdan 1 säännös vastaa pääosin nykyistä sääntelyä, mutta sitä on täsmennetty niin, että poikkeus voitaisiin myöntää myös öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntatoimien tai niiden harjoittelemisen vuoksi, kilpailujen, kuten Tall Ships Race, tai rajaturvallisuustehtävien vuoksi. Käytännössä on osoittautunut, että poikkeuksia olisi tarpeen voida myöntää muissakin tapauksissa, joissa luotsinkäyttö olisi ilmeisen tarkoituksetonta ja kohtuuttoman hankalaa. Näitä tapauksia varten esitetään lisättäväksi uusi säännös kohtaan 2. Sen mukaan poikkeuksia velvollisuudesta käyttää luotsia voitaisiin myöntää vesirakennustyömaalla tehtävää työtä varten tai putken, kaapelin tai muun sellaisen laskemiseksi tai luotsattavilla väylillä tehtäviä huoltotöitä varten tai tietyllä vesialueella suoritettavaa tutkimustoimintaa varten tai hinauksessa suoritettavaa erikoiskuljetusta varten tai saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 5 §:ssä tarkoitettujen liikenne- ja kuljetuspalvelujen turvaamiseksi harjoitettavaa liikennettä varten. Poikkeuksilla voitaisiin joustaa luotsauslain vaatimuksista silloin, kun turvallisuuden varmistaminen ei edellyttäisi luotsin käyttöä tai se olisi käytännössä mahdotonta. Tällaisia tilanteita voi syntyä pelastustoimien tai harjoitusten yhteydessä, suoritettaessa putken tai kaapelin laskua tai pienellä nopeudella suoritettavissa erikoiskuljetuksissa. Edellytyksiä arvioitaessa olisi kiinnitettävä huomiota aluksen kokoon ja rakenteeseen, miehistön kokemukseen sekä aluksen ja varustamon turvallisuusjohtamisjärjestelmään. Pykälän 4 momenttia täsmennettäisiin niin, että Liikenteen turvallisuusvirasto voisi 3 momentissa mainituilla perusteilla myöntää luotsausyhtiölle poikkeuksia luotsauspalvelujen tarjoamisvelvollisuudesta.