5.1
Komission laatima vaikutusarvio
Vaikutukset luottolaitosten toimintaan
Ehdotetut muutokset arvopaperistamisten pääomavaatimuksiin ja likviditeettisääntelyyn komission mukaan keventäisivät luottolaitosten sääntelytaakkaa ja parantaisivat niiden mahdollisuuksia hyödyntää arvopaperistamista vakavaraisuuden ja likviditeetin hallinnassa. Komission mukaan nykyinen sääntelykehikko on ollut liian varovainen suhteessa EU:n arvopaperistamismarkkinoiden todellisiin riskeihin, mikä on rajoittanut markkinoiden kasvua ja luottolaitosten osallistumista markkinaan.
Komissio arvioi, että ehdotetut muutokset keventäisivät sellaisten luottolaitosten pääomavaatimuksia, jotka hyödyntävät arvopaperistamista osana tasehallintaansa. Komissio perustelee muutoksia riskiperusteisuuden kehittämisellä. Riskiperusteisuuden edistämiseen liittyvät ehdotetut muutokset vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta keventäisivät luottolaitosten pääomavaatimuksia. Riskiperusteisuutta lisäävät muutokset ovat voittopuolisesti luonteeltaan pääomavaatimuksia keventäviä.
Komission mukaan luottolaitosten likviditeettipuskurissa olevien arvopaperistettujen velkainstrumenttien määrä on edelleen vähäinen: joulukuussa 2020 määrä oli 23,6 miljardia euroa (0,21 prosenttia puskurista) ja joulukuussa 2024 jo 47,5 miljardia euroa (0,38 prosenttia puskurista). LCR-vaatimus täyttyy EU:ssa keskimäärin 169 prosentin tasolla (minimivaatimus 100 prosenttia), joten luottolaitoksilla ei ole ollut tarvetta laajentaa likviditeetinhallintaan käytettäviä instrumentteja arvopaperistettuhin velkainstrumentteihin. Komission mukaan ehdotetut muutokset arvopaperistettujen velkainstrumenttien sääntelyllisen likviditeettikohtelun muuttamiseksi suotuisammaksi voisivat lisätä kiinnostusta käyttää niitä aktiivisemmin likviditeetinhallinnan välineenä.
Komission vaikutusarvio ei sisällä kvantitatiivisia mallinnuksia tai vaikutuslaskelmia esimerkiksi pääomavaatimusten alenemisesta, vaan se perustuu pitkälti laadulliseen arvioon. Komissio ei esitä arvioita esimerkiksi siitä, kuinka paljon ehdotetut muutokset vapauttaisivat luottolaitosten tasetta muuhun luotonantoon ja missä määrin luottolaitokset arviolta lisäisivät luotonantoa reaalitalouteen ehdotettujen muutosten myötä. Komissio ei ole myöskään arvioinut pääomavaatimusten kevennysten vaikutusten suhdetta rahoitusvakauteen.
Vaikutukset arvopaperimarkkinoihin
Ehdotetut muutokset arvopaperistamissääntelyyn komission mukaan keventäisivät sijoittajien ja liikkeeseenlaskijoiden hallinnollista taakkaa ja siten parantaisivat arvopaperistamismarkkinoiden toimivuutta ja houkuttelevuutta. Komission mukaan nykyinen sääntelykehikko on ollut liian yksityiskohtainen ja raskas erityisesti läpinäkyvyys- ja huolellisuusvelvoitteiden osalta, mikä on nostanut transaktiokustannuksia ja rajoittanut markkinoille osallistumista.
Komission vaikutusarvion mukaan sääntelyyn liittyvät operatiiviset kustannukset ovat olleet merkittävät koko markkinalle. Ehdotettujen kevennysten, erityisesti huolellisuusvelvoitteiden yksinkertaistaminen ja raportointivaatimusten keventäminen, arvioidaan tuovan noin 310 miljoonan euron vuotuiset kokonaissäästöt. Tämä voi alentaa kynnystä osallistua markkinoille erityisesti uusien tai pienempien sijoittajien osalta ja lisätä sijoittajakunnan monipuolisuutta.
Ehdotettu yksityisiin arvopaperistamisiin sovellettava kevyempi raportointikehikko arvion mukaan olisi hallinnollisesti kevyempi verrattuna julkiseen arvopaperistamiseen sovellettavaan raportointikehikkoon. Julkisten arvopaperistamisten raportointivaatimuksia ehdotetaan kevennettäväksi muun muassa vähentämällä pakollisten tietokenttien määrää vähintään 35 prosentilla. Lisäksi lyhytaikaisiin ja erittäin hajautettuihin luottosalkkuihin (esimerkiksi luottokorttisaamiset) ei enää vaadittaisi yksittäisten lainojen tasoista tietoa, mikä vähentää raportointikustannuksia, komission mukaan kuitenkin ilman merkittävää vaikutusta sijoittajainformaatioon.
Ehdotetut muutokset voisivat parantaa markkinoiden läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta. Sijoittajien kannalta sääntelyn suhteellistaminen ja selkeyttäminen voisivat helpottaa riskien arviointia ja päätöksentekoa, mikä voisi lisätä sijoitushalukkuutta erityisesti STS-arvopaperistamisiin. Samalla valvontaviranomaisten olisi mahdollista päästä käsiksi olennaisiin tietoihin, mikä tukee markkinoiden vakaata kehitystä.
Vaikutukset reaalitalouteen
Komission mukaan ehdotetulla sääntelypaketilla voisi olla myönteisiä välillisiä vaikutuksia reaalitalouteen erityisesti luotonannon ja investointien kasvun kautta. Arvopaperistamisen sääntelyn keventäminen ja suhteellistaminen komission mukaan parantaisivat luottolaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia hyödyntää arvopaperistamista taseriskien hallinnassa ja pääoman vapauttamisessa. Vapautuva pääoma voitaisiin ohjata uuteen luotonantoon kotitalouksille ja yrityksille, mukaan lukien pk-yritykset, mikä voisi parantaa rahoituksen saatavuutta ja edistää talouskasvua.
Komissio arvioi, että sääntelymuutokset voivat edistää välillisesti pk-yritysten rahoituksen saatavuutta, kun arvopaperistamisen käyttömahdollisuudet laajenevat ja transaktiokustannukset alenevat. Ehdotuksessa kevennettäisiin muun muassa STS-arvopaperistamisten homogeenisuusvaatimuksia siten, että jatkossa vähintään 70 prosentin osuus pk-yrityslainoista riittäisi täyttämään vaatimuksen. Tämä voisi helpottaa pk-yritysluottojen arvopaperistamista ja siten parantaa pk-yritysten pääsyä markkinapohjaiseen rahoitukseen.
Vaikutusarvion mukaan sääntelymuutokset voivat myös tukea investointeja infrastruktuuriin ja vihreään siirtymään, kun arvopaperistamisen kautta voitaisiin kanavoida pitkäaikaista rahoitusta laajoihin hankkeisiin. Vaikka komissio ei esitä määrällisiä arvioita esimerkiksi reaalitalouden rahoittamisen tai investointien kasvusta, se katsoo, että sääntelyn keventäminen voi parantaa rahoitusjärjestelmän tehokkuutta ja riskien hajautusta, mikä luo edellytyksiä kestävälle talouskasvulle.
Komissio korostaa, että vaikutukset reaalitalouteen olisivat luonteeltaan välillisiä ja riippuvat myös markkinaosapuolten aktiivisuudesta. Sääntelymuutokset yksin eivät riitä markkinoiden elvyttämiseen, vaan tarvitaan myös toimialan omaehtoisia toimia, kuten standardointia ja yhteistyötä. Komissio ei esitä arvioita vaikutuksista esimerkiksi BKT:hen, työllisyyteen tai investointiasteeseen, mutta katsoo, että ehdotetut toimet tukevat EU:n kilpailukykyä ja talouden kestävyyttä pitkällä aikavälillä.
Vaikutukset viranomaistoimintaan
Ehdotetut muutokset vaikuttaisivat useisiin viranomaistahoihin, erityisesti toimivaltaisiin valvontaviranomaisiin sekä EU:n finanssivalvontaviranomaisiin (Euroopan pankkiviranomainen, Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen ja Euroopan vakuutus- ja lisäeläkevalvontaviranomainen). Vaikutukset kohdistuisivat sekä sääntelyn toimeenpanoon että valvontaprosesseihin.
Komission mukaan merkittävän riskinsiirron (SRT) sääntelyn uudistaminen edellyttäisi valvontaviranomaisilta uusien arviointimenettelyjen käyttöönottoa. Uusi periaatepohjainen SRT-testi korvaisi aiemmat mekaaniset testit, ja siihen liittyy vaatimus luottolaitoksen laatimasta oma-arviosta, joka sisältäisi muun muassa kassavirta-analyysin sekä arvioinnin riskinsiirron kestävyydestä stressitilanteissa. Tämä lisää valvontaviranomaisten tehtäviä erityisesti arviointien laadun ja yhdenmukaisuuden varmistamisessa, mutta lisäisi joustavuutta kriteerien valvontaan.
Ehdotuksessa ehdotetaan Euroopan pankkiviranomaiselle nykyistä keskeisempää roolia valvonnan koordinoinnissa. EPV toimisi ehdotuksen mukaan pysyvänä puheenjohtajana ja sihteeristönä EU:n valvontaviranomaisten yhteisessä arvopaperistamiskomiteassa (
Joint Committee Securitisation Committee
), jonka tehtävänä on muun muassa laatia ohjeistuksia yhteisistä valvontakäytännöistä, kehittää raportointimallit ja seurata markkinakehitystä. EPV:lle osoitettaisiin myös tehtäväksi laatia uudet tekniset sääntelystandardit (RTS) muun muassa SRT-testin yksityiskohdista, rakenteellisista piirteistä ja valvontaprosessin periaatteista.
Kansallisten valvontaviranomaisten ja EKP:n osalta ehdotukset edellyttävät muun muassa uusien valvontakriteerien ja -menettelyjen omaksumista, erityisesti merkittävän riskinsiirron (SRT) aiempaa joustavampien jo monisyisempien kriteerien, resilienttien arvopaperistamisten ja STS-kelpoisuuden arvioinnissa.
Ehdotukset lisäävät valvontaviranomaisten tehtäviä erityisesti alkuvaiheessa, mutta pitkällä aikavälillä ne voivat tehostaa valvontaa, vähentää valvontakäytäntöjen epäyhtenäisyyksiä ja joustavoittaa valvontaa. EU:n arvopaperistamisasetuksen muutosasetuksesta johtuvat vaikutukset EU:n talousarvioon Euroopan pankkiviranomaisen lisääntyvien tehtävien vuoksi olisivat rajalliset.
Komission arvion mukaan rahoitusosuuden lisäys 0,175 milj. euroa nettona vuodelle 2027.
EU:n vakavaraisuusasetuksen muutosasetuksella ei sitä vastoin olisi vaikutuksia unionin talousarvioon.