(1) Komission ehdotuksen mukaan avaruusasetusehdotuksen yleistavoitteena on avaruussektorin sisämarkkinoiden toiminnan tukeminen ja kehittäminen sekä avaruustoiminnan turvallisuuden, häiriönsietokyvyn ja ympäristökestävyyden edistäminen. Suuri valiokunta pitää näitä tavoitteita sinällään kannatettavina. Tulevaisuusvaliokunta toteaa kannanotossaan, että yhteiskunnan avaruuteen liittyvien riippuvuuksien jatkuvasti kasvaessa ja lähiavaruuden ruuhkautuessa on tärkeää, että avaruuden käytettävyys ja unionin strategiset edut kyetään varmistamaan ja varaudutaan uhkiin, joita kasvava avaruustoiminta ja erilaiset kriisit voivat aiheuttaa. Siksi sääntelyä tarvitaan jossain muodossa. Suuri valiokunta katsoo, että EU:n tulee myös osaltaan pyrkiä vaikuttamaan riittävän kansainvälisen tason sääntelyn kehittymiseen. Suuri valiokunta suhtautuu kuitenkin valtioneuvoston tavoin ehdotukseen ehdotetussa muodossa hyvin varauksellisesti. Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston huomiota erityisesti seuraaviin kysymyksiin, jotka vaativat lisäselvitystä ja myös muutoksia ehdotukseen.
(2) Suuri valiokunta korostaa, että sääntelyn tukee tukea, ei heikentää, EU:n asemaa globaalissa kilpailussa avaruustoiminnassa. Suuri valiokunta painottaa liikenne- ja viestintävaliokunnan tavoin, ettei sääntelystä saa aiheutua tarpeetonta taloudellista tai hallinnollista taakkaa eurooppalaisille avaruusalan toimijoille tai haittaa Euroopan ja Suomen avaruusalan kilpailukyvylle. Sääntely ei myöskään saa olla päällekkäistä muun EU-sääntelyn kanssa. Suuri valiokunta katsoo, että avaruustoiminnan sääntelyn tulisi linjassa EU:n yleisen sääntelyn yksinkertaistamisen tavoitteen kanssa.
(3) Tulevaisuusvaliokunta toteaa kannanotossaan, että yhteinen harmonisoitu sääntely on kaikkien etu, mutta muuta maailmaa tiukempi, kankeampi ja kalliimpi sääntely uhkaa johtaa tilanteeseen, jossa kehittyneet ja kykenevät toimijat siirtyisivät muualle sääntelyn jäädessä koskemaan lähinnä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja start up -yritysten alkuvaiheen avaruustoimintaa. Suomi on yksi Euroopan menestyksekkäimmistä avaruustalouksista, ja maamme on viime vuosina profiloitunut suureksi ja dynaamiseksi avaruusalan toimijaksi maailmanlaajuisesti, joten tätä saavutettua etulyöntiasemaa ei tule päästää käsistä.
(4) Suuri valiokunta kiinnittää erityistä huomiota sääntelyn vaikutuksiin uuden avaruuden ns. New Space -toimijoiden kilpailukykyyn. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin, että suuret perinteiset järjestelmäintegraattorit rakentavat yksittäisiä, mittavia hankkeita, ja ns. New Space -toimijat kehittävät nopeasti kehittyviä, sarjatuotannossa olevia satelliitteja. Ehdotettu sääntely ei tekisi eroa satelliittien riskoprofiilien ja tuotantomallien (yksittäistuotanto vs. sarjatuotanto) välille. Tekniset vaatimukset kertautuisivat sarjatuotannossa, jolloin sääntelyn vaikutus osuisi erityisesti New Space -toimijoihin.
(5) Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että sääntelyssä otetaan huomioon pk-yritysten asema ja resurssit. Kuten tulevaisuusvaliokunnan kannanotossa todetaan, laajat raportointivaatimukset, tekniset arvioinnit, ympäristöjalanjäljen laskentamenetelmät ja uudet lupaprosessit muodostavat pk-toimijoille suhteellisesti huomattavasti suuremman taakan. Siten pienten avaruustoimintaa harjoittavien maiden, kuten Suomen, hallinnollinen taakka kasvaisi suhteellisesti suuria jäsenmaita enemmän. Pk-yritysten liian raskas sääntely voisi myös hidastaa uusien teknologioiden markkinoillepääsyä, vähentää investointihalukkuutta ja tukahduttaa innovaatiota.
(6) Ehdotuksen mukaan avaruusasetus ei vaikuttaisi jäsenvaltioiden velvollisuuteen turvata kansallinen turvallisuus ja muut keskeiset valtion tehtävät. Suuri valiokunta pitää tätä valtioneuvoston tavoin tärkeänä. Samalla valiokunta katsoo, että asetuksessa tulisi asianmukaisesti ottaa huomioon avaruustoiminnan- ja -teknologian kaksikäyttöinen luonne. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin, että kansallisen turvallisuuden tarkoitukseen harjoitettava avaruustoiminta on usein samalla myös muuta, ei-puolustuksellista toimintaa. Tulevaisuusvaliokunta toteaa kannanotossaan, että asetus voi haitata yritysten pääsyä puolustusmarkkinoille, jos kansallisen turvallisuuden määritelmä ja rajaus jäävät epäselviksi ja jos muun kuin puhtaan puolustustoiminnan katsotaan kuuluvan asetuksen soveltamisalaan. Tällä voi olla suora vaikutus kansallisen puolustuksen kykyyn hyödyntää kaupallisia avaruuspalveluja, joilla on Naton kaupallisen avaruusstrategian mukaan elintärkeä osuus kansallisissa puolustuskyvykkyyksissä.
(7) Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että asetuksen siirtymäajat ovat pituudeltaan avaruusalalle soveltuvia. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin, että satelliittien suunnittelu-, valmistus- ja laukaisuprosesseihin liittyvät suunnitelmat ja päätökset tehdään jopa 5-7 vuotta ennen laukaisua. Ehdotetut siirtymäajat voisivat johtaa siihen, että kansallisesti jo myönnettyjen lupien perusteella suunnitellut ja hyväksytyt avaruushankkeet joutuisivat uuteen EU-lupamenettelyyn, sarjatuotannossa olevia satelliittimalleja olisi muutettava kesken tuotantosyklin ja pitkälle suunnitelluille laukaisuohjelmille aiheutuu epävarmuuksia.
(8) Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin kannatettavana tavoitetta luoda ympäristökestävyyttä ja ympäristövaikutusten arviointia tukevia työkaluja. Valtioneuvoston kirjelmän mukaan kysymykseksi on kuitenkin jäänyt, saavutetaanko asetuksella näitä tavoitteita ja onko asetus asianmukainen keino näiden edistämiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ympäristökestävyyden mittaamiseen ei ole vielä olemassa mittareita. Suuri valiokunta katsoo tulevaisuusvaliokunnan tavoin, että avaruustoiminnan kestävyyttä tukevaa sääntelyä tulisi suunnitella niin avaruustoiminnan ympäristövaikutusten minimoinnin kuin myös avaruusinfrastruktuurin toimintavarmuuden varmistamisen ja yhteiskunnan resilienssin tukemisen näkökulmista. Asetusehdotus tulkitsee kestävyyden rajoittuneesti.
(9) Valtioneuvoston kannassa todetaan, että komission ehdottamat toimenpiteet eivät kaikilta osin näytä kohdistuvan sisämarkkinoiden toimintaan tai niiden toiminnan parantamiseen vaan siihen, kuinka jäsenvaltioiden tulisi järjestäytyä kansainvälisiä velvoitteita noudattaessaan sekä niiden mukaisia riskejä kantaessaan. Komissio ehdottaa oikeusperustaksi kuitenkin Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 114 artiklaa, joka koskee jäsenvaltioiden lainsäädännön ja hallinnollisten määräysten lähentämistä sisämarkkinoiden toteuttamiseksi ja sisämarkkinoiden toiminnan varmistamiseksi.
(10) Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että neuvotteluissa on tärkeää arvioida oikeusperustan asianmukaisuutta sekä myös toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteen mukaisuutta. Asetuksen tulee olla oikeudellisesti kestävällä pohjalla. Neuvotteluissa tulisi pyrkiä etsimään keinoja, joilla ehdotus tosiasiallisesti koskisi ja parantaisi sisämarkkinoiden toimintaa samalla kunnioittaen valtioiden kansainvälisiä velvoitteita sekä niitä perussopimusten artikloja, jotka rajaavat EU:n toimivaltaa avaruusalalla.
(11) Suuri valiokunta yhtyy myös valtioneuvoston näkemykseen siitä, että neuvotteluissa tulee kiinnittää huomioita komissiolle ehdotetun säädösvallan ja täytäntöönpanovallan siirron tarkoituksenmukaisuuteen, laajuuteen ja oikeasuhtaisuuteen.
(12) Suuri valiokunta edellyttää, että valtioneuvosto pitää eduskunnan asianmukaisesti tietoisena asiaa koskevista jatkoneuvotteluista ja tuo tarvittaessa eduskunnan käsiteltäväksi asiaa koskevia jatkokirjelmiä.