Suomen tavoitteena on raha- ja talousliitto EMU:n kehittäminen siten, että sen painopisteenä on talouskasvun, työllisyyden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja rahoitusvakauden vahvistaminen Euroopassa. Suomen on oltava aktiivinen raha- ja talousliiton kehittämisessä.
Euroaluetta on vaivannut vuodesta 2008 alkaen pitkittynyt heikon taloudellisen kasvun kausi. Pitkän aikavälin tavoitteet ovat osin unohtuneet talouskriisin aikana ja sen jälkeisessä Euroopassa. Pankki- ja velkakriisiin on vastattu toimin, joihin olemassa olevat instituutiot eivät ole olleet varautuneita. Pelkällä tiukalla leikkauspolitiikalla ei ole onnistuttu nostamaan talousaluetta kestävän kasvun ja työllisyyden uralle. Sosiaaliset erot ovat kasvaneet sekä jäsenmaiden sisällä että niiden välillä. Samaan aikaan toimet rahoitusmarkkinoiden tehokkaan sääntelyn virtaviivaistamiseksi ja veronkierron estämiseksi ovat laahanneet ja toteutuneet vain osin.
Talouspolitiikan koordinaatiota on pyritty vahvistamaan lisäämällä EU-komission toimivaltaa ja luomalla alkuperäisten velka- ja alijäämäkriteereiden lisäksi muita finanssipoliittisia sääntöjä. Säännöt keskittyvät kuitenkin liiaksi julkiseen talouteen, eivätkä huomioi riittävästi yksityistä sektoria. Komissiolla käytössä oleva makrotalouden epätasapainojen menettely ei ole johtanut riittäviin käytännön toimiin. Lisäksi sääntökehikko ja laskentamenetelmät voivat johtaa suhdanteita voimistavaan finanssipolitiikkaan epätarkoituksenmukaisella tavalla. Keskitetylle yhteisötason talouspolitiikalle ei ole ollut poliittista tukea, ja sen demokraattinen legitimiteetti on vajaa ilman perustavaa laatua olevia muutoksia EU-instituutioihin. Nykyinen sääntökehikko ei ole huomioinut riittävästi kunkin jäsenvaltion erityistä suhdannetilannetta ja äkillisiä talouden järkkymisiä.
Jokainen jäsenvaltio vastaa viime kädessä omasta taloudestaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että euroalueen talouspolitiikka ei voisi ottaa huomioon kokonaisuuden, suuren suljetun talouden, tarpeita. Sääntökehikkoa on tarpeen yksinkertaistaa ja selkiyttää, mutta on selvää, että euroalue tarvitsee yhteistä talouspolitiikkaa.
Olennaista talous- ja rahaliiton kehittämisessä on rakenteellisten heikkouksien kohentaminen, pankkisektorin sääntelyn parantaminen sekä finanssipolitiikan koordinaation johdonmukaisuus. Sosiaali- ja työllisyysnäkökulman vahvistaminen on erityisen tärkeää tulevina vuosina. Keskeistä on löytää tasapaino kansallisen päätäntävallan ja keskitetyn päätöksenteon välille ja vetää rajat yhteisvastuulle ja kansalliselle vastuulle.
Suomen tulee toimia aktiivisesti pankkiunionin viimeistelemiseksi. Pankkiunionin lähtökohtana tulee olla tehokas sijoittajavastuu, kriisinratkaisu ja pankkisektorin omavastuu. Pankkiunioniin liittyvät kriisiratkaisumekanismi ja vakuutuksen kaltainen talletussuojajärjestelmä ovat perusteltuja, koska ne edistävät euroalueen tasapainoa. Talletussuojajärjestelmän valmistelussa on huomioitava nykyiset rahastointitasojen erot ja pankkien taseissa olevat erityisesti valtioiden velkakirjoihin liittyvät riskit. Järjestelmä voi olla Suomen kaltaiselle pankkijärjestelmälle edullinen, mutta siihen voidaan siirtyä vasta riittävän tasavertaiselta pohjalta. Rahoitusalaa koskevia eurooppalaisen korkean tason työryhmän (ns. Liikasen työryhmä) esityksiä riskipitoisen toiminnan erottamisesta muusta rahoituksesta, riskipitoisen rahoituksen vakavaraisuuden kasvattamisesta ja pankkien hallitun alasajon edistämisestä on kiirehdittävä.
Euroopan vakausmekanismia on kehitettävä mahdollisiin tulevaisuuden kriiseihin varautumiseksi. Viiden puheenjohtajan esityksen mukaisesti Euroopan vakausmekanismia ja yhteistä kriisinratkaisurahastoa koskevat sopimukset on sisällytettävä EU-lainsäädäntökehykseen, jotta valta ja vastuu yhdistyvät selkeästi toisiinsa. Suomen kaltaiselle suhdannevaihtelulle alttiille maalle euroalueen vakuutusluonteinen ja sääntöperustainen suhdannetasausmekanismi saattaisi olla hyödyllinen. Mahdollisuuksia nykyisten rahastojen käyttöön suhdannetasauksessa tulee selvittää. Se ei saa johtaa pysyviin tulonsiirtoihin jäsenmaiden välillä. Yhteisvastuu veloista ei ole edelleenkään kannatettava kehityssuunta. No bailout -periaatteesta on pidettävä kiinni. Valtioiden hallitulle velkajärjestelylle on luotava järjestelmät.
Yhteisiä aggressiivisen verosuunnittelun, veronkierron ja veroparatiisien vastaisia toimia on kiirehdittävä ja vahvistettava. Aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto aiheuttavat merkittävän loven valtioiden rahoituspohjaan ja budjettivaroin kustannettavien hyvinvointipalveluiden tarjontaan. Lisäksi se vääristää yritysten kilpailuasetelmaa. Suomen tulee toimia sen edistämiseksi, että voitot verotetaan siellä, missä yrityksen varsinainen liiketulos syntyy. Lisäksi siirtohinnoittelun väärinkäyttö on estettävä ja maakohtaista raportointia ja tietojenvaihtoa maiden välillä on edistettävä. Suomen tulee toimia yhtenäisen yhteisöveropohjan luomiseksi, jotta verokilpailua saataisiin hillittyä.
Monimutkaiset säännöt ovat lisänneet mahdollisuuksia niiden tulkinnanvaraiseen noudattamiseen. Säännöstön selkeyttämiselle on siksi selkeä tarve. Toiminnan tavoitteena tulee olla tehokkuus, sujuvuus ja läpinäkyvyys. Esitetty kilpailukykyneuvostojen verkko olisi osin päällekkäinen olemassa olevien rakenteiden kanssa, lisäisi raportoinnin byrokratiaa ja saattaisi tavoitteille päinvastaisesti hämärtää päätösprosessia ja heikentää legitimiteettiä. Kyseenalaista on neuvostojen poliittinen vastuullisuus ja niiden hyödyllisyys todellisen kilpailukyvyn edistämiseksi. On syytä selkiyttää ja tehdä nykyistä näkyvämmäksi se tapa, jolla hallituksen nimeämät asiantuntijat arvioivat finanssipolitiikkaa. Tämä parantaisi myös kansalaiskeskustelun edellytyksiä.
Sosiaali- ja työllisyysnäkökulman vahvistaminen on erityisen tärkeää seuraavina vuosina. On selvää, että näiden näkökulmien sivuuttaminen on kestämätöntä unionin pitkän aikavälin hyväksyttävyyden näkökulmasta. Komission esitys siitä, että jäsenvaltioiden edistymistä tarkastellaan makrotalouden epätasapainoa koskevassa menettelyssä myös sosiaaliseen ulottuvuuteen liittyvien indikaattorien kautta (työvoimaosuus, pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys) on kannatettava. Komission tulee myös huomioida sosiaaliset vaikutukset maakohtaisissa suosituksissaan. Sosiaalisen ulottuvuuden indikaattorien ei kuitenkaan tule johtaa työmarkkinaosapuolten sopimusvapauden rajoittamiseen, eivätkä ne saa vaikuttaa heikentävästi jäsenvaltioiden päättämiin toimiin.
Komission tulee huomioida esityksensä mukaisesti sosiaalinen oikeudenmukaisuus rahoitustukea saavien maiden sopeutusohjelmissa. Sopeutusohjelmissa ei ole tähän mennessä panostettu riittävästi aidon kasvun ja työllisyyden tukemiseen eikä sosiaalisia seurauksia ole harkittu. Komission esitys jäsenvaltioiden aikaisempaa vahvemmasta yhteistyöstä työmarkkinajärjestöjen kanssa kansallisten uudistus- ja vakausohjelmien valmistelussa on kannatettava. Suomessa tulisi käynnistää alkuvuodesta parlamentaarinen vuoropuhelu talouspolitiikasta työmarkkinajärjestöjen, kansalaisjärjestöjen ja kuntien kanssa ja hyödyntää sen antia tavoitteista päätettäessä. Kansalaiskeskustelua ohjausjaksosta ja yhteisestä talouspolitiikasta on edistettävä.
Vapaa liikkuvuus on tuonut hyötyjä, mutta aiheuttanut myös huolta halpatyövoiman käytöstä sekä työntekijöiden oikeuksien polkemisesta. Työvoiman vapaan liikkuvuuden reilujen pelisääntöjen ja yhdenvertaisen kohtelun kannalta on tärkeää, että noudatetaan sen maan työehtoja, jossa työntekijä työskentelee. Ay-liikkeen itsenäinen kanneoikeus hyödyttäisi paitsi työntekijöitä, myös laillisesti toimivia työnantajia suitsemalla kilpailua vääristävää toimintaa. Suomen tulisi toimia kanneoikeuden käyttöön ottamiseksi.
Komission ehdotus rakennemuutosten toimeenpanon tukemisesta investointi- ja rakennerahastojen kautta on kannatettava. Panostaminen koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen nostaa potentiaalisen kasvun uraa. Unioni on tukenut Euroopan laajuista nuorisotyöllisyysaloitetta kuudella miljardilla eurolla, ja tämänkaltaisia käytäntöjä voisi tulevaisuudessa laajentaa myös muille erityistukea tarvitseville osa-alueille. Rakennerahastojen joustavuutta on lisättävä, jotta niillä pystytään reagoimaan nykyistä nopeammin myös äkillisiin, erityishuomiota vaativiin tilanteisiin. Samalla on pidettävä huolta siitä, että niitä kohdennetaan hankkeisiin, joilla on aitoa lisäarvoa, ja että niiden valvontaa ja tilivelvollisuutta tehostetaan.