Esityksen tarkoituksena on korvata voimassa oleva tullilaki (1466/1994) kokonaan uudella, samannimisellä lailla, jossa on otettu huomioon 1.5.2016 voimaan tulevan unionin tullikoodeksinUnionin tullikoodeksista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 952/2013 ja sitä koskevan täytäntöönpanoasetuksenUnionin tullikoodeksista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 952/2013 tiettyjen säännösten täytäntöönpanoa koskevista yksityiskohtaisista säännöistä annettu komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 2447/2015 sekä komission delegoidun asetuksenEuroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 952/2013 täydentämisestä tiettyjä unionin tullikoodeksin säännöksiä koskevien yksityiskohtaisten sääntöjen osalta annettu komission delegoitu asetus (EU) N:o 2446/2015 edellyttämät muutokset. Samalla lain rakennetta selkeytetään ja sääntelyssä otetaan huomioon nykyisen perustuslain asettamat edellytykset. Sääntelyä sovitetaan myös muuhun lainsäädäntöön ja esimerkiksi tulliverotusta ja menettelyä yhdenmukaistetaan muita verolajeja koskevan menettelyn kanssa.
Kysymyksessä on siis kokonaisuudistus, joka täydentää sinänsä suoraan sovellettavan unionin tullikoodeksin täytäntöönpanoa kansallisella tasolla. Samalla käytetään sitä menettelyihin liittyvää liikkumavaraa, jonka unionin tullikoodeksi liitännäissäädöksineen yhä antaa.
Rajaus
Tullilainsäädäntö palvelee EU:n yhteistä kauppapolitiikkaa. Sen vuoksi sekä nykyisen että uuden tullilain keskeinen sisältö koostuu yleisten säännösten lisäksi Tullin toimivaltuuksia ja varsinaista tullitoimintaa koskevista säännöksistä. Tätä koskeva sääntely kuuluu hallintovaliokunnan toimialaan, minkä vuoksi se jää pääosin valtiovarainvaliokunnan tarkastelun ulkopuolelle.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että tullilain säännöksiä esitetään yhtenäistettäväksi eräiltä osin muiden kansallisten verolakien kanssa (k. 3.2.3). Johtoa on haettu veronkantolaista, valmisteverotuslaista ja autoverolaista. Ajatuksena on, että eri verolajeja koskevat menettely- ja muutkin säännökset olisivat mahdollisimman yhdenmukaisia. Esityksessä on pyritty ottamaan lisäksi huomioon osin jo ns. Valmis-hankkeessaValmis-hankkeella tarkoitetaan Verohallinnon kantamia veroja koskevaa laajaa tietojärjestelmäuudistusta, jonka yhteydessä on tarkoitus yhtenäistää myös verotusmenettelyyn ja veronkantoon liittyvä lainsäädäntö. Hankkeen ensimmäistä vaihetta koskeva lainsäädäntöesitys on annettu hiljattain eduskunnalle (HE 29/2016 vp). Siinä mm. voimassa oleva veronkantolaki esitetään kumottavaksi ja korvattavaksi uudella, samannimisellä lailla. Esitys sisältää muutosehdotuksia myös mm. korkoseuraamuksiin. veronkantolakiin ehdotettavat muutokset. Esitys on valiokunnan mielestä näiltä osin perusteltu ja hyväksyttävissä muutoksitta.
Tulli vastaa nykyisin tullitoiminnan ohella myös autoverotuksen ja valmisteverotuksen toimittamisesta sekä maahantuonnin arvonlisäverotuksesta. Näiltä osin sääntely sisältyy asianomaisiin verolakeihin ja kuuluu valtiovarainvaliokunnan varsinaiseen toimialaan. Valiokunta käsittelee sen vuoksi seuraavassa esitystä siltä osin, kuin se koskee näitä lakeja (lakiehdotukset 2, 3, 5 ja 8).
Verolakeja koskevat ehdotukset
Verolakeihin ehdotetut muutokset ovat pääosin unionin tullikoodeksin aiheuttamia teknisluonteisia seurannaismuutoksia, joihin valiokunnalla ei ole huomautettavaa. Erityisen ongelmattomia ovat autoverolakiin (lakiehdotus 3) sekä harmaan talouden selvitysyksiköstä annettuun lakiin (lakiehdotus 5) esitetyt muutokset.
Valiokunta katsoo, että myös arvonlisäverolakiin (lakiehdotus 2) ja valmisteverotuslakiin (lakiehdotus 8) esitetyt muutokset voidaan hyväksyä sellaisinaan. Joillakin muutettavaksi esitetyistä säännöksistä on kuitenkin suora yhteys Valmis-hankkeen lakiehdotuksiin tai vireillä olevaan toiseen hankkeeseen, jossa selvitetään Tullin verotustehtävien siirtoa Verohallinnolle (ns. VETO-hanke). Nyt käsiteltäviin verolakiehdotuksiin sisältyvien yksittäisten säännösten muutostarve tulee kuitenkin ratkaista näiden esitysten käsittelyn yhteydessä.
Menettelyä puoltaa myös lakien voimaantuloajankohta: tullilain kokonaisuudistus on saatettava voimaan 1.5.2016, kun Valmis-hankkeen ensivaiheen muutosten on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta. Myös VETO-hankkeen hankesuunnitelmassa tähdätään siihen, että valmisteverotus ja autoverotus siirtyisivät Verohallintoon 1.1.2017. Siihen liittyvät lainsäädäntöesitykset annettaisiin siis eduskunnalle syysistuntokaudella 2016. Maahantuonnin arvonlisäverotus on tarkoitus siirtää Verohallinnolle siinä vaiheessa, kun siihen liittyvät tehtävät voidaan integroida Valmis-ohjelmistoon.
Lausuntoyhteenveto
Valiokunta toteaa kokoavasti, että esitys on lähtökohdiltaan perusteltu ja tarpeellinen ja sen verotusta koskevat säädösehdotukset voidaan hyväksyä tässä yhteydessä muuttamattomina.