Ehdotetun sääntelyn lähtökohdat.
Hallituksen esityksen lähtökohtana on ollut tehdä painelaitelainsäädäntöön korjaukset, joiden tarve on ilmennyt 1.1.2017 voimaan tulleen painelaitelain (1144/2016) antamisen jälkeen. Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan käsillä oleva muutosehdotusten sarja yhtenäistää eri oikeudenalojen säännöksiä ja siten johdonmukaistaa tuoteturvallisuussektorin oikeudellista, hallinnonalojen rajat ylittävää viitekehystä.
Valiokunnalle toimitettu kirjallinen, hallituksen esitykseen lisämuutoksia perusteleva muistio jättää sitä vastoin osittain epäselväksi, mikä vaikutus toimialan käytännöillä on ollut näiden uusien muutostarpeiden kohdentamisessa. Muistion perusteluiden mukaan sääntelyä tulee muuttaa vastaamaan paremmin nykykäytäntöä ja lain soveltamista. Valiokunta pitää tätä lähestymistapaa ongelmallisena siltä osin kuin muutostarpeen taustalla olevia seikkoja ei avata edellä sanottua tarkemmin. Yksinomaan toimialan vakiintunut käytäntö ei luo perustetta sääntelyn muuttamiselle, ellei näiden käytäntöjen taustalla ole turvallisuuteen, riskiarvioihin tai vahinkotilastoihin liittyviä tekijöitä, jotka puoltavat vallitsevan käytännön kodifiointia. Talousvaliokunta huomauttaa, että Valtiontalouden tarkastusvirasto on kiinnittänyt huomiota lainsäädännön yritysvaikutusten esittämiseen hallituksen esityksissä (VTV:n selvitys 1/2016 "Säädösten sektorirajat ylittävien vaikutusten arviointi") erityisesti silloin, kun ehdotettu sääntely ylittää hallinnonalojen rajat. Valiokunta pitää tärkeänä, että selvityksen esiin tuomat havainnot tulevat huomioiduiksi lainvalmistelun prosessien jatkokehittämisessä.
Asiantuntijakuulemisessa saamansa selvityksen valossa valiokunta pitää hallituksen esityksen mukaisia muutosehdotuksia perusteltuina ja puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa esitetyin muutoksin.
Puolustusvoimien painelaiterekisteri.
Voimassa olevasta laista puuttuu säännös, jonka nojalla puolustusvoimat pitäisi yllä painelaiterekisteriä sotilaspainelaitteiden sekä puolustusvoimien tai puolustusministeriön erityissuojattaviin kohteisiin kiinteästi asennettujen painelaitteiden osalta. Puolustusvoimien tarve pitää omaa rekisteriä puolustushallinnon erityissuojattavissa kohteissa sijaitsevista painelaitteista perustuu maanpuolustuksellisiin syihin. Puolustusvoimien tulee pystyä tarkastamaan itse sellaiset painelaitteet, jotka on asennettu kiinteästi puolustusvoimien hallinnassa oleviin, maanpuolustuksen vuoksi salassa pidettäviin kohteisiin, joihin on pääsy vain puolustushallinnon vakinaisella henkilöstöllä. Toimivaltuus on välttämätön, koska tarkastusten yhteydessä voisi puolustushallinnon ulkopuolisille henkilöille paljastua maanpuolustukseen liittyviä salassa pidettäviä tietoja. Talousvaliokunta pitää ehdotettua säännöstä puolustusvoimien rekisterinpitotehtävästä tarpeellisena lain soveltamisen ja valvontatehtäviä hoitavien viranomaisten toimivallanjaon selkeyttämiseksi.
Teknisen turvallisuuden sääntelyn taso.
Talousvaliokunta toteaa, että teknisen turvallisuuden sääntely on valtaosin EU:n sisämarkkinoiden kehittämiseksi ja kansalaisten turvallisuuden varmistamiseksi annettua. Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että pyrkimys turvallisuuden korkeaan tasoon ja eurooppalaisen sääntelyn yhtenäisyyteen ovat yhdessä johtaneet paikoin sellaisiin laitteiden käytön edellytyksiin ja käyttäjien velvoitteisiin, jotka ovat osin varsin raskaiksi koettuja näillä normeilla tavoiteltaviin päämääriin nähden. Talousvaliokunta pitää tärkeänä, että siltä osin kuin jäsenvaltioille jätetty kansallinen harkintavalta antaa siihen mahdollisuuden, teknisen turvallisuuden sääntelyssä ja valvonnassa huomioidaan läpileikkaavina periaatteina riskiperusteisuus ja sanktioiden oikeasuhtaisuus.