Motivering
         
         Bemyndigande att utfärda förordning
         
         Allmänt.
         
         Den föreslagna regleringen bygger i stor utsträckning
            på delegering av lagstiftningsmakt. Förslaget
            innefattar många bemyndiganden att genom förordning
            utfärda närmare bestämmelser än
            de allmänt utformade lagbestämmelserna. Regleringen
            måste bedömas mot bakgrund av 80 § i
            grundlagen. Enligt dess 1 mom. kan statsrådet och ministerierna
            utfärda förordningar med stöd av ett
            bemyndigande i grundlagen eller i någon annan lag. Genom
            lag ska dock utfärdas bestämmelser om grunderna
            för individens rättigheter och skyldigheter samt
            om frågor som enligt grundlagen i övrigt hör
            till området för lag. Grundlagsutskottet har av
            hävd krävt att bestämmelser om bemyndigande
            genom lag ska vara exakta och noggrant avgränsade (GrUU 56/2002
               rd, s. 3/I). 
         
         
         Grundlagsutskottet har upprepade gånger understrukit
            att 80 § 1 mom. i grundlagen direkt inskränker
            tolkningen av bemyndigandebestämmelserna och innehållet
            i de bestämmelser som utfärdas med stöd
            av bemyndigandena. Genom förordning kan det således
            inte meddelas allmänna rättsregler om frågor
            som hör till området för lag (GrUU 56/2002
            rd, s. 3/I).
         
         
         18 c §.
         
         Producenten är på grundval av 18 c § 1 mom.
            skyldig att främja återanvändningen av produkter
            som avses i 18 b § och att ordna återanvändning, återvinning
            och annan avfallshantering av sådana produkter och delar
            av produkter som kasserats såsom avfall samt ansvara för kostnaderna
            för detta. Enligt paragrafens 5 mom. utfärdas
            bestämmelser om producentens skyldigheter produktvis genom
            förordning av statsrådet. 
         
         
         Eftersom bestämmelserna om producentansvar är
            så allmänt hållna måste producentansvarets
            innehåll i allt väsentligt regleras genom förordning.
            När man beaktar behovet av produktvisa bestämmelser är
            det ändå motiverat att reglera situationen på ett
            sätt som är relativt sällsynt i dagens
            läge. Även det faktum att skyldigheterna gäller
            näringsidkare inom specifika branscher bidrar till att
            göra detta regleringssätt mindre problematiskt
            (GrUU 56/2002 rd, s. 2/I).
            Utskottet menar att 18 c § 1 mom. på grund av
            regleringens särskilda karaktär kan anses innehålla tillräckligt
            exakta bestämmelser om grunderna för producentens
            skyldigheter. Dessutom begränsas bemyndigandet att utfärda
            förordning av paragrafens 4 mom., som gäller tillämpningen av
            vissa bestämmelser i avfallslagen på producentansvaret.
            Regleringen påverkar således inte behandlingsordningen
            för lagförslaget i detta avseende.
         
         
         Enligt 18 c § 1 mom. kan det genom förordning
            av statsrådet bestämmas att producentansvaret
            för förpackningar är partiellt. För
            detta krävs det att de föreskrivna kraven och
            målen för återanvändning och återvinning
            kan uppnås på något annat sätt. Även
            detta bemyndigande att utfärda förordning är
            mycket vagt eftersom reglerna om producentens skyldigheter är
            mycket generella. Producentens skyldigheter kan ändå bara
            minskas genom förordning, och dessutom är statsrådets
            prövningsrätt bunden till att de föreskrivna
            kraven och målen kan uppnås. 
         
         
         Enligt motiveringen till propositionen är det meningen
            att i en förordning bestämma till vilka delar
            producenten svarar för återanvändningen, återvinningen
            och avfallshanteringen för förpackningar och förpackningsavfall.
            Detta framgår inte alldeles klart av lagtexten. Dessutom är avsikten
            enligt motiveringen att avfallsinnehavaren, producenten och kommunen
            i enlighet med 3 kap. ska ansvara för avfallshanteringen till övriga
            delar när producentansvaret är partiellt. Enligt
            utskottet bör bestämmelserna förtydligas
            för att denna avsikt ska framgå. 
         
         
         18 e §.
         
         Enligt paragrafens 1 mom. ska andra professionella aktörer
            som deltar i avfallshanteringen för sin del handla så att
            producenten kan fullgöra sina skyldigheter enligt 3 a kap.
            eller bestämmelser som utfärdats med stöd
            av det. Enligt 4 mom. i samma paragraf utfärdas närmare bestämmelser
            om skyldigheterna för andra aktörer genom förordning
            av statsrådet. 
         
         
         Bemyndigandet att utfärda förordning är
            synnerligen öppet. Å andra sidan bestäms
            skyldigheterna för de andra aktörer som bemyndigandet avser
            i stor utsträckning utifrån lagens bestämmelser
            om producentens skyldigheter. Andra aktörer får
            således inte t.ex. hindra eller störa producenten
            när han fullgör sina skyldigheter. Om man förstår
            förslaget på detta sätt utgör
            det inget problem med tanke på grundlagen i detta avseende.
            Det är ändå motiverat att precisera bestämmelserna
            t.ex. genom att i 1 mom. ange hurdana skyldigheter de andra aktörerna
            har eller kan ha.
         
         
         Försäljaren eller någon annan distributör
            kan på grundval av paragrafens 2 mom. genom förordning
            av statsrådet förpliktas att ta emot en förpackning
            eller kasserad produkt när kunden köper en ny
            produkt som motsvarar den kasserade produkten eller då mottagningsskyldigheten är
            motiverad för att ordna återanvändning
            eller avfallshantering. I fråga om köp av nya
            produkter är bemyndigandet tillräckligt exakt.
            Däremot är det synnerligen oklart i vilken utsträckning
            uttrycket "för att ordna återanvändning
            eller avfallshantering" är bindande för statsrådet.
            Bemyndigandet bör därför preciseras i
            detta avseende.
         
         
         Den formulering som används i momentet ("... kan genom
            förordning av statsrådet förpliktas ...") är
            inte särskilt välvald. Samma anmärkning
            gäller 18 f § 2 mom. Den valda formuleringen pekar
            snarare på ett enskilt förvaltningsbeslut än
            på allmänna rättsregler. Det vore bättre
            att tillräckligt tydligt i lagen försöka
            ange grunderna för skyldigheten samt dess förutsättningar,
            villkor och begränsningar. Detsamma gäller vilka
            som omfattas av skyldigheten. På det sättet kan
            bemyndigandet att utfärda förordning formuleras
            så att det avser mer detaljerade bestämmelser än
            de som finns i lagen.
         
         
         18 f §.
         
         Enligt paragrafens 2 mom. kan den sista innehavaren av elektriska
            och elektroniska produkter som används någon annanstans än
            i hushåll genom förordning av statsrådet
            förpliktas att delta i kostnaderna för återanvändning, återvinning
            och annan avfallshantering av kasserade produkter eller att ingå överenskommelse
            om detta med producenten.
         
         
         Bemyndigandet är helt öppet. Regleringen måste
            i detta avseende preciseras för att lagförslaget
            ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Lagen måste åtminstone
            innehålla bestämmelser om förutsättningarna
            för utfärdande av en förordning samt även
            kriterier och gränser på grundval av vilka det
            bestäms en hur stor andel av kostnaderna som kan påföras
            den sista innehavaren. — Möjligheten att genom
            förordning föreskriva om skyldigheten för
            den sista innehavaren av produkten att ingå överenskommelse
            om delade kostnader ("om detta") med prodcenten är oklar
            och problematisk. Det är nämligen på grund
            av egendomsskyddet enligt 15 § i grundlagen inte möjligt
            att lämna skyldigheten att ingå överenskommelse öppen
            för reglering genom förordning, utan skyldigheten bör
            framgå tillräckligt klart av lagen (GrUU 24/2002
               rd, s. 3/I). Om avsikten däremot är
            att sista innehavaren av produkten kan komma överens om
            saken med producenten, ska detta framgå tydligare än
            vad som är fallet i lagförslaget. Förslaget
            måste preciseras i detta avseende.
         
         
         18 h §.
         
         Enligt paragrafens 1 mom. 1 punkten kan bestämmelser
            om kvantitativa mål och skyldigheter beträffande återanvändning,
            materialåtervinning och återvinning av kasserade
            produkter och det avfall som de ger upphov till samt om tidsfrister
            utfärdas genom förordning av statsrådet.
            Det är ett synnerligen omfattande bemyndigande. Tillämpningen
            av bemyndigandet begränsas emellertid av lagens 3 a kap.
            om producentansvar och syftet med producentansvaret. Om man dessutom
            beaktar att det är fråga om bestämmelser
            som är specifika för olika material, produkter
            eller produktgrupper påverkar förslaget i detta
            sammanhang inte lagstiftningsordningen, anser utskottet.
         
         
         Enligt 2 punkten i samma moment kan bestämmelser om åtgärder
            som behövs för att förhindra att hälsan
            eller miljön orsakas fara eller skada utfärdas
            genom förordning av statsrådet. Även
            i detta fall kan endast sådana åtgärder komma
            i fråga som avses i lagens 3 a kap. och som behövs
            för verkställigheten av bestämmelserna
            i det kapitlet. Om förslaget förstås
            och tilllämpas på detta sätt är
            det inte problematiskt med avseende på grundlagen. Punkten
            bör ändå kompletteras med en hänvisning
            till lagens 3 a kap.
         
         
         Enligt 3 punkten i momentet kan närmare bestämmelser
            om lämnande av sådan information som behövs
            för övervakning av producentansvaret utfärdas
            genom förordning av statsrådet. Skyldigheten att
            lämna uppgifter framgår bara indirekt av bestämmelsen.
            Utskottet anser det vara viktigt att bestämmelsen formuleras
            så att skyldigheten att lämna uppgifter klarare
            framgår direkt av lagen (GrUU 56/2002
               rd, s. 3/II). Det blir då möjligt
            att bemyndiga statsrådet att utfärda närmare
            bestämmelser om skyldigheten än i lag. — Samma
            påpekande gäller 3 mom. 1 punkten om märkning
            av produkter och lämnande av uppgifter. 
         
         
         Enligt paragrafens 2 mom. kan närmare bestämmelser
            om behövliga undantag för små ekonomiska
            aktörer utfärdas genom förordning av statsrådet.
            Det rör sig om ett vagt och icke-specificerat bemyndigande
            att avvika från lagens bestämmelser, och därför är
            det inte förenligt med kraven i grundlagen (GrUU
               40/2002 rd, s. 5, GrUU 46/2002
               rd, s. 8). För att lagförslaget ska
            kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning måste bemyndigandet
            preciseras så att rättten att utfärda
            förordning begränsas t.ex. genom att ange i vilket
            syfte, om vad eller under vilka förutsättningar
            bestämmelser om smärre undantag kan utfärdas
            genom förordning. Dessutom är det skäl
            att försöka precisera begreppet små ekonomiska
            aktörer.
         
         
         Enligt 3 mom. 2 punkten kan det genom förordning av
            statsrådet, för genomförande av Europeiska
            gemenskapens rättsakter om producentansvar, utfärdas
            bestämmelser om insamling, märkning, sortering,
            lagring, förvaring, transport, vidareförmedling, återanvändning, återvinning,
            behandling och annan avfallshantering av kasserade produkter och
            om de tekniska kraven på dessa. Bemyndigandet är
            mycket omfattande. Bestämmelsen har formulerats så att bemyndigandet
            att utfärda förordning gäller det som
            nämns i allmänhet och inte enbart de tekniska
            kraven i samband med regleringen av aktiviteterna. Å andra
            sidan har utnyttjandet av bemyndigandet i viss utsträckning
            begränsats genom att koppla det till de bestämmelser
            som behövs för att genomföra EG-lagstiftningen.
            Dessutom är det klart att det inte heller i detta fall
            går att genom förordning utfärda bestämmelser
            om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter
            eller om andra frågor som enligt grundlagen hör
            till området för lag. Bemyndigandet är emellertid
            så pass omfattande att ordalydelsen bör ändras
            så att den bättre motsvarar grundlagens krav.
            Exempelvis kan ändringen göras så att
            bemyndigandet endast gäller utfärdandet av närmare
            bestämmelser än i lag.
         
         
         Ikraftträdelsebestämmelsen.
         
         Enligt lagens ikraftträdelsebestämmelse tillämpas
            lagen på elektriska och elektroniska produkter från
            de tidpunkter som bestäms genom förordning av
            statsrådet. Enligt 79 § 3 mom. i grundlagen ska
            det av en lag framgå när den träder i
            kraft. Det kan av särskilda skäl i en lag anges
            att tidpunkten för ikraftträdandet bestäms
            genom förordning.
         
         
         Det framgår indirekt av motiveringen till propositionen
            att behovet att reglera den tidpunkt från och med vilken
            lagen tillämpas beror på EG-lagstiftningen om
            elektriska och elektroniska produkter. Detta utgör enligt
            utskottet ett sådant särskilt skäl som
            avses i 79 § 3 mom. i grundlagen. Därför är
            förslaget i detta avseende inte problematiskt med tanke
            på grundlagen. 
         
         
         Övrigt
         
         Förbättringar bör göras
            i lagförslagets språkdräkt. Exempelvis
            kan 18 c § 2 mom. tolkas så att de skyldigheter
            för producenten som nämns utgör alternativ
            till varandra ("eller"), även om detta enligt propositionsmotiven
            inte är avsikten. Dessutom har 18 e § 2 mom. i
            lagförslaget formulerats oklart ("köps").