1
Lagförslag
4 §. Hushåll. I paragrafen föreskrivs det om begreppet hushåll. Utgångspunkten är att de som bor i en bostad svarar för boendeutgifterna för hela bostaden, om man inte särskilt avtalat om besittningen av en del av bostaden. Det hushållsbegrepp som tillämpas när det gäller bostadsbidrag utgår från den ursprungliga avsikten med bostadsbidraget, det vill säga att minska boendeutgifterna för dem som bor i bostaden. Utgångspunkten är att de som bor i bostaden svarar för boendeutgifterna för hela bostaden på det sätt som avses i lagen om allmänt bostadsbidrag, om man inte särskilt avtalat om besittningen av en del av bostaden. Genom hyresavtal eller något annat avtal, exempelvis ett avtal som gäller anställningsförhållandet för en person som behövs för skötseln av hemmet, kan man avtala om besittningen av en del av bostaden.
Enligt 4 mom. i den gällande paragrafen hör en studerande inte till ett hushåll om han eller hon enligt 14 § i lagen om studiestöd har rätt till bostadstillägg, utom när bostadstillägget har beviljats den studerande för en bostad på annan ort, inte heller om den studerande får studiestöd från en främmande stat eller en motsvarande förmån. Bestämmelsen hindrar betalning av bostadsbidrag till studerande som får bostadstillägg. Ett undantag utgörs dock av situationer där en person som hör till ett hushåll som beviljas bostadsbidrag får bostadstillägg för en studentbostad på annan ort. Bostadsbidrag som beviljas för en studentbostad på annan ort hindrar inte att hela hushållet beviljas bostadsbidrag.
Enligt förslaget ska 4 mom. strykas i och med att de studerande börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget. Därtill stryks i 2 mom. hänvisningen till 4 mom. En studerande som studerar på annan ort kan anses höra till hushållet om boendet är tillfälligt. Bostadsbidrag beviljas dock inte för två bostäder, så den studerande som studerar på annan ort måste bilda ett eget hushåll för att få bostadsbidrag för studentbostaden. En studerande som studerar utomlands och får bostadstillägg samt en studerande som studerar i Finland på en avgiftsbelagd linje i en folkhögskola, ett idrottsutbildningscenter eller Sameområdets utbildningscentral och bor i läroanstaltens elevhem kan dock fortfarande höra till hushållet om studierna är tillfälliga.
Till övriga delar föreslås det inga ändringar i paragrafen.
8 §. Rätt till bostadsbidrag. I paragrafen föreskrivs det om grunderna för att bostadsbidrag ska beviljas. Enligt 1 mom. har ett hushåll rätt till bostadsbidrag, om de godtagbara bondeutgifterna överstiger den bassjälvriskandel som fastställs enligt inkomsterna, om det inte är fråga om en i 2 mom. avsedd person som har rätt till bostadstillägg för studerande eller bostadsbidrag för pensionstagare. Bostadsbidraget är 80 procent av skillnaden mellan de faktiska boendeutgifterna, som får uppgå högst till de maximala boendeutgifterna, och bassjälvriskandelen.
I 2 mom. i den gällande paragrafen anges de personer som inte är berättigade till bostadsbidrag enligt lagen om allmänt bostadsbidrag. Sådana är enligt 2 mom. 1 punkten studerande som med stöd av 14 § i lagen om studiestöd har rätt till bostadstillägg för studerande och studerande som får studiestöd från en främmande stat eller en motsvarande förmån eller som har rätt till avgiftsfri bostad från läroanstaltens sida.
Det föreslås att omnämnandet av studerande som får bostadstillägg enligt 14 § i lagen om studiestöd och av studerande som får studiestöd från en främmande stat eller en motsvarande förmån stryks i 2 mom. 1 punkten. Enligt förslaget kan bostadsbidrag dock inte beviljas de studerande som har rätt till avgiftsfri bostad från läroanstaltens sida. Om det emellertid finns särskilda skäl för att en studerande som är berättigad till en plats i ett elevhem inte kan ta emot platsen, kan bostadsbidrag beviljas. En giltig orsak kan exempelvis anses vara att den studerande redan före sina studier har bott självständigt i en stadigvarande bostad där det också är möjligt att bo under studietiden, eller att den studerande är berättigad till den avgiftsfria platsen i elevhemmet endast under vardagar.
I övrigt motsvarar paragrafen den gällande paragrafen.
9 §. Godtagbara boendeutgifter. I paragrafen föreskrivs det om vilka boendeutgifter som ska beaktas när bostadsbidraget beräknas. Som boendeutgifter beaktas boendeutgifterna för ett hushålls stadigvarande bostad, som till viss del utgörs av kalkylerade utgifter. Bidrag för boendeutgifterna ges högst för de maximala boendeutgifter som anges i 10 §.
I 9 mom. i den gällande paragrafen föreskrivs det om fördelningen av boendeutgifterna när det i bostaden bor en studerande som inte hör till det hushåll som beviljas bostadsbidrag eftersom han eller hon är berättigad till studiestödets bostadstillägg. Det föreslås att momentet stryks i och med att de studerande börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget.
I övrigt motsvarar paragrafen den gällande paragrafen.
10 §. Maximala boendeutgifter. I paragrafen finns en tabell över de högsta belopp, baserade på hela hyran, som beaktas som boendeutgifter när bostadsbidraget beräknas. De maximala boendeutgifterna är indelade i nivåer enligt hushållets storlek och bostadens läge. Bidrag beviljas inte för boendeutgifter som överstiger de maximala boendeutgifterna.
De maximala boendeutgifter som anges i 1 mom. ska enligt förslaget ändras så att de maximala boendeutgifterna för kommungrupp III och IV minskas med 5 procent. Därtill föreslås det i 2 mom. en ändring av de fasta höjningar enligt kommungrupp som görs i de maximala boendeutgifterna för hushåll med fem eller mer än fem medlemmar. Också dessa ska minskas med 4 procent i kommungrupperna III och IV.
I övrigt motsvarar paragrafen den gällande paragrafen.
15 §. Prioriterade inkomster. I paragrafen föreskrivs det om vilka inkomster som inte beaktas som inkomst när bostadsbidraget beräknas. Med stöd av 7 punkten i den gällande paragrafen beaktas inte studiestöd enligt lagen om studiestöd när bostadsbidraget beräknas. Således har studiepenningen inte inverkat på beloppet av bostadsbidraget. Det föreslås att punkten ändras så att studiestöd enligt lagen om studiestöd, med undantag av studiepenning, inte ska beaktas när bostadsbidraget beräknas. Därmed har studiepenningen i fortsättningen en inverkan på beloppet av bostadsbidraget. Statsborgen för studielån beaktas dock inte heller i fortsättningen när bostadsbidraget beräknas. I övrigt motsvarar paragrafen den gällande paragrafen.
20 §. Bidragstagarens anmälningsskyldighet. I paragrafen föreskrivs det om vilka uppgifter bostadsbidragstagaren måste anmäla om till Folkpensionsanstalten. I 1 mom. är det främst fråga om anmälan om sådana förändrade omständigheter som kan leda till att bidraget justeras. Bidragstagaren ska också anmäla om uppgifter utifrån vilka man kan bedöma om det fortfarande finns förutsättningar för att bidrag ska beviljas.
Enligt förslaget ska i paragrafen slopas 8 punkten, i vilken det föreskrivs om skyldigheten att anmäla om att en person som hör till hushållet får rätt till bostadstillägg enligt lagen om studiestöd, och 9 punkten, i vilken det föreskrivs om skyldigheten att anmäla om att rätten till bostadstillägg upphör för en studerande som bor i samma bostad. Därtill föreslås det att 3 punkten ändras så att den som får bostadsbidrag inte bara ska anmäla om att antalet personer som hör till hushållet förändras, utan också om att hushållets sammansättning förändras.
27 §. Förutsättningar för justering av bostadsbidrag. I 1 mom. föreskrivs det om regelbunden årsjustering av bostadsbidrag, och i 2 mom. om justering mitt under bidragsperioden när det i hushållet har skett en förändring som leder till justering (mellanjustering).
Enligt 2 mom. 5 punkten justeras bostadsbidraget om någon som hör till hushållet och bor i samma bostad inleder studier på basis av vilka han eller hon är berättigad till bostadstillägg enligt lagen om studiestöd eller på något annat sätt får rätt till bostadstillägg, eller om rätten till bostadstillägg upphör för en studerande som bor i bostaden. Det föreslås att 2 mom. ändras så att 5 punkten stryks som obehövlig i och med att de studerande börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget. Därtill föreslås det att 2 mom. 4 punkten ändras så att bostadsbidraget justeras också i det fall att hushållets sammansättning varaktigt förändras, inte bara när antalet personer som hör till hushållet förändras.
28 §. Tidpunkt för justeringen. I paragrafen föreskrivs det om från vilka tidpunkter en justering som avses i 27 § ska göras.
Enligt 4 punkten i den gällande paragrafen justeras bostadsbidraget i de fall som avses i 27 § 2 mom. 5 punkten från ingången av den månad då rätten till bostadstillägg börjar eller från ingången av månaden efter den månad då rätten till bostadstillägg upphör. Enligt förslaget ska 4 punkten strykas som obehövlig i och med att de studerande börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget.
29 §. Indragning av bostadsbidrag. I paragrafen föreskrivs om grunderna för indragning av bostadsbidraget och tidpunkten för indragning i olika situationer. Till paragrafen föreslås en ny 6 punkt där det föreskrivs att bostadsbidraget ska dras in senast vid ingången av den fjärde månaden, om bidragstagaren bor någon annanstans än i den bostad för vars boendeutgifter bostadsbidraget har beviljats, om inte bidraget justeras på grundval av 27 § 2 mom. 4 punkten. Den föreslagna ändringen motsvarar den tillämpningspraxis som gäller för närvarande. Syftet med bostadsbidraget är inte att stödja bostäder som står tomma. Därför fortsätter betalningen av bidraget enligt etablerad praxis i högst tre månader när bidragstagaren temporärt är borta från bostaden.
41 §.Nytt avgörande av ett ärende med anledning av beviljad förmån. I paragrafen föreskrivs det om Folkpensionsanstaltens möjlighet att avgöra ett ärende på nytt utan undanröjande av beslut och utan samtycke av part endast efter att ha hört parten. Bestämmelsen gäller situationer där den som får bostadsbidrag eller den som hör till ett hushåll som får bostadsbidrag retroaktivt har beviljats en förmån enligt 8 § 2 mom. som hindrar utbetalning av bostadsbidrag. Det föreslås att paragrafen ändras så att ett nytt avgörande av ett ärende inte kräver att parten hörs varvid bestämmelsen motsvarar bestämmelserna i andra förmånslagar.
51 §. Indexbindning. Enligt paragrafen är de belopp som anges i lagen i huvudsak bundna till folkpensionsindex. I 4 mom. föreskrivs det närmare om den årliga justeringen av de maximala boendeutgifterna. Hyresutvecklingen följs med hjälp av förändringen i Statistikcentralens hyresindex på årsnivå. Förändringen i hyresindex räknas utifrån nivån för 2010 (2010=100). De maximala hyresnivåerna som fastställs i lagen motsvarar poängtalet för hyresindexet för 2014. Till följd av besluten om besparingar i statsfinanserna har de maximala boendeutgifterna inte justerats 2015 och 2016 enligt förändringen i hyresindex, utan de maximala boendeutgifterna ska justeras enligt förändringen i hyresindex för första gången vid ingången av 2017. Till följd av besluten om besparingar i statsfinanserna föreslås det att momentet ändras så att man också 2017 låter bli att justera de maximala boendeutgifterna. Det föreslås att den maximala hyresnivå som fastställs i lagen ändras så att den motsvarar poängtalet för hyresindexet 2015, för att besparingen på årsnivå ska vara bestående.
3
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Den sociala tryggheten för stöd till boende spelar en roll för de grundläggande fri- och rättigheterna framför allt med avseende på 19 § 4 mom. i grundlagen (GrUU 10/2011 rd, GrUU17/2014 rd). Enligt momentet ska det allmänna främja vars och ens rätt till bostad och möjligheter att själv ordna sitt boende. Det allmänna verkställer denna skyldighet enligt grundlagen genom olika former av bostadsbidrag, till vilka hör det allmänna bostadsbidraget, bostadsbidraget för pensionstagare, studiestödets bostadstillägg och delvis militärunderstödet. Därtill främjar det allmänna vars och ens rätt till bostad och möjligheter att själv ordna sitt boende också på annat sätt, till exempel genom subventioner till bostadsbyggande och skatteavdrag för räntor på ägarbostäder.
Bostadsbidraget är av betydelse med avseende inte bara på 19 § 4 mom. i grundlagen utan också på grundläggande försörjning enligt 19 § 2 mom. och oundgänglig försörjning och omsorg enligt 19 § 1 mom. i grundlagen (GrUU 10/2011 rd, GrUU 17/2014 rd). Med hjälp av bostadsbidraget kan man minska boendeutgifterna så att de motsvarar bidragstagarnas betalningsförmåga.
Grundlagen garanterar inte något system för grundläggande försörjning i sig, utan den enskildes rätt till en tryggad grundläggande försörjning över lag (GrUU 30/2005 rd, GrUU 60/2002 rd). Det väsentliga är att rätten till en grundläggande försörjning är tryggad genom något system för social trygghet i de sociala risksituationer som nämns i grundlagen (GrUU 42/2004 rd, GrUU 60/2002 rd). Utöver bestämmelsen om rätten till grundläggande försörjning innehåller grundlagens 19 § 2 mom. också ett åläggande för lagstiftaren att handla. Den sociala tryggheten riktas och utvecklas utifrån samhällets ekonomiska resurser och så att läget inom samhällsekonomin och den offentliga ekonomin beaktas när sådana förmåner som direkt finansieras av det allmänna läggs fast. Bestämmelsen i grundlagen syftar till att säkerställa att rätten till grundläggande försörjning garanteras också på lång sikt (RP 309/1993 rd, GrUU 6/2009 rd).
Rätten till stöd för boende i fråga om de studerande som studerar i Finland ska enligt förslaget i fortsättningen avgöras med stöd av lagen om allmänt bostadsbidrag. I och med ändringen är de studerande inte på samma sätt berättigade till stöd för boende som de varit i fråga om studiestödets bostadstillägg.
Grundlagsutskottet har vid sin granskning (GrUU 17/2014 rd) av den proposition som gäller det allmänna bostadsbidraget (RP 52/2014 rd) ansett att det kan vara en stor förändring för ett hushåll med låga inkomster om bostadsbidraget sänks med exempelvis 100 euro i månaden. Det kan hända att det blir svårt eller rentav omöjligt att bo kvar i bostaden. Dessutom kan det vara svårt för de sökande att förutse vad de ändrade bidragskriterierna innebär i deras fall. Grundlagsutskottet ansåg detta ha relevans med avseende på 19 § 1, 2 och 4 mom. i grundlagen och förutsatte att det skulle utredas om man med övergångsbestämmelser kunde dela upp ikraftträdandet av ändringarna så att hushåll som får kraftigt sänkt bostadsbidrag ges mer tid att anpassa sig till den nya situationen.
Enligt förslaget ska studiepenning beaktas som inkomst som påverkar bostadsbidraget, vilket sänker bidragsnivån med minst 100 euro i månaden för uppskattningsvis 200 studerande som redan omfattas av bostadsbidraget. Bland de cirka 195 700 studerande som för närvarande omfattas av bostadstillägget mister å sin sida 22 700 personer i och med överföringen i genomsnitt minst 100 euro i månaden. Sammanlagt 70 studerande som vårdar barn och som för närvarande får bostadstillägg mister över 100 euro i månaden. Det är fråga om sådana personer med familj som på grund av studier bor på annan ort än resten av familjen. Om man i helhetsbetraktelsen beaktar höjningen av statsborgen för studielån (250 €/mån), så är förändringen dock neutral i fråga om de studerande som mister under 250 euro i månaden.
Ändringen försämrar dock utkomstnivån för de studerande vars studiepenning skärs ned och vars stöd för boende minskar så att höjningen av statsborgen inte kompenserar det minskade bidraget. Det finns uppskattningsvis 60 sådana studerande som bor ensamma i en hyresbostad och som mister i genomsnitt över 250 euro i månaden (den sammanlagda minskningen av studiepenning och stöd för boende). Det uppskattas finnas 35 sådana hushåll som består av två personer och som mister över 500 euro. Då höjningen av statsborgen för studielån inte kompenserar den penningförlust som ändringen leder till, måste den täckas med andra medel. I synnerhet studerande som bor i delade bostäder bör täcka en allt större del av sin utkomst med övriga inkomster, eftersom stödet för boende i fortsättningen fördelas per hushåll och i allt högre grad på basis av behovsprövning.
I propositionen föreslås det att de kostnader som överföringen av de studerande till det allmänna bostadsbidraget orsakar och den indexbundna besparing på 9,5 miljoner euro som genomförs i det allmänna bostadsbidraget i enlighet med planen för de offentliga finanserna täcks genom en begränsning av de maximala boendeutgifter som godkänns i det allmänna bostadsbidraget. Frysningen och minskningen av de maximala boendeutgifterna ökar antalet bostadsbidragstagare som överstiger de maximala bo-endeutgifterna i det fall att boendeutgifterna är höga och hyrorna stiger. I och med minskningen av de maximala boendeutgifterna i kommungrupperna III och IV kommer överskridningarna i de maximala boendeutgifterna för bostadsbidragstagare i dessa kommungrupper att närma sig överskridningarna i de maximala boendeutgifterna i kommungrupperna I och II.
Regeringen anser att de föreslagna ändringarna inte innebär något väsentligt ingrepp i den tryggade grundläggande försörjningen. Beloppet av bostadsbidraget har inte garanterats på så sätt att bidragen inte skulle minska när systemet förändras. Propositionen äventyrar således inte de rättigheter som tryggas i 19 § i grundlagen, och därför anser regeringen att de föreslagna lagändringarna kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Det kan dock vara skäl att begära utlåtande av grundlagsutskottet i ärendet.