Syftet med förordningen är att hindra att webbmiljön utnyttjas i terroristiskt syfte. Målet är att olagligt innehåll online med terroristisk propaganda avlägsnas så fort som möjligt eller att tillgången till det hindras för att hindra att innehållet delas vidare till övriga webbplattformar.
Med terroristbrott avses brott enligt artikel 3 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2017/541 av den 15 mars 2017 om bekämpande av terrorism, om ersättande av rådets rambeslut 2002/475/RIF och om ändring av rådets beslut 2005/671/RIF (nedan direktivet om bekämpande terrorism).
Terrorisminnehåll enligt förordningen har definierats i artikel 2.7. Material som sprids i undervisnings-, journalism-, konst- eller vetenskapssyfte har avgränsats utanför tillämpningsområdet. Regleringen tillämpas på alla värdtjänstleverantörer som erbjuder tjänster i EU:s område. Värdtjänsten kan vara till exempel tillhandahållande av en plattform för sociala medier, videon och ljudinspelningar för allmänheten. E-post eller privata meddelandetjänster och molntjänster omfattas inte av förordningens tillämpningsområde, molntjänster i den utsträckning som de inte sprider uppgifter som lagras på begäran av innehållsleverantören till allmänheten.
Bakgrunden till förordningen är en tanke om att terrorisminnehåll online är skadligt under de första timmarna efter att det publicerats. Enligt förordningen ska terroristiskt datainnehåll avlägsnas så fort som möjligt och senast inom en timme. I förordningen föreskrivs det att de behöriga myndigheterna i medlemsstaterna i EU kan utfärda en avlägsnandeorder om avlägsnande av terrorisminnehåll online. En värdtjänstleverantör ska inrätta en kontaktpunkt, som tar emot avlägsnandeorder i elektroniskt format. I förordningen finns det bestämmelser, som de behöriga myndigheterna ska iaktta när det gäller avlägsnandeorder. En avlägsnandeorder ska innehålla motiveringar till varför materialet anses utgöra terrorisminnehåll online och instruktioner om hur ändring kan sökas i en avlägsnandeorder.
I förordningen finns det bestämmelser om bedömning av gränsöverskridande avlägsnandeorder. När en värdtjänstleverantör är etablerad i en annan medlemsstat eller då dess rättsliga företrädare finns i en annan medlemsstat än den myndighet som utfärdat en avlägsnandeorder, ska ovan nämnda myndighet sända en kopia av avlägsnandeordern för kännedom till den behöriga myndigheten i värdtjänstleverantörens medlemsstat. Den behöriga myndigheten i medlemsstaten kan bedöma lagligheten i en avlägsnandeorder. Såväl värdtjänstleverantören som innehållsleverantören har rätt att begära att den behöriga myndigheten i deras medlemsstat bedömer en avlägsnandeorder av den behöriga myndigheten i den andra medlemsstaten och den behöriga myndigheten ska inom 72 timmar från mottagandet av begäran fatta ett motiverat beslut för att säkerställa att innehåll som avlägsnats på felaktiga grunder återställs så fort som möjligt.
I förordningen finns det bestämmelser om specifika åtgärder som värdtjänstleverantörer som utnyttjats för att sprida terrorisminnehåll online ska ta i bruk. Värdtjänsteleverantören beslutar vilka åtgärder den tar i bruk. Dessa kan vara till exempel tekniska och operativa åtgärder och mekanismer, såsom ändamålsenliga personalrelaterade eller tekniska medel och mekanismer, med vilka användarna kan flagga påstått terrorisminnehåll eller rapportera sådant till värdtjänstleverantören. I förordningen ställs inte krav på användning av automatiserade metoder för att identifiera eller avlägsna innehåll för värdtjänstleverantörer. Förordningen innehåller flera bestämmelser vars syfte är att garantera tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna, i synnerhet yttrandefriheten. Dessa utgörs av till exempel transparensrapporterna för värdtjänstleverantörer och de behöriga myndigheterna.
Förordningen innehåller bestämmelser om påföljder. Medlemsstaterna ska utfärda bestämmelser om de påföljder som tillämpas på överträdelse av bestämmelserna i förordningen och vidta åtgärder för att säkerställa att de verkställs.
2.1
Innehållet i artiklarna
2.1.1
Avsnitt I; Allmänna bestämmelser
Artikel 1; Mål och tillämpningsområde
Artikel 1 i förordningen innehåller bestämmelser om målet och tillämpningsområdet. I den konstateras att det i förordningen fastställs enhetliga regler för att åtgärda missbruk av värdtjänster för spridning till allmänheten av terrorisminnehåll online, i synnerhet följande: a) rimliga och proportionella aktsamhetskrav som värdtjänstleverantörer ska iaktta för att åtgärda spridning till allmänheten av terrorisminnehåll via deras tjänster och vid behov säkerställa att sådant innehåll snabbt avlägsnas eller görs oåtkomligt, b) åtgärder som medlemsstaterna ska införa – i enlighet med unionsrätten och med förbehåll för lämpliga skyddsåtgärder för att skydda grundläggande rättigheter, särskilt yttrande- och informationsfriheten i ett öppet och demokratiskt samhälle – för att i) identifiera och göra det möjligt för värdtjänstleverantörer att snabbt avlägsna terrorisminnehåll, samt ii) underlätta samarbete mellan medlemsstaternas behöriga myndigheter, värdtjänstleverantörer och, när så är lämpligt, Europol.
I artikel 1.2 i förordningen konstateras det att förordningen är tillämplig på värdtjänstleverantörer som erbjuder tjänster i unionen, oberoende av deras huvudsakliga verksamhetsställe, i den mån de sprider information till allmänheten.
Enligt artikel 1.3 i förordningen ska material som sprids till allmänheten i utbildningssyfte, journalistiskt syfte, konstnärligt syfte eller forskningssyfte eller i syfte att förhindra eller bekämpa terrorism, inbegripet material som ger uttryck för polemiska eller kontroversiella åsikter inom ramen för den offentliga debatten, inte anses vara terrorisminnehåll. Det ska göras en bedömning för att fastställa den spridningens verkliga syfte och huruvida materialet sprids till allmänheten för dessa syften.
Artikel 2; Definitioner
I artikel 2 i förordningen finns det bestämmelser om definitionerna. I förordningen avses med värdtjänstleverantör en leverantör av tjänster enligt definitionen i artikel 1 b i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535 om ett informationsförfarande beträffande tekniska föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster, vilka består i att information som tillhandahållits av en innehållsleverantör lagras på dennes begäran. Enligt artikel 1.b i ovan nämnda direktiv avses med tjänst alla informationssamhällets tjänster, det vill säga tjänster som vanligtvis utförs mot ersättning på distans, på elektronisk väg och på individuell begäran av en tjänstemottagare. I ovan nämnda punkt preciseras ännu definitionen på så sätt att det i denna definition med
i) på distans: avses tjänster som tillhandahålls utan att parterna är närvarande samtidigt,
ii) på elektronisk väg: avses en tjänst som sänds vid utgångspunkten och tas emot vid slutpunkten med hjälp av utrustning för elektronisk behandling (inbegripet digital signalkomprimering) och lagring av uppgifter, och som i sin helhet sänds, befordras och tas emot genom tråd, radio, optiska medel eller andra elektromagnetiska medel,
iii) på individuell begäran av en tjänstemottagare: avses en tjänst som tillhandahålls genom överföring av uppgifter på individuell begäran.
Med innehållsleverantör avses en användare som har tillhandahållit information som lagras och sprids till allmänheten eller har lagrats och spridits till allmänheten av en värdtjänstleverantör. Med spridning till allmänheten avses tillgängliggörande av information på begäran av en innehållsleverantör för ett potentiellt obegränsat antal personer. Med att erbjuda tjänster i unionen avses göra det möjligt för fysiska eller juridiska personer i en eller flera medlemsstater att använda de tjänster som erbjuds av en värdtjänstleverantör som har en betydande anknytning till den eller de medlemsstaterna. Med betydande anknytning avses en värdtjänstleverantörs anknytning till en eller flera medlemsstater som antingen följer av dennes verksamhetsställe i unionen eller särskilda faktiska kriterier, såsom att a) värdtjänstleverantören har ett betydande antal användare av dess tjänster i en eller flera medlemsstater, eller b) värdtjänstleverantörens verksamhet är riktad till en eller flera medlemsstater.
Med terroristbrott avses de brott som definierats i artikel 3 i direktivet om bekämpande av terrorism. Enligt artikel 3 i direktivet om bekämpande av terrorism ska medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att följande uppsåtliga gärningar, vilka till följd av sin art eller sitt sammanhang allvarligt kan skada ett land eller en internationell organisation, definieras som terroristbrott i enlighet med brottsbeskrivningarna i nationell rätt när de begås i något av de syften som anges i punkt 2:
a) angrepp mot en persons liv som kan leda till döden,
b) allvarliga angrepp på en persons fysiska integritet,
c) människorov eller tagande av gisslan,
d) förorsakande av omfattande förstörelse av en statlig eller annan offentlig anläggning, ett transportsystem, infrastruktur, inbegripet informationssystem, en fast plattform belägen på kontinentalsockeln, en offentlig plats eller privat egendom, som sannolikt utsätter människoliv för fara eller förorsakar betydande ekonomiska förluster,
e) kapning av luftfartyg, fartyg eller andra allmänna transportmedel eller godstransportmedel
f) tillverkning, innehav, förvärv, transport, tillhandahållande eller användning av sprängämnen eller vapen, inbegripet kemiska, biologiska, radiologiska eller nukleära vapen, samt forskning om och utveckling av kemiska, biologiska, radiologiska eller nukleära vapen,
g) utsläpp av farliga ämnen eller orsakande av brand, översvämningar eller explosioner som utsätter människoliv för fara,
h) störande eller avbrytande av försörjningen av vatten, elkraft eller andra grundläggande naturresurser, som utsätter människoliv för fara,
i) olaglig systemstörning enligt vad som avses i artikel 4 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/40/EU, i fall där artikel 9.3 eller 9.4 b eller c i det direktivet är tillämplig, och olaglig datastörning enligt vad som avses i artikel 5 i samma direktiv, i fall där artikel 9.4 c i det direktivet är tillämplig,
j) hot om att begå någon av de gärningar som anges i leden a–i.
2. De syften som avses i 1 punkten är följande:
a) injaga allvarlig fruktan hos en befolkning,
b) otillbörligen tvinga ett offentligt organ eller en internationell organisation att utföra eller att avstå från att utföra en viss handling,
c) allvarligt destabilisera eller förstöra de grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturerna i ett land eller i en internationell organisation.
Direktivet om bekämpande av terrorism ålägger att, utöver terroristbrott enligt artikel 3, som straffbara brott föreskriva ett stort antal brott som främjar dessa, av vilka ett stort antal också är betydelsefulla med tanke på definitionen av terrorisminnehåll. I Finland innehåller 34 a kap. i strafflagen (39/1889) bestämmelser om terroristbrott, det vill säga brott som begåtts i terroristiskt syfte, brott avseende radiologiska vapen som begåtts i terroristiskt syfte och brott som främjar att dessa begås.
I förordningen avses med terrorisminnehåll en eller flera av följande typer av material, närmare bestämt material som a) anstiftar till begåendet av ett av de brott som avses i artikel 3.1 a–i i direktiv (EU) 2017/541, om sådant material, direkt eller indirekt, såsom genom förhärligande av terroristgärningar, förespråkar begåendet av terroristbrott, och därigenom medför fara för att ett eller flera sådana brott kan begås, b) värvar en person eller en grupp av personer för att begå något av de brott som anges i artikel 3.1 a–i i direktiv (EU) 2017/541 eller bidra till att något av dessa brott begås, c) värvar en person eller en grupp av personer för att delta i en terroristgrupps verksamhet i den mening som avses i artikel 4 b i direktiv (EU) 2017/541, d) tillhandahåller instruktioner om tillverkning eller användning av sprängämnen, skjutvapen eller andra vapen eller skadliga eller farliga ämnen eller om andra specifika metoder eller tekniker för begående av eller bidragande till begåendet av något av de terroristbrott som avses i artikel 3.1 a–i i direktiv (EU) 2017/541, e) utgör ett hot om begående av ett av de brott som avses i artikel 3.1 a–i i direktiv (EU) 2017/541.
Gärningar enligt definitionen av terrorisminnehåll anknyter till terroristbrott enligt artikel 3 i direktivet om bekämpande av terrorism, som i Finland föreskrivs som straffbara i 34 a kap. 1 § i strafflagen (brott som begåtts i terroristiskt syfte) och 1 a § (brott avseende radiologiska vapen som begåtts i terroristiskt syfte). Gärningar enligt definitionen gäller de facto gärningar som främjar terroristbrott, som i Finland är straffbara främst i form av meddelande av utbildning för ett terroristbrott (34 a kap. 4 a § i strafflagen), rekrytering för ett terroristbrott (34 a kap. 4 c i strafflagen), offentlig uppmaning som har anknytning till terroristbrott 34 a kap. 5 e § i strafflagen) samt olaga hot eller falsk alarm som gjorts i terroristiskt syfte (34 a kap. 1 § 1 mom. § 1 punkten i strafflagen). Vissa situationer kan det handla om anstiftan enligt 5 kap. 5 § i strafflagen till ett brott som föreskrivits som straffbart i 34 a kap. i strafflagen.
I förordningen avses med användarvillkor alla krav, villkor och klausuler som, oberoende av deras namn eller form, reglerar avtalsförhållandet mellan en värdtjänstleverantör och dess användare. I förordningen avses med huvudsakligt verksamhetsställe värdtjänstleverantörens huvudkontor eller säte, där de huvudsakliga finansiella funktionerna och den operativa ledningen utövas.
2.1.2
Avsnitt II; Åtgärder för att förhindra spridning av terrorisminnehåll online
Artikel 3; Avlägsnandeorder
I artikel 3 i förordningen finns det bestämmelser om avlägsnandeorder. Enligt 1 punkten i artikeln ska den behöriga myndigheten i varje medlemsstat ha befogenhet att utfärda en avlägsnandeorder med krav på att värdtjänstleverantörer avlägsnar terrorisminnehåll eller gör terrorisminnehåll oåtkomligt i samtliga medlemsstater. Om en behörig myndighet inte tidigare har utfärdat en avlägsnandeorder till en värdtjänstleverantör ska den tillhandahålla den värdtjänstleverantören information om tillämpliga förfaranden och tidsfrister minst tolv timmar innan avlägsnandeordern utfärdas. Första stycket ska inte gälla i vederbörligen motiverade brådskande fall.
Enligt 3 punkten i artikel 3 ska värdtjänstleverantörer avlägsna terrorisminnehåll eller göra terrorisminnehåll oåtkomligt i samtliga medlemsstater så snart som möjligt och i alla händelser inom en timme från mottagandet av avlägsnandeordern. I 4 punkten i artikeln föreskrivs att behöriga myndigheter ska utfärda avlägsnandeorder med användning av mallen i bilaga I. Avlägsnandeorder ska innehålla följande uppgifter:
a) identifieringsuppgifter för den behöriga myndighet som utfärdar avlägsnandeordern och den behöriga myndighetens autentisering av avlägsnandeordern,
b) en tillräckligt detaljerad motivering till varför innehållet anses utgöra terrorisminnehåll samt en hänvisning till den relevanta typen av material enligt artikel 2.7,
c) en exakt webbadress (URL) och, vid behov, ytterligare information som gör det möjligt att identifiera terrorisminnehållet,
d) en hänvisning till denna förordning som rättslig grund för avlägsnandeordern,
e) datum, tidsstämpel och elektronisk signatur för den behöriga myndighet som utfärdar avlägsnandeordern,
f) lättbegriplig information om värdtjänstleverantörens och innehållsleverantörens prövningsmöjligheter, inbegripet information om prövning vid såväl den behöriga myndigheten som vid domstol samt tidsfrister för överklagande,
g) när så är nödvändigt och proportionellt, beslutet att inte lämna ut information om att terrorisminnehåll avlägsnats eller gjorts oåtkomligt i enlighet med artikel 11.3.
Enligt 5 punkten i artikeln ska den behöriga myndigheten rikta avlägsnandeordern till värdtjänstleverantörens huvudsakliga verksamhetsställe eller till dess rättsliga företrädare som utsetts i enlighet med artikel 17.
Den behöriga myndigheten ska överföra avlägsnandeordern till den kontaktpunkt som avses i artikel 15.1 på ett elektroniskt sätt som gör det möjligt att få en skriftlig uppteckning och som ger förutsättningar att säkerställa autentisering av avsändaren, inbegripet att datum och tidpunkt för sändandet och mottagandet av ordern är korrekta.
Enligt 6 punkten i artikel 3 ska värdtjänstleverantören utan onödigt dröjsmål med användning av mallen i bilaga II informera den behöriga myndigheten om att terrorisminnehållet har avlägsnats eller att terrorisminnehållet gjorts oåtkomligt i samtliga medlemsstater, med angivelse av i synnerhet tidpunkten då innehållet avlägsnades eller gjordes oåtkomligt.
I artikel 3.7 finns det bestämmelser om ett meddelande om att en avlägsnandeorder inte kan iakttas. Om värdtjänstleverantören inte kan följa avlägsnandeordern på grund av force majeure eller faktisk omöjlighet som inte kan tillskrivas värdtjänstleverantören, inbegripet av objektivt motiverade tekniska eller operativa skäl, ska den utan onödigt dröjsmål informera den behöriga myndighet som utfärdade avlägsnandeordern om dessa skäl med användning av mallen i bilaga III.
Den tidsfrist som anges i punkt 3 ska börja löpa så snart de grunder som avses i första stycket i denna punkt inte längre föreligger.
I 8 punkten i artikeln föreskrivs att om värdtjänstleverantören inte kan följa avlägsnandeordern på grund av att den innehåller uppenbara fel eller inte innehåller tillräcklig information för att verkställa den, ska värdtjänstleverantören utan onödigt dröjsmål informera den behöriga myndighet som utfärdade avlägsnandeordern och be om nödvändiga klargöranden med användning av mallen i bilaga III.
Den tidsfrist som anges i punkt 3 ska börja löpa så snart värdtjänstleverantören har mottagit de nödvändiga klargörandena.
Enligt 9 punkten i artikeln ska en avlägsnandeorder bli slutgiltig vid utgången av tidsfristen för överklagande om inget överklagande har ingetts i enlighet med nationell rätt eller vid bekräftelse efter ett överklagande.
När avlägsnandeordern har blivit slutgiltig ska den behöriga myndighet som utfärdade avlägsnandeordern informera den behöriga myndighet som avses i artikel 12.1 c i den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad om detta.
Artikel 4; Bestämmelser om det tillämpliga förfarandet för gränsöverskridande avlägsnandeorder
I artikel 4 finns det bestämmelser om förfarande för gränsöverskridande avlägsnandeorder. I 1 punkten föreskrivs att med förbehåll för vad som anges i artikel 3 ska den behöriga myndighet som utfärdade avlägsnandeordern, om värdtjänstleverantören inte har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller sin rättsliga företrädare i den medlemsstat där den myndigheten är belägen, samtidigt översända en kopia av avlägsnandeordern till den behöriga myndigheten i den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad.
I 2 punkten i artikel 4 föreskrivs att om en värdtjänstleverantör mottar en avlägsnandeorder enligt denna artikel ska den vidta de åtgärder som föreskrivs i artikel 3 och vidta de åtgärder som krävs för att kunna återställa innehållet eller åtkomsten till det i enlighet med punkt 7 i den här artikeln. Enligt 3 punkten i artikeln får den behöriga myndigheten i den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad på eget initiativ, inom 72 timmar från mottagandet av kopian av avlägsnandeordern i enlighet med punkt 1, granska avlägsnandeorden för att fastställa huruvida den på ett allvarligt eller uppenbart sätt är oförenlig med denna förordning eller de grundläggande rättigheter och friheter som garanteras i stadgan. Om den konstaterar oförenlighet ska den, inom samma tid, anta ett motiverat beslut om detta.
Enligt 4 punkten i artikeln ska värdtjänstleverantörer och innehållsleverantörer ha rätt att inom 48 timmar från mottagandet av antingen en avlägsnandeorder eller information enligt artikel 11.2 lämna in en motiverad begäran till den behöriga myndigheten i den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad om att den ska granska avlägsnandeordern enligt punkt 3 första stycket i den här artikeln.
Den behöriga myndigheten ska inom 72 timmar från mottagandet av begäran anta ett motiverat beslut till följd av granskningen av avlägsnandeordern, med angivande av sina slutsatser om huruvida oförenlighet föreligger.
I 5 punkten föreskrivs att innan den behöriga myndigheten antar ett beslut enligt punkt 3 andra stycket eller ett beslut om att oförenlighet föreligger enligt punkt 4 andra stycket, ska den informera den behöriga myndighet som utfärdat avlägsnandeordern om att den har för avsikt anta beslutet i fråga samt ange skälen till detta.
I 6 punkten föreskrivs att om den behöriga myndigheten i den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad antar ett motiverat beslut i enlighet med punkt 3 eller 4 i denna artikel, ska den utan dröjsmål översända det beslutet till den behöriga myndighet som utfärdat avlägsnandeordern, värdtjänstleverantören, den innehållsleverantör som begärde granskningen enligt punkt 4 i denna artikel samt, i enlighet med artikel 14, Europol. Om det i beslutet konstateras oförenlighet enligt punkt 3 eller 4 i denna artikel, ska avlägsnandeordern inte längre ha rättsverkan.
I 7 punkten föreskrivs att när den berörda värdtjänstleverantören mottar ett beslut i vilket oförenlighet konstateras som översänts i enlighet med punkt 6 ska den omedelbart återställa det avlägsnade innehållet eller åtkomsten till det utan att det påverkar dess möjlighet att genomdriva sina egna användarvillkor i enlighet med unionsrätten och nationell rätt.
Artikel 5; Specifika åtgärder
I artikel 5 finns det bestämmelser om specifika åtgärder. Enligt 1 punkten i artikeln ska en värdtjänstleverantör som är exponerad för terrorisminnehåll enligt punkt 4 i tillämpliga fall i sina användarvillkor inkludera samt tillämpa bestämmelser om åtgärder mot missbruk av dess tjänster för spridning till allmänheten av terrorisminnehåll.
Den ska göra detta på ett omsorgsfullt, proportionellt och icke-diskriminerande sätt och under alla omständigheter med vederbörlig hänsyn till användarnas grundläggande rättigheter och med särskilt beaktande av den grundläggande betydelsen av yttrande- och informationsfrihet i ett öppet och demokratiskt samhälle, i syfte att undvika avlägsnandet av material som inte är terrorisminnehåll.
I artikeln föreskrivs att om en värdtjänstleverantör som är exponerad för terrorisminnehåll enligt punkt 4 ska vidta specifika åtgärder för att skydda sina tjänster mot spridning till allmänheten av terrorisminnehåll.
Det är värdtjänstleverantören som ska besluta vilka specifika åtgärder som ska vidtas. Sådana åtgärder får inbegripa en eller flera av följande åtgärder:
a) lämpliga tekniska och operativa åtgärder eller lämplig teknisk och operativ kapacitet, såsom lämplig personalstyrka eller lämpliga tekniska medel för att identifiera och snabbt avlägsna terrorisminnehåll eller göra det oåtkomligt,
b) lättillgängliga och användarvänliga mekanismer varmed användare till värdtjänstleverantören kan rapportera eller flagga påstått terrorisminnehåll,
c) andra mekanismer för att öka medvetenheten om terrorisminnehåll på dess tjänster, såsom mekanismer för användarmoderering,
d) andra åtgärder som värdtjänstleverantören anser vara lämpliga för att åtgärda tillgängligheten av terrorisminnehåll på dess tjänster.
I artikel 5.3 finns det föreskrifter om de förutsättningar som specifika åtgärder ska uppfylla. Specifika åtgärder av en värdtjänstleverantör ska uppfylla samtliga följande krav:
a) de ska på ett effektivt sätt minska graden av exponering för terrorisminnehåll hos värdtjänstleverantörens tjänster,
b) de ska vara riktade och proportionella, med särskilt beaktande av hur hög graden av exponering för terrorisminnehåll är hos värdtjänstleverantörens tjänster samt värdtjänstleverantörens tekniska och operativa kapacitet och finansiella styrka samt antalet användare av värdtjänstleverantörens tjänster och den mängd innehåll som de tillhandahåller,
c) de ska tillämpas med fullständigt beaktande av användarnas rättigheter och legitima intressen, särskilt användarnas grundläggande rättigheter vad gäller yttrande- och informationsfrihet, respekt för privatlivet samt skydd av personuppgifter,
d) de ska tillämpas på ett omsorgsfullt och icke-diskriminerande sätt.
När de specifika åtgärderna innebär användning av tekniska medel ska det införas lämpliga och effektiva skyddsåtgärder, särskilt genom mänsklig tillsyn och kontroll, för att säkerställa att de är korrekta och för att undvika avlägsnande av material som inte är terrorisminnehåll.
I artikel 5.4 föreskrivs när en värdtjänstleverantörs tjänster har använts för att sprida terrorisminnehåll. En värdtjänstleverantör är exponerad för terrorisminnehåll när den behöriga myndigheten i den medlemsstat där den har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad har
a) fattat ett beslut som grundas på objektiva faktorer, såsom det faktum att värdtjänstleverantören under de föregående tolv månaderna har mottagit två eller flera avlägsnandeorder som blivit slutgiltiga, i vilket det konstateras att värdtjänstleverantören är exponerad för terrorisminnehåll, och
b) meddelat värdtjänstleverantören det beslut som avses i led a.
Enligt 5 punkten i artikeln ska en värdtjänstleverantör, efter att ha mottagit ett beslut som avses i punkt 4 eller, i förekommande fall, punkt 6, till den behöriga myndigheten rapportera om de specifika åtgärder som den har vidtagit och har för avsikt att vidta för att följa punkterna 2 och 3. Den ska göra detta inom tre månader från mottagandet av beslutet och därefter årligen. Denna skyldighet ska upphöra så snart den behöriga myndigheten har beslutat, till följd av en begäran enligt punkt 7, att värdtjänstleverantören inte längre är exponerad för terrorisminnehåll.
I 6 punkten i artikeln föreskrivs att om den behöriga myndigheten – på grundval av de rapporter som avses i punkt 5 och i förekommande fall andra objektiva faktorer – anser att de specifika åtgärder som vidtagits inte uppfyller kraven i punkterna 2 och 3, ska den behöriga myndigheten rikta ett beslut till värdtjänstleverantören med krav på att denne vidtar nödvändiga åtgärder för att säkerställa att kraven i punkterna 2 och 3 uppfylls.
I enlighet med artikeln får värdtjänstleverantören välja vilken typ av specifika åtgärder som ska vidtas.
Enligt 7 punkten i artikeln får en värdtjänstleverantör när som helst begära att den behöriga myndigheten omprövar och, när så är lämpligt, ändrar eller återkallar ett beslut som avses i punkt 4 eller 6.
Inom tre månader från mottagandet av begäran ska den behöriga myndigheten på grundval av objektiva faktorer anta ett motiverat beslut om begäran samt meddela värdtjänstleverantören det beslutet.
Enligt 8 punkten i artikeln ska krav på att vidta specifika åtgärder inte påverka tillämpningen av artikel 15.1 i direktiv 2000/31/EG och ska varken medföra en allmän skyldighet för värdtjänstleverantörer att övervaka den information som de överför eller lagrar eller en allmän skyldighet att aktivt efterforska fakta eller omständigheter som tyder på olaglig verksamhet.
Inget krav på att vidta specifika åtgärder får innebära en skyldighet för värdtjänstleverantören att använda automatiska verktyg.
Artikel 6; Lagring av innehåll och därtill hörande data
Artikel 6 innehåller bestämmelser om lagring av innehåll och därtill hörande data. Artikeln ålägger värdtjänstleverantören att lagra terrorisminnehåll som har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt till följd av en avlägsnandeorder, eller specifika åtgärder enligt artikel 3 eller 5, samt därtill hörande data som har avlägsnats till följd av att sådant terrorisminnehåll har avlägsnats, som är nödvändiga för
a) administrativa eller rättsliga prövningsförfaranden eller hantering av klagomål enligt artikel 10 avseende ett beslut att avlägsna eller göra oåtkomligt terrorisminnehåll och därtill hörande data, eller
b) förebyggande, förhindrande, upptäckt, utredning och lagföring av terroristbrott.
Enligt 2 punkten i artikeln ska terrorisminnehåll och de därtill hörande data som avses i punkt 1 bevaras i sex månader från det att de avlägsnats eller gjorts oåtkomliga. Terrorisminnehållet ska på den behöriga myndighetens eller domstolens begäran bevaras under en ytterligare, specificerad period endast om och så länge som det krävs för ett sådant pågående administrativt eller rättsligt prövningsförfarande som avses i punkt 1 a. Enligt 3 punkten i artikeln ska värdtjänstleverantörer säkerställa att terrorisminnehåll och därtill hörande data som bevaras enligt punkt 1 omfattas av lämpliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder. Dessa tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder ska säkerställa att det terrorisminnehåll och de därtill hörande data som bevaras endast åtkoms och behandlas för de syften som avses i punkt 1, samt säkerställa en hög säkerhetsnivå för de berörda personuppgifterna. Värdtjänstleverantörer ska vid behov se över och uppdatera dessa skyddsåtgärder.
2.1.3
Avsnitt III; Skyddsåtgärder och ansvarighet
Artikel 7; Transparenskrav för värdtjänstleverantörer
Avsnitt III i förordningen innehåller bestämmelser som skyddsåtgärder och ansvarighet. I artikel 7 finns det bestämmelser om transparenskrav för värdtjänstleverantörer. Enligt dess 1 punkt ska värdtjänstleverantörer i sina användarvillkor klart och tydligt ange sin strategi för att åtgärda spridningen av terrorisminnehåll, när så är lämpligt med en meningsfull förklaring av hur specifika åtgärder, inbegripet i förekommande fall användningen av automatiska verktyg, fungerar. Enligt 2 punkten i artikeln ska varje värdtjänstleverantör som har vidtagit åtgärder för att åtgärda spridningen av terrorisminnehåll eller har ålagts att vidta åtgärder enligt denna förordning under ett visst kalenderår ska offentliggöra en transparensrapport om dessa åtgärder för det året. Den ska offentliggöra den rapporten före den 1 mars följande år. I 3 punkten i artikeln finns det minimiförutsättningarna för transparensrapporter och enligt den ska transparensrapporterna innehålla minst följande information:
a) information om värdtjänstleverantörens åtgärder för att identifiera och avlägsna terrorisminnehåll eller göra det oåtkomligt,
b) information om värdtjänstleverantörens åtgärder för att åtgärda att material som tidigare har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt på grund av att det ansågs vara terrorisminnehåll dyker upp på nytt, särskilt när automatiska verktyg har använts,
c) antalet inslag med terrorisminnehåll som har avlägsnats eller gjorts oåtkomliga till följd av avlägsnandeorder eller specifika åtgärder samt antalet avlägsnandeorder där innehållet inte har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt enligt artikel 3.7 första stycket och 3.8 första stycket tillsammans med skälen till detta,
d) antalet klagomål som behandlats av värdtjänstleverantören i enlighet med artikel 10 och resultatet av dessa,
e) antalet administrativa eller rättsliga prövningsförfaranden som inletts av värdtjänstleverantören och resultatet av dessa,
f) antalet fall där värdtjänstleverantören har ålagts att återställa innehåll eller åtkomsten till det till följd av administrativa eller rättsliga prövningsförfaranden,
g) antalet fall där värdtjänstleverantören har återställt innehåll eller åtkomsten till det till följd av ett klagomål från innehållsleverantören.
Artikel 8; Behöriga myndigheters transparensrapporter
I artikel 8 finns det föreskrifter om behöriga myndigheters transparensrapporter. Enligt den ska de behöriga myndigheterna offentliggöra årliga transparensrapporter över sin verksamhet enligt denna förordning. Dessa rapporter ska innehålla åtminstone följande information för året i fråga: a) antalet avlägsnandeorder som har utfärdats enligt artikel 3, med angivande av antalet avlägsnandeorder enligt artikel 4.1, och det antal avlägsnandeorder som granskats enligt artikel 4 samt information om hur de berörda värdtjänstleverantörerna har genomfört dessa avlägsnandeorder, inbegripet antalet fall där terrorisminnehåll har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt och antalet fall där terrorisminnehåll inte har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt.
b) antalet beslut som fattats i enlighet med artikel 5.6 eller 5.7 samt information om hur värdtjänstleverantörerna har genomfört dessa beslut, inbegripet en beskrivning av de specifika åtgärderna,
c) antalet fall där avlägsnandeorder och beslut som fattats i enlighet med artikel 5.4 och 5.6 har varit föremål för administrativa eller rättsliga prövningsförfaranden samt information om resultatet av de relevanta förfarandena,
d) antalet beslut om påförande av sanktioner enligt artikel 18 och en beskrivning av den typ av sanktion som påförts.
De årliga transparensrapporter som avses i punkt 1 får inte innehålla information som negativt kan påverka pågående verksamhet för förebyggande, förhindrande, upptäckt, utredning eller lagföring av terroristbrott eller nationella säkerhetsintressen.
Artikel 9; Rättsmedel
Artikel 9 i förordningen gäller rättsmedel. Enligt den ska värdtjänstleverantörer som har mottagit en avlägsnandeorder som utfärdats enligt artikel 3.1 eller ett beslut enligt artikel 4.4 eller artikel 5.4, 5.6 eller 5.7 ha rätt till ett effektivt rättsmedel. Denna rätt ska inbegripa rätten att bestrida en sådan avlägsnandeorder inför domstolarna i den medlemsstat vars behöriga myndighet utfärdade avlägsnandeordern och rätten att bestrida beslutet enligt artikel 4.4 eller artikel 5.4, 5.6 eller 5.7 inför domstolarna i den medlemsstat vars behöriga myndighet fattade beslutet.
Enligt artikel 9.2 ska innehållsleverantörer vars innehåll har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt till följd av en avlägsnandeorder ha rätt till ett effektivt rättsmedel. Denna rätt ska inbegripa rätten att bestrida en avlägsnandeorder som har utfärdats enligt artikel 3.1 inför domstolarna i den medlemsstat vars behöriga myndighet utfärdade avlägsnandeordern och rätten att bestrida ett beslut enligt artikel 4.4 inför domstolarna i den medlemsstat vars behöriga myndighet fattade beslutet.
Artikel 9.3 ålägger medlemsstaterna att införa effektiva förfaranden för utövandet av de rättigheter som avses i denna artikel.
Artikel 10; Klagomålsmekanismer
Artikel 10 gäller klagomålsmekanismer.Enligt 1 punkten i artikeln ska varje värdtjänstleverantör inrätta en effektiv och tillgänglig mekanism som gör det möjligt för innehållsleverantörer att, när deras innehåll har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt till följd av specifika åtgärder enligt artikel 5, lämna in ett klagomål mot att innehållet avlägsnats eller gjorts oåtkomligt med en begäran om att det avlägsnade innehållet eller åtkomsten till det återställs.
I enlighet med 2 punkten i artikeln ska varje värdtjänstleverantör snabbt granska alla klagomål som den tar emot genom den mekanism som avses i punkt 1 och utan onödigt dröjsmål återställa innehållet eller åtkomsten till det om det inte var berättigat att avlägsna innehållet eller göra det oåtkomligt. Värdtjänstleverantören ska informera klaganden om resultatet av klagomålet inom två veckor från det att det mottagits. Artikeln ålägger att underrätta klaganden om att klagomålet avvisats.
Ett återställande av innehåll eller åtkomsten till det ska inte utesluta administrativa eller rättsliga prövningsförfaranden för bestridande av värdtjänstleverantörens eller den behöriga myndighetens beslut.
Artikel 11; Information till innehållsleverantörer
Artikel 11 reglerar information till innehållsleverantörer I 1 punkten i artikeln föreskrivs att om en värdtjänstleverantör avlägsnar terrorisminnehåll eller gör det oåtkomligt, ska den ge innehållsleverantören information om att terrorisminnehållet har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt. Enligt artikel 11.2 ska värdtjänstleverantören på innehållsleverantörens begäran antingen informera innehållsleverantören om skälen till att innehållet avlägsnades eller gjordes oåtkomligt och dess rätt att bestrida avlägsnandeordern eller tillhandahålla innehållsleverantören en kopia av avlägsnandeordern.
I enlighet med 3 punkten i artikeln ska skyldigheten enligt punkterna 1 och 2 inte gälla om den behöriga myndighet som utfärdar avlägsnandeordern beslutar att det är nödvändigt och proportionellt att skälen inte lämnas ut av hänsyn till allmän säkerhet, såsom förebyggande, förhindrande, utredning, upptäckt och lagföring av terroristbrott, under så lång tid som det är nödvändigt, men inte längre än sex veckor efter det beslutet. I ett sådant fall ska värdtjänstleverantören inte lämna någon information om att terrorisminnehållet har avlägsnats eller gjorts oåtkomligt.
Den behöriga myndigheten får förlänga den perioden med ytterligare sex veckor, om det fortfarande finns motiverade skäl till att inte lämna ut skälen.
2.1.4
Avsnitt IV; Behöriga myndigheter och samarbete
Artikel 12; Utseende av behöriga myndigheter
Avsnitt IV innehåller föreskrifter om utseende av behöriga myndigheter och samarbetet. Artikel 12 gäller utseende av behöriga myndigheter. Enligt 1 punkten i artikeln ska varje medlemsstat utse den eller de myndigheter som är behöriga att a) utfärda avlägsnandeorder enligt artikel 3, b) granska avlägsnandeorder enligt artikel 4, c) övervaka genomförandet av specifika åtgärder enligt artikel 5, d) påföra sanktioner enligt artikel 18.
Enligt 2 punkten i artikeln ska varje medlemsstat säkerställa att en kontaktpunkt utses eller inrättas inom den behöriga myndighet som avses i punkt 1 a för att hantera begäranden om klargöranden och återkoppling avseende avlägsnandeorder som har utfärdats av den behöriga myndigheten. Medlemsstaterna ska säkerställa att information om kontaktpunkten offentliggörs.
Enligt 3 punkten i artikeln ska medlemsstaterna senast den 7 juni 2022 underrätta kommissionen om den eller de behöriga myndigheter som avses i punkt 1 och eventuella ändringar avseende dessa. Kommissionen ska offentliggöra underrättelsen och eventuella ändringar därav i Europeiska unionens officiella tidning. Enligt 4 punkten i artikeln ska kommissionen senast den 7 juni 2022 upprätta ett onlineregister med en förteckning över de behöriga myndigheter som avses i punkt 1 och den kontaktpunkt som utsetts eller inrättats enligt punkt 2 för varje behörig myndighet. Kommissionen ska regelbundet offentliggöra eventuella ändringar avseende dessa.
Artikel 13; Behöriga myndigheter
Artikel 13 innehåller bestämmelser om behöriga myndigheter. Enligt 1 punkten i artikeln ska medlemsstaterna säkerställa att deras behöriga myndigheter har de befogenheter och resurser som krävs för att uppnå målen och fullgöra sina skyldigheter enligt denna förordning. Enligt 2 punkten i artikeln ska medlemsstaterna säkerställa att deras behöriga myndigheter utför sina uppgifter enligt denna förordning på ett objektivt och icke-diskriminerande sätt med fullständig respekt för grundläggande rättigheter. De behöriga myndigheterna får inte efterfråga eller ta emot instruktioner från något annat organ när det gäller utförandet dennes uppgifter enligt artikel 12.1. Första ledet ska inte förhindra tillsyn i enlighet med nationell konstitutionell rätt.
Artikel 14; Samarbetet mellan värdtjänstleverantörer, behöriga myndigheter och Europol
Artikel 14 gäller samarbetet mellan värdtjänstleverantörer, behöriga myndigheter och Europol. Enligt 1 punkten i artikeln ska de behöriga myndigheterna utbyta information, samordna sig med och samarbeta med varandra och, när så är lämpligt, med Europol, avseende avlägsnandeorder, i synnerhet för att undvika dubbelarbete, förbättra samordningen och undvika att störa utredningar i andra medlemsstater.
Enligt 2 punkten i artikeln ska medlemsstaternas behöriga myndigheter utbyta information, samordna sig med och samarbeta med de behöriga myndigheter som avses i artikel 12.1 c och d avseende specifika åtgärder som vidtas enligt artikel 5 och sanktioner som påförs enligt artikel 18. Medlemsstaterna ska säkerställa att de behöriga myndigheter som avses i artikel 12.1 c och d förfogar över all relevant information. Enligt 3 punkten i artikeln ska medlemsstaterna vid tillämpningen av punkt 1 sörja för lämpliga och säkra kommunikationskanaler eller mekanismer för att säkerställa att den relevanta informationen utbyts i rätt tid. I artikel 14.4 föreskrivs att medlemsstaterna och värdtjänstleverantörer, för en effektiv tillämpning av denna förordning och för att undvika dubbelarbete får använda särskilda verktyg, inbegripet sådana som inrättats av Europol, för att särskilt underlätta a) handläggning och återkoppling avseende avlägsnandeorder enligt artikel 3, och b) samarbete i syfte att identifiera och genomföra specifika åtgärder enligt artikel 5.
I 5 punkten i artikeln föreskrivs att om värdtjänstleverantörer får kännedom om terrorisminnehåll som medför ett överhängande hot mot en eller flera personers liv, ska de omgående underrätta de myndigheter som är behöriga att utreda och lagföra brott i de berörda medlemsstaterna. Om det är omöjligt att identifiera de berörda medlemsstaterna ska värdtjänstleverantörerna underrätta kontaktpunkten enligt artikel 12.2 i den medlemsstat där de har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där deras rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad och vidarebefordra information om det terrorisminnehållet till Europol för lämplig uppföljning.
I 6 punkten i artikeln uppmanas de behöriga myndigheterna att skicka kopior av avlägsnandeorder till Europol så att Europol kan tillhandahålla en årlig rapport med en analys av vilka typer av terrorisminnehåll som har varit föremål för en avlägsnandeorder eller en order om att göra det oåtkomligt enligt denna förordning.
Artikel 15; Värdtjänstleverantörernas kontaktpunkter
Artikel 15 gäller värdtjänstleverantörernas kontaktpunkter. Enligt 1 punkten i artikeln ska varje värdtjänstleverantör utse eller inrätta en kontaktpunkt för mottagande av avlägsnandeorder på elektronisk väg och snabb handläggning av dem enligt artiklarna 3 och 4. Värdtjänstleverantören ska säkerställa att information om kontaktpunkten offentliggörs. Enligt 2 punkten i artikeln ska i den information som avses i punkt 1 i denna artikel anges på vilka av unionsinstitutionernas officiella språk som avses i förordning nr 1/58 (15) som kontaktpunkten kan kontaktas och ytterligare utbyten avseende avlägsnandeorder enligt artikel 3 ska äga rum. Dessa språk ska omfatta åtminstone ett av de officiella språken i den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe eller där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad.
2.1.5
Avsnitt V; Genomförande och tillsyn av genomförandet
Artikel 16; Jurisdiktion
Avsnitt V i förordningen gäller genomförandet och tillsynen av genomförandet. I artikel 16 finns det föreskrifter om jurisdiktion. Enligt 1 punkten i artikeln ska den medlemsstat där värdtjänstleverantören har sitt huvudsakliga verksamhetsställe ha jurisdiktion vid tillämpningen av artiklarna 5, 18 och 21. En värdtjänstleverantör som inte har sitt huvudsakliga verksamhetsställe i unionen ska anses lyda under jurisdiktionen i den medlemsstat där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad. I 2 punkten i artikeln föreskrivs att om en värdtjänstleverantör som inte har sitt huvudsakliga verksamhetsställe i unionen inte har utsett en rättslig företrädare, ska samtliga medlemsstater ha jurisdiktion. I 3 punkten i artikeln regleras det att om en behörig myndighet i en medlemsstat utövar jurisdiktion enligt punkt 2, ska den informera de behöriga myndigheterna i alla övriga medlemsstater.
Artikel 17; Rättslig företrädare
Artikel 17 innehåller bestämmelser om en rättslig företrädare för en värdtjänstleverantör. Enligt artikeln ska en värdtjänstleverantör som inte har sitt huvudsakliga verksamhetsställe i unionen skriftligen utse en fysisk eller juridisk person till sin rättsliga företrädare i unionen för mottagande, efterlevnad och verkställighet av avlägsnandeorder och beslut som utfärdas av de behöriga myndigheterna. Enligt 2 punkten i artikeln ska värdtjänstleverantören förse sin rättsliga företrädare med de befogenheter och resurser som krävs för att följa dessa avlägsnandeorder och beslut och för att samarbeta med de behöriga myndigheterna. Den rättsliga företrädaren ska vara bosatt eller etablerad i en av de medlemsstater där värdtjänstleverantören erbjuder sina tjänster.
Enligt artikeln får den rättsliga företrädaren hållas ansvarig för överträdelser av denna förordning, utan att det påverkar värdtjänstleverantörens eventuella ansvarighet eller eventuella rättsliga åtgärder mot denne. Enligt 4 punkten i artikeln ska värdtjänstleverantören underrätta den behöriga myndighet som avses i artikel 12.1 d i den medlemsstat där dess rättsliga företrädare är bosatt eller etablerad om utseendet. Artikeln ålägger värdtjänstleverantören att offentliggöra informationen om den rättsliga företrädaren.
2.1.6
Avsnitt VI; Slutbestämmelser
Avsnitt VI i förordningen innehåller slutbestämmelser: I artikel 18 finns det bestämmelser om påföljder. Enligt artikeln ska medlemsstaterna fastställa regler om sanktioner för värdtjänstleverantörers överträdelser av bestämmelserna i denna förordning och vidta alla åtgärder som krävs för att säkerställa att de tillämpas. Sådana sanktioner ska vara begränsade till överträdelser av artiklarna 3.3 och 3.6, 4.2 och 4.7, 5.1, 5.2, 5.3, 5.5 och 5.6, 6, 7, 10 och 11, 14.5, 15.1 och 17.
Enligt artikeln ska sanktioner som avses i första stycket vara effektiva, proportionella och avskräckande. Medlemsstaterna ska till kommissionen anmäla dessa regler och åtgärder senast den 7 juni 2022 samt utan dröjsmål eventuella ändringar som berör dem.
I enlighet med artikeln ska medlemsstaterna säkerställa att de behöriga myndigheterna, när de beslutar huruvida en sanktion ska påföras och när de fastställer sanktioneras typ och nivå, beaktar alla relevanta omständigheter, inbegripet a) överträdelsens karaktär, allvar och varaktighet, b) om överträdelsen var avsiktlig eller orsakades av vårdslöshet, c) tidigare överträdelser som värdtjänstleverantören har gjort sig skyldig till, d) värdtjänstleverantörens finansiella styrka, e) graden av tjänsteleverantörens samarbete med de behöriga myndigheterna, f) värdtjänstleverantörens karaktär och storlek, i synnerhet huruvida det är ett mikroföretag, litet eller medelstort företag, g) graden av skuld hos värdtjänstleverantören, med beaktande av de tekniska och organisatoriska åtgärder som den har vidtagit för att följa denna förordning.
Enligt 3 punkten i artikeln ska medlemsstaterna säkerställa att en systematisk eller fortgående underlåtenhet att fullgöra skyldigheterna enligt artikel 3.3 blir föremål för böter på upp till 4 % av värdtjänstleverantörens totala omsättning under det föregående räkenskapsåret. Artikel 19 i förordningen gäller tekniska krav och ändringar av bilagorna. I artikeln ges kommissionen befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 20 för att komplettera denna förordning med nödvändiga tekniska krav på de elektroniska medel som de behöriga myndigheterna ska använda för översändande av avlägsnandeorder. Därtill ges kommissionen befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 20 för att ändra bilagorna i syfte att effektivt åtgärda eventuella behov av förbättringar av innehållet i mallarna för avlägsnandeorder och för att meddela att det är omöjligt att verkställa avlägsnandeorder.
Artikel 20 i förordningen gäller utövande av delegeringen till kommissionen.
Artikel 21 i förordningen gäller uppföljningen. Enligt den ska medlemsstaterna samla in information från sina behöriga myndigheter och värdtjänstleverantörer under deras jurisdiktion om de åtgärder som dessa under det föregående kalenderåret har vidtagit i enlighet med denna förordning och sända informationen till kommissionen senast den 31 mars varje år. Dessa uppgifter ska omfatta:
a) antalet utfärdade avlägsnandeorder och antalet inslag med terrorisminnehåll som har avlägsnats eller gjorts oåtkomliga, och hur fort de har avlägsnats eller gjorts oåtkomliga,
b) de specifika åtgärder som har vidtagits enligt artikel 5, inklusive antalet inslag med terrorisminnehåll som har avlägsnats eller gjorts oåtkomliga, och hur fort de har avlägsnats eller gjorts oåtkomliga,
c) antalet begäranden om åtkomst som har utfärdats av behöriga myndigheter avseende innehåll som bevaras av värdtjänstleverantörer enligt artikel 6,
d) antalet klagomålsförfaranden som har inletts och de åtgärder som vidtagits av värdtjänstleverantörerna enligt artikel 10,
e) antalet administrativa eller rättsliga prövningsförfaranden som har inletts och beslut som fattats av den behöriga myndigheten i enlighet med nationell rätt.
Enligt artikel 21.2 i förordningen inrättar kommissionen senast den 7 juni 2023 ett detaljerat program för övervakning av denna förordnings utfall, resultat och effekter.
Artikel 22 gäller kommissionens genomföranderapport och enligt den ska kommissionen senast den 7 juni 2023 lägga fram en rapport för Europaparlamentet och rådet om tillämpningen av denna förordning Medlemsstaterna ska förse kommissionen med den information som är nödvändig för att utarbeta rapporten.
Artikel 23 i förordningen reglerar utvärderingen. Enligt den ska kommissionen senast den 7 juni 2024 göra en utvärdering av denna förordning och lägga fram en rapport för Europaparlamentet och rådet om dess tillämpning, inklusive författningsförslag vid behov. Medlemsstaterna ska förse kommissionen med den information som är nödvändig för att utarbeta rapporten.
Enligt artikeln ska kommissionen även bedöma hur nödvändigt och genomförbart det är att inrätta en europeisk plattform om terrorisminnehåll online för att underlätta kommunikation och samarbete enligt denna förordning.
Artikel 24 i förordningen gäller ikraftträdande och tillämpning och den ska tillämpas från och med den 7 juni 2022.