Du kanske försöker komma åt den här webbplatsen från en säker webbläsare på servern. Aktivera skript och uppdatera den här sidan.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
RSS
|
Kontaktinformation
|
Respons
|
Lättläst
Suomi
|
Svenska
|
English
Startsida
Riksdagsledamöter
Riksdagsärenden
Plenum
Utskotten
Så funkar riksdagen
Navigering
Startsida
Riksdagsledamöter
Riksdagsledamöter - Framsida
Nuvarande riksdagsledamöter
Presidiet
Riksdagsgrupperna
Riksdagsgrupperna - Framsida
Socialdemokratiska riksdagsgruppen
Sannfinländarnas riksdagsgrupp
Samlingspartiets riksdagsgrupp
Centerns riksdagsgrupp
Gröna riksdagsgruppen
Vänsterförbundets riksdagsgrupp
Svenska riksdagsgruppen
Kristdemokratiska riksdagsgruppen
Liike Nyt -rörelsens riksdagsgrupp
Riksdagsgrupp Ano Turtiainen
Registret över riksdagsgrupper
Organ
Riksdagsledamöternas arvoden
Riksdagsledamöternas pensioner
Riksdagsledamöternas bindningar
Val och valfinansiering
Nätverk, vänskapsgrupper och samverkansgrupper
Tidigare riksdagsledamöter
Statistik över riksdagsledamöter
Riksdagsärenden
Riksdagsärenden - Framsida
Regeringens propositioner
Utskottens betänkanden
Utskottens utlåtanden
Riksdagens svar
Interpellationer
Skriftliga spörsmål
Riksdagsledamöternas lagmotioner
Riksdagsledamöternas budgetmotioner
Medborgarinitiativ
Statsministerns upplysningar
Statsrådets meddelanden
Statsrådets redogörelser
Statsrådets skrivelser
Statsrådets E-skrivelser
Statsrådets U-skrivelser
Subsidiaritetsärenden
Berättelser
Riksdagens skrivelser
Vilande lagförslag
Övriga ärenden
Plenum
Plenum - Framsida
Plenarprotokoll
Nästa plenum
Kommande plenum
Omröstningar
Allmänt om plenum
Plenarplan för valperioden
Utskotten
Utskotten - Framsida
Stora utskottet
Grundlagsutskottet
Utrikesutskottet
Finansutskottet
Finansutskottet - Framsida
Förvaltnings- och säkerhetsdelegationen
Skattedelegationen
Kultur- och vetenskapsdelegationen
Jordbruksdelegationen
Trafikdelegationen
Arbets- och näringsdelegationen
Kommun- och hälsovårdsdelegationen
Bostads- och miljödelegationen
Revisionsutskottet
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet
Ekonomiutskottet
Framtidsutskottet
Försvarsutskottet
Förvaltningsutskottet
Jord- och skogsbruksutskottet
Kommunikationsutskottet
Kulturutskottet
Lagutskottet
Miljöutskottet
Social- och hälsovårdsutskottet
Underrättelsetillsynsutskottet
Så här arbetar utskotten
Råd till sakkunniga som hörs i utskotten
Anvisningar för hur man utfärdar en tillgänglig sakkunningutlåtande
Så funkar riksdagen
Så funkar riksdagen - Framsida
Riksdagens uppgifter
Riksdagens uppgifter - Framsida
Lagstiftning
Lagstiftning - Framsida
Medborgarinitiativ
Budgeten
Budgeten - Framsida
Så här blir budgeten till
Budgeten 2020
Budgeten 2021
Kontroll över regeringen
EU-ärenden
EU-ärenden - Framsida
Riksdagens roll i EU:s beslutsprocess
EU och utskotten
EU i plenum
Hur riksdagen får information om EU-frågor
Riksdagens EU-kontor i Bryssel
Internationell verksamhet
Internationell verksamhet - Framsida
Finlands delegation i Arktiska parlamentarikerkonferensen
Finlands delegation i Europarådet
Finlands delegation i Natos parlamentariska församling
Finlands delegation i Nordiska rådet
Finlands delegation i OSSE:s parlamentariska församling
Finlands delegation i parlamentariska församlingen för Unionen för Medelhavet
Finlands delegation i parlamentariska partnerskapsmötet Asien-Europa
Finlands delegation i Parlamentariska Östersjökonferensen
Styrelsen för Finlands grupp i Interparlamentariska unionen IPU
Världsbankens och Internationella valutafondens parlamentariska nätverk
Vänskapsgrupper
Besök riksdagen
Besök riksdagen - Framsida
Vanliga frågor
Riksdagshusets ordkarta
Infocentrum
Riksdagsbiblioteket
Riksdagsbiblioteket - Framsida
Tjänster
Tjänster - Framsida
Utlåning
Informationstjänst
Riksdagens arkivs tjänster
Riksdagens arkivs tjänster - Framsida
Riksdagens bildarkivs tjänster
Arkivet för muntlig historia, tjänster
Kontaktinformation
Utbildning
Läsesal och forskarsal
Besök på Riksdagsbiblioteket
Apparater
Riksdagsbiblioteket får nytt bibliotekssystem
Material och ämnesområden
Material och ämnesområden - Framsida
Studera bibliotekets samlingar
Studera bibliotekets samlingar - Framsida
Samlingen av tryckt litteratur
Elektroniskt material
Nationellt digitalt kulturmaterial
Riksdagsmaterial och riksdagens arkiv
Riksdagsmaterial och riksdagens arkiv - Framsida
Information om riksdagsmaterialet
Informationspaket om riksdagshandlingarna
Informationspaket om riksdagshandlingarna - Framsida
Tryckta riksdagshandlingar
Elektroniska riksdagshandlingar
Utfrågningar av sakkunniga i utskotten
Tillgång till sakkunnigyttranden
Originalhandlingarna och de övriga handlingarna i riksdagens arkiv
Originalhandlingarna och de övriga handlingarna i riksdagens arkiv - Framsida
Riksdagens bildarkiv
Riksdagens arkiv för muntlig historia
Historiska dokument
Historiska dokument - Framsida
Borgå lantdag 1809
Lantdagen 1863–1864 i Helsingfors
Ståndslantdagen, tider och platser
Utskotten i ståndslantdagen
Litteratur om riksdagen
Arkadia-samlingen
Samhälle, politik och historia
Samhälle, politik och historia - Framsida
Historieinformationspaket
Historieinformationspaket - Framsida
Kampen om regeringsformen Informationspaket om 1918-1919, Del 1
Kampen om regeringsformen Informationspaket om 1918—1919, Del 2
Infopaketet riksdagen och självständigheten 1917
Informationspaket om 110 år av kvinnlig rösträtt
Riksdagsvalet-infopaket
Riksdagsvalet-infopaket - Framsida
Riksdagsvalet
Riksdagsvalet 2019
Partier
Väljare och kandidater
Resultat- och informationstjänster, valstatistik
Informationspaket om medborgarinflytande
Informationspaket om medborgarinflytande - Framsida
Lagberedning
Val och röstning
Arenor för påverkan
Informationspaket om Finland som stat
Informationspaket om Finland som stat - Framsida
Staten som begrepp
Hur den finska staten kom till
Verksamheten bygger på en konstitution
Statsförvaltningen
Statens ekonomi
En stat i världen
Finländska juridiska informationskällor
Finländska juridiska informationskällor - Framsida
Informationspaket om rättskällor
Informationspaket om rättskällor - Framsida
Allmänt om rättskällor och juridisk information
Lagstiftning
Rättslitteratur
Lagberedning och riksdagshandlingar
Domstolsavgöranden
Juridiska webbtjänster
Informationspaket om lagprojekt - LATI
Utställningen Lagboken 250 år
Europeiska unionen
Europeiska unionen - Framsida
EU-informationspaket
EU-informationspaket - Framsida
Riksdagens och statsrådets EU-dokument
EU-fördrag
Handlingar från Europeiska kommissionen
Handlingar från Europaparlamentet
Handlingar från andra EU-institutioner och EU-organ
Europeiska unionens officiella tidning – EUT
EU-databaser
EU-informationskällor efter temaområde
Viktiga EU-publikationer
Utländska juridiska informationskällor
Utländska juridiska informationskällor - Framsida
Sverige – juridiska informationskällor
Internationell rätt och internationella organisationer
Infopaket
Länksamling
Om biblioteket
Om biblioteket - Framsida
Besök oss
Besök oss - Framsida
Öppettider
Kontaktinformation och karta
Besök på Riksdagsbiblioteket
Lokaler
Regler för dig som använder Riksdagsbiblioteket
Serviceavgifter
Så här arbetar vi
Så här arbetar vi - Framsida
Yrkesetiska direktiv
Kunder
Besök på Riksdagsbiblioteket
Riksdagsbibliotekets historia
Riksdagsbibliotekets historia - Framsida
Riksdagsbibliotekets verksamhet genom åren
Riksdagsbibliotekets chefer
Personalen
Personalen - Framsida
Direktör för Riksdagsbiblioteket
Ledningen för Riksdagsbiblioteket
Riksdagsbibliotekets styrelse
Riksdagens förvaltning
Riksdagens förvaltning - Framsida
Riksdagen som arbetsgivare
Fristående ämbetsverk
Kontaktinformation
Riksdagsinformationen
Faktureringsanvisning
Dataskyddsbeskrivningar
Dataskyddsbeskrivningar - Framsida
Användar- och resanderegistret i systemet för rese- och kostnadshantering
Besöksregistren
Biblioteks- och arkivbestånd
Bibliotekets kontaktuppgifter
Ekonomiförvaltningens leverantörs- och kundregister
Frågor till informationstjänsten
Kameraövervakning och inspelning
Kund- och utlåningsuppgifter
Passerkontroll i riksdagens byggnader
Personregistret för löne- och anställningsadministration
Registret över e-formulär
Rekryteringsregistret
Systemet för hantering, cirkulation och arkivering av fakturor och handlingar
Säkerhetsobservationer
Den registrerades rättigheter
Broschyrer och videofilmer
Publikationer
Medietjänst
Medietjänst - Framsida
Ackreditering
Besök i riksdagen och riksdagsutbildning för journalister
Fotografering i riksdagen
Tekniska råd
Riksdagens historia
Riksdagens hus och konst
Renoveringen av riksdagens hus
Ge respons
Suomi
|
Svenska
|
English
Ö 4/2019 rd
Eduskunta.fi
>
SV
>
Vaski
>
KasittelytiedotValtiopaivaasia
>
Ö 4/2019 rd
Senast publicerat 16-12-2020 10:10
Sidinnehåll
Ärendets behandlingsinfo
Ö 4/2019 rd
Anmärkning enligt grundlagens 115 § om undersökning av lagligheten i utrikesminister Pekka Haavistos ämbetsåtgärder
SAMMANFATTNING
Ärendets status
Behandlats
Behandlingsskede
Riksdagens skrivelse
Relevanta dokument
Utskottsdokument
GrUB 26/2020 rd
GrUB 26/2020 rd (PDF)
Riksdagens skrivelse
RSk 54/2020 rd
RSk 54/2020 rd (PDF)
BEHANDLING I RIKSDAGEN
Övrigt ärende
Tagits upp till behandling
Datum
19.12.2019
Första undertecknaren
Mari Rantanen
/saf
Övriga undertecknare
9
Muu asia M 4/2019 vp
Ärendet aktualiserades.
Meddelat i plenum
19.12.2019
Aktualiseringen av ärendet meddelades i plenum.
Bordläggning av betänkandet
10.12.2020
Riksdagen bordlade betänkandet till plenum 11.12.2020.
Pöytäkirjan asiakohta
Punkt i protokollet
Enda behandlingen
11.12.2020
Riksdagen avslutade debatten och avbröt behandlingen av ärendet.
Pöytäkirjan asiakohta
Punkt i protokollet
Enda behandlingen
15.12.2020
Bilaga till protokoll Förslag om misstroende 11.12.2020
Pöytäkirjan liite Epäluottamusehdotus
Riksdagen godkände ledamot Ojala-Niemeläs förslag och beslutade att inte väcka åtal mot utrikesminister Pekka Haavisto. Ärendet slutbehandlat.
Pöytäkirjan asiakohta
Punkt i protokollet
Riksdagens skrivelse
15.12.2020
Eduskunnan kirjelmä EK 54/2020 vp
Riksdagens skrivelse RSk 54/2020 rd
Riksdagens skrivelse.
Utskottsbehandling
Överlämnat
20.12.2019
Behandlingen avslutad
09.12.2020
Betänkande GrUB 26/2020 rd
Valiokunnan mietintö PeVM 26/2020 vp
Grundlagsutskottet
20.12.2019
Meddelande om ärende
Ärendet har remitterats till grundlagsutskottet för betänkande
20.12.2019
Meddelande om dokument
Antecknades ha inkommit: utskottsrådets promemoria.
20.12.2019
Beslut om behandlingen av ärendet
Behandlingen av ärendet debatterades.
20.12.2019
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade höra justitiekanslern i statsrådet Tuomas Pöysti.
20.12.2019
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
justitiekanslern i statsrådet Tuomas Pöysti justitiekanslersämbetet
20.12.2019
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet godkände planen för hörande av sakkunniga. Utskottet hör utrikesminister Pekka Haavisto, riksåklagare Raija Toiviainen, konsulär chef Pasi Tuominen, professor Mikael Hidén, professor Tuomas Ojanen, professor Veli-Pekka Viljanen, professor Olli Mäenpää, professor Kaarlo Tuori, professor (emeritus) Heikki Kulla, professor Sakari Melander, professor Kimmo Nuotio och professor Pekka Viljanen.
14.01.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
utrikesminister Pekka Haavisto utrikesministeriet
riksåklagare Raija Toiviainen Åklagarmyndigheten
biträdande riksåklagare Jukka Rappe Åklagarmyndigheten
konsulär chef Pasi Tuominen utrikesministeriet
14.01.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade följande om offentlighet för utredningen: Enligt 24 § 1 mom. 3 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet är följande myndighetshandlingar sekretessbelagda: anmälan om brott till polisen eller någon annan förundersökningsmyndighet, en åklagare eller en kontroll- och tillsynsmyndighet, handlingar som har mottagits eller uppgjorts för förundersökning och åtalsprövning samt stämningsansökan, stämning och svaromål på en stämning i brottmål, tills ärendet har tagits upp till behandling vid ett domstolssammanträde eller åklagaren beslutat låta bli att väcka åtal eller ärendet avskrivits, om det inte är uppenbart att utlämnandet av uppgifter ur en sådan handling inte äventyrar brottsutredningen eller undersökningens syfte eller utan vägande skäl vållar den som har del i saken skada eller lidande eller hindrar domstolen från att utöva sin rätt att sekretessbelägga handlingar enligt lagen om offentlighet vid rättegång i allmänna domstolar. Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet tillämpas inte på behandling av riksdagsärenden i riksdagen. Enligt 50 § 2 mom. i grundlagen är utskottens protokoll och därtill hörande andra handlingar offentliga, om det inte av tvingande skäl bestäms något annat i riksdagens arbetsordning eller utskottet beslutar något annat i ett enskilt ärende. Enligt 43 a § 2 mom. i riksdagens arbetsordning kan ett utskott av något motsvarande tvingande skäl som anges i bestämmelsen besluta att en handling ska vara sekretessbelagd. Enligt förarbetena till grundlagsreformen kan man vid en prövning av vad som ska anses vara tvingande skäl som utgångspunkt för tolkningen ta sådana motsvarande skäl som nämns i 12 § 2 mom. i grundlagen, när det genom lag föreskrivs om begränsningar i offentligheten för handlingar som innehas av myndigheter (RP 1/1998 rd, s. 100). Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet har stiftats med medverkan från grundlagsutskottet (GrUU 43/1998 rd). Vid tillämpningen av bestämmelserna om riksdagsarbetet kan således syftena med bestämmelserna i offentlighetslagen beaktas. Grundlagsutskottet anser att en anmärkning enligt 115 § i grundlagen om undersökning av lagligheten i en ämbetsåtgärd av utrikesminister Pekka Haavisto (Ö 4/2019 rd) inte kan jämställas med de riksdagsärenden som utskottet normalt behandlar och som hänför sig till utövningen av riksdagens lagstiftnings- eller budgetmakt. För att säkerställa att syftet med undersökningen samt parternas rättssäkerhet blir tillgodosedda anser utskottet att det är nödvändigt att besluta om sekretess i detta enskilda fall och beslutar därför att de handlingar som hänför sig till ärende Ö 4/2019 rd och avses i 43 a § i riksdagens arbetsordning ska vara sekretessbelagda till dess att ärendet har slutbehandlats i utskottet.
14.01.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade skicka utredningen till de sakkunniga som ska höras i ärendet.
14.01.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade be utrikesministeriet tillhandahålla material med relevans för utskottsbehandlingen av ärendet.
06.02.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet har tillställts ett skriftligt yttrande:
utrikesministeriet
06.02.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha utdelat till utskottet: utskottsrådets promemoria.
12.02.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
professor Olli Mäenpää
professor Kaarlo Tuori
professor (emeritus) Heikki Kulla
biträdande riksåklagare Jukka Rappe Åklagarmyndigheten
13.02.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
riksåklagare Raija Toiviainen Åklagarmyndigheten
biträdande riksåklagare Jukka Rappe Åklagarmyndigheten
professor Sakari Melander
professor Kimmo Nuotio
professor Pekka Viljanen
19.02.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha utdelat till utskottet: utskottsrådets promemoria.
19.02.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade be riksåklagaren vidta åtgärder för att en begränsad förundersökning ska utföras i ärendet. Begäran gäller utrikesministerns agerande i tjänstearrangemangen för konsulära chefen vid utrikesministeriet. I ärendet ska det utredas om det faktum att konsulära chefen vidhållit sin ståndpunkt har lett till försök att på osakliga grunder flytta över honom till nya arbetsuppgifter och om syftet med detta har varit att påverka konsulära chefens beslutsfattande. Vidare ska det utredas om tjänstearrangemangen har beretts enligt lagliga förfaranden. Ett eventuellt lagstridigt förfarande kan i första hand avse missbruk av tjänsteställning enligt 40 kap. 7 § i strafflagen alternativt brott mot tjänsteplikt enligt 40 kap. 9 eller 10 § i strafflagen. Det faktum att förundersökning förordnas är inget ställningstagande för att ärendet gällande minister Haavisto ska föras till riksrätten. Den frågan bör grundlagsutskottet ta ställning till först när förundersökningen är klar. Ärendet är varken så enkelt eller så klart att man kan utgå från att en förundersökning inte tillför frågan något väsentligt nytt. En förundersökning är därför det bästa sättet att få klarhet i om det i minister Haavistos agerande har förekommit den typen av uppsåt eller grov oaktsamhet som förutsätts i 116 § grundlagen för att åtal ska kunna väckas mot en minister.
25.02.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha inkommit: centralkriminalpolisens begäran om handlingar.
25.02.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Grundlagsutskottet beslutade i denna behandlingsfas att till centralkriminalpolisen lämna ut utrikesminister Pekka Haavistos yttrande (daterat 13.1.2020) med bilagor, UM:s konsulära chefs yttrande (daterat 13.1.2020) med bilagor, en transkription av en ljudupptagning från grundlagsutskottets möte 14.1.2020 samt utrikesministeriets svar (daterat 30.1.2020) på grundlagsutskottets begäran om upplysningar enligt 47 § 1 mom. i grundlagen. Grundlagsutskottet har beslutat att handlingarna i fråga är sekretessbelagda tills ärendet är slutbehandlat i utskottet (PeVP 39/2019 vp, 3).
13.03.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Diskussion om överlåtelse till Centralkriminalpolisen av sakkunnigyttranden som lämnats till utskottet.
07.05.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Grundlagsutskottet beslutade 19.2.2020 begära att riksåklagaren vidtar förundersökningsåtgärder i ärendet i begränsad omfattning. Begäran gällde utrikesministerns åtgärder i fråga om posten som konsulär chef vid utrikesministeriet. Det skulle utredas om det faktum att den konsulära chefen vidhöll sin ståndpunkt hade lett till att han blivit överflyttad till nya uppdrag på osakliga grunder, om syftet med förfarandet hade varit att påverka den konsulära chefens beslut och om förfarandet för att förbereda tjänstearrangemanget hade varit lagenligt. Enligt 4 kap. 2 § i polislagen har polisen oberoende av tystnadsplikten på begäran av en polisman som hör till befälet rätt att för tjänsteuppdrag avgiftsfritt få behövlig information och handlingar av myndigheter och sammanslutningar som tillsatts för att sköta offentliga uppgifter, om inte överlämnande av informationen eller handlingarna till polisen eller användning av informationen som bevis uttryckligen har förbjudits eller begränsats i lag. Riksdagen och dess utskott är inte en i bestämmelsen avsedd myndighet eller sammanslutning som tillsatts för att sköta offentliga uppgifter. Utskottet har med stöd av 50 § 2 mom. i grundlagen beslutat att handlingarna i ärende Ö 4/2019 rd enligt 43 a § i riksdagens arbetsordning är sekretessbelagda till dess att ärendet har slutbehandlats i utskottet (PeVP 39/2019 vp, § 3). För att säkerställa att förundersökningen utförs korrekt beslutade utskottet dock att lämna ut professorernas yttranden till Centralkriminalpolisen. Utskottet påpekar att yttrandena bygger på material som utskottet anser vara bristfälligt. I yttrandena bedöms dessutom vissa frågor som utskottet inte ansåg vara relevanta när det begärde en förundersökning .
14.07.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha inkommit: Centralkriminalpolisens förundersökningsprotokoll med bilagor.
14.07.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Det beslutades att utskottets medlemmar och ersättare kan ta del av materialet i grundlagsutskottets mötesrum. Mot kvittering kan en medlem eller ersättare få materialet för läsning i sitt arbetsrum. Materialet får inte föras ut ur riksdagshuset. Det beslutades att handlingarna ska sändas till de straffrättssakkunniga och författningssakkunniga som tidigare hörts av utskottet och att de ska kallas för att höras genast i början av höstsessionen. Det beslutades att förundersökningsprotokollet ska sändas till justitiekansler Tuomas Pöysti på dennes begäran för att användas vi behandling av klagomål som anförts hos justitiekanslern. Det beslutades att varken minister Haavisto eller hans advokat får närvara vid utskottets sakkunnigutfrågningar. Sakkunnigutlåtandena ska sändas till minister Haavisto och han ska höras efter sakkunnighörandena. Advokaten kan vara närvarande vid hörandet av minister Haavisto. Utskottet beslutade att ordföranden och sekreteraren i samarbete med minister Haavisto bereder ett kort pressmeddelande om behandlingsläget.
03.09.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
biträdande riksåklagare Jukka Rappe Åklagarmyndigheten
professor Sakari Melander
professor Kimmo Nuotio
professor Pekka Viljanen
03.09.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Det beslutades att de sakkunnigyttranden som erhållits ska sändas till de sakkunniga inom statsförfattningsrätt som hörs i utskottet samt till minister Haavisto och hans ombud, advokat Markus Manninen.
10.09.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
biträdande riksåklagare Jukka Rappe Åklagarmyndigheten
professor Mikael Hidén
professor Veli-Pekka Viljanen
professor Tuomas Ojanen
11.09.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Behandlingen av ärendet debatterades.
11.09.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet beslutade om ytterligare sakkunniga. Utskottet hör: understatssekreterare Pekka Puustinen, ulkoministeriö och statssekreterare (2006-2014) Pertti Torstila.
16.09.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
understatssekreterare Pekka Puustinen utrikesministeriet
statssekreterare (2006-2014) Pertti Torstila
24.09.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Det beslutades att utrikesminister Haavisto och hans ombud ska kallas till utskottet för att höras vid mötet 30.9.2020. Det beslutades att juris doktor Jaakko Jonkka ska kallas för att höras vid det möte som hålls i ärendet 6.10.2020. Därefter ges ministern tillfälle att yttra sig om Jonkkas utlåtande. Grundlagsutskottet har fått en begäran om information som gäller tillgång till de sakkunnigutlåtanden enligt protokoll PeVP 53/2020 rd som behandlades vid utskottets möte 3.9.2020. Begäran om information motiveras med partsställning. Grundlagsutskottet konstaterar att den som begär informationen inte har partsställning vid behandlingen av ärendet i utskottet. Den som begär informationen har inte heller lagt fram någon annan grund för att få sekretessbelagda handlingar. Grundlagsutskottet avslår begäran om information.
30.09.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
utrikesminister Pekka Haavisto utrikesministeriet
30.09.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Minister Haavisto lämnade utskottet material som hänför sig till behandlingen av Al-Hol-ärendet i riksdagen hösten 2019.
30.09.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Beslutades att skicka det utlåtande som utskottet fått från utrikesministern till juris doktor Jaakko Jonkka som bakgrundsdokument till hörandet 6.10.2020.
06.10.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
juris doktor, f.d. justitiekansler Jaakko Jonkka
16.10.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
utrikesminister Pekka Haavisto utrikesministeriet
03.11.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade om fortsatt behandling av ärendet.
04.11.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet hör: riksdagens justitieombudsman Petri Jääskeläinen, professor Olli Mäenpää, professor Kaarlo Tuori och professor (emeritus) Heikki Kulla. Utskottet begär skriftlig yttrande: professor Mikael Hidén, professor Tuomas Ojanen och professor Veli-Pekka Viljanen.
24.11.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet hörde:
riksdagens justitieombudsman Petri Jääskeläinen Riksdagens justitieombudsmans kansli
professor Olli Mäenpää
Utskottet har tillställts ett skriftligt yttrande:
professor (emeritus) Heikki Kulla
24.11.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade om fortsatt behandling av ärendet.
25.11.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet har tillställts de skriftliga yttrandena:
professor Mikael Hidén
professor Tuomas Ojanen
25.11.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha utdelat till utskottet: utskottrådets promemoria.
25.11.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet beslutade om fortsatt behandling av ärendet.
25.11.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Begäran om information enligt 47 § i grundlagen. För närvarande behandlar grundlagsutskottet ett betänkandeärende som avser en anmärkning enligt 115 § i grundlagen om undersökning av lagligheten i en ämbetsåtgärd av utrikesminister Pekka Haavisto. För att säkerställa syftet med undersökningen och parternas rättssäkerhet ansåg utskottet den 14 januari 2020 att det är nödvändigt att besluta om sekretess i detta enskilda fall och beslutade då att de utskottshandlingar som avses i 43 a § i riksdagens arbetsordning och som hänför sig till ärende Ö 4/2019 rd är sekretessbelagda till dess att ärendet har behandlats i utskottet (PeVP 39/2019 vp). Under behandlingens gång har grundlagsutskottet fått sidmässigt mycket omfattande handlingar bland annat av myndigheter och av sakkunniga som hörts i utskottet. Enligt 43 a § 1 mom. i riksdagens arbetsordning blir handlingarna i ett ärende offentliga när ärendet har slutbehandlats i utskottet. Enligt 43 a § 2 mom. i arbetsordningen är dock sådana handlingar sekretessbelagda som skulle vålla betydande skada för Finlands internationella förhållanden eller äventyra den nationella säkerheten, om uppgifter ur dem lämnas ut. Dessutom kan ett utskott med stöd av 50 § 2 mom. i grundlagen och 43 a § 2 mom. i riksdagens arbetsordning av något annat motsvarande tvingande skäl besluta att en handling ska vara sekretessbelagd. Enligt förarbetena till grundlagsreformen ska man vid prövning av vad som ska anses som tvingande skäl som utgångspunkt för tolkningen ta sådana motsvarande skäl som nämns i grundlagens 12 § 2 mom. och som gäller lagstiftning om begränsning av offentligheten för handlingar i myndigheternas besittning (RP 1/1998 rd, s. 100). Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet har stiftats med medverkan från grundlagsutskottet (GrUU 43/1998 rd). Vid tillämpningen av bestämmelserna om riksdagsverksamhet kan således syftena med bestämmelserna i offentlighetslagen beaktas (se PeVP 39/2019 vp). I 15 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet finns bestämmelser om överföring till en annan myndighet av en begäran om att få ta del av en handling. I motiven till bestämmelsen sägs det att en överföring kan behövas särskilt om hemlighållandet av den begärda handlingen är beroende av de effekter som utlämnandet av uppgifterna kan få. I det fallet är det möjligt att det för att fastställa sekretessomfattningen krävs exempelvis särskild sakkunskap (RP 30/1998, s. 72). Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet tillämpas dock inte på behandlingen av riksdagsärenden i riksdagen. För att säkerställa nödvändiga sekretessintressen i anslutning till utrikesförvaltningens verksamhet begär utskottet med stöd av 47 § i grundlagen ett dokumentspecificerat utlåtande av utrikesministeriet om till vilka delar det av handlingarna beträffande behandlingen av ärende Ö 4/2019 rd enligt ministeriets uppfattning framgår sådana uppgifter som omfattas av de ovan nämnda sekretessgrunderna, sekretessgrunderna i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet eller i någon annan lag. Utskottet förmedlar handlingarna om behandlingen av ärendet för detta ändamål till utrikesministeriet, det vill säga som handlingar som ingår behandlingen av ett riksdagsärende. Utlåtandet ska vara utskottet tillhanda senast den 2 december 2020.
26.11.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet har tillställts ett skriftligt yttrande:
professor Veli-Pekka Viljanen
26.11.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha utdelat till utskottet: utskottrådets promemoria.
26.11.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Utskottet debatterade ärendet.
27.11.2020
Meddelande om dokument
Antecknades ha inkommit: utrikesminister Haavisto ståndpunkt.
27.11.2020
Utfrågning av sakkunniga
Utskottet avslutade utfrågningen av sakkunniga.
27.11.2020
Förberedande debatt
Utskottet inledde förberedande debatt.
03.12.2020
Förberedande debatt
Utskottet fortsatte förberedande debatt.
04.12.2020
Förberedande debatt
Utskottet slutförde den förberedande debatten.
07.12.2020
Presentation av utkast till betänkande
Sekreteraren presenterade utkastet till utlåtande.
08.12.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Beslutades om offentligheten för handlingarna i ärendet.
08.12.2020
Allmän debatt
Utskottet förde allmän debatt.
08.12.2020
Detaljerad behandling
Den detaljerade behandlingen genomfördes i fråga om stycke 1–77 i utkastet till betänkande.
08.12.2020
Beslut om behandlingen av ärendet
Under behandlingens gång har grundlagsutskottet fått sidmässigt ett mycket omfattande material bland annat av myndigheter och av sakkunniga som hörts i utskottet. För att säkerställa syftet med undersökningen och parternas rättssäkerhet ansåg utskottet den 14 januari 2020 att det är nödvändigt att besluta om sekretess i detta enskilda fall. Utskottet beslutade då att de utskottshandlingar som avses i 43 a § i riksdagens arbetsordning och som hänför sig till ärende Ö 4/2019 rd är sekretessbelagda till dess att ärendet har slutbehandlats i utskottet (PeVP 39/2019 vp). Enligt 50 § 2 mom. i grundlagen är utskottens sammanträden inte offentliga. Grundlagsutskottet konstaterar därför för tydlighetens skull att uppgifterna i handlingarna om de diskussioner som utskottet fört inte är offentliga och inte lämnas ut. Utskottens protokoll och därtill hörande andra handlingar är enligt 50 § 2 mom. i grundlagen offentliga, om det inte av tvingande skäl föreskrivs något annat i riksdagens arbetsordning eller utskottet beslutar något annat i ett enskilt ärende. Enligt 43 a § 1 mom. i riksdagens arbetsordning blir handlingarna i ett ärende offentliga när ärendet har slutbehandlats i utskottet. Enligt 43 a § 2 mom. i riksdagens arbetsordning är utskottens handlingar sekretessbelagda bland annat om utlämnande av uppgifter ur dem skulle vålla betydande skada för Finlands internationella förhållanden eller äventyra den nationella säkerheten. Sekretessbelagda är också handlingar som innehåller affärs- eller yrkeshemligheter eller uppgifter om någons hälsotillstånd eller ekonomiska ställning, när utlämnandet av uppgifter skulle vålla betydande olägenhet eller skada, förutsatt att ett betydande samhälleligt intresse inte kräver att de ges offentlighet. Ett utskott kan av något annat motsvarande tvingande skäl besluta att en handling ska vara sekretessbelagd. Enligt förarbetena till grundlagsreformen ska man vid prövning av vad som ska anses som tvingande skäl som utgångspunkt för tolkningen ta sådana motsvarande skäl som nämns i 12 § 2 mom. i grundlagen och som gäller lagstiftning om begränsning av offentligheten för handlingar i myndigheternas besittning (RP 1/1998 rd, s. 100). Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (offentlighetslagen) tillämpas inte på behandlingen av riksdagsärenden i riksdagen. Offentlighetslagen har kommit till med grundlagsutskottets medverkan (GrUU 43/1998 rd). Vid tillämpningen av bestämmelserna om riksdagsarbete kan således syftena med bestämmelserna i den lagen beaktas (se PeVP 39/2019 vp). För att säkerställa nödvändiga sekretessintressen i anslutning till utrikesförvaltningens verksamhet har utskottet med stöd av 47 § i grundlagen begärt ett dokumentspecificerat utlåtande av utrikesministeriet om till vilka delar det av handlingarna i ärende Ö 4/2019 rd enligt ministeriets uppfattning framgår sådana uppgifter som omfattas av sekretess. Utskottet har för detta ändamål förmedlat handlingarna till utrikesministeriet som handlingar som ingår i behandlingen av riksdagsärenden (PeVP 85/2020 vp, § 5). Utskottet betonar att handlingarna av denna orsak inte har sänts till en myndighet för behandling på det sätt som avses i 5 § 2 mom. i offentlighetslagen. Enligt utrikesministeriet innehåller det material som grundlagsutskottet översänt sådana uppgifter och handlingar som är sekretessbelagda med stöd av 24 § 1 mom. 2 punkten i offentlighetslagen och vars offentliggörande skulle medföra skada för Finlands internationella förhållanden eller förutsättningar att delta i det internationella samarbetet på det sätt som avses i den lagen. Enligt ministeriet innehåller handlingarna i ärendet också uppgifter som är sekretessbelagda med stöd av 24 § 1 mom. 7 punkten i offentlighetslagen. Enligt den bestämmelsen är handlingar som gäller skyddsarrangemang för personer och genomförandet av arrangemangen sekretessbelagda, om det inte är uppenbart att utlämnandet av uppgifter ur dem inte äventyrar genomförandet av syftet med skyddsarrangemangen. Enligt utrikesministeriet finns det med stöd av 24 § 1 mom. 7 punkten i offentlighetslagen också skäl att sekretessbelägga namnen på och hänvisningar till de personer som vistas i al-Hol-lägret och deras anhöriga. Grundlagsutskottet har bedömt frågan om offentlighet för handlingarna i ärendet Ö 4/2019 rd och konstaterar att det inte finns några tvingande skäl att här avvika från offentligheten för handlingarna med stöd av 50 § 2 mom. i grundlagen. Handlingarna i ärendet blir således offentliga i enlighet med 43 a § 1 mom. i riksdagens arbetsordning när ärendet har slutbehandlats i utskottet. En del av handlingarna innehåller dock uppgifter som om de lämnades ut skulle vålla betydande skada för Finlands internationella förhållanden eller äventyra den nationella säkerheten i enlighet med sekretessgrunden i 43 a § 2 mom. i riksdagens arbetsordning. De är således sekretessbelagda direkt på grundval av arbetsordningen. Dessutom beslutar utskottet med stöd av 43 a § 2 mom. i riksdagens arbetsordning om sekretess för vissa enskilda handlingar eller uppgifter i dem för att trygga skyddet för privatlivet för dem som uppgifterna i handlingarna gäller, samt för att trygga intressen i anslutning till utrikesförvaltningens verksamhet av tvingande skäl motsvarande de särskilda sekretessgrunder i 43 a § 2 mom. som ligger till grund för 24 § 1 mom. 2, 7 och 32 punkten i offentlighetslagen. Utrikesministeriet säger också att en del av handlingarna i ärendet består av förberedande e-postkommunikation mellan tjänstemän inom utrikesförvaltningen och andra aktörer. Enligt ministeriet handlar det om kommunikation vars syfte är att möjliggöra en mångsidig och effektiv beredning och att trygga kommunikationen mellan tjänstemän och ett fritt åsiktsutbyte. E-postmeddelandena i fråga har enligt ministeriet inte innehållit några sådana uppgifter att de enligt arkivlagstiftningen skulle behöva överföras till arkivet. Enligt ministeriet ska offentlighetslagen således inte tillämpas på dem utifrån 5 § 4 mom. i den lagen. Av dessa orsaker anser utrikesministeriet att e-postmeddelandena inte heller ska offentliggöras efter det att behandlingen har avslutats. Grundlagsutskottet konstaterar att e-postmeddelandena utgör en väsentlig del av det material utifrån vilket ärende Ö 4/2019 rd har behandlats i utskottet. Med hänsyn till offentlighetsprincipen är e-postkorrespondensen således inte i utskottet jämförbar med intern kommunikation av sekundär betydelse, handlingar som innehåller utbyten av åsikter eller andra mindre betydelsefulla handlingar som omfattas av undantaget i fråga. E-postmeddelandena innehåller professionella diskussioner som har samband med tjänsteutövning. Enligt utskottets mening är en så summarisk begränsning av offentligheten inte möjlig med stöd av 43 a § i riksdagens arbetsordning. E-postmeddelandena blir offentliga i enlighet med 43 a § 1 mom. i riksdagens arbetsordning till den del de inte innehåller sekretessbelagd information. Grundlagsutskottet beslutar med stöd av 43 a § 2 mom. i riksdagens arbetsordning att de handlingar eller delar av handlingar i ärendet för vars del det i handlingarna har gjorts en anteckning om sekretess ska vara sekretessbelagda av de orsaker som anges ovan. Utskottet offentliggör de sakkunnigyttranden som utskottet fått omedelbart när behandlingen av ärendet i utskottet har avslutats. De övriga handlingarna offentliggörs omedelbart efter att det i fråga om det synnerligen omfattande materialet för varje enskild handlings del har säkerställts antingen att handlingen är offentlig eller att uppgift om den offentliga delen av handlingen kan lämnas ut på ett sådant sätt att den sekretessbelagda delen inte röjs.
09.12.2020
Betänkande
Utskottets betänkande klart.
Betänkande GrUB 26/2020 rd
Valiokunnan mietintö PeVM 26/2020 vp
09.12.2020
Detaljerad behandling
I den detaljerade behandlingen godkände utskottet utkastet till betänkande med ändringar.
09.12.2020
Avgörande behandling
Ed. Forsgrén ja ed. Holopainen varasivat tilaisuuden vastalauseen jättämiseen. Ilmoitettiin, että vastalause on jätettävä sihteerille 9.12.2020 klo 16.00 mennessä.
Vastalause
09.12.2020
Utskottets beslut
Behandlingen i utskottet har avslutats.
Sambehandlade ärenden
Referenser till EU-dokument
Sökord
ministeransvarighet
utrikesministrar
tjänstemän
integrationsfrämjande
medborgare
finländare
justitiekanslerer
Utrikesministeriet