Genom statens ägarpolitik kan man stödja tillväxten, sysselsättningen, exportförutsättningarna och förnyelsen av näringsstrukturen. Dessutom kan man skapa en ny sorts kreativt ägarskap. Det statliga ägandet stärker och tryggar finländskt ägande inom nationellt viktiga sektorer och bolag genom att det kompenserar för bristen på inhemskt privat kapital och således hindrar att Finland blir en dotterbolagsekonomi.
Det är motiverat att statens ägarpolitik utvecklas så att den blir mer aktiv och att den förväntas utgöra en starkare del i en mer övergripande näringspolitisk strategi. Statens ägarstyrning måste hela tiden utvecklas och stärkas genom att klarlägga arbetsfördelningen mellan olika instanser. Samtidigt måste staten i alla lägen ha kvar sitt bestämmande inflytande i sådana statsbolag där innehavet tryggar viktiga strategiska intressen såsom försörjningsberedskapen och infrastrukturen.
I propositionen föreslås det lagändringar i huvudsak i anslutning till det statliga utvecklingsbolag som bildats och dess administration. Syftet med de föreslagna ändringarna är att göra det möjligt för statsrådets allmänna sammanträde och avdelningen för ägarstyrning vid statsrådets kansli att utöva ägarmakt också i de bolag som ägs av utvecklingsbolaget på samma sätt som i de bolag som lyder direkt under statsrådet i dag.
Det föreslås också i propositionen att lagen kompletteras med en ny gräns för ägandet på en tredjedel utöver de nuvarande gränserna för statligt ägande som riksdagen har rätt att besluta om.
Utvecklingsbolaget
Det statliga utvecklingsbolag som avses i propositionen är ett holding- och investeringsbolag utanför budgetekonomin till vilket det är tänkt att överföra en del statliga bolagsinnehav och delar av bolagsinnehav. Enligt propositionen är det meningen att ett statligt utvecklingsbolag ska vara ett verktyg för hanteringen av statens bolagsinnehav med vars hjälp man kan få ny företagsverksamhet att växa fram och utvecklas, stärka kapitalstrukturen i de statsägda bolagen och effektivt genomföra olika företagsarrangemang.
Ett utvecklingsbolag med en aktiv ägarpolitik kan i sig understödas som struktur. Modellen gör det möjligt att snabbare och smidigare koncentrera sina investeringar och gå med i och lämna projekt i rätt tid. Ett utvecklingsbolag som står utanför budgetekonomin har också möjlighet att använda sig av lånefinansiering på ett smidigt sätt. Utvecklingsbolagsmodellen stöder strävan att göra staten till en aktiv aktör som i entreprenörsanda använder sitt kapital för att starta ny företagsverksamhet inom framtida tillväxtområden.
Modellen i propositionen innehåller ändå osäkerhetsfaktorer. I propositionen föreslås det mycket litet reglering om själva utvecklingsbolaget och av den framgår varken bolagets verksamhetssätt, hur det är tänkt att bolaget ska utveckla sina portföljbolag eller varför ett särskilt utvecklingsbolag över huvud taget anses nödvändigt.
Åtminstone till en början överförs till utvecklingsbolaget bara sådana bolag och andelar i bolag för vilka riksdagen har beviljat en försäljningsfullmakt eller styrelsen har meddelat att den kommer att ansöka om en sådan. I de innehav som ska överföras ingår inga sådana andelar som utvecklingsbolaget kunde förväntas utveckla eller stärka till de delar som överförs. Den uppenbara slutsatsen är att alla de innehav som nu överförs till utvecklingsbolaget överförs för försäljning.
Det kan i och för sig vara motiverat att sälja en del statliga bolagsinnehav, om de tillgångar som utvecklingsbolaget då får investeras i nya bolagsinnehav på ett effektivt och nyskapande sätt och så att det är lönsamt för samhällsekonomin. Däremot kan man inte på något sätt motivera en försäljning av statens bolagsinnehav i syfte att lappa budgetekonomin när man beaktar den nuvarande räntenivån för Finlands statslån. Därför är det ytterst viktigt att utvecklingsbolaget, som oundvikligen får rollen av säljande bolag, på samma sätt också är ett investeringsbolag och köpande bolag.
Utvecklingsbolagets konkreta verksamhet är oklar i propositionen. Utifrån de föreslagna lagändringarna ska statsrådets allmänna sammanträde och avdelningen för ägarstyrning vid statsrådets kansli fortfarande svara för ägarstyrningen också i fråga om de bolag som överförs till utvecklingsbolaget på samma sätt som när det gäller de bolag som lyder direkt under avdelningen för ägarstyrning i dag. Detta betyder att utvecklingsbolaget inte kommer att få samma självständiga roll i förhållande till sina portföljbolag som till exempel Solidium har.
Det huvudsakliga syftet med det föreslagna utvecklingsbolaget är att utöva ägarmakt och investera de tillgångar som fås från bolagen. Eftersom alla viktiga beslut i anslutning till detta ändå enligt propositionen ska fattas av statsrådet och avdelningen för ägarstyrning, får bolaget och dess ledning bara en mycket skenbar roll. I själva verket sker allt väsentligt beslutsfattande utanför utvecklingsbolaget vilket betyder att avdelningen för ägarstyrning också bär det faktiska ansvaret för utvecklandet av portföljbolagen. Bolagets organisationsstruktur behandlas knappt alls i propositionen, och det är svårt att se hur det nya bolaget eller dess ledning skulle kunna tillföra ett mervärde i förhållande till utvecklingsbolagets portföljbolag. På grund av den föreslagna strukturen kan bolaget inte heller iaktta till exempel OECD:s Corporate Governance-anvisningar på det sätt som statsrådets principbeslut om statens ägarpolitik förutsätter.
Den enda ändring i sak som följer av överföringen av vissa bolagsinnehav till utvecklingsbolaget är att de lyfts utanför budgetekonomin. Den uppenbara slutsatsen är att det verkliga syftet med utvecklingsbolaget är att de tillgångar som fås från försäljningen av bolag ska flyttas utom räckhåll för riksdagens budgetmakt. Detta lösgörande från budgetmakten kan motiveras i sak eftersom man vill att utvecklingsbolaget ska kunna investera de tillgångar som fås från försäljningen av bolag på ett effektivt sätt. Denna modell kan ändå lätt bli problematisk i förhållande till riksdagens i grundlagen tryggade budgetmakt. De tillgångar som överförs till utvecklingsbolaget (till en början ca 2,4 miljarder euro) samt dess intäkter och de tillgångar som fås från försäljningar utgör en egen budget för statsrådet som står utanför statsfinanserna.
Därför måste det finnas klara spelregler och gränser för hur tillgångarna används, och riksdagen måste ha möjlighet att både följa och påverka bolagets verksamhet. Bolaget behöver tydliga regler till exempel i form av en instruktion eller skrivningar i bolagsordningen för att säkerställa att tillgångarna investeras lönsamt och på bästa möjliga sätt med tanke på samhällsekonomin och aldrig någonsin utifrån kortsiktiga partipolitiska intressen. I detta syfte bör bolaget ha en stark analysmekanism som stöd för sina investeringsbeslut.
Den nya innehavsgränsen
I propositionen föreslås en lagändring enligt vilken riksdagens samtycke behövs också i det fallet att ett beslut som gäller statens bolagsinnehav avser ägar- eller företagsarrangemang som leder till att statens andel av det röstetal som samtliga aktier medför i ett bolag minskar till en tredjedel eller mindre. Det betyder att en ny gräns för innehavet införs i fråga om ändringar i andelar som riksdagen har rätt att besluta om.
Den nya gränsen kan i sig anses motiverad i vissa situationer. Det är bra att riksdagen närmare kan bestämma om det innehav som ska kvarstå hos staten när den ger sitt samtycke till att avstå från majoriteten i ett statsbolag
Samtidigt bör man notera att en tredjedel inte alltid räcker för att säkerställa att staten kan utöva tillräcklig ägarmakt. I viktiga bolag med ett strategiskt intresse kan en tredjedel inte ersätta ett majoritetsinnehav.
Enligt propositionen är det meningen att överföra 16,7 procent av aktierna i Neste Abp till utvecklingsbolaget. I propositionen låter regeringen förstå att den tänker ansöka om fullmakt av riksdagen för att sälja denna andel. Försäljningen sägs inte ha några dimensioner som hänför sig till utveckling av bolaget eller strategiska partnerskap utan det handlar enbart om att lösgöra medel. Detta kan inte anses motiverat när man beaktar Nestes strategiska betydelse för staten bland annat med tanke på försörjningsberedskapen. Därför bör man hålla kvar statens majoritetsinnehav i bolaget.