Planen för de offentliga finanserna
Förordningen om en plan för de offentliga finanserna (120/2014) trädde i kraft i sin helhet den 1 januari 2015. Det är alltså nu första gången som riksdagen behandlar planen i dess nya form. Det nya förfarandet innebär ett mer övergripande och långsiktigare grepp om styrningen av de offentliga finanserna. Utöver statsfinanserna tar planen nämligen nu också upp kommunal ekonomi, lagstadgade arbetspensionsanstalter och andra socialskyddsfonder.
Regeringens riktlinjer i planen ligger till grund för senare beredning av lagstiftning och budgetar. Planen är samtidigt Finlands stabilitetsprogram och ett svar på EU:s krav på en budgetplan på medellång sikt.
Det ekonomiska läget
Finlands ekonomi befinner sig i ett exceptionellt svårt läge. De offentliga finanserna har sedan 2009 visat ett tydligt underskott, som i fjol redan överskred referensvärdet 3 procent. Bland de sektorer som sorterar under de offentliga finanserna är det bara arbetspensionsanstalterna som visar överskott. Samtidigt krympte bruttonationalprodukten för tredje året i rad. I slutet av det här året väntas den vara mer än 5 procent mindre än den var innan den internationella finanskrisen bröt ut 2008. Det kastar också en skugga över läget att den ekonomiska tillväxten i landet väntas förbli långsam också på medellång sikt och beräknas bli bara en dryg procent 2018 och 2019. Även målet på medellång sikt för det strukturella saldot visar underskott (-0,5 procent av bnp).
Till följd av den svaga ekonomiska tillväxten har arbetslösheten ökat. Framför allt långtidsarbetslösheten och den strukturella arbetslösheten har ökat snabbt. Antalet unga arbetslösa och akademiskt utbildade arbetslösa har likväl ökat kraftigt. Samtidigt ökar de offentliga utgifterna när befolkningen åldras, vilket också får återverkningar på den ekonomiska tillväxtpotentialen. Hållbarhetsgapet beräknas sammanlagt uppgå till ca 10 miljarder euro, vilket är ca 5 procent av bnp.
Det finns också hotbilder i anknytning till den internationella ekonomin. Några exempel är den avtagande ekonomiska tillväxten i Kina och de geopolitiska spänningarna i Ryssland och Mellanöstern. Det kraftigt ökande antalet flyktingar får återverkningar på ekonomin både i Finland och i många andra länder.
Utskottet påpekar å andra sidan att det också kommit positiva signaler om vår ekonomi den senaste tiden. Exempelvis har orderingången i varvsindustrin ökat och beställningarna inom industrin har ökat även i övrigt. Börsbolagens lönsamhet har blivit bättre och de beräknade intäkterna från samfundsskatten vittnar om att företagen har bra inkomster också mer allmänt taget. Sakkunniga har uppgett att vår industri och samhällsekonomi har större tillväxtpotential än vad regeringen bedömer i redogörelsen. Men de positiva förändringarna är små i relation till omfattningen av problemen och dessutom bidrar bristen på tillförsikt för ekonomin till att den ekonomiska aktiviteten minskar.
Regeringens finanspolitiska linje
Statsminister Juha Sipiläs regering har som mål att lyfta in Finlands ekonomi på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samt att säkerställa finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten. Enligt regeringsprogrammet ska arbetet med att återställa balansen i den offentliga ekonomin genast inledas. Skuldsättningen i förhållande till bnp ska brytas före utgången av valperioden och inga nya lån ska tas efter 2021. Regeringen har förpliktat sig att fatta beslut om de sparbeting som behövs för att täppa till hållbarhetsgapet och om strukturella reformer under regeringsperioden.
Regeringen anpassar genast de offentliga finanserna genom att gallra i utgifterna, höja avgiftsintäkterna och omdirigera anslag. Målet är att stärka de offentliga finanserna med ungefär 4 miljarder euro netto enligt nivån 2019. Hållbarhetsgapet beräknas minska till ca 3,5 procent genom de här åtgärderna.
Regeringen inleder samtidigt ett förändringsprogram för att nå de strategiska målen för regeringsperioden. För de här så kallade spetsprojekten reserveras 1 miljard euro de tre kommande åren. För underhåll av trafikleder avdelas 600 miljoner euro under en treårsperiod.
Åtgärder som vidtas på längre sikt än valperioden syftar till spareffekter på ca 4 miljarder euro. För att försöka nå sparmålen kommer regeringen att gallra i kommunernas uppgifter (1 miljard euro) och reformera social- och hälsovårdstjänsterna (3 miljarder euro). Effekterna av besparingarna har dock ännu inte beaktats i planen för de offentliga finanserna eller i finansministeriets makroekonomiska prognos som planen bygger på.
Sakkunniga har backat upp regeringens finanspolitiska linjeval och ansett att de i princip har rätt inriktning. Men det har också framförts kritik eftersom spar- och nedskärningsbesluten har ansetts ytterligare försämra möjligheterna till ekonomisk tillväxt och stärka den nedåtgående spiralen.
Utskottet menar att regeringens åtgärder ändå utgör en plan utformad med eftertanke för att återställa balansen i ekonomin. Hållbarhetsgapet i de offentliga finanserna gäller på lång sikt och dess andel av bnp kommer att växa om det inte genomförs stora reformer och utgiftsnedskärningar. På kort sikt är det därför motiverat att göra utgiftsneddragningar för att balansera upp de offentliga finanserna och på medellång sikt att införa den typen av omstruktureringar som dels höjer produktiviteten inom offentlig sektor, dels bromsar upp utgiftsökningen. Utskottet anser också att det är korrekt att anpassningsåtgärderna genomförs med framförhållning, för det finns inte någon betydande ekonomisk tillväxt inom synhåll.
Utskottet pekar särskilt på att försörjningskvoten i vårt land försvagas exceptionellt kraftigt på grund av befolkningens åldrande och leder till ökat tryck på de offentliga finanserna. Därför är det viktigt att återställa balansen i de offentliga finanserna, även om Finlands skuldkvot fortfarande klart ligger under genomsnittet i EU. Dessutom är möjligheterna till stimulerande finanspolitik mycket begränsade på grund av EU-lagstiftningen. Enligt EU:s grundfördrag får underskottet i de offentliga finanserna i relation till bnp inte överstiga referensvärdet 3 procent och skulden i de offentliga finanserna får inte överstiga 60 procent. Enligt den så kallade fipo-lagenLag om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom Ekonomiska och monetära unionen och om tillämpning av fördraget samt om kraven på de fleråriga ramarna för de offentliga finanserna (869/2012) får det strukturella underskottet i de offentliga finanserna vara högst -0,5 procent av bnp.
Sakkunniga har bedömt att ett anpassningsprogram på 4 miljarder euro med nöd och näppe skulle räcka till för att stoppa den offentliga skuldens bnp-andel mot slutet av valperioden, men skuldkvoten väntas ändå stiga till närmare 67 procent av bnp fram till 2019. Om de anpassningsåtgärder som regeringen beslutat om för nästa år genomförs fullt ut beräknas underskottet i de offentliga finanserna ändå minska och bli under 3 procent nästa år.
För att säkerställa den ekonomiska tillväxten ser utskottet det som ytterst viktigt att sätta in nedskärningarna och sparåtgärderna där de inte alltför mycket försvagar den ekonomiska tillväxten och aktiviteten utan bidrar till att stödja och främja tillväxt och skapar starkare förtroende för att ekonomin kommer att återhämta sig. Vi måste bereda oss på att den ekonomiska tillväxten kommer att avta på kort sikt på grund av nedskärningarna. Det väsentliga är ändå hur de sammantaget påverkar de offentliga finanserna på längre sikt. För garanterad effektivitet är det viktigt att regeringen bevakar konsekvenserna av besluten och i förekommande fall är beredd att omvärdera sparbesluten och disponeringen av anslagen.
Utskottet noterar att underskottsmålen på medellång sikt bara är ett mellanliggande mål, medan det egentliga målet är att säkra hållbarheten i de offentliga finanserna på lång sikt. Planen för de offentliga finanserna visar att de åtgärder som regeringen redan beslutat om inte eliminerar risken för överskuldsättning. För att åtgärda hållbarhetsgapet behövs det alltså fortfarande på lång sikt insatser för att dämpa utgiftsökningen. Det viktigaste är ändå att gå framåt med de strukturella reformerna, eftersom de kan generera bestående kostnadsinbesparingar.
Utskottet anser dessutom att det för att få grepp om den ekonomiska politiken vore nyttigt att göra en bedömning av alternativa scenarier för utvecklingen och deras effekter på de offentliga finanserna. Det skulle bidra med mervärde för den ekonomisk-politiska debatten och besluten. Utskottet ser det även i övrigt som angeläget att föra en mer omfattande offentlig och öppen debatt om ekonomin och riktlinjerna i den ekonomiska politiken. Det finns nu bättre möjligheter till detta tack vare att rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken, som är oavhängigt av regeringen, grundades och inledde sin verksamhet 2014 och att riksdagen sedan förra valperioden har haft en enhet som upprättar ekonomiska kalkyler.
Utskottet påpekar ytterligare att invandringen orsakar många EU-länder plötsliga och ganska stora och långvariga kostnader som man inte på förhand kunnat bereda sig på i planerna på medel-lång sikt. Därför ser utskottet det som motiverat att regeringen på EU-nivå utreder om kostnaderna för invandringen kan beaktas i de landsspecifika underskottsanalyserna utifrån gällande ekonomisk-politiska regler.
Skatteriktlinjerna.
Utskottet ställer sig bakom regeringens skattepolitiska linjeval för att stärka tillväxt, företagsamhet och sysselsättning. Det är motiverat att inte höja den totala skattegraden, för en skärpt beskattning skulle ytterligare försämra tillväxtutsikterna för vår ekonomi. Vår totala skattegrad är redan nu en av de högsta i EU. Utskottet ställer sig också bakom förslaget att tyngdpunkten inom beskattningen ska flyttas från beskattning av arbete och företagande till i synnerhet miljöskatter.
Bättre konkurrenskraft.
I redogörelsen hänvisar regeringen till åtgärderna för att förbättra konkurrenskraften enligt det meddelande från statsrådet (SRM 2/2015 rd) som lämnades till riksdagen den 28 september 2015. Men åtgärderna beaktas inte i planen för de offentliga finanserna och förhandlingarna om dem pågår fortfarande. Därför tar utskottet inte ställning till dem i det här sammanhanget. Utskottet lyfter i varje fall fram att det är viktigt med insatser för att hjälpa företagen att hävda sig i den internationella konkurrensen, eftersom det dåliga läget inom exporten är en av de viktigaste faktorerna bakom den svaga ekonomiska utvecklingen.
Målen för strukturellt saldo och måluppfyllelsen
När det gäller det strukturella saldots bnp-andel enligt marknadspris sätter regeringen i planen för de offentliga finanserna ett mål för de offentliga finanserna över lag och – för första gången – separat för varje delområde inom de offentliga finanserna. Regeringen har beslutat att underskottet i den statliga och kommunala ekonomin får vara högst 0,5 procent i relation till bnp. Överskottet i arbetspensionsfonderna ska vara ca 1 procent i relation till bnp och det strukturella saldot i de övriga socialskyddsfonderna ska vara i jämvikt. Regeringen räknar med att på så sätt nå det medelfristiga målet eller ett starkare strukturellt saldo.
Det är bra att planen inbegriper mål för fonder och framför allt för kommunal ekonomi. Underskottsmålet för kommunsektorn och utgiftsbegränsningen för den kommunala ekonomin styr uttryckligen statens åtgärder i fråga om kommunerna, så riktlinjerna gör kommunernas egen ekonomi mer förutsägbar och gör det lättare att återställa balansen i den kommunala ekonomin.
Konsekventa mål.
Sakkunniga har påpekat att vissa mål inte är konsekventa, bland annat att målen för sektorerna (-½ + -½ + 1 = 0) sammanräknade leder till balansmålet för hela offentliga sektorn, medan målen för det strukturella underskottet för hela offentliga sektorn på medellång sikt är -0,5 procent av bnp.
Att planen inte verkar leda till att målen för det strukturella saldot nås bidrar också till att det blir svårt att få grepp om helheten. Målen för det strukturella saldot enligt planen (s. 7—8) uppges leda till att det medelfristiga målet nås eller att det strukturella saldot blir starkare än så, men å andra sidan står det i redogörelsen (s. 12) att varken lokalförvaltningen eller statsfinanserna enligt finansministeriets prognos kommer att nå sina mål. Exempelvis är målet för det nominella strukturella saldot i statsfinanserna ovannämnda -0,5 procent, men statsförvaltningen beräknas visa ett underskott på -1,7 procent 2019 (s. 11).
Men det är värt att notera att alla åtgärder i regeringsprogrammet ännu inte har preciserats så mycket att de kan vägas in i kalkyler och prognoser för läget i de offentliga finanserna. Det står i redogörelsen att finansministeriet bedömer att åtgärderna i regeringsprogrammet måste preciseras och genomföras fullt ut för att målen ska kunna nås. Måluppfyllelsen kräver också att kommunerna genomför egna åtgärder för att stärka sin ekonomi. Utskottet påpekar också att de nationella målen enligt den så kallade fipo-lagen kan vara stramare än den lägsta nivå som EU lagt fast.
Det är förståeligt att målen inte är konsekventa på det här stadiet. Men utskottet framhåller att de finanspolitiska målen bör vara så klara och entydiga som möjligt, så att det blir lättare att få grepp om vilka konsekvenserna blir och att bevaka att de nås. Det är viktigt att målen i så stor utsträckning som möjligt är kommensurabla också därför att planen innehåller en hel del olika numeriska finanspolitiska mål. Dessutom står en del av summorna och målen i euro och en del beskriver det strukturella läget oberoende av konjunkturer, medan andra inte är konjunkturjusterade. Det gör det svårt att utforma en övergripande bild.
Anpassningen av statsfinanserna: inriktning och effekter
Regeringsprogrammet innehåller massiva sparbeting och några utgiftsökningar som är bestående. De största utgiftsinbesparingarna gäller indexhöjningar (-1,1 miljarder euro), utvecklingssamarbete (-200 miljoner euro), sjukförsäkringsersättningar (-110 miljoner euro), utbildning (-230 miljoner euro), stöd till näringslivet (-220 miljoner euro) och förvaltnings- och IKT-utgifter (-180 miljoner euro). De viktigaste tillskotten går för sin del till utveckling av närståendevård, familjevård och hemvård (+130 miljoner euro), inre säkerhet (+50 miljoner euro) och försvarsmakten (+130 miljoner euro).
Sparbesluten kommer att få kännbara effekter inom alla förvaltningsområden och i stor omfattning vara märkbara såväl i myndigheternas och olika aktörers verksamhet som i enskilda medborgares liv. Konsekvenserna för de olika förvaltningsområdena tas upp mer ingående i de andra utskottens utlåtanden. Finansutskotten hänvisar till dem och lyfter här upp bara vissa frågor som gäller utbildning och forskning samt de samlade effekterna av sparåtgärderna.
Utbildning och forskning
Utskottet ser det som motiverat att omstrukturera utbildning och forskning och att gallra i överlappningar. Men nedskärningarna i utbildning och forskning är så betydande att de hotar att försämra standarden och kvaliteten på utbildningen och forskningen. Konsekvenserna av sparåtgärderna och de uteblivna indexhöjningarna för finansieringen av undervisnings- och kulturverksamheten kommer enligt utredning att bli 980 miljoner euro fram till 2019. Dessutom kommer bland annat understödsfullmakterna för Tekes att minska med 130 miljoner euro redan nästa år.
Utskottet lyfter fram betydelsen av kunnande och påpekar att vår välfärd och framgång är beroende av bildning, yrkesskicklighet och utbildning. Utbildning är framför allt en investering i framtiden. Även om det ekonomiska läget är stramt bör vi se till att ändringarna inte på lång sikt undergräver kvaliteten på utbildningen eller leder till att en del av de unga marginaliseras.
Utskottet påpekar också att det väntas bli allt viktigare med nya idéer och innovationer i framtiden, medan betydelsen av traditionellt arbete väntas minska då bland annat robotik- och automationsindustrin expanderar. Även detta visar hur viktigt det är att utbildningssystemet är heltäckande och högkvalitativt. Enligt utskottets uppfattning har våra exportproblem de senaste åren till stor del berott på att vi inte har intressanta produkter av hög kvalitet att exportera. Vår konkurrenskraft har i stor utsträckning byggt på kompetens och ett högt mervärde hos produktionen. Så bör det också vara i fortsättningen.
De samlade effekterna av inbesparingarna
Utgiftsnedskärningarna berör de offentliga funktionerna i stor omfattning, men drabbar olika befolkningsgrupper på mycket olika sätt. Exempelvis kan nedskärningarna av olika sociala förmåner och andra åtgärder för att anpassa de offentliga finanserna få betydande sammantagna effekter, framför allt på de mest utsatta hushållen. Utskottet påminner dessutom om att de sparbeslut som fattades under den ekonomiska recessionen på 1990-talet fick mycket långvariga negativa konsekvenser som senare har orsakat både mänskligt lidande och stora kostnader för hela offentliga sektorn.
Därför ser utskottet det som viktigt att konsekvensbedömningen utvecklas till exempel på det sätt som föreslås i finansministeriets rapport (finansministeriets publikationer 18/2015). I rapporten föreslås bland annat att det till planen för de offentliga finanserna ska fogas en sammanställning av vilka ändringar som i hög grad påverkar barnfamiljer och ensamboende äldre. Dessutom föreslås förbättringar i konsekvensbedömningar som görs i efterhand.
Utskottet ser det också som viktigt att innehållet i budgetpropositionen och planen för de offentliga finanserna utvecklas bland annat på så sätt att det finns mer samlad information om hur resurserna ska användas och vilka effekter de ska ha. När resurserna i de offentliga finanserna minskar blir det i beslutsprocesserna allt viktigare att prioritera användningen och disponeringen av anslagen.
För att de finanspolitiska besluten ska lyckas måste de förberedas noggrant och bygga på bred expertis. Det blir allt viktigare att använda de minskande resurserna med sikte på effektivitet och genomslag och att i större utsträckning och mer heltäckande nyttiggöra konsekvensbedömningar när besluten förbereds och följs upp.
Spetsprojekt
Med ett strategiskt program vill regeringen Sipilä fortsätta att genomföra nödvändiga reformer inom fem prioriterade områden. De strategiska valen gäller hälsa och välfärd, sysselsättning, konkurrenskraft och tillväxt, utbildning och kompetens, bioekonomi och ren teknik samt ändring av tillvägagångssätten exempelvis genom att främja digitalisering och avveckla onödig reglering och byråkrati. För de här så kallade spetsprojekten disponeras 1 miljard euro de tre kommande åren. Utöver det sätts 600 miljoner euro in för att rusta upp trafikleder. Spetsprojekten finansieras huvudsakligen med utdelningsinkomster, försäljning av statligt aktieinnehav och avveckling av finansieringen av Centrumslingan.
Utskottet menar att spetsprojekten kan vara en fungerande metod att bidra till ekonomisk förnyelse utan stora permanenta utgiftsökningar. Det är i varje fall viktigt att de ger genuint nytt mervärde bland annat genom att strukturerna ses över och funktioner med stort mervärde förbättras. När resurserna skärs ner är risken nämligen stor att tillskotten används för att subventionera befintlig verksamhet på ett sätt som inte genererar permanent ökad produktivitet och effektivitet. Utskottet ser det därför som mycket viktigt att innehållet i spetsprojekten uppmärksammas särskilt och att åtgärdernas genomslagskraft bevakas noga.
Det är bra att digitaliseringen ingår i spetsprojekten, men den bör ges en mer framträdande roll än planerat, så att den står i centrum för reformen av ekonomin och välfärdssamhället. Finland har exceptionellt goda möjligheter att nå framgång som föregångare inom digitalisering tack vare vår höga kompetens inom IKT. När det gäller spetsprojektet för bioekonomi ser utskottet det som angeläget att projektet inte bara siktar på hemmamarknaden utan också på den globala marknaden, så att det också finns internationell efterfrågan på nya innovationer.
Invandring
De utdragna konflikterna i krisområdena i världen får återverkningar i form av växande flyktingströmmar i Europa. Också i Finland ökade antalet asylsökande kraftigt mot slutet av sommaren och under hösten. I år väntas det komma ungefär 30 000—35 000 asylsökande till Finland.
I planen för de offentliga finanserna har regeringen inte kunnat väga in de snabba förändringarna i läget. Över huvud taget är det mycket svårt att bedöma de kommande utgifterna, eftersom vi inte har erfarenhet av invandring i liknande skala från så många olika kulturer. Det väsentliga är hur stor invandringen slutligen blir och dessutom måste vi ta hänsyn till att familjeåterföreningar senare kommer att leda till ett ökat antal invandrare. Utskottet menar därför att det den här valperioden i enlighet med regeringsprogrammet verkligen behöver göras en oavhängig utredning av kostnaderna för och effekterna av invandringen i vårt samhälle. Då möjliggörs en debatt som bygger på fakta plus bättre integrationspolitik och beslutsprocesser.
Utskottet framhåller ändå i det här sammanhanget att asylbesluten bör fattas smidigt och med hög kvalitet för att dämpa kostnadsökningen och också med tanke på den mänskliga synvinkeln. Det är positivt att Migrationsverket och polisen i samverkan har effektiviserat sållningen av ansökningar i det första skedet av asylprocessen. Antalet handläggare har utökats och handläggningen har snabbats upp. Ambitionen är att snabbt avslå obefogade ansökningar och polisen satsar på effektivt återsändande för att behandlingstiderna inte ska uppmuntra till onödiga ansökningar. Överklagandet i förvaltningsdomstolarna ska också gå snabbare.
När det gäller kostnaderna blir det en större utmaning än mottagningsfasen att vi förmår integrera och framför allt sysselsätta de asylsökande som får uppehållstillstånd. Vi bör snabbt och fördomsfritt söka nya effektiva integrations- och sysselsättningsmetoder. Särskilt viktigt är det att samarbeta med företag, arbetsmarknadsorganisationer, andra organisationer inom näringslivet och aktörer i tredje sektorn. Utskottet vill också lyfta fram planmässiga försöksprojekt som kan förbättra de integrationsfrämjande åtgärdernas genomslagskraft. Det finns också skäl att beakta betydelsen av invandrarutbildning och i synnerhet språkutbildning. Det effektivaste är att inleda utbildningen redan på förläggningen, även om alla asylsökande inte stannar kvar i landet. Det är också väsentligt att asylsökande som beviljats uppehållstillstånd dirigeras till orter där de snabbt kan få integrationsutbildning, finna arbete som motsvarar kompetensen och få bostad.
Det är nödvändigt att förbättra samarbetet mellan staten och kommunerna för att få platserna i kommunerna att räcka till, så att flyttningen till kommunerna är kontrollerad och integrationen planerad. Det är möjligt att hemlöshet och andra problem ökar om ett stort antal personer som fått uppehållstillstånd men saknar kommunplats på egen hand tar sig till orter där läget på bostadsmarknaden är stramt. Behovet av permanent boende kommer troligtvis att leda till ökad efterfrågan på hyresbostäder till skäligt pris, så det är nu ännu viktigare än tidigare att få fart på produktionen av sådana bostäder på tillväxtorter och framför allt i huvudstadsregionen. Med tanke på smidigt boende måste vi också stärka boenderådgivningen på många språk och aktivt motverka segregation.
Utskottet menar att de faktiska kostnaderna för och effekterna av invandringen kommer att visa sig först om flera årtionden. Det blir ökade kostnader under nästan alla huvudtitlar, inte minst inom inrikesministeriets, social- och hälsovårdsministeriets, arbets- och näringsministeriets och undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområden. En effektiv integrationspolitik har dock konstaterats sänka transfereringarna och höja invandrarnas inkomstnivå och barnens utbildningsnivå (VATT Analys 1-2014). Det ligger i hela samhällets intresse att integrationsutbildningen och övergången till arbetslivet kan genomföras så snabbt och effektivt som möjligt.
Statens finansiella åtaganden och risker
Utskottet anser att det är bra att planen för de offentliga finanserna också tar upp statens finansiella åtaganden och risker. Det ger en bra samlad bild av läget och förändringar som skett. Utskottet hänvisar till revisionsutskottets utlåtande (ReUU 2/2015 rd), där det står att Finlands garantier är höga sett i ett internationellt perspektiv. Det är följaktligen motiverat att vidareutveckla riskrapporteringen och analysmetoderna i fråga om statens finansiella åtaganden och risker.
Den kommunala ekonomin
Enligt balansmålet får den kommunala ekonomin visa ett underskott på högst 0,5 procent i relation till totalproduktionen 2019. För att nå målet beslutar regeringen om en bindande utgiftsbegränsning i euro för den kommunala ekonomin för att begränsa trycket på kommunernas omkostnader till följd av statens åtgärder. Regeringen har beslutat att nettoeffekten av åtgärderna ska sänka omkostnaderna inom den kommunala ekonomin med minst 540 miljoner euro år 2019 jämfört med den s.k. tekniska planen för de offentliga finanserna som fastställdes våren 2015.
Syftet är också att minska kommunernas kostnader med 1 miljard euro genom att gallra i lagfästa uppgifter och skyldigheter. Kommunerna åläggs inga nya lagstadgade eller utvidgade uppgifter eller skyldigheter som varaktigt försämrar deras ekonomi utan att det strukturella saldot inom den kommunala ekonomin stärks i motsvarande grad. Enligt den gällande lagstiftningen ska nya eller utvidgade uppgifter och skyldigheter anvisas en statsandel som täcker dem till 100 procent. Utöver begränsningen av utgifterna stärker regeringen den kommunala ekonomin genom att ge kommunerna möjlighet att öka sina inkomster från avgifter.
Utskottet anser att de här linjevalen är motiverade men påpekar att också kommunerna vid sidan av de statliga åtgärderna har ett stort ansvar för att återställa balansen i den kommunala ekonomin. Kommunerna har omfattande självstyrelse och staten kan inte enbart genom egna insatser balansera upp den kommunala ekonomin eller dämpa skuldsättningen. Kommunerna bör genomföra strukturella reformer men också förbättra produktiviteten och se till att investeringar genomförs ekonomiskt.
Kommunekonomin kommer i vilket fall som helst att vara stram de närmaste åren. Kommunernas och samkommunernas lånestock väntas växa snabbt. Ur kommunekonomisk synvinkel är det viktigt att insatserna för att stärka ekonomin i kommunerna i enlighet med regeringsprogrammet preciseras och genomförs. Även omstruktureringar, framför allt vårdreformen, inverkar i allt väsentligt på den kommunala ekonomins framtid.