Senast publicerat 08-07-2025 16:45

Betänkande KoUB 2/2023 rd RP 10/2023 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till godkännande och sättande i kraft av ändringarna i bilagan till 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss och av den till konventionen hörande internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal samt till lag om ändring av lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till godkännande och sättande i kraft av ändringarna i bilagan till 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss och av den till konventionen hörande internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal samt till lag om ändring av lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg (RP 10/2023 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • regeringsråd Katja Viertävä 
    kommunikationsministeriet
  • överinspektör Ville Häyrynen 
    Transport- och kommunikationsverket
  • ledande sakkunnig Reetta Timonen 
    Transport- och kommunikationsverket
  • ledande sjöfartssakkunnig Carolus Ramsay 
    Rederierna i Finland rf.

Inget yttrande av 

  • Finlands Sjömans-Union FSU rf.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att riksdagen godkänner den av Internationella sjöfartsorganisationen IMO år 2022 antagna internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal samt en lag om sättande i kraft av bestämmelser som hör till området för lagstiftningen. Säkerhetskoden sätts i kraft genom ändringar i bilagan till 1974 års konvention om säkerheten för människoliv till sjöss. 

Säkerhetskoden innehåller de viktigaste säkerhetskraven för fartyg som medför industripersonal för offshoreverksamhet, ett begrepp som omfattar en rad olika verksamheter till havs såsom oljeborrning eller byggande och underhåll av vindkraftverk, där det finns ett stort behov av yrkeskunnig personal. Med industripersonal avses alla personer som transporteras eller inkvarteras ombord på ett fartyg när syftet är att de ska utföra arbetsuppgifter inom offshoreindustrin ombord på ett annat fartyg eller på en offshoreanläggning. 

Regeringen föreslår också ändringar i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg. Ändringarna gäller situationer där industripersonal medförs på sådana resor och sådana fartyg som inte omfattas av den internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal, men som det behövs nationella bestämmelser om. 

Genom de föreslagna ändringarna i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg genomförs dessutom de bestämmelser som förutsätter nationell lagstiftning och som följer av ändringen av Europaparlamentets och rådets direktiv om stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg. Genom ändringarna minskas komplexiteten samt den tekniska och administrativa bördan när det gäller kraven på skadestabilitet, vilka främst beror på två olika system för bedömning av utsikterna till överlevnad hos ro-ro-passagerarfartyg i skadat skick. 

Ändringen i bilagan till konventionen och säkerhetskoden träder i kraft internationellt den 1 juli 2024. För Finlands del träder koden i kraft den 1 juli 2024, om inte Finland före den dagen meddelar sin invändning mot ändringen. I det fallet träder koden i kraft för Finlands del när invändningen återtas. Lagen om sättande i kraft av säkerhetskoden avses träda i kraft samtidigt som koden träder i kraft för Finlands del, vid en tidpunkt som föreskrivs genom förordning av statsrådet. De ändringar i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg som följer av koden avses träda i kraft den 1 juli 2024, samtidigt som koden träder i kraft internationellt. De föreslagna bestämmelser i den nämnda lagen som gäller genomförandet av direktivet om stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg avses träda i kraft den 5 december 2024. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. 

DETALJMOTIVERING

2. Lagen om ändring av lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg

Ingressen.

Hänvisningarna till lag 670/2021 innehöll tryckfel som utskottet har korrigerat. 

34 c §. Trafik under vissa delar av året och trafik under kortare tidsperioder.

Utskottet har korrigerat ett stavfel i paragrafens finska språkdräkt. 

Ikraftträdandebestämmelsen.

I den finska språkdräkten fanns en felaktig hänvisning till år 2023 som utskottet har korrigerat så att inget bestämt årtal anges. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner ändringarna i bilagan till konventionen samt säkerhetskoden i proposition RP 10/2023 rd. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 10/2023 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 10/2023 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i ändringarna i bilagan till 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss och i den till konventionen hörande internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
De bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i de i London den 10 november 2022 genom resolution MSC.521(106) gjorda ändringarna i bilagan till 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss (FördrS 11/1981) och de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i den till nämnda konvention hörande internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal, godkänd genom resolution MSC.527(106), ska gälla som lag, sådana Finland har förbundit sig till dem. 
2 § 
Bestämmelser om sättande i kraft av de ändringar som gjorts i bilagan till konventionen och de bestämmelser i säkerhetskoden som inte hör till området för lagstiftningen utfärdas genom förordning av statsrådet. 
3 § 
Bestämmelser om ikraftträdandet av denna lag utfärdas genom förordning av statsrådet. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg (1686/2009) 34 a—34 c och 57 §, sådana de lyder, 34 a—34 c § i lag Utskottet föreslår en ändring 670/2021 Slut på ändringsförslaget och 57 § i lag 946/2018, samt 
fogas till 2 §, sådan den lyder i lagarna 946/2018, 169/2019, 783/2019 och Utskottet föreslår en ändring 670/2021 Slut på ändringsförslaget, en ny 8 a, 16 a och 16 b-punkt samt till lagen nya 12 a, 22 b och 51 a § som följer: 
2 § 
Definitioner 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
8 a) IP-koden internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal i IMO:s sjösäkerhetskommittés resolution MSC.527(106) av den 10 november 2022, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
16 a) fartyg som medför industripersonal fartyg som inte betraktas som vanliga passagerarfartyg och som utöver besättningen transporterar eller inkvarterar ett större antal industripersonal än 12, 
16 b) industripersonal personer som arbetar inom offshoreindustrin på offshoreanläggningar eller ombord på andra fartyg och vars arbetsuppgifter gäller byggande, service, underhåll eller nedläggning av offshoreanläggningar eller fartyg, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12 a § 
Förutsättningar för medförande av industripersonal 
Befälhavaren på ett fartyg som medför industripersonal ska innan transporten inleds försäkra sig om att ha fått skriftliga bevis på att varje person som räknas som industripersonal och transporteras eller inkvarteras ombord 
1) är minst 16 år gammal, 
2) uppfyller IP-kodens krav avseende fysisk kondition och hälsotillstånd, 
3) har innan transporten inleds genomgått de övningar som avses i kapitel III regel 1 i IP-koden, och 
4) har tillräcklig förmåga att förstå och använda fartygets arbetsspråk. 
22 b § 
Fartyg som medför industripersonal 
Fartyg som har en bruttodräktighet på minst 500, går i inrikes fart och medför industripersonal ska uppfylla kraven i IP-koden. 
Fartyg vars bruttodräktighet understiger 500 och som medför industripersonal ska uppfylla syftena och de funktionella kraven i IP-koden. För att trygga en tillräcklig nivå när det gäller fartygssäkerheten får Transport- och kommunikationsverket meddela närmare tekniska föreskrifter om sådana tekniska krav avseende fartyg som medför industripersonal genom vilka det säkerställs att syftena och de funktionella kraven i IP-koden uppfylls. Befälhavaren på ett fartyg som medför industripersonal ska innan transporten inleds försäkra sig om att ha fått skriftliga bevis på att varje person som räknas som industripersonal och transporteras eller inkvarteras ombord 
1) är minst 16 år gammal, 
2) uppfyller IP-kodens krav avseende fysisk kondition och hälsotillstånd, 
3) har innan transporten inleds genomgått de övningar som avses i kapitel III regel 1 i IP-koden, och 
4) har tillräcklig förmåga att förstå och använda fartygets arbetsspråk. 
34 a § 
Särskilda stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg 
Fartyg som omfattas av stabilitetsdirektivets tillämpningsområde ska uppfylla de stabilitetskrav som föreskrivs i det direktivet. 
Transport- och kommunikationsverket ska lämna de underrättelser som avses i stabilitetsdirektivet till Europeiska kommissionen. 
För genomförande av stabilitetsdirektivet får Transport- och kommunikationsverket meddela närmare föreskrifter om fartygs tekniska säkerhet och besluta om havsområden som uppfyller vad som föreskrivs i stabilitetsdirektivet och på vilka ro-ro-passagerarfartyg regelbundet trafikerar till eller från hamnarna samt den signifikanta våghöjden på områdena i fråga. 
34 b § 
Certifikat 
Transport- och kommunikationsverket beviljar det certifikat som avses i artikel 8 i stabilitetsdirektivet för ro-ro-passagerarfartyg som seglar under finsk flagg och uppfyller de särskilda stabilitetskrav som fastställs i artikel 6 i stabilitetsdirektivet och i bilaga I till det direktivet. 
Certifikatet är giltigt så länge som fartyget trafikerar i ett havsområde med samma eller lägre signifikanta våghöjder. 
34 c  § 
Trafik under vissa delar av året och trafik under kortare tidsperioder 
Om en redare som bedriver reguljär trafik året runt önskar införa ytterligare ro-ro-passagerarfartyg som ska användas i trafiken i fråga under en kortare period som understiger ett kalenderår, ska redaren underrätta Transport- och kommunikationsverket om saken senast en månad innan dessa fartyg börjar användas i denna trafik. Om det emellertid på grund av oförutsedda omständigheter är nödvändigt att snabbt sätta in ett ro-ro-passagerarfartyg som ersättning för ett annat fartyg i reguljär trafik för att säkerställa kontinuitet i trafiken tillämpas 17 e § 3 mom. i lagen om tillsyn över fartygssäkerheten. 
Om en redare önskar bedriva reguljär säsongstrafik under kortare tidsperioder som inte överstiger sex månader per år, ska redaren underrätta Transport- och kommunikationsverket om detta senast tre månader innan denna trafik börjar bedrivas. 
Om säsongstrafik bedrivs under kortare tidsperioder med ett fartyg som uppfyller de särskilda kraven som avses i bilaga I avsnitt A i stabilitetsdirektivet eller ett fartyg vars i 34 b § avsedda certifikat har utfärdats före den 5 december 2024 och trafiken bedrivs under förhållanden med lägre signifikant våghöjd än den som fastställts för samma fartområde vid trafik året runt, får Transport- och kommunikationsverket, vid tillämpning av de särskilda stabilitetskraven som avses i bilaga I till stabilitetsdirektivet, använda den signifikanta våghöjd som är tillämplig under denna kortare tidsperiod för att bestämma vattennivån på däck Den signifikanta våghöjd som är tillämplig under kortare tidsperioder ska fastställas genom avtal mellan de medlemsstater i Europeiska unionen eller, när så är tillämpligt och möjligt, de medlemsstater och de stater utanför Europeiska unionen där trafikens ändpunkter är belägna. 
En förutsättning för att bedriva säsongstrafik under en kortare period är att det ro-ro- passagerarfartyg som används för sådan trafik har ett i 34 b § avsett certifikat. 
51 a § 
Besiktning av fartyg som medför industripersonal 
Fartyg i inrikes fart som medför industripersonal samt fartyg i internationell fart som medför industripersonal och inte omfattas av tillämpningsområdet för SOLAS-konventionen ska genomgå första besiktning innan fartyget sätts i trafik som finskt fartyg. 
Dessa fartyg ska utöver första besiktning genomgå förnyad besiktning och årlig besiktning. 
Fartyg i inrikes fart som medför industripersonal och har en bruttodräktighet på minst 500 samt fartyg i internationell fart som medför industripersonal och inte omfattas av tillämpningsområdet för SOLAS-konventionen ska dessutom genomgå mellanliggande besiktning och fartygets radioutrustning periodisk besiktning. 
Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om när första besiktning, förnyad besiktning, årlig besiktning, periodisk besiktning och mellanliggande besiktning ska utföras och vad som ska ingå i besiktningarna. 
57 § 
Besiktningshandlingar samt certifikat och säkerhetscertifikat 
På basis av besiktningarna beviljar Transport- och kommunikationsverket eller ett erkänt klassificeringssällskap besiktningshandlingar samt certifikat och säkerhetscertifikat eller gör anteckningar i dem om utförd periodisk besiktning, mellanliggande besiktning eller årlig besiktning. Om väsentliga brister konstateras ges handlingarna efter det att bristerna har avhjälpts. 
För genomförande av SOLAS-konventionen, lastlinjekonventionen, MARPOL 73/78-konventionen, non-SOLAS-direktivet, fiskefartygsdirektivet och fartygsåtervinningsförordningen samt övriga internationella förpliktelser meddelar Transport- och kommunikationsverket närmare föreskrifter om de besiktningshandlingar samt certifikat och säkerhetscertifikat som utfärdas på basis av besiktningarna samt om hur länge de är giltiga och hur deras giltighet kan förlängas. Vidare meddelar Transport- och kommunikationsverket närmare föreskrifter för fartyg som avses i 22 b § 2 mom. om vilka besiktningshandlingar, certifikat och säkerhetscertifikat som utfärdas på basis av besiktningarna samt om hur länge de är giltiga och hur deras giltighet kan förlängas. 
Transport- och kommunikationsverket beviljar sjöarbetscertifikat enligt sjöarbetskonventionen och till certifikatet fogas ett meddelande om att villkoren för arbete till sjöss iakttas. Villkor för beviljandet är att Transport- och kommunikationsverket i fråga om de omständigheter som omfattas av dess behörighet konstaterat att det inte finns hinder för beviljande och att arbetarskyddsmyndigheten utifrån sin inspektion i sitt utlåtande till Transport- och kommunikationsverket konstaterat att det inte finns hinder för beviljande i fråga om de omständigheter som omfattas av arbetarskyddsmyndighetens behörighet. Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om förfaranden i samband med beviljande av sjöarbetscertifikat. 
Transport- och kommunikationsverket ska återkalla ett sjöarbetscertifikat när verket i fråga om de omständigheter som omfattas av dess behörighet eller arbetarskyddsmyndigheten på basis av inspektion i sitt utlåtande till Transport- och kommunikationsverket konstaterat att fartyget bevisligen inte uppfyller kraven enligt sjöarbetskonventionen och inga behövliga åtgärder för att rätta till saken har vidtagits. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20. Lagens 34 a—34 c § träder i kraft först den 5 december 2024. Certifikat utfärdade enligt den vid ikraftträdandet av denna lag gällande 34 b § förblir giltiga när denna lag träder i kraft. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 17.10.2023 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jouni Ovaska cent 
 
vice ordförande 
Timo Furuholm vänst 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Marko Asell sd 
 
medlem 
Heikki Autto saml 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Atte Harjanne gröna 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Aleksi Jäntti saml 
 
medlem 
Terhi Koulumies saml 
 
medlem 
Mats Löfström sv 
 
medlem 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
medlem 
Jani Mäkelä saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Mika Boedeker.