Senast publicerat 09-07-2025 17:15

Betänkande KoUB 3/2023 rd RP 25/2023 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter (RP 25/2023 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Emmi Simonen 
    kommunikationsministeriet
  • specialsakkunnig Sara Vänttinen 
    kommunikationsministeriet
  • specialsakkunnig Kari Hämäläinen 
    justitieministeriet
  • enhetschef Timo Makkonen 
    justitieministeriet
  • budgetråd Kati Jussila 
    finansministeriet
  • specialsakkunnig Irene Keskihannu 
    Transport- och kommunikationsverket
  • specialsakkunnig Jussi Pääkkönen 
    Konkurrens- och konsumentverket
  • verkställande direktör Tero Lausala 
    Autoalan Keskusliitto ry
  • verkställande direktör Tero Kallio 
    Bilimportörerna och -industrin rf
  • verksamhetsledare Antti Grönlund 
    Etanoliautoilijat ry
  • intressebevakningsdirektör Ari Herrala 
    Finlands Transport och Logistik SKAL rf
  • chef för lag- och rådgivningstjänster Jenni Salonen 
    Suomen Taksiliitto ry.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Ålands landskapsregering
  • Finlands miljöcentral
  • Helen Ab
  • StepOne Tech Ab
  • Automobilförbundet rf
  • Logistiikkayritysten Liitto ry
  • Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf
  • Biokretslopp och Biogas Finland rf
  • Suomen Kaasuyhdistys ry
  • Sähköinen liikenne ry
  • Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry.

Inget yttrande av 

  • Teknologiindustrin rf.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår ändringar i lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter. Lagen ändras så att den motsvarar ändringarna i EU:s lagstiftning om statligt stöd. Anskaffningsstöd för eldrivna paketbilar och lastbilar ska i fortsättningen beviljas med stöd av den så kallade allmänna gruppundantagsförordningen, medan anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar ska beviljas med stöd av den så kallade de minimis-förordningen. 

I lagen införs bestämmelser om anskaffningsstöd för vätedrivna paketbilar och lastbilar. Propositionen baserar sig på riksdagens uttalande enligt vilket man på såväl nationell nivå som EU-nivå i fortsättningen ska söka fungerande och effektiva styrmedel för att främja väte som en av drivkrafterna inom trafiken. Dessutom föreslås det att lagen förenklas bland annat genom slopande av bestämmelserna om anskaffningsstöd för renodlade elbilar och konverteringsstöd för personbilar, eftersom ansökningstiden för dem gick ut vid utgången av 2022. Samtidigt föreslås det att hänvisningarna till stöd för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter stryks ur lagens rubrik. 

Propositionen hänför sig till den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2023 och avses bli behandlad i samband med den. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2024. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

(1) Regeringen föreslår ändringar i den nationella lagstiftningen på grund av ändringar i EU:s regler om statligt stöd. Dessutom föreslås slopande av sådana stödformer som hänför sig till anskaffning och konvertering av fordon och för vilka ansökningstiden har gått ut och för vilka det inte finns något nytt anslag. Enligt utredning till utskottet tar stödbestämmelserna i allt väsentligt fasta på att statsstöden ska främja renare drivkrafter i trafiken i de första faserna av utvecklingen. Propositionen har samband med den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2023 och leder inte till ökade utgifter för staten. 

Statligt stöd för att främja utsläppssnål trafik

(2) Utskottet anser att det är ytterst viktigt att fordonsparken förnyas så att den blir utsläppssnålare och att statligt stöd är ett av de viktigaste incitamenten i denna utveckling. Sakkunniga har framfört rikligt med önskemål bland annat om att höja maximibeloppen för stöd och fordon som anskaffas. 

(3) Utskottet anser att det är viktigt att medborgarnas sociala rättvisa tillgodoses när beslut om anskaffnings- och konverteringsstöd fattas. Vid sakkunnigutfrågningen har bland annat det tidigare stödet för gas- och etanolkonverteringar ansetts vara en åtgärd som främjar social rättvisa. Utskottet anser att det i och med att användningen av väte i trafiken blir vanligare är ett steg i rätt riktning att det i lagen föreslås anskaffningsstöd för anskaffning av vätedrivna paketbilar och lastbilar. 

(4) Utskottet anser att propositionen behövs i detta skede och tillstyrker den med de ändringar som närmare anges nedan i detaljmotiveringen. Utskottet anser dock att det i fortsättningen kan vara ändamålsenligt att i bestämmelserna om anskaffnings- och konverteringsstöd ha kvar olika stödalternativ på lagnivå även om nya anslag tills vidare inte står till förfogande. Om de olika alternativen finns kvar i lagstiftningen blir det lättare att införa stöd på nytt, under förutsättning att anslag finns tillgängliga senare och att det i ett senare skede bedöms lämpligt att bevilja stöd. 

(4a) Utskottet föreslår att riksdagen godkänner ett uttalande där ”Riksdagen förutsätter att regeringen överlämnar en proposition till riksdagen genom vilken möjligheten till konverteringsstöd för gas- och etanolkonverteringar återinförs i lagstiftningen.” (Utskottets förslag till uttalande) 

(5) Utskottet anser det vara ytterst viktigt att man även i fortsättningen noga följer vilka konsekvenser olika stödformer har för ökad användning av fordon med lägre utsläpp och att man samtidigt bedömer behovet av stöd för nya drivkrafter. 

Ikraftträdandet

(6) Enligt utredning till utskottet avses propositionen ursprungligen träda i kraft den 1 januari 2024. Eftersom kommissionens förslag till reviderad de minimis-förordning ännu inte har offentliggjorts, behöver lagen enligt uppgift träda i kraft redan den 31 december 2023. 

Ministeriets roll i lagstiftningsprocessen

(7) Utskottet uppmanar kommunikationsministeriets ledning att fästa allvarlig uppmärksamhet vid utskottets rätt att få information och vid ministeriets roll och ansvar för lagberedningen i lagstiftningsprocessen, även under riksdagsbehandlingen. 

DETALJMOTIVERING

Ingressen.

Utskottet har lagtekniskt korrigerat lagens ingress med anledning av de ändringar som görs i 23 § i den gällande lagen. 

2 §. Förhållande till annan lagstiftning.

Sakkunniga har påpekat att det i propositionen föreslås att termen ”juridisk person eller enskild näringsidkare” i den gällande lagen ändras till företag. Ändringen motiveras på behörigt sätt i propositionens specialmotivering. 

Enligt erhållen utredning har termen ”företag” i den nationella rätten i viss mån en innebörd som avviker från EU-rätten, och begreppet företag har inte i den nationella lagstiftningen vanligen inbegripit till exempel föreningar och stiftelser. Begreppet juridisk person enligt den gällande lagen omfattar däremot också föreningar och stiftelser. I de föreslagna 12 b § 1 och 2 mom. finns allmänna hänvisningar till företag enligt den allmänna gruppundantagsförordningen, men motsvarande hänvisningar till EU-lagstiftningen finns inte någon annanstans i lagförslaget när det gäller begreppet företag. Enligt utredning till utskottet är avsikten med propositionen inte att ändra lagens tillämpningsområde jämfört med nuläget och propositionen avser således det EU-rättsliga begreppet företag i stället för det nationella begreppet. 

Utskottet anser utifrån utredningen att det för att förtydliga tillämpningsområdet tydligt bör framgå av lagtexten att det är fråga om det EU-rättsliga begreppet företag och inte det mer begränsade nationella begreppet. 

Följaktligen ändrar utskottet 2 mom. på så sätt att bestämmelser om beviljande av stöd till företag enligt artikel 1 i bilaga I till kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (företag) genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget (den allmänna gruppundantagsförordningen) finns dessutom i den allmänna gruppundantagsförordningen och i kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse (de minimis-förordningen)

12 b §. Beloppet av stöd som beviljas företag.

Utskottet ändrar 1 mom. så att det motsvarar den ovannämnda ändringen i 2 § 2 mom. Formuleringen ”företag enligt den allmänna gruppundantagsförordningen” stryks och i stället ska där stå att det maximala beloppet av anskaffningsstöd för eldrivna eller vätedrivna fordon som beviljas ett företag som sysselsätter färre än 50 personer i enlighet med bilaga I till den allmänna gruppundantagsförordningen och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 10 miljoner euro per år inte får överstiga 60 procent av de stödberättigande kostnaderna. 

Dessutom ändrar utskottet hänvisningen i 2 mom. till ”företag enligt den allmänna gruppundantagsförordningen” så att den motsvarar ändringen i 1 mom. 

23  §. Ikraftträdande.

Sakkunniga har framfört att det i den föreslagna lagen inte föreslås några ändringar i giltighetstiden för den temporära lagen om anskaffnings- och konverteringsstöd. Den gällande lagen gäller till och med den 31 december 2026, och stöd enligt lagen ska sökas senast före utgången av 2024. Enligt utredning behöver lagen dock fortfarande tillämpas till många delar efter 2026 bland annat i fråga om tillsyn över användningen av beviljat stöd, återbetalning, återkrav och ändringssökande. 

Utskottet gör därför ändringar i 23 § i den temporära lagen om anskaffnings- och konverteringsstöd och ändrar 1 mom. så att giltighetstiden för den temporära lagen förlängs till och med den 31 december 2028. Propositionen innehåller inte ändringar i den här paragrafen. 

I propositionen föreslås det att bestämmelserna om anskaffningsstöd för renodlade elbilar och konverteringsstöd för personbilar upphävs, eftersom ansökningstiden för dessa stöd gick ut vid utgången av 2022. Sakkunniga har dock påpekat att bestämmelserna om stöden i fråga inte är relevanta bara för ansökan om och beviljande av stöd, utan lagen måste beakta bland annat tillsyn över användningen av beviljat stöd, återbetalning, återkrav och ändringssökande. Utskottet kompletterar således 2 mom. med att denna lag tillämpas på stöd som beviljats med stöd av denna lag också efter det att lagen upphört att gälla. 

Övergångsbestämmelse.

Utifrån inkommen utredning kompletterar utskottet övergångsbestämmelserna med att det på de anskaffningsstöd för renodlade elbilar och konverteringsstöd för personbilar som beviljats före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 25/2023 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner ett uttalande. (Utskottets förslag till uttalande) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter 

I enlighet med riksdagens beslut  
upphävs i lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter (1289/2021) 3, 6 och 7 §, 8 § 2 mom., 9 § 2 mom., 10 § 2 mom., 11 § 3 mom. samt 13, 16 och 17 §, av dem 3 och 6 § sådana de lyder delvis ändrade i lag 986/2022, 
ändras lagens rubrik, 1 §, 2 § 2 mom., rubriken för 2 kap., 4 och 5 §, 8 § 1 mom., 12 §, 14 § 2 mom.Utskottet föreslår en ändring  samt Slut på ändringsförslaget 18 Utskottet föreslår en ändring och 23 Slut på ändringsförslaget §, av dem 1 Utskottet föreslår en ändring och 23 Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring  § sådana de lyder Slut på ändringsförslaget i lag 986/2022 samt 4 och 5 § sådana de lyder delvis ändrade i lag 986/2022, och 
fogas till 2 § ett nytt 3 mom. och till lagen nya 12 a och 12 b § som följer: 
Lag om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter 
Lag om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag innehåller bestämmelser om stöd enligt statsbudgeten för anskaffning, det vill säga köp och långtidshyrning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter.  
Denna lag tillämpas på  
1) anskaffningsstöd för en el-, gas- eller vätedriven paketbil (anskaffningsstöd för paketbil) som söks senast den 31 december 2024, 
2) anskaffningsstöd för en eldriven lastbil, en eldriven släpvagn och en gas- eller vätedriven lastbil (anskaffningsstöd för lastbil) som söks senast den 31 december 2024. 
2 § 
Förhållande till annan lagstiftning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om beviljande av stöd till Utskottet föreslår en ändring  Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring företag enligt artikel 1 i bilaga I till Slut på ändringsförslaget kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 Utskottet föreslår en ändring (företag) Slut på ändringsförslaget genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget (den allmänna gruppundantagsförordningen) Utskottet föreslår en ändring finns dessutom i den allmänna gruppundantagsförordningen Slut på ändringsförslaget och i kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse (de minimis-förordningen).  
Stöd som avses i denna lag får inte betalas ut om Europeiska kommissionen har fattat ett i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt avsett beslut om återkrav av stöd och sökanden i enlighet med detta har meddelats ett i 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001) avsett beslut om verkställighet av återkrav som sökanden inte har iakttagit. 
2 kap. 
Anskaffningsstöd för fordon 
4 § 
Förutsättningar för beviljande av anskaffningsstöd för paketbil 
Anskaffningsstöd för paketbil kan beviljas en sådan fysisk person eller ett sådant företag som köper eller förbinder sig att i minst tre år hyra en ny el-, gas- eller vätedriven paketbil som inte har genomgått första registrering.  
Anskaffningsstöd kan beviljas, om 
1) den paketbil som anskaffas använder el eller väte, eller en kombination av båda, som enda drivkraft eller gas som huvudsaklig drivkraft, 
2) man förbinder sig att genomföra den första registreringen av fordonet i Finland, 
3) man förbinder sig att i sökandens namn hålla fordonet i trafik- och transportregistret eller i det fordonsregister som förs av Fordonsmyndigheten på Åland minst ett år efter första registreringen eller, om fordonet långtidshyrs, i sökandens namn hålla fordonet i trafik- och transportregistret eller i det fordonsregister som förs av Fordonsmyndigheten på Åland minst tre år efter första registreringen, och 
4) anslag som i statsbudgeten reserverats för betalning av stödet står till förfogande. 
Anskaffningsstöd kan under ett kalenderår beviljas en fysisk person för anskaffning eller långtidshyrning för eget bruk av endast en paketbil och ett företag för anskaffning av sammanlagt högst fem paketbilar. Anskaffningsstöd kan beviljas endast en gång för en och samma paketbil. 
Anskaffningsstöd för anskaffning av en sådan paketbil vars huvudsakliga drivkraft är gas beviljas dock inte i de minimis-förordningen avsedda företag som utför godstransporter på väg för annans räkning för anskaffning av en paketbil som är avsedd för godstransporter på väg.  
Med avvikelse från 4 mom. kan ett företag dock beviljas anskaffningsstöd i sådana situationer där den faktiska godstransporten i enlighet med de minimis-förordningen endast är ett inslag. Stödet får dock inte användas för anskaffning av fordon som är avsedda för godstransporter på väg. 
Anskaffningsstöd beviljas inte sådana företag som avses i artikel 2.18 i den allmänna gruppundantagsförordningen (företag i svårigheter). Anskaffningsstöd kan beviljas endast om inget annat understöd av statens medel har beviljats för anskaffningen. 
5 § 
Förutsättningar för beviljande av anskaffningsstöd för lastbil 
Anskaffningsstöd för lastbil kan beviljas en sådan fysisk person eller ett sådant företag som köper eller förbinder sig att i minst tre år hyra en ny eldriven lastbil, eldriven släpvagn eller gas- eller vätedriven lastbil som inte har genomgått första registrering.  
Anskaffningsstöd kan beviljas för anskaffning av en eldriven lastbil, eldriven släpvagn eller vätedriven lastbil, om 
1) den lastbil eller släpvagn som anskaffas använder el eller väte, eller en kombination av båda, som enda drivkraft, 
2) man förbinder sig att genomföra den första registreringen av fordonet i Finland, 
3) man förbinder sig att i sökandens namn hålla fordonet i trafik- och transportregistret eller i det fordonsregister som förs av Fordonsmyndigheten på Åland minst ett år efter första registreringen eller, om fordonet långtidshyrs, i sökandens namn hålla fordonet i trafik- och transportregistret eller i det fordonsregister som förs av Fordonsmyndigheten på Åland minst tre år efter första registreringen, och 
4) anslag som i statsbudgeten reserverats för betalning av stödet står till förfogande. 
Anskaffningsstöd kan beviljas för anskaffning av en gasdriven lastbil, om 
1) det tunga fordon som anskaffas använder gas som huvudsaklig drivkraft, 
2) fordonet genomgår första registrering i Finland, 
3) man förbinder sig att i sökandens namn hålla fordonet i trafik- och transportregistret eller i det fordonsregister som förs av Fordonsmyndigheten på Åland minst ett år efter första registreringen eller, om fordonet långtidshyrs, i sökandens namn hålla fordonet i trafik- och transportregistret eller i det fordonsregister som förs av Fordonsmyndigheten på Åland minst tre år efter första registreringen, 
4) anslag som i statsbudgeten reserverats för betalning av stödet står till förfogande, och  
5) det inte är fråga om ett i de minimis-förordningen avsett företag som utför godstransporter på väg för annans räkning och som skaffar den gasdrivna lastbil som ansökan gäller för godstransporter på väg.  
Med avvikelse från 3 mom. 5 punkten kan ett företag dock beviljas anskaffningsstöd i sådana situationer där godstransporten i enlighet med de minimis-förordningen endast är ett inslag. Stödet får dock inte användas för anskaffning av fordon som är avsedda för godstransporter på väg. 
Anskaffningsstöd kan under ett kalenderår beviljas en fysisk person för anskaffning eller långtidshyrning för eget bruk av endast en lastbil eller släpvagn och ett företag för anskaffning av sammanlagt högst fem lastbilar eller släpvagnar. Anskaffningsstöd kan beviljas endast en gång för en och samma lastbil eller släpvagn. 
Anskaffningsstöd beviljas inte företag i svårigheter. Anskaffningsstöd kan beviljas endast om inget annat understöd av statens medel har beviljats för anskaffningen. 
3 kap. 
Stödets belopp 
8 § 
Beloppet av anskaffningsstöd för el- och vätedrivna paketbilar 
Anskaffningsstöd för paketbil kan beviljas för anskaffning av en ny paketbil som använder el, väte eller en kombination av båda som drivkraft, till ett belopp av 
1) 2 000 euro, om det är fråga om en paketbil som antecknas som paketbil i trafik- och transportregistret och som utöver förarsitsen är utrustad med högst sitsar bredvid denna,  
2) 4 000 euro, om det är fråga om en paketbil som antecknas som paketbil i trafik- och transportregistret, som utöver förarsitsen är utrustad med högst sitsar bredvid denna eller anordningar för fastgörande av sådana sitsar, vars totalmassa är större än 2 500 kilogram och vars skillnad mellan totalmassan och egenmassan (bärförmågan) är minst 680 kilogram och vars axelavstånd är högst 3,5 meter,  
3) 6 000 euro, om det är fråga om en paketbil som antecknas som paketbil i trafik- och transportregistret, som utöver förarsitsen är utrustad med högst sitsar bredvid denna eller anordningar för fastgörande av sådana sitsar, vars totalmassa är större än 2 500 kilogram, vars bärförmåga är minst 680 kilogram och vars axelavstånd är över 3,5 meter. 
12 § 
Beloppet av anskaffningsstöd för vätedrivna lastbilar 
Anskaffningsstöd för lastbil kan beviljas för anskaffning av en lastbil som använder väte eller en kombination av väte och el som drivkraft, till ett belopp av 
1) 6 000 euro, om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 3 501 kilogram, 
2) 12 000 euro, om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 6 000 kilogram, 
3) 18 000 euro, om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 16 000 kilogram, 
4) 25 000 euro, om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 26 000 kilogram, 
5) 40 000 euro, om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 18 000 kilogram och kombinationsmassan är minst 40 000 kilogram, eller om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 38 000 kilogram, 
6) 50 000 euro, om fordonets största tillåtna massa i vägtrafik är minst 26 000 kilogram och kombinationsmassan är minst 60 000 kilogram.  
12 a §  
Stödberättigande kostnader 
I denna lag avses med stödberättigande kostnader sådana extra kostnader för köp eller långtidshyrning av fordon som avses i den allmänna gruppundantagsförordningen.  
Vid köp av fordon beräknas de stödberättigande kostnaderna genom att investeringskostnaderna för anskaffning av det fordon som ansökan gäller dras av från investeringskostnaderna för att anskaffa ett fordon i samma kategori som uppfyller Europeiska unionens bestämmelser och som skulle ha anskaffats utan stöd.  
Vid långtidshyrning av fordon beräknas de stödberättigande kostnaderna genom att nettonuvärdet av långtidshyrning av det fordon som ansökan gäller dras av från nettonuvärdet av att långtidshyra ett fordon i samma kategori som uppfyller Europeiska unionens bestämmelser och som skulle ha långtidshyrts utan stöd. Vid beräkningen av de stödberättigande kostnaderna för långtidshyrning ska fordonets driftskostnader inte beaktas.  
12 b § 
Beloppet av stöd som beviljas företag 
Det maximala beloppet av anskaffningsstöd för eldrivna eller vätedrivna fordon som beviljas ett företag Utskottet föreslår en strykning enligt den allmänna gruppundantagsförordninge  Slut på strykningsförslagetsom sysselsätter färre än 50 personer Utskottet föreslår en ändring i enlighet med bilaga I till den allmänna gruppundantagsförordningen Slut på ändringsförslaget och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 10 miljoner euro per år får inte överstiga 60 procent av de stödberättigande kostnaderna.  
Det maximala beloppet av anskaffningsstöd för eldrivna eller vätedrivna fordon som beviljas ett företag Utskottet föreslår en strykning enligt den allmänna gruppundantagsförordningen  Slut på strykningsförslagetsom sysselsätter färre än 250 personer Utskottet föreslår en ändring i enlighet med bilaga I till den allmänna gruppundantagsförordningen Slut på ändringsförslaget och vars omsättning inte överstiger 50 miljoner euro eller vars balansomslutning inte överstiger 43 miljoner euro per år får inte överstiga 50 procent av de stödberättigande kostnaderna. 
Det maximala beloppet av anskaffningsstöd för eldrivna eller vätedrivna fordon som beviljas andra företag än sådana som avses i 1 eller 2 mom. får inte överstiga 30 procent av de stödberättigande kostnaderna. 
Det maximala beloppet av anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar eller lastbilar som beviljas ett företag får inte överstiga 40 procent av de stödberättigande kostnaderna. Det totala beloppet av stöd per företag för gasdrivna paketbilar eller lastbilar får i enlighet med de minimis-förordningen inte överstiga 200 000 euro under en period av tre beskattningsår.  
14 § 
Ansökan om anskaffningsstöd för paketbilar och lastbilar 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
En specificerad plan för eller en specificerad beskrivning av anskaffningen eller långtidshyrningen av fordonet ska anges i ansökan om anskaffningsstöd. Om sökanden är ett företag ska ansökan om anskaffningsstöd dessutom innehålla en tillräcklig utredning om annat offentligt stöd eller understöd som sökanden fått samt uppges beloppet av det stöd som söks enligt denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
18 § 
Stödmottagarens skyldighet att lämna uppgifter 
Utöver vad som föreskrivs i 14 § i statsunderstödslagen ska stödmottagaren underrätta Transport- och kommunikationsverket om sådana förändringar i förhållandena som påverkar ett stödbeslut som gäller anskaffningsstöd, omedelbart efter händelsen, dock senast inom två månader från händelsen. Dessutom ska stödmottagaren omedelbart underrätta Transport- och kommunikationsverket om avtalet om långtidshyrning för det anskaffade fordonet upphör innan tidsfristen på tre år löper ut eller om det anskaffade eller långtidshyrda fordonet avregistreras innan det hållits i registret i stödmottagarens namn den föreskrivna tiden på ett år. 
Utskottet föreslår en ändring 23 § Slut på ändringsförslaget (Ny) 
Utskottet föreslår en ändring Ikraftträdande Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring Denna lag träder i kraft den 1 januari 2022 och gäller till och med den 31 december 2028. Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring Genom denna lag upphävs lagen om stöd för anskaffning av eldrivna personbilar, stöd för anskaffning av gasdrivna lastbilar och stöd för konvertering av personbilar till gas- och etanoldrift (971/2017). På ansökningar som är anhängiga vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.  Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring Denna lag tillämpas på stöd som beviljats med stöd av denna lag också efter det att lagen upphört att gälla. Slut på ändringsförslaget 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På ansökningar som är anhängiga vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
Utskottet föreslår en ändring På de anskaffningsstöd för renodlade elbilar och konverteringsstöd för personbilar som beviljats före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Slut på ändringsförslaget 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets förslag till uttalande

Riksdagen förutsätter att regeringen överlämnar en proposition till riksdagen genom vilken möjligheten till konverteringsstöd för gas- och etanolkonverteringar återinförs i lagstiftningen. 
Helsingfors 7.11.2023 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jouni Ovaska cent 
 
vice ordförande 
Timo Furuholm vänst 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Marko Asell sd 
 
medlem 
Heikki Autto saml 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Aleksi Jäntti saml 
 
medlem 
Marko Kilpi saml 
 
medlem 
Sheikki Laakso saf 
 
medlem 
Mats Löfström sv 
 
medlem 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
medlem 
Jani Mäkelä saf 
 
medlem 
Pinja Perholehto sd 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Juha Perttula.