Senast publicerat 04-06-2021 21:45

Punkt i protokollet PR 26/2016 rd Plenum Torsdag 17.3.2016 kl. 15.59—17.46

6. Lagmotion med förslag till lag om ändring av lagen om bostadsbidrag för pensionstagare

LagmotionLM 7/2016 rdTytti Tuppurainen sd 
Remissdebatt
Förste vice talman Mauri Pekkarinen
:

Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till social- och hälsovårdsutskottet. 

Debatt
17.42 
Tytti Tuppurainen sd 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessa on kysymys eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain muuttamisesta. Asumistukilainsäädäntöähän uudistettiin viime kaudella tuntuvasti. Muutokset astuivat voimaan viime vuoden alusta, 1. tammikuuta 2015. Se uudistus oli ehdottomasti kokonaisuutena arvioiden onnistunut ja tarpeellinen mutta valitettavasti samalla myös kovin monimutkainen ja toisaalta aika suurelle joukolle ihmisiä myös olennainen toimeentulon kannalta. Siinä samassa yhteydessä toteutettiin eläkkeensaajan asumistukilain muutos, ja nyt näyttäytyy, että se on varsin epäedullinen osalle tuen tarvitsijoista. Tällä eläkkeensaajan asumistuen muutoksella nimittäin poistettiin aiemmin vallinnut oikeus valita joko eläkkeensaajan tai yleisen asumistuen mukaisten etuuksien saaminen. Aiemmin siis muut kuin pariskunnat ovat voineet valita joko yleisen asumistuen tai eläkkeensaajan asumistuen. Näiden toteutettujen muutosten myötä arviolta noin 2 500 lapsiperhettä ja pieni joukko muita aiemmin eläkkeensaajan asumistuen piirissä olleita henkilöitä siirtyi yleisen asumistuen piiriin. 

Otetaan esimerkkitapaus, jossa on henkilö, joka on oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen, mutta on samassa kotitaloudessa esimerkiksi huoltaja lapselle, joka ei kuulu eläkkeensaajan asumistuen piiriin eli ei saa eläkettä. Tällöin myöskään se huoltaja ei ole oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Siis esimerkiksi yksinhuoltajaäiti, joka olisi muutoin oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen, ei kuitenkaan ole, koska hän on samassa kotitaloudessa lapsen kanssa, joka ei saa eläkettä. Lapsiperheiden osalta selvitysten perusteella tehtiin arvioita, että noin 35 prosentilla tuki pysyi ennallaan tai pieneni. Muutokset olivat yleensä noin 50 euroa kuukaudessa, sen suuruisia tai tätä pienempiä, mitä ei ehkä keskimääräisen kotitalouden tulojen kannalta voi pitää kovinkaan merkittävänä, muutamia kymmeniä euroa, mutta on kuitenkin huomattava, että asumistukea tarvitsevilla kotitalouksilla tätäkin suuruusluokkaa olevat muutokset käteenjäävissä tuloissa ovat merkittäviä. 

Tästä syystä, arvoisa puheenjohtaja, olen laatinut tämän lakialoitteen, että valinnan mahdollisuus palautettaisiin lakiin. Teen esityksen eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain muuttamiseksi, ja tämä olikin varsin monimutkainen harjoitus, jotta tämä valinnanvapaus kyettäisiin palauttamaan niihin pykäliin. Varsin moneen pykälään tarvittiin tätä muutosta, ja ne on, puhemies, seikkaperäisesti tässä lakialoitteessani esitetty, en käy niitä tässä kertaamaan. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till social- och hälsovårdsutskottet.