Senast publicerat 06-06-2021 13:18

Punkt i protokollet PR 124/2020 rd Plenum Tisdag 6.10.2020 kl. 14.02—20.20

6. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner och 8 och 9 § i lagen om ersättning för utbildning

Regeringens propositionRP 140/2020 rd
Remissdebatt
Talman Anu Vehviläinen
:

Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till social- och hälsovårdsutskottet. 

För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. 

Debatt
15.55 
Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia sekä koulutuskorvauksesta annettua lakia.  

Työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ehdotettavat muutokset liittyvät työttömyysvakuutusmaksujen perinnässä sovellettavasta ennakkomallista luopumiseen. Työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että se perustuisi pelkästään toteutuneeseen palkanmaksuun.  

Esitetyn muutoksen johdosta laissa ei enää olisi mahdollisuutta ennakolliseen työttömyysvakuutusmaksujen perintään. Ennakkomenettelyn kautta on maksettu vain 0,35 prosenttia työttömyysvakuutusmaksuista, ja sitä on käyttänyt vain noin yksi prosentti työnantajista. Suurin osa Työllisyysrahaston asiakkaista käyttää toteumamallia, jossa maksut määrätään jälkikäteen toteutuneen palkkasumman perusteella. Kahden perintätavan ylläpitämistä ei voida pitää perusteltuna eikä hallinnollisesti järkevänä. Ennakkomallista luopumisella ei olisi vaikutusta työttömyysvakuutusmaksujen määräytymiseen eikä Työllisyysrahaston rahoituksen kokonaiskertymään. Se ei myöskään muuttaisi rahoitussuhteita työttömyysvakuutuksen eri rahoittajaosapuolten välillä. Lisäksi koulutuskorvauksesta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että pienin perittävä ja palautettava koulutuskorvauksen määrä olisi 10 euroa. Tätä pienempien summien perintää ja palautusta ei voida pitää hallinnollisesti järkevänä. Lisäksi ehdotetaan kumottavaksi laissa olevat viittaukset ennakkomalliin ja tehtäväksi muita teknisluontoisia korjauksia lain 9 §:ssä oleviin pykäläviittauksiin. 

Työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että se perustuisi pelkästään toteutuneeseen palkanmaksuun. Esitetyn muutoksen johdosta laissa ei olisi enää mahdollisuutta ennakolliseen työttömyysvakuutusmaksujen perintään, eli niin sanotusta perinnän ennakkomallista luovuttaisiin. Ennakkomenettelyn kautta on maksettu vain — anteeksi, nyt minulla tulee jo toiseen kertaan täällä, arvoisa puhemies — hyppään yli. 

Mutta, hyvät kollegat, totean, että suurin osa Työllisyysrahaston asiakkaista käyttää toteumamallia, jossa maksut määrätään jälkikäteen toteutuneen palkkasumman perusteella. — Näin. 

15.57 
Sari Essayah kd :

Arvoisa rouva puhemies! Puhemieskin taitaa vaihtua siinä lennossa, mutta kiitoksia ministerille esittelystä.  

Eli kyllähän tämän esityksen ydin on nimenomaan siinä, että kun tällä hetkellä tätä ennakkomaksutapaa käyttää ainoastaan prosentti työnantajista, niin siinä mielessä kahden tällaisen erillisen maksutavan ylläpitäminen on varmastikin pelkästään ja puhtaasti lisäkustannus. Tällä ennakkomaksulla ei taida olla kovin suurta merkitystä, kun pääasiallisesti sitten kuitenkin nämä työttömyysvakuutusmaksut maksetaan, kun tiedetään se toteutunut palkkasumma, ja sitä kautta myöskin tilitetään tämä asia eteenpäin. 

Arvoisa puhemies! Tämä vaikuttaa kaikin puolin kannatettavalta ja hyvältä esitykseltä, ja itse asiassa näihin koulutuskorvauksiin liittyen olisin tuonut niitä kentän terveisiä, mitä tuolta yrittäjäkentältä kuulee. Elikkä tähän työssäoppimiseen ja kouluttautumiseen työn ohessa olisi yrittäjäkentässä huomattavasti suurempaa innostusta ja alttiutta olla myöskin sitä kautta avaamassa nuorille ja miksei vanhemmillekin, vaikkapa ammatinvaihtajille, mahdollisuuksia, mutta monet kokevat, että tällä hetkellä se tapa, millä sitten työnantajat tässä tilanteessa tulevat kohdelluiksi, ei ole sellainen, mikä motivoisi heitä viemään asiaa eteenpäin.  

Arvoisa ministeri, toivon, että ylipäätänsä kun meillä keskustelua käydään oppisopimuskoulutusjärjestelmästä ja myöskin sitten ammatillisen koulutuksen uudistuksesta ja näistä harjoittelupaikoista, niin huomioitaisiin se, että yrityskentällä on kyllä halukkuutta, mutta monet kokevat, että koska kysymyksessä ei ole vielä ammattitaitoinen työntekijä, niin he mielellään kyllä sitten toivoisivat, että olisi mahdollisuus paremmin huomioida se erilainen byrokratia ja moni muu asia, mikä liittyy sitten näihin koulutustapahtumiin. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till social- och hälsovårdsutskottet.