Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Lähetekeskusteluun varataan enintään 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia sekä koulutuskorvauksesta annettua lakia.
Työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ehdotettavat muutokset liittyvät työttömyysvakuutusmaksujen perinnässä sovellettavasta ennakkomallista luopumiseen. Työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että se perustuisi pelkästään toteutuneeseen palkanmaksuun.
Esitetyn muutoksen johdosta laissa ei enää olisi mahdollisuutta ennakolliseen työttömyysvakuutusmaksujen perintään. Ennakkomenettelyn kautta on maksettu vain 0,35 prosenttia työttömyysvakuutusmaksuista, ja sitä on käyttänyt vain noin yksi prosentti työnantajista. Suurin osa Työllisyysrahaston asiakkaista käyttää toteumamallia, jossa maksut määrätään jälkikäteen toteutuneen palkkasumman perusteella. Kahden perintätavan ylläpitämistä ei voida pitää perusteltuna eikä hallinnollisesti järkevänä. Ennakkomallista luopumisella ei olisi vaikutusta työttömyysvakuutusmaksujen määräytymiseen eikä Työllisyysrahaston rahoituksen kokonaiskertymään. Se ei myöskään muuttaisi rahoitussuhteita työttömyysvakuutuksen eri rahoittajaosapuolten välillä. Lisäksi koulutuskorvauksesta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että pienin perittävä ja palautettava koulutuskorvauksen määrä olisi 10 euroa. Tätä pienempien summien perintää ja palautusta ei voida pitää hallinnollisesti järkevänä. Lisäksi ehdotetaan kumottavaksi laissa olevat viittaukset ennakkomalliin ja tehtäväksi muita teknisluontoisia korjauksia lain 9 §:ssä oleviin pykäläviittauksiin.
Työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että se perustuisi pelkästään toteutuneeseen palkanmaksuun. Esitetyn muutoksen johdosta laissa ei olisi enää mahdollisuutta ennakolliseen työttömyysvakuutusmaksujen perintään, eli niin sanotusta perinnän ennakkomallista luovuttaisiin. Ennakkomenettelyn kautta on maksettu vain — anteeksi, nyt minulla tulee jo toiseen kertaan täällä, arvoisa puhemies — hyppään yli.
Mutta, hyvät kollegat, totean, että suurin osa Työllisyysrahaston asiakkaista käyttää toteumamallia, jossa maksut määrätään jälkikäteen toteutuneen palkkasumman perusteella. — Näin.
Arvoisa rouva puhemies! Puhemieskin taitaa vaihtua siinä lennossa, mutta kiitoksia ministerille esittelystä.
Eli kyllähän tämän esityksen ydin on nimenomaan siinä, että kun tällä hetkellä tätä ennakkomaksutapaa käyttää ainoastaan prosentti työnantajista, niin siinä mielessä kahden tällaisen erillisen maksutavan ylläpitäminen on varmastikin pelkästään ja puhtaasti lisäkustannus. Tällä ennakkomaksulla ei taida olla kovin suurta merkitystä, kun pääasiallisesti sitten kuitenkin nämä työttömyysvakuutusmaksut maksetaan, kun tiedetään se toteutunut palkkasumma, ja sitä kautta myöskin tilitetään tämä asia eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Tämä vaikuttaa kaikin puolin kannatettavalta ja hyvältä esitykseltä, ja itse asiassa näihin koulutuskorvauksiin liittyen olisin tuonut niitä kentän terveisiä, mitä tuolta yrittäjäkentältä kuulee. Elikkä tähän työssäoppimiseen ja kouluttautumiseen työn ohessa olisi yrittäjäkentässä huomattavasti suurempaa innostusta ja alttiutta olla myöskin sitä kautta avaamassa nuorille ja miksei vanhemmillekin, vaikkapa ammatinvaihtajille, mahdollisuuksia, mutta monet kokevat, että tällä hetkellä se tapa, millä sitten työnantajat tässä tilanteessa tulevat kohdelluiksi, ei ole sellainen, mikä motivoisi heitä viemään asiaa eteenpäin.
Arvoisa ministeri, toivon, että ylipäätänsä kun meillä keskustelua käydään oppisopimuskoulutusjärjestelmästä ja myöskin sitten ammatillisen koulutuksen uudistuksesta ja näistä harjoittelupaikoista, niin huomioitaisiin se, että yrityskentällä on kyllä halukkuutta, mutta monet kokevat, että koska kysymyksessä ei ole vielä ammattitaitoinen työntekijä, niin he mielellään kyllä sitten toivoisivat, että olisi mahdollisuus paremmin huomioida se erilainen byrokratia ja moni muu asia, mikä liittyy sitten näihin koulutustapahtumiin. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.