Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ännu en fråga, ledamot Vahasalo.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys uudeksi lukiolaiksi on paraikaa eduskunnan käsittelyssä. Lukion asemaa vahvistetaan yleissivistävänä, korkeakouluopintoihin tähtäävänä koulutuksena. Lukiokoulutus tulee rakentumaan kurssien sijasta opintopisteiden ympärille. Oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia toteutetaan. Näin nuorten kiinnostuksen kohteet otetaan paremmin huomioon. Uusi lukio on myös kansainvälisempi. Jokainen voi myös tutustua korkeakouluopintoihin ja työelämään. Se helpottaa opiskelualan valintaa. Kiitän opetusministeriä hyvästä työstä.
Esitykseen on kirjattu myös opiskelijoiden ohjausta ja tukea parantavia uudistuksia. Tukea lukiolainen totta tosiaan tarvitsee. Lukioissa olisi hyvä pitää huoli myös moniammatillisen tuen ja sosiaalipalveluiden saatavuudesta. Kysynkin teiltä, ministeri Saarikko: millaisiin toimiin hallitus on ryhtynyt lukiolaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi?
Arvoisa puhemies! Lukioissa ja ylipäätään ottaen toisella asteella opiskelee väki, joka on Suomen tulevaisuuden työelämän ja hyvinvoinnin kannalta ratkaisevin joukko — näin rohkenen sanoa. Siksi tämäkin kysymys liikkuu lähellä sote-uudistusta ja sen yhteydessä tehtyä ratkaisua oppilashuollonkin kokonaisuudesta. Sen osalta linjattiin, että oppilashuollon vastuu jää vahvasti kuntiin, ja nyt lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman yhteydessä, jota kollegaministeri Grahn-Laasosen kanssa toteutamme, olemme tehneet koordinaatiotyötä ja varmistustyötä sille, että muodostuu silta kunnissa olevien oppilashuollon palveluiden, vaikkapa juuri kuraattori- ja psykologipalveluiden, ja toisaalta maakunnan sote-palveluiden välille. Oma erityinen huomioni kohdistuu kaikkien näiden toisen asteen opiskelijoiden terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden osalta aina mielenterveyspalveluiden vahvistamiseen.
Frågan slutbehandlad.
Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.